Maalivahdit

  • 1 301 874
  • 5 812

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Se, että meillä olisi edes "voittava" maalivahti tietysti hämäisi tilanteen synkkyyttä, mutta "onneksi" ei niin, vaan näemme mitä osaltaan "voittavan" maalivahdin puuttuminen merkitsee muutenkin kehnolle joukkueelle.

Tässä on melkoisen vinha perä, vaikka makkarassa tietysti on ne kuuluisat kaksi puolta. Ei tätä kautta voi Jannen piikkiin laittaa, enkä oikein uskokkaan, että täällä kukaan niin edes ajattelee. Karu totuus on vaan se, että selkeästi homma olisi ollut paremmassa kuosissa, jos IFK:lla olisi kunnollinen kassari, puolustus , kesätreenaus ja valmentaja. Noista valitettavasti kaatuu Jannen niskaan 20%. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että kusessa ollaan, Jannen kanssa tai ilman.

Mielestäni Jhagin kommentit coolmanin kirjoitustaidosta ja ulosannista ovat turhia. Miksi kaikkien pitäisi kirjoittaa jotenkin kielellisesti oikein tai samalla tavalla kuin joku toinen? Samalla periaatteella hallilla voisi mesota kaikenmaailman bamlaajille ja jättekiva-urpoille.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Anna anteeksi jhag, äläkä enään nolaa minua ja pysyttele asiassa menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Vilpitön anteeksipyyntöni, jos loukkasin henkilökohtaisesti. Totesin vain faktan, että viestejäsi on vaikea lukea, koska ne ovat puhekieltä. Kuten tuokin viesti, mistä quottasin. Eikä ole minun ideani tai sääntöni, että kirjoitusoikeuksiin vaaditaan taitoa kirjalliseen ulosantiin. Muistaakseni wanha kunnon Vihanneskaappi lensi täältä saatuaan toistuvia huomautuksia viestiensä kirjallisesta tasosta. Joten ei kai siitä sinulle haittaakaan ole, mikäli lukaiset viestisi vielä kerran ennenkuin lähetät sen? Ei mitään muutoksia sisältöön, tarkoitan kieliasun pikatsekkausta. Saat sanomasi paremmin perille, minullekin.

Kaiken lisäksi olen samaa mieltä sekä Punaisen kolmosen että sinun kanssasi. Tämä kausi ei olisi pelastettu pelkällä maalivahdin vaihdolla parempaan. Meillä olisi ehkä 4-7 pistettä enemmän ja pelisysteemi yhtä sekaisin. Mielestäni HIFK eli Pena saa tällä hetkellä juuri sitä, mitä ansaitsee: kun joukkue on koottu huonosti varsinkin pakiston ja maalivahtien osalta ja valmentajaa ei ole näköjään scoutattu ollenkaan, ollaan sarjataulukossa juuri sillä paikalla, mikä ansaitaan. Jos HIFK:ssa olisi huippuveskari, toimiston urpot saisivat korttitalonsa pysymään vähän paremmin pystyssä ja muutokset viivästyisivät. Tästäkin huolimatta Lundell kuuluu ensimmäisten pakkovaihtojen joukkoon sen lisäksi, että valmentajan ja johdon pitää uudistua.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kyllä kulki kylmät väreet pitkin selkää itselläkin, kun luin Juuso Riksmanin avausmatsista Ruotsissa: 24 minuutissa 5 sisään ja vaihtoon. Kylmät väreet nimenomaan sen takia, että tässä on ilmiselvät Penan signauksen merkit ilmassa: "Ifk hankki maalinsuulle kokeneen Riksmanin, joka ei saanut peliään kulkemaan Elitserienissä. Maalivahtivalmentajamme Lindfors kävi katsomassa Riksmanin otteluita ja tuli siihen tulokseen, että HIFK:ssa hänestä hiotaan nopeasti huippumaalivahti"
 

scholl

Jäsen
Äsken tuli telkkarista nauhoitettuna MTL-FLA. Vokoun näytti, mikä on voittava veska. Murphy pelasi kuin IFK aikoinaan konsanaan. Lisäksi kun kehissä OJ ja Peltonen niin sehän on niin lähellä IFK:ta kuin voi vain olla. Pitää vain muistaa laittaa tarpeeksi usein Canalille palautetta, koska ne ei meinaa millään muistaa näyttää sen jengin pelejä, jos niitä ei muistuta. Aina tulee jotain väärien jengien otteluita.

Pointtina siis se, että vaikka matsi menisikin huonosti niin jos on hyvä veskari niin tilanteen voi pitää esim. juuri nollayhdessä pitkään ja nousta silti lopussa tasoihin tai ohi. Tampereella tuo taktiikka onnistui, mutta siellä IFK oli aktiivisempi ja Tappara huono, joten maalimäärät eivät sinänsä toimineet, mutta tosiaan siellä missä ollaan jyrän alla pitäisi Lunkan pystyä torjumaan paremmin ollakseen voittava maalivahti.
 

HemmoP

Jäsen
Vokoun näytti, mikä on voittava veska.


Jepjep, kävi myös IFK:ssa näyttämässä veret seisauttavaa maalivahtitoimintaa. Floridakin sentään tekee sen 2-3 maalia mitä IFK ei.

Tämä ei ole mikään Lunkan puolustuspuhe, vaan pieni huomio siitä, että joukkuekkin auttaa jonkun verran siihen maalivahdin voittamiseen.

Vokoun .912 2.78G/g <-paljon vähemmän pelejä
Lundell .919 2.62G/g

Floridan tekemät maalit Vokounin häviämissä (2) otteluissa 1½, voittamissa (3) 3.66. Tilasto edennee tähän malliin jatkossakin.

Kiitos s/m-liigan päin helvettiä olevien sivustojen oli liian vaikeaa kaivaa lunkan statistiikat vastaavalla tavalla. Jokuhan vosi näppärästi laskea tehdyt/päästetyt ka:n AA:n ja JL:n matseista

IFK ei ole kertaakaan tällä kaudella tehnyt kolmea enempää ja. mukaan laskettuna <- suurin syy siihen, että pataan tulee jatkuvalla syötöllä. Kun IFK on sen kolme onnistunut tekemään ja. mukaan laskettuna on voitot 5-1. Sarjataulukossa kuusi ensimmäistä joukkuetta on sen 3/matsi tehnyt.


Parempi maalivahti varmasti auttaisi, mutta samalla satsauksella jolla mennään lunkasta "ylöspäin" voisi puolustusta parantaa kahdella äijällä -> auttaisi myös AA:ta ja hyökkäystä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
St. Louis on lähettänyt Hannu Toivosen farmiin. Miten olisi 2 kk:n lainapesti HIFK:n kanssa. Kannattaisi ainakin kilauttaa Kekäläiselle ja kysyä mikä on Toivosen tilanne.
 

rossoblu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Vokoun .912 2.78G/g <-paljon vähemmän pelejä
Lundell .919 2.62G/g

NHL:n ja SM-liigan tilastothan ovat tietysti suoraan vertailukelpoisia ja Lundell näinollen Vokounia parempi maalivahti. Ihan turha yrittää etsiä Lundellia parempaa, kun ei sellaista kuitenkaan löydy. Thomas kelpaisi kyllä muuten, mutta kun päästi sen maalin -99 finaaleissa. Bäckströmkin on koetettu ja paskaksi havaittu.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni kiinnostaisi ihan konkreettiset nimet, jotka olisivat mahdollisia HIFKn maalille vielä tällä kaudella. Itse tulee vähänlaisesti seurattua farmisarjojen tapahtumia ja liikennettä välillä NHL - AHL/ECHL. Erityisesti kiinnostaa nuoret ja nuorehkot maalivahdit á la Chiodo, jotka ovat jämähtämässä farmiin ja joita voisi mahdollisesti kiinnostaa tulla kehittymään Suomeen. Täältä on kuitenkin viime aikoina noussut kovia nimiä NHLään, joten saattaisi olla monelle houkutteleva tilaisuus. Totuutta ei tietysti tarvitsisi näille kertoa siitä, että HIFKssa treenaaminen koostuu pääasiassa kääpiön vippaamista kiekoista ja kauden loputtua maalilla seisoo aina kakkosvahti. Lisäksi, jos onnistuu toden teolla taistelemaan ykköskassarin paikasta, niin edessä lienee treidi johonkin toiseen seuraan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Taisi Lundell pelata eilen nollapelin? Täällä ketjussa kuitenkin (taas) odotellaan vain seuraavaa längistä menevää maalia. Eli siis Jannelle propsit hienosta nollapelistä.
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi Lundell pelata eilen nollapelin? Täällä ketjussa kuitenkin (taas) odotellaan vain seuraavaa längistä menevää maalia. Eli siis Jannelle propsit hienosta nollapelistä.
Ei Jannea voi kehua, sehän imasi kaksi rankkaria. Ja olisihan hänen pitänyt pystyä ratkaisemaan peli jo varsinaisella peliajalla, että olis saatu 3 pistettä.
 

MegaMauler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi Lundell pelata eilen nollapelin? Täällä ketjussa kuitenkin (taas) odotellaan vain seuraavaa längistä menevää maalia. Eli siis Jannelle propsit hienosta nollapelistä.

Näinhän se menee normaalissa työelämässäkin, palautetta tulee vain silloin jos homma ei luista.

Hieno matsi tosiaankin Jannelta. Hyvä Janne!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hienoa, että Janne pelasi eilen hyvin! Varmasti jokainen tänne kirjoittava on tästä samaa mieltä. Itse annoin kehut otteluketjussa. Valitettavasti se on kuitenkin niin, että yksi hyvä ottelu nyt ei tietääkseni pyyhkäise historiasta menemään kaikkia niitä huonoja otteluita. Esimerkiksi Pelicans-, Jokerit- ja Jyp-otteluissa vastustajan veskari oli kiusallisen selvästi juuri sopivasti parempi. Vai onko nyt keksitty aikakone ja kaikki on muuttunut? Jos Lundell pelaa tästä eteenpäin vain loistavasti, otan ilolla vastaan. Mutta eiköhän itse kukin pelkää lähteä Lundellin kanssa playoffeihin, vaikka hän pelaisi loistavasti runkosarjan loppuun asti? Minä ainakin pelkäisin, koska vertailukohtana ovat aiemmat playoffit. Onnistuneet playoffitkin ottaisin ilolla vastaan ja julistaisin Lundellin huippuveskariksi kaudella 07/08. Mutta en kausilla X - 06/07. Kaiken lisäksi pitäisin hänet nytkin HIFK:n toisena veskarina niin kauan kuin hän liigatason esityksiin pystyy.

Daespoota siteraatakseni: Luetaan niitä viestejä! Vaikka onkin kivempi räksyttää yhden osuman jälkeen. Tietenkin tänne voisi perustaa ketjun: Kimmo Kuhta - paska snaipperi. Tämähän on loistava idea! Aina kun Kibe tekee maalin, kannattajat tulevat hurraamaan ja viisastelemaan. Ja aina kun Kibe jää maalitta, vastustajat tulevat hurraamaan ja viisastelemaan. Tämän ohella ketjussa ei kirjoitettaisi mitään muuta eli analysointi ja rakentava mielipiteiden vaihto olisi kiellettyä? Mieletön idea!
 

scholl

Jäsen
Janne on lätkän Jarkko Nieminen. Tai siis ehkä hieman Niemistä parempi, mutta idea sama. Eli parhaimmillaan loistava, mutta harvoin parhaimmillaan.
 

MegaMauler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa, että Janne pelasi eilen hyvin! Varmasti jokainen tänne kirjoittava on tästä samaa mieltä. Itse annoin kehut otteluketjussa. Valitettavasti se on kuitenkin niin, että yksi hyvä ottelu nyt ei tietääkseni pyyhkäise historiasta menemään kaikkia niitä huonoja otteluita. Esimerkiksi Pelicans-, Jokerit- ja Jyp-otteluissa vastustajan veskari oli kiusallisen selvästi juuri sopivasti parempi. Vai onko nyt keksitty aikakone ja kaikki on muuttunut? Jos Lundell pelaa tästä eteenpäin vain loistavasti, otan ilolla vastaan. Mutta eiköhän itse kukin pelkää lähteä Lundellin kanssa playoffeihin, vaikka hän pelaisi loistavasti runkosarjan loppuun asti? Minä ainakin pelkäisin, koska vertailukohtana ovat aiemmat playoffit. Onnistuneet playoffitkin ottaisin ilolla vastaan ja julistaisin Lundellin huippuveskariksi kaudella 07/08. Mutta en kausilla X - 06/07. Kaiken lisäksi pitäisin hänet nytkin HIFK:n toisena veskarina niin kauan kuin hän liigatason esityksiin pystyy.

Daespoota siteraatakseni: Luetaan niitä viestejä! Vaikka onkin kivempi räksyttää yhden osuman jälkeen. Tietenkin tänne voisi perustaa ketjun: Kimmo Kuhta - paska snaipperi. Tämähän on loistava idea! Aina kun Kibe tekee maalin, kannattajat tulevat hurraamaan ja viisastelemaan. Ja aina kun Kibe jää maalitta, vastustajat tulevat hurraamaan ja viisastelemaan. Tämän ohella ketjussa ei kirjoitettaisi mitään muuta eli analysointi ja rakentava mielipiteiden vaihto olisi kiellettyä? Mieletön idea!


Jep, näinhän se menee, JHagi aina yhtä kriittinen. Mestarillisesti taas käänsit viestin penamaisesti ihan muuhun asiaan kuin Jannen hyvään esitykseen. Heti kun janne pelaa hyvin tulet tänne ja muistutat kaikkia kuinka paska janne oli siinä ja siinä matsissa silloin ja silloin, olet varmaan merkinnyt jannen paskat pelit sellaiseen pieneen mustaan taskukalenteriin jota kannat aina mukanasi, jotta voit sieltä katsastaa faktat jannen huonoudesta, aina kun joku erehtyy vahingossa kehaisemaan häntä.

Voisit yhtä hyvin sanoa, että "aivan sama miten se pelaa paska se on joka tapauksessa". En minäkään mikään Janne fani ole, mutta jotkut kirjoittajat täällä pyrkivät mustamaalaamaan jannen suorituksia ja manipuloimaan muita faneja jauhamalla samaa tuubaa jatkuvasti. Edistääkö se keskustelua, että toistetaan samoja asioita Jatkuvasti ilman mitään uusia näkemyksiä?

Normaalisti lähetän viestit jotka on tarkoitettu vain yhdelle henkilölle privaattina. Mutta tämä kanta koskee muitakin, kuin vain JHagia. Niin ajattelin postata tämän nyt tässä.

Ja kyllä, ottaisin mielelläni tasaisesti pelaavaan voittavan maalivahdin heti jannen tilalle ykköseksi. Mutta se ei ollut tämän viestin pointti.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ja kyllä, ottaisin mielelläni tasaisesti pelaavaan voittavan maalivahdin heti jannen tilalle ykköseksi. Mutta se ei ollut tämän viestin pointti.

Minusta se oli tuon viestin pointti. En löydä mitään erimielisyyttä meidän väliltämme. Korjaa jos olen väärässä; tasaisesti pelaava voittava maalivahti kelpaisi ykköseksi Jannen tilalle koska tahansa ja Janne voisi jatkaa kakkosena? Tuo voisi olla minun kirjoittamani. Olen itse asiassa kirjoittanutkin sen monta kertaa, enkä voi ottaa vastuuta, jos jollain on luetun ymmärtämisongelma.

Eikä Lundell ole mielestäni kovin kiinnostava hahmo, en laittele muistiin hänen suorituksiaan. Katselen kokonaisuutta. Olisi nasta kuulla mitä mieltä itse olet kokonaisuudesta. Keskity lätkään, älä yhteen kirjoittajaan, jos vastaat.

Olet ilmeisen nuori? Uskomuksesi siihen, että jonkun nettipalstan kirjoitukset vaikuttaisivat millään tasolla HIFKin maalivahtipeliin ovat sinänsä hauskoja. Kerrotko vielä miten Jan Lundellin asemaan HIFKissä ja hänen otteisiinsa vaikuttaa se, että internetin keskustelupalstalla nimimerkki X pitää Jannea riittämättömänä 1-veskarina, nimimerkki Y pitää Jannea riittävänä 1-veskarina ja nimimerkki Z pitää nimimerkkiä X Jannen mustamaalaajana, eikä huomaa, että hänhän on maalivahti Lundellista samaa mieltä kuin nimimerkki X? Onko tällä suurta merkitystä ihan jään tasolla, kun ammattikiekkoilija Lundell tekee työtään?

Toistanpa vielä, ihan varmuuden vuoksi, mielipiteeni Jan Lundellista. Olen tehnyt tästä erilaisia versioita sen varalta, että yksi ei aukea:

-Olen sitä mieltä, että Jan Lundell on huippupäivänään erittäin riittävä 1-veskari jopa kultaan asti. Mutta huonona päivänään hän on surkea. Ja hänen otteensa vaihtelevat liikaa tällä välillä, joten pidän esimerkiksi Markkasta, Tarkkia ja Bruckleria parempina veskareina. Toivoisin HIFKiin ketä tahansa edellä mainituista ykköseksi, Jannen pitäisin toisena veskarina.

-Mun mielestä Janne on ihan okei liigaveskari, mutta ei se ihan riitä mestaruuteen asti. Ois hienoa, jos sen vois korvata varmalla ykkösellä ja Janne vois olla paljon pelaava kakkonen.

-Analyysini Jan Lundellista kertoo, että hän on epävakaa ykkösmaalivahti. Vaikka pystyykin hyvänä päivänään loistavaan suoritukseen. Hänen ongelmansa on se, että hän pelaa aina joukkueen kunnon mukaan ja aniharvoin torjuu yksin HIFK:lle voiton. Tim Thomasiin verrattuna hän on täydellinen amatööri. Perustekniikaltaan Lundell on kuitenkin tasokas. Hän on peittävä, rauhallinen maalivahti, joka on parhaimmillaan reaktiotorjunnoissa kun laukauksia sataa useita peräkkäin. Harmi, etteivät hänen henkiset ominaisuutensa ole samalla tasolla kuin hänen tekniikkansa. Maalivahtiparissa Askey-Lundell oli loistava balanssi, hän tarvitsisi vastaavan ykkösen tai tasavahvan kumppanin.

-SM-liigan kärkeen sijoittuu poikkeuksetta joukkue, jolla on erinomainen maalivahti. Keskitason maalivahdilla on äärimmäisen vaikeaa voittaa kultaa. HIFKillä oli viimeksi liigan tasokkain maalivahti vuosina 97-99. Toivoisin vastaavaa 1-veskaria meille taas. Jan Lundell olisi erinomainen 2-veskari hänelle.

-Harmi, että Virmanen vei Markkasen Penan nenän edestä. Uskon, että Markkanen-Lundell -kaksikolla HIFK olisi sarjassa juuri nyt paljon ylempänä.

-Jan Lundell on 33-vuotias useita seuroja kiertänyt liigamaalivahti, joka ei ole pelannut koskaan yhtään maaottelua millään tasolla, eikä hän myöskään ole herättänyt yhdenkään NHL-seuran kiinnostusta koskaan. Tähän on selvä syy: hänen henkiset ominaisuutensa eivät riitä voittavan maalivahdin titteliin. Perusveskarina hän on erinomainen, voisin hyvin kuvitella hänet kultaa vievän joukkueen 2-maalivahtina. En usko, että hänet on salajuonen omaisesti jätetty ilman maaotteluita ja NHL-noteerauksia.

-Mä oon lukenut Jannen haastattelun, missä se itse sanoo, että tykkää sellaisesta systeemistä, missä on kaks aika tasavahvaa veskaria. Musta aika jees idea ja mä niinku ihmettelen, miks HIFK ei oo tätä Jannen omaa mielipidettä noteerannut koskaan?

-Playoffeissa ratkaistaan koko liiga. Hyvä runkosarja ei riitä maalivahdille, jonka kanssa olisi tarkoitus mennä tappiin asti. Riksman ja Lundell ovat olleet playoffeissa huonoja. Jopa Wiikmanin tasoinen maalivahti on ollut Lundellia parempi. Samoin Chiodo. Joka ei ole veskarina ollenkaan maaginen. Jos Lundell saisi siirrettyä runkosarjan huipputasonsa playoffeihin, niin silloin voitaisiin mennä todella pitkälle. Mutta playoffeissa, kun pelataan tarkasti ja maalipaikat vähenevät ylipäätään, maalivahtien osuus kasvaa. Ja silloin valitettavasti Lundell ei kerta kaikkiaan riitä.

-Jos Jan Lundell olisi ulkomaalainen maalivahti, joka ainoa HIFKin kannattaja olisi aivan raivona, että hän pelaa ykkösenä kaudesta toiseen.

-Jos jokainen HIFK-fani tyhjentää mielensä ja kuvittelee hetken, että Jan Lundell täsmälleen nykyisillä ominaisuuksillaan on vaikka Ilveksen monivuotinen maalivahti ja Pena hankkii hänet HIFKiin, niin siitä saa aika hyvän selityksen siihen, miksi Lundell ei ole ollut kovin kelpoinen kauppatavara liigassa. Pena tuomittaisiin alimpaan helvettiin Lundellin hankkimisesta, jos tämä monivuotinen Ilveksen maalivahti olisi hänen näkemyksensä voittavasta veskarista. Jos Lundell siirtyisi nyt Ipaan, olen aivan absoluuttisen varma, että kukaan Ipa-fani ei heittele hattua ilmaan hurraten. Kuvittelepa tilanne toisinpäin: Janne nykyisillä näytöillään tulisi meille. Käsi sydämellä: olisitko innoissasi?

No, tuosta varmaan irtoaa joku kulma järjettömään Jannen mustamaalaukseeni.

scholl: You said it. Mutta olet vähän liian nokkela ja älykäs käymään Lundell-keskustelua. Etkö tiennyt, että hän on suojelukohde?
 

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-Harmi, että Virmanen vei Markkasen Penan nenän edestä. Uskon, että Markkanen-Lundell -kaksikolla HIFK olisi sarjassa juuri nyt paljon ylempänä.

Kaikella kunnioituksella arvon JHag mutta saanen hiukan epäillä moista. Vaikka nyt onkin valtakunnallinen nenä päivä mutta nyt ei IFK:ta olisi auttanut vaikka maalilla olisi Turco ja Biron yhtäaikaa. Yksinkertaisesti tämän hetken IFK:n ongelmat on paljon syvemmällä kuin veskari ongelma vaikka uskoisin sinunkin tämän tietävän. Olisi oikeesti suurta tuhlausta hankkia kuluvalle kaudelle jotain mega kallista kassaria ainakaan ennen kunnes todelliset syöpäläiset on poistettu organisaation palkkalistoilta. Etunenässä Pena ja heti perässä Baxter ja kiva Harri!

Tack och adjö
 

MegaMauler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
(JHagin viesti)

Henkilökohtaisuuksiin joita viljelet tuossa viestissäsi en ota kantaa, koska lapsellisia väittelyitä on ihan riittävästi tälläkin palstalla.

Niin pointtihan oli se, että miksi pitää hyvän matsin jälkeen aina heti tulla mustamaalaamaan, vaikka kaikki tietävät jo kantasi janneen, kuten itsekin tuossa viestissäsi kerroit, olet kertonut sen jo aikaisemminkin.

Mitä tulee Markkaseen, niin ei Markkanen kovinkaan paljon Lundellia parempi ole, mm rebound kontrolli on järkyttävän huono. Ainoastaan jokereiden hyvän maalinedus pelaamisen ansiosta on hän pärjännyt kelvollisesti. Miksi Markkanen oli aina korkeintaan 2 maalivahti NHL:ssä?
IFK:n pakkien takana ja alkukauden aikana nähdyn maalineduspelaamisen ansiosta, en usko, että Markkasella oltaisiin yhtään sen korkeammalla rankingissä kuin nytkään. Itseasiassa Markkanen ja Lundell ovat hyvin saman tyyppisiä maalivahteja. Sillä erolla, että Markkanen on varmempi.

Joka tapauksessa olen myös sitä mieltä, että lundell ei ole riittävä. Ei olisi Markkanenkaan. Markkanen ei edes ole voittava maalivahti vaan NHL:n Lundell.
Esim. Tim Thomas on huomattavasti Markkasta parempi maalivahti.

Ja JHag, minä luen päivittäin tätä palstaa, älä kerro samoja asioita moneenkertaan. Ei aina ole pakko kommentoida, pelkästään kommentoimisen ilosta. Se on rasittavaa sellaisille ihmisille jotka käyvät täällä usein, muistan kun viesteissäsi oli aikoinaan aina jotain mielenkiintoisia ja uusia näkemyksiä, mutta nykyään olet alkanut toistamaan itseäsi liikaa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Huutelen vieraisiin pöytiin. mutta onko maalivahtivalmennuksella HIFK:ssa mitään osaa? Lundell on jo keski-ikää lähestyvä hyvä mutta ei loistokas maalivahti.

HIFK:n maalivahtivalmennus on mielestäni toiminut ikäänkuin "melkein hyvin". Päälisin puolin kaikki on kunnossa, mutta jokin mättää.

Otan esimerkin organisaatiosta, jota hieman tunnen: Perinteinen Viipurin/Lahden Reipas on tajunnut jo vuonna kirves ja hevonpaska, että maalivahti on joukueen tärkein pelaaja: Siksi joku luonnonlahjakkuus P. Nurminen haettiin tarkkikselta junnutreeneihin, vaikka kotiolot olisivatkin ennustaneet jotain muuta.

Tämä samainen Nupe siirtää intohimoilla tietotaitoaan Antti Niemeen ja lukuisiin innokkaasiin junnuihin.

Kuinka HIFK:ssa?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Tällä surkealla kaudella Lundell on ollut ainoa mies paikallaan. En ole ikinä ymmärtänyt hänen dissaamista, Janne on kelpo maalivahti. Se on suoraan sanottuna paskapuhetta että hän olisi jotenkin erikoisen ailahtelevainen mokke, itse pidän häntä tällä hetkellä yhtenä varmimmista ja tasaisimmista veskareista koko SM-liigassa. Täälä monet tuntuvat unohtavan että maalivahti on vain osa joukkuetta, minkäs teet jos kaikki muut ovat surkeita??

Lundell pelaa ottelu toisensa jälkeen tasaisen varmasti, mutta kun muu joukkue vain surffailee ja jättää kaiken vastuun pelin voittamisesta maalivahtipelille, niin ei kyllä kauheasti voi kritiikkiä kohdistaa Janneen. Eilinenkin on hyvä todiste tästä. Tällä hetkellä mielummin vaihtaisin koko muun joukkueen kuin Jannen.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fakta: Janne voitti Saipan

Mielipide: Voittamalla Saipan, Janne osti lisäaikaa Baxterille ja Penalle. Saako tästä kiitosta?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n maalivahtivalmennus on mielestäni toiminut ikäänkuin "melkein hyvin". Päälisin puolin kaikki on kunnossa, mutta jokin mättää.
Mikä maalivahtivalmennus?
Se jokin mikä siinä mättää on sen puuttuminen.
 

#76

Jäsen
Huutelen vieraisiin pöytiin. mutta onko maalivahtivalmennuksella HIFK:ssa mitään osaa? Lundell on jo keski-ikää lähestyvä hyvä mutta ei loistokas maalivahti.

HIFK:n maalivahtivalmennus on mielestäni toiminut ikäänkuin "melkein hyvin". Päälisin puolin kaikki on kunnossa, mutta jokin mättää.
Niin, maalivahtivalmentaja tuo lumimiehen ja isojalan veroinen legenda HIFK:n Jäähallissa. Huhuja kuulee ja joku suttuinen kuvakin on esiintynyt, mutta todistettavia havaintoja ei ole.

Nyt kyseiselle jakkaralla istuu entinen maalivahti seurasta, joka hoitelee samalla joukkueenjohtajan hommia. Tiedot kertovat, että edellisen maalivahtivalmentajan jäljiltä jäi niin isot velat, että ollaan jaettu vaan tehtäviä.

Todennäköinen vaihtoehto tulevaisuuteen on, että Sakke siirtyy johonkin korkeampaan tehtävään organisaatiossa ja Jannesta tulee uusi maalivahtivalmentaja, joka kykenee tuhoamaan vaikka kuinka lupaavan juniorin uran.

Janne on pelannut voittojakin joukkueelle, mutta pudotuspeleissä pitäisi ottaa se 10 voittoa, jos meinaa jotain oikeasti saavuttaa. Ei sinänsä, että viime vuosina HIFK olisi muutenkaan ollut mestaruusiskussa, mutta ei Janne minusta mahdollisuuksia paranna.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Janne on pelannut voittojakin joukkueelle, mutta pudotuspeleissä pitäisi ottaa se 10 voittoa, jos meinaa jotain oikeasti saavuttaa. Ei sinänsä, että viime vuosina HIFK olisi muutenkaan ollut mestaruusiskussa, mutta ei Janne minusta mahdollisuuksia paranna.

Tämä on joku ihme myytti joka elää monen IfK-fanin mielissä. Oikeasti viime vuosina joukkueemme ongelmat ovat olleet ihan jossain muualla kuin maalivahtipelissä, niin playoffeissa kuin muutenkin. Janneen ei todellakaan olla kaaduttu, vituttaa kun haetaan aina näitä sylkukuppeja. IFK on ollut nyt monta vuotta kokonaisuudessaan, ikävä kyllä, aneeminen lammaslauma! Ärsyttää kun yhden miehen piikkiin aina ollaan halukkaita kaatamaan kaikki.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Varoitus: Sisältää Lundellin kehumista

Henkilökohtaisuuksiin joita viljelet tuossa viestissäsi en ota kantaa, koska lapsellisia väittelyitä on ihan riittävästi tälläkin palstalla.

Put your money where your mouth is ja osoita yksikin henkilökohtaisuus edellisestä viestistäni. Lainaa se sellaisenaan, kiitos.

älä kerro samoja asioita moneenkertaan. Ei aina ole pakko kommentoida, pelkästään kommentoimisen ilosta.

Mielelläni jättäisin kertomatta samat asiat moneen kertaan, mutta pakkohan se on aina vääntää rautalangasta, jos minua toistuvasti syytetään sellaisesta, mitä en ole kirjoittanut. En ole koskaan kaatanut tappioita vain Lundellin niskaan, turha sitä on tulla viestistä toiseen minulle kitisemään. Minäkin olen kyllästynyt lukemaan aina samaa kitinää aina samoilta ihmisiltä. Muistan ajan, jolloin kitinä uudistui, se oli mielenkiintoista.

Toivottavasti kestät tämän verran kuittia, sillä nyt alkaa viestin topic-osuus, joka sisältää Lundellin kannalta erittäin positiivista analyysia. Kyllä. Ja ilman provoilun häivääkään, käsi HIFK-vuosikirjalla: Kaikki mitä ajattelen Lundellista on edellisessä viestissäni. Piste. Kukaan ei voi löytää sieltä järjetöntä Jannen dissaamista ja kaiken kaatamista hänen niskaansa. Olen vain sitä mieltä, että Lundell-Ahlqvist ei riitä, Lundell-Some Body olisi paljon parempi tilanne. Kiitti muuten Pena vieläkin siitä, että Askey lähti, tilalle tuli Parsons. Tuo on lätkämaailman Ron Dennisin suoritus.

filmirulla: Olen 50%:sesti samaa mieltä. Jos joukkue tekee 0-2 maalia peliajalla, sillä on maalinteko-ongelma. Mutta maalien määrää lisäisi absoluuttisen varmasti, jos joukkueen puolustus + mv -kokonaisuus olisi parempi. Hyvällä peräpäällä on erittäin suuri vaikutus siihen rentouden tasoon, mitä käytetään maalipaikoissa. Tämä on esimerkiksi Pasi Nurmisen keskeisiä teesejä hänen maalivahtivalmennuksessaan: "kun pelaat kuin muuri, olet tehnyt parhaasi ja kenttäpelaajien maalintekemisen kynnys mataloituu". Toinen on tämä: "Voittava maalivahtipeli ei ole prosenttilaskua. Se on otteluiden voittamista." Lainaukset P.Nurmiselta itseltään. Niinpä olen vain 50%:sesti samaa mieltä kanssasi. Toinen 50% saa minut uskomaan, että olennaisesti nykyistä tasokkaammalla maalivahtipelillä olisimme joko tehneet muutaman ratkaisevan maalin lisää tai päästäneet muutaman vähemmän ja meillä olisi enemmän pisteitä. Mutta tilanteessa, missä HIFK pelaa tällaista väsynyttä neitikiekkoa, lisäpisteet tulevat Baxterin & Matikaisen eduksi, joten vittumainen tilanne. Sen sijaan oma käsitykseni siitä, että Markkanen olisi ollut Lundellia olennaisesti parempi, on väärä. Myönnän sen, kaiken lisäksi vielä perustelen sen ja totean jo samantien, että suurin ongelma on puolustuksemme.

#12: Olit varmaankin matsissa? Mielestäni Lundell ei pelannut lähellekään kauden parasta matsiaan, vaikka piti nollan. Sama koskee Tarkkia. Molempien joukkueiden maalintekoyritykset olivat säälittäviä. Lunkka oli helvetin paljon parempi esimerkiksi Ilmalassa 0-3 päättyneessä ottelussa. Samoin Oulussa, vaikka Kärpät vei 3-0. On kova juttu sekä Jannelle että Tarkille, että plakkariin tuli 0-peli, ei kahta sanaa siitä. Mutta torstaina tämän mahdollisti kaikkein eniten molempien joukkueiden totaalinen kädettömyys.

Rike.K : Tilastot eivät valehtele mv-pelin suhteen. Viime liigakaudella Lundellilla oli maalivahtivertalussa suurimmat erot minimi- ja maksimisuorituksien välillä esimerkiksi torjuntaprosentein mitattuna. Lähde: HIFK. Tätä eroa pyritään kaventamaan. Mutta se viime kaudesta ja edellisistä kausista, niitä ei saa takaisin. Katsotaan tätä kautta. Ja joudunkin itse toteamaan, että tilastot eivät valehtele.

Kausi 07/08 tähän mennessä vrt. Lundell / Markkanen: Tällä hetkellä Lundell on mv-tilastossa sijalla 7. torjuntaprossalla 92,49%. Yllättävää tässä on se, että Lundell on torjunut "vain" 419 laukausta, kuvittelin lonkalta lukua suuremmaksi, olin väärässä. Sijan ylempänä kuudentena on Markkanen, torjuntaprossa 93,33% ja häntä kohti on ammuttu enemmän, torjuntoja 462 kpl. Mutta Markkanen pelannut 2 ottelua enemmän, meillä Ahlqvist on ollut maalissa 2 täyttä ottelua. Vaikka tämäkin otetaan huomioon, Markkanen joutuu torjuntatöihin otteluissaan keskimäärin vain hieman Lundellia vähemmän! Lundell on torjunut 32,23 vetoa/matsi, Markkanen 30,8 vetoa/matsi. Siis aika lailla saman paineen alla ovat miehet olleet keskimäärin jokaisen 60 minuuttisen aikana ja Markkanen on torjunut noin prosenttiyksikön verran paremmalla prossalla. Joukkueiden piste-ero on kuitenkin huikeat 8 pinnaa Jokerien hyväksi. Miksi? Maalivahtien lukemat torjuntaprossien suhteen kertovat, että ero Markkasen eduksi on yllättävän vähäinen. Niinpä joukkueet ovatkin päästäneet maaleja vastaavan pienellä erolla, Jokerit on päästänyt 37 maalia, HIFK on päästänyt 40 maalia, vain 3 enemmän! Mutta Jokerit on tehnyt 45 maalia (maaliero +5) , HIFK ainoastaan 33 maalia (maaliero -7!). Jokerit on tehnyt huomattavan suuren osan maaleistaan ylivoimalla. HIFK on liigan surkeimpia yv-joukkueita. Loppupäätelmä on se, että Jokereihin verrattuna HIFKin suurin miinus ei ole maalivahtipeli. Se on lähes tasoissa!

Maalivahtipelin erojen sijaan HIFK tekee käsittämättömän vähän maaleja. Tässä katseet voivat kohdistua vain ja ainoastaan penkin taakse ja pakkikalustoon. HIFKillä ei ole minkäänlaista hyökkäyspelikirjaa. Lisäksi pakistomme on äärimmäisen huono tukemaan hyökkäyksiin lähtöjä. Joukkueessamme on ylipäätään huono balanssi, kaikki pelimerkit hyökkäyksessä. Mutta tämän lisäksi on onnistuttu loihtimaan tilanne, missä valmiiksi huonossa pakistossammekin on myös sisäisesti huono balanssi. Pakistostamme puuttuu sekä lihaa että taitoa. Lihanpuute näkyy HIFKiä vastaan tehtyjen maalien kartasta; ne tehdään täysin aikaisemmista kausista poiketen maalimme läheltä.

Ainoastaan Antti Niemen kaltainen mv-sensaatio olisi voinut auttaa HIFKiä olennaisesti enemmän tällä kaudella. Niinpä kaadan syyt huonosta menestyksestä kolmen miehen niskaan, joista kukaan ei ole Lundell: Matikainen, Baxter ja Rindell. Ja Antti Niemestä: loistava näyttö siitä, mitä saadaan aikaiseksi osaavalla maalivahtivalmennuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös