Hieno ja lämmin kuva, ja todellakin ymmärrän pointin, ei siinä.
Se vaan että jos mennään ihan puhtaasti IFK edellä, niin oli Nippe ja Tappe on kuinka hyvä ja mukavan söpö kaksikko tahansa, niin Tappe pyyhkii Nipellä Nordiksen jäätä tällä hetkellä suorituksillaan. Toiselle menee 2-3 hörpsyä per ilta ja toinen päästää vähemmän ja saa jengin pelaamaan paremmin (tilanne 8.10.2022). Jos ei jengi mahdollisesti luota veskariin, niin tukala homma on. Ei Nipeltä ole geimseivereitä nähty keväällä eikä syksyllä. Ei Nippeä huonoksi veskariksi tarvitse tuomita, mut että 24v "juniori" ei vakuuta ollenkaan, niin nostaa huolestuneisuus-mittarin jos ei punaselle niin vähintään oranssille.
En tiedä onko oikein ajatella nyt näin vaiko ei, mutta joku epämääräinen aivonystyrä sanoo, että kun jengi on vähän heikonlaisesti kasattu, niin hommatkaa jostain kovanluokan veskari Tapen pariksi asap. Tekee pahaa pistää Nippe sivuun ja vapaaksi siirtoon, mutta elämä on sittennii.
Söpö kaksikko? Luuletko ihan aidosti, että mua kiinnostaa, kuinka söpöjä meidän maalivahdit on? Ei kiinnosta. Kuva liittyi vahvasti aiempaan viestiini ja sen pointin voi lukea siitä.
En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö Taponen olisi pelannut Halosta paremmin. Enkä väitä, koska se ei pidä paikkaansa. Taponen on pelannut todella hyvin, onneksi, koska HIFK tarvitsee myös hyvää veskaripeliä ja Taponen on sellaisia esittänyt. Pidän Taposta tällä hetkellä meidän selvänä ykkösveskarina ja muutenkin parempana prospektina. Mutta tiedän myös, että tilanteet voivat muuttua.
Mä en vain aidosti ymmärrä tätä totaalista luottamuksen menettämistä Halosta kohtaan vielä tässä vaiheessa. Ei tarvitse kuin mennä viime kauteen ja muistella Halosen ja Garteigin menoa. Viime kaudella Halonen oli täällä melkein Jeesuksesta seuraava, kun voitto% oli aivan huikea. Itse tosin olin sitä mieltä, että voitto% vähän sokaisi todellisen tason arvioinnissa, mutta tärkeintä oli voittaa pelejä, joten kaikki kunnia Haloselle niistä. Mutta silloin täällä Halonen nostettiin monen toimesta selkeäksi ykkösveskariksi. Ja nyt se sama kaveri on toivoton tapaus, koska on jo peräti 24 v.?
Mikä lopulta on game saver? Kun HIFK voitti tiukassa pleijarisarjassa kuitenkin kolme peliä TPS:ää vastaan ja Halonen oli niissä kaikissa maalissa, niin kai sinne nyt muutama game saverkin mahtui mukaan? Vai pitääkö niiden torjuntojen olla jotain televisiotorjuntoja, jotta lasketaan game savereiksi? Halosen pleijareista puhutaan aivan niin kuin hän ei olisi saanut mitään kiinni, vaikka eihän se pidä paikkaansa. Täällä on väitetty, että Halonen on henkisesti heikko ja alistunut ja mitä näitä nyt on. Henkisesti heikko maalivahti ei anna joukkueelle edes mahdollisuutta voittaa ja kyllähän Halonen sen mahdollisuuden antoi. Mutta kyllä, parempaan olisi pitänyt hänenkin pystyä.
Oliko Kareev Halosta parempi? Todellakin oli. Oliko yllätys? Ei mulle ainakaan. Eikä varsinkaan, kun huomioimme olosuhteet ja Halosen lähtökohdat pleijareihin. Kolme kertaa kuitenkin onnistui voittamaan Kareevin ja sekö on nyt täysin merkityksetöntä, koska ei vain tule riittämään ja tiedämme sen nyt? Menikö Haloselle muutama helppo? Meni, mutta niin meni Kareevillekin. Tai ainakin sellaisia maaleja, jotka HIFK:n veskarille lasketaan helpoksi. Näyttäkää mulle veskari, jolle ei ikinä mene helppoja, niin mä lähetän teille voittavan lottokupongin.
Ilmeisesti se 5-7 tappiopeli, joka nyt on saanut aivan suhteettoman suuren merkityksen, jollakin tavalla määrittelee Halosen tason? Katsokaa ottelun maalit ja miettikää uudelleen, oliko se nyt ihan oikeasti yksin Halosesta kiinni se homma. Sehän oli ihan katastrofipeli HIFK:lta alusta lähtien. Aivan karmeita virheitä kenttäpelaajilta. Myös Taposelle. Aivan karmeeta toimintaa koko jengiltä ja sen kruunasi Schmaltzin aivopieru. Siinäpä koko jengin pelin pienoiskuva siihen asti. Mutta jostain löydettiin siinäkin pelissä uusi vaihde ja vaikea nähdä, että se olisi tapahtunut vain Taposen ansiosta. Itse asiassa, katsokaa vaikka koko sarjan kaikki maalikoosteet ja TPS:n tekemät maalit.
Mun ei tee pahaa pistää veskaria sivuun, jos taso ei riitä. Jos veskari pelaa paskasti, hänet on laitettava sivuun. Mutta tarkoittaako se sitä, että hän ei enää ikinä pääse uudelleen maaliin? Mun maailmassani ei tarkoita, kun kausi on vasta alussa ja kysymys on kuitenkin lähtökohtaisesti tandemin toisesta parista, ehkä jopa ykköseksi kaavaillusta veskarista. Mitataanko Halosen todellinen ja lopullinen taso HIFK:ssa kuudessa pelissä heti kauden alussa, kun koko muukin jengi on sekaisin kuin seinäkello? Minä en mittaa, enkä usko valmennuksenkaan niin toimivan. Uskon vakaasti, että Halonen ei ole vielä pistänyt parasta pöytään ja saa vielä uuden näyttöpaikan. Ja kun se tapahtuu, toivotaan, että hän onnistuu ja HIFK voittaa ja Halonen saa siitä itseluottamista. Minä uskoin Garteigiin viime kaudella ja toimin samoin Halosenkin kanssa, koska en ole vielä nähnyt mitään sellaista, mikä oikeuttaisi toisin ajattelemaan. Viime kaudella taktiikkani toimi, joten luotetaan hyväksi havaittuihin menetelmiin.
Mutta korostan vielä, että Taponen on minunkin mielestäni suurempi prospekti ja pelannut paremmin ja ansainnut ykkösveskarin roolinsa.
Edit: vaihdettu yhden lauseen paikka sopivampaan kohtaan
Viimeksi muokattu: