Minun täytyy sitten vissiin olla vastarannan kiiski ja kehua estoitta Ilmestyskirja. Nyt-elokuvaa. Mielestäni se on paras koskaan näkemäni elokuva ja kyllä, olen niitä nähnyt paljon. Tietenkin tämä on henkilökohtainen mielipide, enkä minä ala ketään "lyömään" siitä, että tuomitsee teoksen paskaksi. Siinähän taideteosten hienous juuri piileekin, että jokainen saa kokea ne omalta kantiltaan. Taisin ensimmäisen kerran nähdä Ilmestyskirjan joskus ihan pentuvuosina ja se jäi kolkuttelemaan takaraivoon. Sen jälkeen useasti, myös tuon Redux-version. Elokuva on ensinnäkin noin kolmen tunnin mestariluokka kuvauksesta ja varmasti jokainen vähänkään kuvan kanssa tekemisissä oleva osaa sitä arvostaa. Toiseksi seikaksi nostaisin elokuvan musiikin. Itselläni on lp-versiona leffan soundtrack ja olen kuunnellut vinskan melkein puhki. Coppola ihastui aikansa syntetisaattorimusiikkiin ja "pienten" vastoinkäymisten jälkeen (näitähän elokuvan teossa riitti) sävellysvastuun sai ohjaajan isä, jota pyydettiin ensin säveltämään elokuvan musiikki orkesterille, josta sen jälkeen tehtäisiin synaversiot. Elokuva on myös täynnä toinen toistaan ikonisempia kohtauksia, kuten helikopterihyökkäys Wagnerin musiikin soidessa, Do Long-sillan täydellinen epätoivo ja Vietnamin sotatoimien turhuus rivimiesten kokemana ja lopulta sitten saapuminen eversti Kurtzin tukikohtaan. Brando "arvosti" saamaansa rooliaan niin, että saapui kuvauspaikalle reippaasti ylipainoisena pakottaen kuvausryhmän kuvaamaan legendan lähinnä pimeässä. :)
Huikea elokuva ja painajaismainen, houreinen trippi, jonka voi katsoa uudelleen ja uudelleen ja toivoisinkin, että näkisin mahdollisimman paljon poistettua kohtauksia, vaikka eihän se ole mahdollista.