Mäkiselle ja Räsäselle jäähyjä

  • 7 988
  • 97

Lynx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
....

Johtuukohan tuo yksisilmäisyys siitä, että ne joiden mielestä taklaus oli puhdas, eivät jaksa ruveta vääntämään asiasta?
En edes jaksanut lukea comin ketjua läpi, mutta uskoisin, että siellä se pieni kaarti katseli asioita toisin silmin?
Sallittakoon ihmisille oikeus mielipiteisiinsä niinhän? Jos taklaus oli jonkun mielestä sikamainen, niin so what!

Asian vierestä:

Molempien tamperelaisten seurojen palstat ovat todella surkeaa luettavaa. Ilves.com säilyttää tasonsa vain ketjuissa, joissa puhutaan tulevaisuudesta, eikä menneistä vääryyksistä. Yhdestä asiasta olen kuitenkin ylpeä. Fanit eivät ole näinä aikoina menettäneet uskoaan joukkueeseen.

Nimim. Naapurin amatöörikirjoittaja.
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Viestin lähetti eagle
"ois nyt varonut kun se ei osannut odottaa" ovat niitä jotka eivät koskaan ole itse pelanneet. Se on opetettu jo niin pienestä pitäen pidä pää ylhäällä ja ole valmiina ottamaan taklaus vastaan.
En todellakaan jaksa kaivaa viime kevään finaalien TRuutu -ketjua esiin, joten kysyn tökerösti täysin väärässä paikassa; Olitko samaa mieltä Tuomo Ruudun tapauksessa?

Sehän oli teknisesti puhdas taklaus, jonka kieltämättä olisi voinut jättää viemättä loppuun asti. Eikös tämä ollut vähän samanlainen tilanne? Jos en täysin väärin muista niin suurin osa Tapparan kannattajista olivat valmiita murhaamaan Ruudun hänen taklauksensa jälkeen. Nyt näyttää mielipiteet vähän toiselta.
Tiedän, sinä et voi etkä halua puhua kaikkien fanien puolesta.

Tämä oli edelleen täysin puhdas taklaus ja Mäkinen liittyi oikeusmurhan kokeneiden joukkoon.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tottakai minulla oli ikävä, suorastaan kauhea ikävä, kun et ole jatkanut edes tuota Ilves-Tappara väittelyä suljetun puolella, niin ikävä suorastaan raastaa sisintäni.

Cimo hyvä, tilanteissa on muutamia eroavaisuuksia, aloitetaan kulmasta, mäkinen taklaa sivulta, Ruutu huomattavasti enemmän takaa, toinen mies on kyykyssä(omaa tyhmyyttään osittain toki) ja toinen ei, toisessa on huomattavasti enemmän vauhtia ja toisessa liu'utaan vierellä, niin ja toisessa pelaaja on pää laidan ja kropan välissä, sekä reilummin irti laidasta, toinen ei. Siinä noita muutamia eroja. Vähän sama kun vertaisi McSorleyn mailalla lyöntiä ja Santalan mailaa Aallon puhelimeen, kummassakin osui maila päähän, mutta kovin erilaiset tilanteet muuten.

Ja valitettavasti pitää myöntää, että olen kerrakin samaa mieltä HN'n kanssa, miksi yleensä SM-liigassa noita pleksejä käytetään. Aivan kauheata jälkeä tullut.
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Viestin lähetti eagle
mäkinen taklaa sivulta, Ruutu huomattavasti enemmän takaa
Mielestäni kummatkin kiertävät takaviistosta ja tulevat yhtälailla kyljestä sisään. Mäkinen jopa vähän enemmän puskista. Tässä ei siis minun mielestäni ole suurtakaan eroa havaittavissa.

Viestin lähetti eagle
toinen mies on kyykyssä(omaa tyhmyyttään osittain toki) ja toinen ei
Totta. Taklattavan vastuu.
Toki Ruutu olisi voinut jättää taklaamatta, mutta mielestäni tämäkään kohta ei tee taklauksista kovinkaan erilaisia.

Viestin lähetti eagle
toisessa on huomattavasti enemmän vauhtia ja toisessa liu'utaan vierellä
Katso Mäkisen jalkoja tuosta clipistä. Siinä ei missään vaiheessa ole nähtävissä liukumista. Vaikka luistelupotkut eivät kovin vauhdikkaita olekaan niin liukuminen on väärä termi. Ruutu sen sijaan liukui viimeiset metrit, jolloin käsittääkseni ryntäyksen tunnusmerkit karisevat yhdellä kertaa. Tämäkään kohta ei siis mielestäni tee taklauksista ratkaisevan erilaisia.

Viestin lähetti eagle
toisessa pelaaja on pää laidan ja kropan välissä, sekä reilummin irti laidasta, toinen ei
Osittain totta.
Itse kuitenkin tulkitsin Ruudun taklauksen siten, että teknisesti se kohdistui vastustajan olkapäähän yhtälailla kuin tämäkin. Niin tarkkaan en Ruudun taklausta muista (enkä jaksa videoita kelailla), että uskaltaisin väittää vastaan toiseen väitteeseesi. Sen kuitenkin muistan, että tapahtumahetkellä en taklausta laitataklauksena pitänyt.

Viestin lähetti eagle
Vähän sama kun vertaisi McSorleyn mailalla lyöntiä ja Santalan mailaa Aallon puhelimeen
Ei mielestäni edes vähää sama.

Tarkoitukseni ei ole kriminalisoida Mäkisen puhdasta taklausta vaan verrata sitä TRuudun mielestäni lähes yhtä puhtaaseen vastaavaan. Toki Ruudun taklauksessa oli enemmän ns. tappomieltä, mutta teknisesti se ei paljoa poikkea Mäkisen taklauksesta. Ruudulla painoi nimi sekä joukkue. Ei jaetussa rangaistuksessa, mutta saamassaan vihassa kyllä.

Se siitä minun osaltani. Olen mielipiteeni ilmaissut eikä se siitä muutu. Kaksi teknisesti puhdasta taklausta, jotka olisi ehkä voinut jättää tekemättä. Itse en olisi jättänyt.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti eagle
"Tosin onhan se kyllä pelaajien itse tajuttava, että pelaajien terveys on tuhat kertaa tärkeämpää, kuin jonkun laitataklauksen loppuunvieminen. " PTS'llä on termit tosiaan sekaisin. Jo tuosta sanottiinkin, mutta ehkä ei kannata kommentoida näitä, jos ei tiedä edes mitä tarkoittaa laitataklaus. Suurin osa näistä jotka selittävät "ois nyt varonut kun se ei osannut odottaa" ovat niitä jotka eivät koskaan ole itse pelanneet. Se on opetettu jo niin pienestä pitäen pidä pää ylhäällä ja ole valmiina ottamaan taklaus vastaan. Sittenhän ei voi mitään jos taklaus tulee selästä tms. mutta näin puhtaissa tapauksissa voi vain ihmetellä, että onko kotoinen liigamme itse kaivanut tämän kuopan? Vastaushan onkin selvä. On.


Oliko pilkkukin mahdollisesti väärässä kohtaa? Minä tarkoitan tuolla termillä laidan vieressä tapahtuvaa taklausta, taklaukset voi jaotella kahteen ryhmään avojään taklauksiin ja laitataklauksiin. En tarkoita sääntökirjan laitataklausta. Tuolla ei ole vielä kaikenlisäksi edes mitään merkitystä tekstin kannalta yhtä hyvin olisin voinut laittaa laitataklauksen tilalle pelkän taklaus-sanan. Mutta, kun nuo laitataklaukset ovat erinäsiten syiden takia juuri ne, joissa vastustajan kunnioittaminen on unohtunut, päätin käyttää sitä sanaa.


Minä olen aina nauranut termille "pää pitää pitää ylhäällä". Se on yksinkertaisesti, niin tyhmä. Toki pelaajien pitää yrittää olla aina valmiina taklaukseen, mutta kentällä tulee väkisinkin tilanteita, joissa ei voi olla valmiina. Nämä pitää taklaajienkin ottaa huomioon ja kunnioittaa vastustajaa edes sen verran, että jättävät taklaukset, joissa vastustaja on syystä tai toisesta valmistautumaton tekemättä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Oletko oikeasti pelannut kiekkoa? Siis ihan kunnolla. Nyt puhutaan tilanteesta missä kaveri hakee rännistä oman maalinsa takaa kiekkoa ja on lähes laidassa kiinni, ei selkä kentälle/pelitilanteeseen tai muuten huonosti, jos tuossa ei osaa odottaa taklausta, niin se on vain nykyisen liigan ja taklatun itsensä vika. Jos tuollaisissa tilanteissa jätetään taklaamatta, niin yhtä hyvin voi jättää taklaukset kokonaan pois. Ei kentälle voi varoa taklauksia, jos vastustajat ovat noinkin hyvin sijoittuneita, jne. Joten älä viitsi selittää "turha taklaus, ei tuollaisia saa suorittaa". Noita oli nuorten MM-kisoissa varmaan 20 ottelua kohden tai enemmän.

Voit nauraa termille, mutta fakta on se että pelaajan on osattava ottaa taklauksia vastaan, se on osa peliä. Siksi sen pään pitää olla ylhäällä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti PTS

Minä olen aina nauranut termille "pää pitää pitää ylhäällä". Se on yksinkertaisesti, niin tyhmä. Toki pelaajien pitää yrittää olla aina valmiina taklaukseen, mutta kentällä tulee väkisinkin tilanteita, joissa ei voi olla valmiina. Nämä pitää taklaajienkin ottaa huomioon ja kunnioittaa vastustajaa edes sen verran, että jättävät taklaukset, joissa vastustaja on syystä tai toisesta valmistautumaton tekemättä.


Jokaisen Sm-liiga pelaajan pitää tajuta odottaa taklausta tollaisessa tilanteessa, missä Kuparinen oli. Muutenkin aina pitää olla hereillä, kun hakee kiekkoa laidan vierestä, ja myöskin sen jälkeen kun on kiekon lyönyt pois. Kuparisen jos kenen se pitäisi tajuta, kun on kerran pelannut jenkeissä.

Tottakai jos huomaa, että vastustaja on jostain syystä vaikka pahassa asennossa on hyvä jättää taklaus tekemättä, mutta ei todellakaan Mäkinen/Kuparinen tilanteessa, mikä oli täysin normaali laitatilanne ja loukkaantuminen menee täysin Kuparisen huolimattomuuden piikkiin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Linjaa tehdään selväksi. Viime vuonna parhaaksi tuomariksi valittu Kruus ei antanut taklauksesta mitään, kurinpitäjät 4 ottelua. Voi helvetti, ei tätä viitsi edes enempää kommentoida, kaikki oleellinen on jo kirjoitettu.

Sen verran kuitenkin, että koko liiga on yksi mätäpaise. Rangaistuksia jakavat liigaseuroihin kytköksissä olevat henkilöt, puheenjohtajana on yhden seuran omistaja jne. Kaikki saisivat jäävätä itsensä. Paikoille pitäisi saada täysin ulkopuoliset henkilöt. Mutta mistä sellaisia löytyy? Piiri pieni jatkaa pyörimistään. Kohta pitäisi tehdä jotain, tai mätäpaise hajoaa lopullisesti käsiin....
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Höpöhöpö, juuri esimerkiksi tuollaisissa tilanteissa sitä vastustajan kunnioitusta mitataan. Kuparinen on pari sekuntia ennen taklausta kiekon kanssa kumarassa selin Mäkiseen päin. Taklaushetkellä Kuparinen on enää kumarassa. Ei ole mitään järkeä ajaa täysillä päin, jos huomaa vastustajan olevan huonossa asennossa. Vaikea tuossa Kuparisen on olla täysin valmis taklaukseen. Turhahan tuosta on sitten enää jankuttaa. Meillä on vain erinlainen käsitys vastustajan kunnioittamisesta. Varmaa on kuitenkin, että Kuparinen ei olisi loukkaantunut, jos hallissa olisi ollut paremmat pleksit.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sm-liigan historian väärin pelikielto ja ikävä kyllä HIFK-jokkrit pelin keskustelu varmasti lisäsi tuomiota.

Viestin lähetti Cimo
n. 90 % HIFK-faneista piti Mäen taklausta puhtaana. Sellaisena, jota kenties haluaisivat omissa otteluissaan näkevän. Toki joukkoon mahtui kirjoittajia, jotka näkemättä koko taklausta toivoivat elinikäistä pelikieltoa, mutta kaikki minun arvostamani HIFK-fanit olivat yksimielisiä siitä, että taklaus oli puhdas. Tai jos ei täysin puhdas niin ei ainakaan yhtään tuota 2 minuuttista törkeämpi.
Itseasissa Mäki taklasi selkeästi selästä ja oli ihan "hiinä-ja-hiinä" että vauhtia olisi ollut ryntäyksen verran. Pelikieltoa HIFK-fanit ovat käsittääkseni kritisoineet siksi että Vopat oli aivan väärin laidan lähellä ja sikäli tilanne oli myös hänen vikaansa. Muistutti periaatteiltaan helvetisti Ruutun taklausta viime keväältä eli taklaus ihan sääntöjen rajamailla, mutta vastaanottaja omalla asennollaan aiheutti loukkaantumisen ja siten myös pelikiellon.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olisi hullunhauskaa jos Lukon Lehkonen ja Ässien koutsi näpäyttäisivät hieman SM-liigaa ja pelaisivat TV-pelin jossa ei ole yhtään taklausta. Kumpikin kommentoisi, että koitettiin välttää pelikieltoja...
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Danan kanssa mieltä, Mäki<----> Ruutu on huomattavasti parempi lähtökohta vertailuun, kuin Ruutu<---->Mäkinen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti V8350
Kyllähän siinä tietynlaiset tarpeettoman kovan laitataklauksen tunnusmerkit täyttyivät, eihän Kuparinen ehtinyt mitenkään varautumaan tilanteeseen.
Tämä "tarpeettoman kova taklaus" pitäisi todella kirjoitaa sääntöihin ja kriiteriksi nimenomaan se ettei taklata saa niin, ettei toinen ole siihen varautunut (mielelään taklattavan isiltä pitää olla kirjallinen lupa).
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Erno

Sen verran kuitenkin, että koko liiga on yksi mätäpaise. Rangaistuksia jakavat liigaseuroihin kytköksissä olevat henkilöt, puheenjohtajana on yhden seuran omistaja jne. Kaikki saisivat jäävätä itsensä. Paikoille pitäisi saada täysin ulkopuoliset henkilöt. Mutta mistä sellaisia löytyy?

Ei välttämättä olisi huono idea, jos Ruotsin sarjan kurinpitäjät tuomitsisivat Suomessa tapahtuneet rikkeet ja toisinpäin. Näin saataisiin jokseenkin puolueettomia päätäjiä.
 

axe

Jäsen
Minä olen sitä mieltä ettei Kuparinen saanut aivotärähdystä edes siitä pleksistä vaan pudotessaan selälleen jäähän. Siinä nuppi kolahtaa ilkeästi.

A-J Niemi sai muuten vain kaksi ottelua pelikieltoa sen takia, koska se poikittainen maila ei aiheuttanut loukkaantumista vaan se vain edesauttoi sitä aivotärähdystä, joka tuli kun pää kolahti jäähän.

Niinjoomuuten, Markku Kruus vihelsi jo lauantaina. Siis tämä tuomari, joka teki niin karkean virheen, että jätti antamatta edes kaksiminuuttisen nähdessään tilanteen, josta SM-liigan mukaan kuuluu neljän ottelun pelikielto. Se on mun mielestä aika saatanan iso tuomarivirhe, mutta eipä siitä näköjään sanktioita annettu.

Ja sanottakoon, että oikein hyvä ettei annettukaan. Markku Kruus on niitä harvoja hyviä tuomareita liigassa ja hän nimenomaan oli oikeassa tuossa Mäkisen tilanteessakin. SM-liiga ja Fränk näyttävät aina vaan huonommassa ja huonommassa valossa kuitenkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti eagle
Miksi siis liigassa ei vaihdeta pleksejä? NHL'ssä esim. tulee suhteessa paljon vähemmän aivotärähdyksiä, vaikka siellä on kovempi tempo, pienempi kaukalo ja enemmän taklauksia.

Tämähän tarkoittaa sitä, että jos pelaaja x laukoo kiekon vastustajaa päin ja tämä loukkaantuu, on syytä tuomita pelikieltoa loukkaantumisen laadun mukaan. Ei sillä väliä, vaikka säännöt eivät sitä kiellä.
Vaikka periaatteessa olet oikeassa mitä sanot, niin pari pointtia: Ensinnäkin tuosta ensimmäisestä saa sen kuvan että NHL:ssä aivotärähdyksiä tulee vähemmän, koska siellä on pehmeät pleksit mikä ei kaikilta osin pidä paikkaansa (Philadelhia ja Dallas ovat ne mitkä ulkoa muistan, mutta käsittääkseni tilanne noin fifti-sixti). Minä väitän että NHL:ssä loukkaantumisten määrää hillitsee se, että pelaajat ovat paremmin tietoisia siitä että milloin tahansa joku voi taklata todella kovaa. Edellisen lauseen muotoilin sen takia hieman erikoisesti siksi, että NHL:ssä aivotärähdykset luokitellaan (ehkä myös salataan?) eri tavalla kuin SM-liigassa, joten faktaksi niiden pienempää määrää/peli ei voi sanoa.

Tuosta jälkimmäisestä lauseesta pitää hymiön ohella todeta, että Bob Boughnerhan asiasta pelikieltoa sai Pittsburhgissa pelatessaan. Hävisi muistaakseni tappelun ja myöhemmin ampui kaveria kiekolla.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tuosta valmiudesta olen jo maininnut muutamia kertoja aiemmin. P-Amerikassa tiedetään että tulee taklauksia. Suomessa ilmeisesti ei vaan osata odottaa että joku vielä uskaltaa taklata. Noh tuskin tämän jälkeen enään uskaltaakaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaverin kanssa ihmettelimme, miksei Tappara käy taistoon liigan päätöstä vastaan. Saimme kuulla, että Leinonen oli sanonut prosessin olevan turhaa, sillä vastalauseesta tulee takuuvarmasti sakkoja seuralle. Siis hetkinen... Mitä ihmeen hyötyä on tuollaisesta toimielimestä, jonka päätökset voivat olla kuinka mielivaltaisia hyvänsä ja sitten niistä valittaminen on rangaistavaa.

Tulee mieleen keskiaikaiset noitavainot, joissa kuka tahansa saattoi ilmiantaa naapurinsa noidaksi ja tämä sitten heppoisin tai käytännössä olemattomin perustein kannettiin roviolle.

Tuosta Mäkisen taklauksesta vielä. Viimeisen neljän-viiden vuoden ajan taklauksia on ruvettu karsimaan liigasta. Tähän ovat johtaneet muutamat tappelut ja niistä seuranneet lukuisat eri medioissa viljellyt analyysit ja selvitykset jääkiekon väkivaltaistumisesta.

Taklaukset ovat vähentyneet ja samalla pelaajat ovat unohtaneet sen tärkeimmän säännön, joka jo pienestä pitäen opetetaan: "hereillä siellä" tai raadolisemmin "pää ylhäällä". Pelistä on tulut uneliasta roikkumista, jossa kiekollisena ei ole liikaa tilaa kahden miehen koukkiessa ja roikkuessa pelivehkeissä. Ei siinä pääse syntymään laitakontaktia, ellei sitten joku keksi taklata koko kolmikkoa...

Tuossa Tappara-Ilves -pelissä Mäkisen antama taklaus oli ensimäinen varsinainen taklaus. Siihen mennessä peli oli ollut lähinnä maila kainalossa luistelemista. Siksi ei ole ihmekään, että Kuparinen ei tuon vuoksi osannut ilmeisesti olettaa taklauksen tulevan.

Jääkiekko muistuttaa kohta suomalaista liikennekulttuuria. Ajellaan lakki syvällä päässä moottoritien vasenta kaistaa alle nopeusrajoitusten. Liikennevaloista lähdetään sitten kun saadaan silmät auki, sormi nenästä, käsijarru pois päältä ja vaihde päälle ja lopulta auto käynnistettyä uudelleen. Ellei sitten punainen ole ehtinyt jo vaihtua uudelleen. Ei Suomessa tarvitse ajella hereillä. Riittää, kun lähtee ajoissa ja ajelee omaa tahtiaan. Pääasia, että itse kerkiää. Saat ajella tiellä vaikka kuinka hiljaa jopa viranomaisten mukaan. Muiden on mentävä hitaimpien tahtiin.

Suomalainen jääkiekko haukottelee ja niin tekevät katsojatkin. Millä hommaan saataisiin taas ryhtiä?
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti TBK
Ei välttämättä olisi huono idea, jos Ruotsin sarjan kurinpitäjät tuomitsisivat Suomessa tapahtuneet rikkeet ja toisinpäin. Näin saataisiin jokseenkin puolueettomia päätäjiä.

Vaikka ruotsissa ei olekkaan Jokereita, niin luuletteko silti, että ruotsalaiset suostuisivat kattelemaan tälläistä linjaa päivää pitempää?
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Mieleni teki provosoida uljasta naapuriani, että kyllä tarpeeksi puusilmäisiä ilvesfaneja löytyy. Taidanpa kuitenkin hoitaa tämän sivistyneesti, niinkuin aikuiset ihmiset tekevät ja kostoksi noista lausunnoista teippaan tänään hänen ulko-oveensa kopion Bert "cross-checking" Robertsson kortista nimikirjoituksella. (69 hymiöö tähän)
Mutta asiaan. Halusin kommentoida Mäkisen taklausta ja hänen yleistä käyttäytymistään. Sinänsä kunnioitettavaa oli, että Mäkinen taklasi Kuparista, todennäköisesti ensimmäinen yli 170 senttinen pelaaja mitä hän taklannut. En missään nimessä kiistä sitä, etteikö Mäkinen olisi joukkueelleen arvokas pelaaja ja tekisi tärkeää työtä, mutta... Kuulin tuossa taannoin jutun Mäkisestä joka laski minun arvostukseni hänen osaltaan täysin nollaan. Yksi tuttu ilvesfani oli joutunut olosuhteiden uhrina viime talvena tapparan päätösristeilylle. Siellä Mäkinen oli kävellyt rappusten yläpäähään baarissa ja ilmoittanut olevansa "king of the world". Tuttuni oli esittänyt eriävän mielipiteensä, johon Mäkinen oli ilmoittanut, että hei "tiedätkö monta pelaajaa olen taklannut pelikyvyttömäksi kauden aikana."
Eli siinä tapparan sankarin kunnioitusta vastustajan pelaajia kohtaan. Pointtini on se, että Mäkisen rangaistus tilanteesta on kova, mutta toisessa valossa helposti ajattelee, että oliko hänellä mahdollisesti tarkoitus aiheuttaa Kupariselle sairaslomaa selän takaa tulleella taklauksella? Tulkitkaa kuinka haluatte
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti hull16
Vaikka ruotsissa ei olekkaan Jokereita, niin luuletteko silti, että ruotsalaiset suostuisivat kattelemaan tälläistä linjaa päivää pitempää?

Ei varmasti, vaikka kyllä sieläkin kovat sanktiot taklauksista tulee. Muummoassa Christian Sjögren sai 9 peliä rumasta taklauksesta. Taklaus oli todella ruma, mutta suurin ero sm-liigaan oli se, että Sjögren sai neppariin heti taklauksen jälkeen.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, ihan vaan vertailun vuoksi, että kuinka Ruåtsissa nämä kurinpitäjät ovat kytköksissä eri joukkueisiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näin muuten Canal+ kullalta kyseisen Sjögrenin niitin (en ollut silloin varma että kyseessä on sama Thomas ja selostus oli ruotsiksi). Jos siitä tuli 9 peliä, niin täytyy sanoa että Suomessa linja on vielä aika löysä...
 

eetoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara ja Liverpool
Juupas eipäs jatkumoa...

Viestin lähetti sivurauta

---8<---klips---
Mutta asiaan. Halusin kommentoida Mäkisen taklausta ja hänen yleistä käyttäytymistään. Sinänsä kunnioitettavaa oli, että Mäkinen taklasi Kuparista, todennäköisesti ensimmäinen yli 170 senttinen pelaaja mitä hän taklannut. En missään nimessä kiistä sitä, etteikö Mäkinen olisi joukkueelleen arvokas pelaaja ja tekisi tärkeää työtä, mutta... Kuulin tuossa taannoin jutun Mäkisestä joka laski minun arvostukseni hänen osaltaan täysin nollaan. Yksi tuttu ilvesfani oli joutunut olosuhteiden uhrina viime talvena tapparan päätösristeilylle. Siellä Mäkinen oli kävellyt rappusten yläpäähään baarissa ja ilmoittanut olevansa "king of the world". Tuttuni oli esittänyt eriävän mielipiteensä, johon Mäkinen oli ilmoittanut, että hei "tiedätkö monta pelaajaa olen taklannut pelikyvyttömäksi kauden aikana."
Eli siinä tapparan sankarin kunnioitusta vastustajan pelaajia kohtaan. Pointtini on se, että Mäkisen rangaistus tilanteesta on kova, mutta toisessa valossa helposti ajattelee, että oliko hänellä mahdollisesti tarkoitus aiheuttaa Kupariselle sairaslomaa selän takaa tulleella taklauksella? Tulkitkaa kuinka haluatte

EIPÄS!!! :)

Asiahan on nyt niin, että itse riehuin parille Ilves-fani "kaverille" muutama kausi takaperin erään Arvajan tyylistä pelata pahemmin kuin Sundblad. Silloin oli kovasti hymyä Ipan jätkissä ja analyyttisinä kavereina selitti joukkueelle pelaamista ja roolipelaamista yms. Ja kuinka fiksusti Jursinior hoitikaan pestiään, kun Arvaja ei lähtenyt tappelemaan Laurilan Harrin kanssa. No Arvaja meni ja nyt Tapparalla on tällainen peluri, joka toimii Ipa-fanien mielestä törkeästi (eli juuri tähän Arvaja tyyliin). Ainoana erona on se, että Mäkinen on niin iso, ettei Mikkihiiri Peltomaakaan uskalla tapella sen kanssa. :D

Ihmettelen sitä, että missä on nyt ne roolipelaamisen salat ynnä muut perusteet Arvaja-tyylille. Mäkinen sentään pommittaa kovilla taklauksilla, eikä hakkaa ranteita palasiksi. Tosin olosuhteet SM-liigassa suosii mieluummin sitä, että pistetään ranteet palasiksi, kuin että joku menisi taklaamaan. Ja on parempi olla se alle 180 senttinen jätkä, kuin yli koska silloin saa taklata. Isommat kun tuppaavat liian usein kärsimään turhaan. Mutta se siitä, enhän sentään rupea menneitä kaivelemaan. :D

Yleensäkin ärsyttää se, että joukkueessa kun joukkueessa tuntuu olevan kohta niitä ns. rottakiekko/Mikki-Hiiri -ketjuja enemmän, kuin maalintekoon pyrkiviä ketjuja. Ai että sitä nauttiikin nykyään jäähalliin menemisestä, kun pienen budjetin omaava seura pelaa hakametsässä Tapparaa vastaan. Kyllä niistä peleistä on yleensä nautinto kaukana. Eikä se vika siinä ole, että vierasjoukkueet sen pelin kehnoksi tekisi. Kyllä siinä on kyse ihan molemminpuoleisesta säätämisestä. Liiga vielä edesauttaa tätä kehitystä, kun pompitaan tiedotusvälineiden lieassa sammuttamaan kaukalon väkivaltaisuutta. Mitähän väkivaltaisuutta, kun eihän siellä edes tapellakaan? Tuomaritoimintaan ei panosteta kunnolla ja pelin linjauksissa mennään jatkuvasti metsään ihan hämärillä sääntömuutoksilla. En liene väärässä, jos yleistän Jääkiekon voivan huonosti, mutta yleisö voi he..etin huonosti... Ehkä nämä ketjut, joihin itsekin kirjoitan asiaa (laatua olen jäävi arvioimaan), joka sisältää yleensä näitä vasta-argumentin vasta-argumentteja. Toivottavasti joku löytäisi ja ajaisi läpi sellaisen toimintamallin liigaan, että yleisö ei voisi enään niin pahoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös