Miten täällä suhtaudutaan muiden kuin susien hävittämiseen omista nurkista? Omista nurkista jalat edellä lähtee hiiret, rotat, lokit, hanhet, käärmeet ja ampiaiset. Nämä siis lajeja joiden kanssa olen joutunut tähän mennessä tekemisiin.
Kunnioitan kaikkea elämää ja pyrin olemaan tappamatta, jopa ampiaiset "ohjaan" ulos jos tulevat sisälle. Ovat hyviä tyyppejä ja hyödyllisiä noin yleisesti ottaen luonnolle. Kyihin törmäilee metsässä koirien kanssa ulkoillessa. Olisi tietysti erittäin ikävää mikäli sattuisi puremaan koiraa - kiire tulisi - mutta olen tämän ajatellut niin että mikä minä olen menemään heidän kotiinsa ja niitä siellä tappamaan. Riski jonka kanssa täytyy elää. Sama täällä Varsinais-Suomessa susien kanssa. On riski että koira törmää sellaiseen, mutta sille ei voisi sitten mitään. Paljon todennäköisempää on törmätä autoon.
Irrationaaliset susipelot on vähän väsyneitä.
Olin loogisempi elämän kunnioittamisessa silloin kun olin vege, sittemmin käytännön syistä olen valitettavasti ajautunut syömään taas myös lihaa yms. tuotteita. Huono tekosyy.
Tuli mieleen tapaus reilun kymmenen vuoden takaa.
Silloisen naapurin puuliiteriin oli kurre(ei valmentaja eikä laulaja) tehnyt pesän. Naapurin vaimo meni hakemaan puita ja emo-orava luuli tämän uhkaavan poikasia.
Hyökkäsi niskaan, iski kyntensä päänahkaan ja puri niskaan. Ja oravahan puree, kunnes saa hampaansa yhteen.
Seurauksena viikon verran sairaalassa saamassa antibiootteja johonkin bakteeriin ja sen aiheuttamaan tulehdukseen joka nosti 41 asteen kuumeen.
Ihmettelen, että miksi susien määrätavoitetta 2000 yksilöä pidetään niin pelottavana. Suomessa on nimittäin yli 2000 karhua.
Hirveä vaarallisempana elukkana pitäisin punkkia. Parikymmentä vuosittaista puutiaisaivokuumetapaista ja 20-30 tuhatta borrelioositartuntaa. Muutenkin vittumainen verenimijäpeto.Kateus? Merimetsoitkussa ei ole päätä eikä häntää. Ne luotojen känkkyrämännyt ovat täysin arvottomia. Vaikka ne puut olisivatkin tukkikelpoisia, niin ei niitä kukaan sieltä kalliilla kävisi hakemassa, kun mantereelta saa paljon halvemmalla. Paskapuhetta, että merimetsot aiheuttaisivat taloudellisia vahinkoja.
Muuten saako mielestänne kaikki omasta mielestä turhat tai haitalliset lajit hävittää? Minä vaatisin hävittämään täpläravun, valkohäntäpeuran, kirjolohen, amerikanmajavan, villikanin, fasaanin, piisamin, puronieriän, peledsiian ja kirjolohen vieraslajeina ja hirven ylivoimaisesti pahimpana tuhoeläimenä. Hirvi on ylivoimaisesti Suomen vaarallisin eläin.
Kai se hirvi edelleen listaykkönen on, mutta ero seuraaviin on selvästi kaventunut kymmenessä vuodessa.
Hirveä vaarallisempana elukkana pitäisin punkkia. Parikymmentä vuosittaista puutiaisaivokuumetapaista ja 20-30 tuhatta borrelioositartuntaa. Muutenkin vittumainen verenimijäpeto.
Ja jokainen pihapiiriin, eläinten aitaukseen tms. tullut karhu ammutaan mitä pikimmin. Kuten pitäisi olla myös susien kanssa, vai mitä?
Tiede -lehdessä oli listattu joskus muistaakseni top 10 ihmisiä tappaneet eläimet. Pikaisella googletuksella löytyi top 5 tuosta listasta:
Eläintappajien top 5
Ihmisuhreja Suomessa vuosina 2000–2009
1. hirvi 76
2. nauta 9
2. koira 9
4. ampiainen 7
5. hevonen 6
Minä taas olen ollut huomaavinani suurimman osan susien suojelijoista olevan heitä, joille suurin kokemus luonnossa liikkumisesta on ollut kilometrin lenkki nuuksiossa.
Mitä tulee aseeseen tarttumiseen suden saapuessa pihaan, pidän sitä oikeutettuna. Pitäisin oikeutettuna myös ihmisen tunkeuduttua luvatta toisen pihalle.
Lässytykset sikseen. "Luonnonsuojelijat" heittävät heti voltin, kun mainitaan vesivoima, vesivoiman lisärakentaminen, Vuotos, Kollaja, Pudasjärven tulvat..,
En, vaan sitä, että järkevä keskustelu ei ole mahdollista "luonnonsuojelijoiden" kanssa näistä aiheista.Mitä tarkoitat? Pitäisikö mielestäsi "suojelijoiden" kannattaa noiden rakentamista?
En, vaan sitä, että järkevä keskustelu ei ole mahdollista "luonnonsuojelijoiden" kanssa näistä aiheista.
Annas kun mä arvaan. Määrittelet "järkevän keskustelun" sellaiseksi, jossa ollaan samaa mieltä sinun kanssasi?En, vaan sitä, että järkevä keskustelu ei ole mahdollista "luonnonsuojelijoiden" kanssa näistä aiheista.
Ei, vaan asioiden oikeata puntarointia, ei fanaattisuutta.Annas kun mä arvaan. Määrittelet "järkevän keskustelun" sellaiseksi, jossa ollaan samaa mieltä sinun kanssasi?
Ei, vaan asioiden oikeata puntarointia, ei fanaattisuutta.
No mitäs luulet, oliko tämä keskustelunavauksesi sellainen, joka todennäköisesti johtaa asioiden tuollaiseen oikeaan puntarointiin? `Ei, vaan asioiden oikeata puntarointia, ei fanaattisuutta.