Mutta asiaan. Osaako joku sanoa millaisia henkilöitä Lukon myyntipuolella on töissä? Siis ne henkilöt, jotka vastaavat aitio- ja ravintolapalveluista. Ovatko he ammattilaisia, vai kalastuskavereita? Jos nimttäin tällä puolella Lukolla on ammattilaiset puikoissa, niin miksi tiedotuspolitiikassa säästellään. Kuten aiemmin mainitsin, hyvä mediatyö tuo näkyvyyttä myös sponsoreille, minkä luulisi Lukkoa kiinnostavan, jos pikkukarkkien tarjoaminen kannattajille ei kiinnosta.
Täältä näkee ketkä henkilöt ovat töissä :
Rauman Lukko | Rauman Lukko
Ravintolapalvelut ovat varmasti ammattilaisen käsissä. Jos tarkoitat aitio- ja yhteistyökumppanien (sponsorien) myynnillä niin kyllä Lukossa hyvää tulosta on tehty. Eli varmaan ihan oikeat kaverit on töissä.
Kiekkoareenan tuoreen jutun mukaan yhteistyökumppaneilta saatavat sponsorieurot ovat taas kasvussa sekä kausikorttejakin on mennyt enemmän kuin viime vuonna.
Mielestäni tuosta linkistä taas näkee aika suoraan mikä Lukon haaste on. Henkilökuntaa on listattuna organisaatiossa tuossa linkissä 9 henkilöä. Näistä peräti kolme on myyntipäällikköä. Lisäksi toimitusjohtaja on myös myyntiorganisaatiosta tullut ja myyntiin orientoinut.
Heidän lisäkseen on myyntineuvottelija, markkinointisuunnittelija, ravintola - ja turvallisuuspäällikkö. Kaikki tietävät myös, että palkkalistoilla on pelaajia kartoittava Hannu Vanhatalo.
Jos ei tietäisi niin henkilöstörakennetta lukemalla voisi kuvitella, että kyseessä on jokin viihdepalveluja järjestävä yritys ennemmin kuin urheiluorganisaatio.
Poissaolollaan vaikuttavat sekä urheilusta että viestinnästä vastaavat henkilöt. Ja missä Lukon suurimmat haasteet ovat?
Ja erilaisten tapahtumien järjestäminen alkaa olla Lukolla täysipäiväistä puuhaa. 5-6 isoa tapahtumaa vuodessa on iso ponnistus miltä tahansa organisaatiolta. Olisi mukavaa tietää kuinka paljon nämä ydintoiminnan ulkopuolella olevat tapahtumat jättävät viivan alle tulosta. Julkisen tilinpäätösten mukaan liikevaihto on kasvanut kyllä, mutta viivan alle jäänyt tulos ei.
Vastauksena kysymykseesi niin mielestäni kyse ei ole siitä varsinaisesti ketä ihmisiä organisaatiossa on töissä, osittain tehdään myös erinomaista jälkeä, vaan ennemminkin minkälaisin arvoin toimintaa ohjataan. Focus on kateissa.
Urheilupuolen vastuunottajan poissaolo näkyy räikeimmin. Lukko on aina valmentajansa näköinen. Vaikka seuralla itsellään pitäisi olla joku pitkäntähtäimen pelillinen identiteetti ja suunnitelma. Pelaajamarkkinoillakin ollaan helposti myöhässä kun uuden valmentajan nimi on selvillä ja ruvetaan kokoamaan hänelle joukkuetta.
Taloudellisista panostuksistakaan ei ole hyötyä, jos panos-tuotos suhde ei ole kohdillaan. Ja parhaiten sen saa kohdilleen urheiluosaamiseen panostamalla.