Hyviä ajatuksia täällä. Olen ollut aktiivinen Facebookin seuraaja ja twitter-jutut taitavat näkyä Kiekkoareenan kautta. Olen kiinnittänyt lopulta kiireiden vuoksi liian vähän huomiota viestien sisältöön. Nyt kun asiasta kirjoitetaan, en kuitenkaan voi sanoa, ettenkö olisi havainnut joitakin "ylilyöntejä" tai latteuksia.
Fanien tunnetasolla eläminen on kyllä mielestäni han hyvä asia. Olen nähnyt sen muiden joukkueiden tiedotuksessa toimivaksi. (vaikka ongelma voi olla se, etten itse kuulu niiden joukkueiden kannattajiin) Kuitenkin hienovaraisuus on sellainen asia, joka unohtuu helposti. Tappion hetkellä kaikki on mustaa ja synkkää, niin lienee ymmärrettävää, etteivät viestit ole positiivisia. Silti tietty tunnetilan nostatus alkaa ainakin täällä toisaalla välittömästi tappionkin jälkeen: "Turpaan tuli ja kunnolla, mutta huomenna paremmalla energialla samalla mitalla takaisin!" Joissakin kohdin tällainen voi toimia, kaikkien otteluiden jälkeen se ei välttämättä toimi. Joten sen osalta luulisin, että paikallaan voisi olla antaa some-tiedottamisesta vastuu muutamalle aktiiviselle, jotka hioisivat ilmaisun kuntoon jo paljon ennen otteluita.
Fanien huomiointi olisi nähdäkseni muutenkin äärimmäisen tärkeää. Nyt pelaajat kiittävät faneja, mutta onko seura osoittanut jollakin muulla tavalla kiitollisuuttaan maksavalle yleisölle kuin... faniristeily? Maksaako seura ristelyn? Ihan toisella alalla huomaa, että liian usein mietitään vain rahavirtoja sisään, koska siitähän yritykset, kuten Lukko elävät. Silti tietyt eleet voivat olla hyvinkin huokeahintaisia tai jopa ilmaisia. Se vaatii vain sen, että Lukon johto, valmennus yms. ottaa yhden päivän kiittääkseen fanejaan, järjestääkseen yhteistä tekemistä ilman, että siihen tarvitsee fanien sitouttaa rahojaan. Satsaukset on kuitenkin fanien osalta tehty siinä vaiheessa, kun ovat seuraan kiinnittyneet ja joukkueeseen satsanneet.
Tulee vielä yksi asia tiedotukseen liittyen. Tämänpäiväisen Ilkka Mikkolan sopimuksen julkaisun jälkeen täytyy raapia päänahkaansa ja ihmetellä, että millä "logiikalla" näitä sopimuksia julkaistaan? Onko joku jossakin keksinyt jonkin hienon idean, että tiedotetaan kaikki samaan aikaan tai sitten, kun on sopiva aika, tai kenties vaan ihan miten sattuu? Minua ei tuo faniristeily välttämättä niin kiinnosta, mutta toki odotan, että sen jälkeen tiedossa on tulevan kauden joukkueen runko ja myös ne tärkeimmät pelaajat. Jos noita sopimuksia julkaistaan jo ennen faniristeilyä, menee oikeastaan sopimus sopimukselta mielenkiinto sitä risteilyä kohtaan.
Jos fanit haluavat tietää, keitä joukkueeseen on hankittu, milloin ja miksi, seuran pitäisi kyetä vastaamaan fanien tiedonhaluun. Tai näin ajattelen. Tietojen pimittämisellä saattaa olla se seuraus, että luottamus kärsii. Kysymys kuuluu, että kenen etujen mukaista on pitkittää sopimuksista tiedottamista tuohon faniristeilyyn asti? Kuinka moni fani lähtee risteilylle ihan vain sen vuoksi, että haluaa tietää, keitä on hankittu? Kuinka monelle se ensisijainen tarkoitus on kohdata pelaajia ja johtoa? Ensimmäisen syyn perusteella intressi on Viking Linen, jälkimmäisessä vaihtoehdossa se on seuran, koska silloin se on tapa huomioida faneja, ja tarjota faneille elämyksiä.
Itse en valitettavasti ymmärrä Lukon tiedotustoimintaa. Ensimmäisen kerran aloin sitä ihmetellä todenteolla Jukka Rautakorven valmentaessa Raumalla. Jonkinlaista johdonmukaisuutta odotellessa...