Samoilla linjoilla Hjalmarin kanssa. Varsinkin näin ei-satakuntalaisena Lukon kannattaja olisi teeskentelyä vihata Ässiä, vain koska se kuuluu asiaan. Nämä ovat tunneasioita, jotka määrittyvät henkilökohtaisista kokemuksista ja ajatuksista. Niitä ei Raumam boja määrää. Rauman ulkopuolella kasvaneena ja koko ikäni asuneena minulla ei ole sellaisia vihantunteita Ässiä kohtaa kuin mitä monella satakuntalaisella Lukon kannattajalla varmasti on.
On melko ylimielistä kirjoittaa, että Lukon kannattajan kuuluu olla Ässiä vastaan. Pitäisikö minun vapaassa maassa olla Ässiä vastaan vain, koska raumalainen superkannattaja niin sanoo. Kyseinen kirjoittaja vetoaa usein tunteisiin, mutta näköjään tunteet ovat sallittuja vain, jos ne ovat samanlaisia kuin hänen omansa. En minäkään neuvo häntä olemaan Ässien puolella, koska vihanpito toista joukkuetta kohtaan on lapsellista.
Nyt meneillään olevassa finaalisarjassa olen Tapparan puolella, mutta en sen takia, että vastassa on Ässät. Minulla ei ole mitään Ässiä tai Poria vastaan, vaikka muutama palstalle kirjoittava Ässiä kannattava nimimerkki antaisi siihen aihetta. Jos olisin raumalainen, saattaisin kokea joko vihaa Ässiä kohtaan tai toisaalta iloa Ässien raumalaispelaajien puolesta. Nyt tällaista tunnetta ei ole, eikä sitä blogia kirjoittava fanaatikko muuta.
Ja mitä aiheeseen muuten tulee, niin tämä ketju ei taida olla ihan paras paikka. Pori on kuitenkin samaa maakuntaa, ettei se oikein ole vielä maailmalla olemista. Vaikka Porissa on suuren maailman tapaan ihan lentokenttäkin, niin kansainvälisesti Unescon maailmanperintökohteet noteerataan kuitenkin isommin kuin maakuntalentokentät. Jos liike Raumalta Poriin jatkuu vielä tulevaisuudessa, niin perustetaan uusi ketju Lukko-kasvatit maakuntamatkalla.