Olenkohan mä taas jotenkin hirveän synkkä, mutta mikään ihan helvetin hyvä viba ei mulla tästä pudotuspelisarjasta ole. Kaikki vaaralliset ennusmerkit ovat ilmassa, kotietu, runkosarjan hallinta, täysi halli, kaikki menestyspaineet Lukolla, Tepsissä Lukon "jämämiehiä" (älkää provosoituko vaikka kärjistän) jotka kuittaavat jne.
Koska ei se Lukon peli ole juuri viime aikoina parantunut - vaikka yksi SaiPa kauniisti kaatuikin. OK, ehkä hyvä treeni/lepoviikko tähän saumaan tekee ihmeitä, mutta mun nenukkaan haisee hyvinkin seitsemältä ottelulta.
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset odotukset. Olen erittäin luottavainen Lukon jatkoon menoon tästä sarjasta! Oikeastaan mikä tahansa muu joukkue, kuin TPS, saisi minut epäröimään. TPS on jo usean vuoden sopinut Lukolle hyvin. Ja tälläkin kaudella TPS on todella jäänyt jalkoihin. Se joulukuinen tappio Turkuhallissa oli vain tilastokummajainen. TPS sai silloin unelma-alun, kun ensimmäisessä erässä saivat aivan varkain muutamasta vastaiskusta 3 maalia ja pystyivät jäädyttämään lopun pelin. Tokihan tällainenkin on mahdollista uusiutua Turun peleissä, mutta melko epätodennäköistä se pudotuspeleissä on. TPS saa korkeintaan 2 voittoa tässä sarjassa, todennäköisesti vain yhden.
Minua saa moittia ylimieliseksikin, mutta voin vakuuttaa, että yleensä kuulun niihin, jotka epäilevät eniten Lukon mahdollisuuksia. Toivoin jo joulukuussa, että Lukko saisi vastaansa puolivälieriin joko Ässät tai TPS:n. Oikeastaan Ässätkin olisi voinut olla huonompi vaihtoehto. Ja kun tässä vaihtoehdoista tuli puhe, niin mietitäänpäs tällaisia joukkueita Lukkoa vastaan: Tappara, HPK, Blues, Jokerit, Kärpät...Käsi ylös kuka ottaisi noista viidestä jonkun mieluummin kuin TPS:n? Niin, sitähän minäkin.
Tokihan tätä sarjaa jonkin verran tasoittaa se, että Lukolta puuttuu kaksi erittäin tärkeää pakkia (jos siis puuttuvat). Mutta jos muut ovat kunnossa ja päästään noilla tutuilla ketjuilla turkulaisten kimppuun, sekin riittää mainiosti. Kuuleman mukaan TPS:n molemmat maalivahdit ovat pelanneet hyvin viime aikoina. Mutta onko raumalaistaustaisella Engrenillä sittenkin liian kovat paineet Äijänsuon täpötäyden yleisön edessä? Tietysti maalissa voi Raumalla olla Leggiokin, mutta nuori on hänkin. Sen myönnän toki, että jääkiekossa kaikki on mahdollista ja yllätyksiä sattuu, mutta uskon vahvasti, että paras seitsemästä -sarjassa ei tässä kohtaa yllätystä pääse syntymään. Jokin loukkaantumisepisodi Lukon avainpelaajalle (-jille) tai vastaava voisi olla se mikä TPS:n siivittäisi tästä jatkoon.
Enpä usko, että Urama sössii tätä mahdollisuutta. Nyt on niin hyvä tilaisuus hoitaa Rauman Lukko mitalipeleihin, että eipä ole aikoihin ollut. Taisi olla vain hyvä asia, että Lukko joutusi kohtaamaan hieman vastoinkäymisiä runkosarjan loppupuoliskolla. Se varmasti palautti porukan jään pinnalle, mikäli leijumista oli.
Turkulaiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että Lukko oli juuri paras vaihtoehto neljästä parhaasta. Minä taas rohkenen olla sitä mieltä, että KalPa ja HIFK olisivat sopineet paremmin TPS:n pelisapluunaan - ja ehkä jopa JYPkin. Moni arvioi tilannetta viime aikojen pelien perusteella. Enemmän mielestäni tulisi katsoa sitä miten joukkueiden keskinäiset pelit ovat sujuneet. Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että tuon Lukon heikon jakson aikana ketjukoostumukset elivät lähes joka pelissä, kun tärkeiltä pelipaikoilta oli äijää sairaslistalla. On päivän selvää, että tällainen vaikuttaa pelisuorituksiin kentällä ja virheitä sattuu paljon enemmän. Lukolla kävi kyllä älytön tuurikin, että kaikista noista vaihtoehdoista mitä oli, niin juuri TPS asettuu vastaan. Kuitenkin piste-erot olivat pieniä vähän joka puolella sarjataulukkoa. Vaikeammat lähtökohdat Lukolla olisi ollut runkosarjan voittajana lähteä esim. Bluesia vastaan puolivälieriin.
Pelätköön ken haluaa, minä luotan nyt Rauman sakkiin 100 prosenttisesti! Pääsy mitalipeleihin on ehdottomasti vähin mitä Lukolta odotan tällaisen runkosarjan jälkeen. Minusta olisi ollut suuri vääryys, että näin hyvin menneen runkkarin jälkeen vastustajaksi olisi tullut juuri Lukolle äärimmäisen hankala Tappara tai HPK. Se mikä Lukolle on helpompi tai vaikeampi vastus, ei sitä välttämättä ole jollekin toiselle joukkueelle.