Lukko mediassa

  • 690 806
  • 3 813

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Eiköhän viimekädessä kyse ole rahasta, länskäri elää tilaajista ja mainoksista, Lukkoon liittyvät jutut lienevät niitä kiinnostavimpia, tilaajamaksun sijaa Lukkoa koskevissa jutuissa länskäri voisi matkia esim maikkaria, digijutun pääsee lukemaan vasta sitten kun on ensin katsonut mainoksen jota ei voi ohittaa, näihin luetuimpiin juttuihin varmasti löytyisi mainostaja helposti. Tilaajat taas näkisivät koko lehden edelleen kuten ennenkin. Mutta kiekkofanit näkisi pelkästään kiekkojutut mainoksen kautta. Tässä mallissa kaikki voittaisi.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tilaajat taas näkisivät koko lehden edelleen kuten ennenkin. Mutta kiekkofanit näkisi pelkästään kiekkojutut mainoksen kautta. Tässä mallissa kaikki voittaisi.
Tässä mallissa kaikki voittaa, paitsi itse Länsi-Suomi. Kuka lehteä enää edes tilaisia, jos jutut on luettavissa ilmaiseksi?

Minun on ihan mahdoton ymmärtää kritiikkiä länskäriä kohtaan. Joo voidaan sanoa, että "ei se ole länskärin syy", mutta silti täällä maksumuuri tuntuu häiritsevän aivan vitusti. Ei Aamulehti, Satakunnan Kansa, Hämeen Sanomat, Helsingin Sanomat - jatka listaa eteenpäin - anna lukea ilmaiseksi niitä kiinnostavimpia juttuja. Luulisi olevan jo selvää, ettei vuonna 2023 mikään ole ilmaista.

Itse olen tyytyväinen siitä, että LS edes viittii niin paljon Lukosta kirjoittaa ja hakea eri tahoja haastatteluihin.

Jos johonkin tahoon haluaa purkaa pettymyksen, niin se ei ole paikallislehden maksumuuri, vaan se on Lukon viestintä ja kaikki jotka siihen kokonaisuuteen kuuluu. Eikä ole mitään yksi taikka kaksi kesää kun ollaan menty sieltä mistä aita on matalin, vaan kyllä tämä on ihan yleinen ilmiö ollut aina Rauman Lukossa. Hetken aikaa oli paremmin, kun viestinnästä vastasi taho joka täälläkin on tuttu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä mallissa kaikki voittaa, paitsi itse Länsi-Suomi. Kuka lehteä enää edes tilaisia, jos jutut on luettavissa ilmaiseksi?
Voisin myös arvata, että Länskärin lukija&klikkausmäärät eivät lähellekään riitä mainosrahoitteisuuteen. Versus maikkari joka kerää mainosrahoja omien tuotteidensa (esim Liiga) markkinointijutuissa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Eihän sanomalehdet ole ikinä olleet ilmaisia. Miksi niiden kuuluisi olla nytkään, vaikka ovat digitaalisessa muodossa?
Joillekin syntyy harhakäsitys, koska keltainen lehdistö julkaisee lähes sisällöttömiä tynkäartikkeleita, jotka ovat pääosin ilmaisia. Sen vuoksi kai pitäisi kaikki olla ilmaista.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Tässä mallissa kaikki voittaa, paitsi itse Länsi-Suomi. Kuka lehteä enää edes tilaisia, jos jutut on luettavissa ilmaiseksi?
Nyt taisi mennä pointti ohi, monet digimediat toimii mainosrahoitteisesti ei pelkästään tilaaja pohjaisesti. Pari hyvää esimerkkiä. IS on "ilmainen" (mainosrahotteinen) kun taas IL on osittain maksullinen joidenkin juttujen osalta.
Toimittajien tehtävä on kirjoittaa sellaisia juttuja ja otsikoita joista tulee "klikkejä" ja näin näkyvyyttä.
Länskäri voisi saada jopa enemmän rahaa myydessään mainosvideon luetuimpein juttujen yhteyteen kun pitää se maksumuurin takana vain tilaajille. Näin myös länskäri voi olla voittaja.
Toinen esimerkki on maikkari ja MM kisat. Suomen pelit näit ilmaiseksi mainosten kanssa jos halusit katsoa ilman mainoksia katsoin CMorelta maksun kanssa.

Viimekädessä mikään ei ole ilmaista, joku maksaa aina.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt taisi mennä pointti ohi, monet digimediat toimii mainosrahoitteisesti ei pelkästään tilaaja pohjaisesti. Pari hyvää esimerkkiä. IS on "ilmainen" (mainosrahotteinen) kun taas IL on osittain maksullinen joidenkin juttujen osalta.
Toimittajien tehtävä on kirjoittaa sellaisia juttuja ja otsikoita joista tulee "klikkejä" ja näin näkyvyyttä.
Länskäri voisi saada jopa enemmän rahaa myydessään mainosvideon luetuimpein juttujen yhteyteen kun pitää se maksumuurin takana vain tilaajille. Näin myös länskäri voi olla voittaja.
Toinen esimerkki on maikkari ja MM kisat. Suomen pelit näit ilmaiseksi mainosten kanssa jos halusit katsoa ilman mainoksia katsoin CMorelta maksun kanssa.

Viimekädessä mikään ei ole ilmaista, joku maksaa aina.
Niin, kuten edellä jo mainittiin niin tuskin Länskärin lukijamäärillä mainostuloista tulisi kuin joitain killinkejä. IS, IL ja Maikkari kun tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä niin luonnollisesti mainostulotkin on moninkertaisia.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Kannattaa pohtia millaisella talousalueella ja tilaajamäärillä Länsi-Suomi pyörii.
Paperisena ei edes ilmesty enää joka päivä.

Eiköhän siellä ole kaikki mahdolliset pennoset imuroitu jo mainostajilta.

Tuossa ei pitäisi minusta olla mitään epäselvää.


Seuran pitää vaan laittaa oma viestintä edes välttävään kuntoon.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Niin, kuten edellä jo mainittiin niin tuskin Länskärin lukijamäärillä mainostuloista tulisi kuin joitain killinkejä. IS, IL ja Maikkari kun tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä niin luonnollisesti mainostulotkin on moninkertaisia.
Nyt ei voi verrata muutoinkaan paikallis ja valtakunnan mediaa klikkien tai tilaajien määrässä. Mutta väitän että esim paikallinen yritys saa kohdennetumman mainoksen paikallisille asiakkailleen esim länskärissä kuin vaikka IS, IL tai Maikkarissa tarjouksista ja muista palveluista. Länskäri painii kuitenkin eri sarjassa valtakunnan medioiden kanssa niin tulot ja tilaajatkin pitää verrata omaan talousalueeseen.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan samaa keskustelua käydään muidenkin joukkueiden osioissa jollain tasolla kuin täällä Lukon / L-S:n osalta. Enkä nyt tarkoita sitä etteikö Lukon pidä tiedottamistaan ja läpinäkyvyyttään parantaa, mutta ei se ole mitenkään L-S:n asia. Enkä usko että L-S:ssa ei olisi kaikkia vaihtoehtoja mietitty tuon mainostamisen suhteen. Kyse saattaa olla jopa siitä, että tarpeeksi tuollaisia "klikki" sponsseja ei vaan yksinkertaisesti ole. Esim. mainostaminen sentin per klikki ei ole kyllä kovin tuottoisaa jos nyt tätä ajatellaan. Sitä en myöskään tiedä että mitä nuo keltaisen lehdistön sivut näistä saavat, mutta tuskin siis mitään älyttömiä ja voluumista sitten se raha tulee.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva Suomen Mestari 2021
Mä näen tämän koko jutun niin, että Länsi-Suomen urheilupuoli tekemät jutut Lukosta ja muustakin paikallisurheilusta on vain ja ainoastaan positiivista, joka tuo lisäarvoa tekemillään haastatteluillaan ja uutisillaan kannattajille. Lukko saa itse päättää millaista sisältöä ja miten paljon he haluavat erilaisille somealustoille tuottaa.

Itse olen sen verran kiinnostunut Rauman paikallisurheilusta ja varsinkin Lukosta, että ihan mielihyvin maksan sen n.11€ kuukaudessa Länsi-Suomen digitilauksesta, että tiedän kaikki tuoreimmat uutiset paikallisurheiluun liittyen. Parempaa paikkaahan ei vielä ole olemassa, kun ei jossain iltapuluissa ynnä muissa mainita aina välttämättä edes otteluraporttia joistain Lukon peleistä. Ellei sitten Hifk ole sattunut voittamaan Lukon.

Uskon, että Länskärissä ollaan myös tiedostettu tämä asia, että paikallisurheilu kiinnostaa täällä päin ja tekemällä monipuolisia juttuja siitä, myy niitä lehtiä tai digitilauksia, jonka avulla taas saadaan maksettua toimittajien palkat. Ei varmasti ketään tilaa Länskäriä sen takia, että saa lukea sieltä hallitusneuvotteluiden sujumisesta tai vastaavien uutisten takia, vaan nimenomaan paikalliset asiat kiinnostaa, joita ei mistään muualta saa lukea.

Uskon että on myös Lukon etu, että on olemassa elinvoimainen paikallislehti, joka tuottaa monipuolisia juttuja Lukosta perinteiseen printtimediaan ja näin ollen tavoittaa myös ison määrän ihmisiä, joille somet ja muut digimediat eivät ole niitä niitä pääasiallisia tiedonhaku lähteitä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lyhykäisyydessään ja melko rankasti yksinkertaistaen paikallislehden tehtävä on mielestäni tehdä juuri tuollaisia juttuja kuin vaikka Krannilasta hiljattain tehtiin. Seuran kanavissa sitten my day -videoita, Nyyperin sana-assosiaatiopelejä, mikä leipä Reunasen Tare olisi -visoja ja muita hassutteluja. Plus puolen vuoden välein urheilujohtajan ja toimitusjohtajan ns. State of the union -haastattelu.

Enemmän, paljon enemmän sitä joukkuetta pitäisi tuoda kannattajille tutuiksi, kuin tätä nykyään. Tehtävän ei sinänsä pitäisi olla vaikea, kun käytännössä ihan kaikki sisältö missä joku pelaaja tai valmentaja nyt vaan tekee  jotain (muuta kuin analysoi tulevaa tai mennyttä peliä hokijargonilla) maistuu kannattajille. Ainakin nyt ensi alkuun.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lyhykäisyydessään ja melko rankasti yksinkertaistaen paikallislehden tehtävä on mielestäni tehdä juuri tuollaisia juttuja kuin vaikka Krannilasta hiljattain tehtiin. Seuran kanavissa sitten my day -videoita, Nyyperin sana-assosiaatiopelejä, mikä leipä Reunasen Tare olisi -visoja ja muita hassutteluja. Plus puolen vuoden välein urheilujohtajan ja toimitusjohtajan ns. State of the union -haastattelu.

Enemmän, paljon enemmän sitä joukkuetta pitäisi tuoda kannattajille tutuiksi, kuin tätä nykyään. Tehtävän ei sinänsä pitäisi olla vaikea, kun käytännössä ihan kaikki sisältö missä joku pelaaja tai valmentaja nyt vaan tekee  jotain (muuta kuin analysoi tulevaa tai mennyttä peliä hokijargonilla) maistuu kannattajille. Ainakin nyt ensi alkuun.
Tuossa tuo pointti jota itse yritin tuoda esille, selitettynä paljon selvemmin. Länskäri saa ehkä haukkuja hieman turhasta, mutta mitään ns. tärkeää tietoa Lukon ei pitäisi vuotaa maksumuurin taakse, vaan se pitäisi olla kaikkien saataville. Joku Krannilan haastattelu on taas juurikin ei-vitaalia lisäarvoa faneille, joka sopii hyvin länskärille. Itse vastustan tätä että seura ei hoida viestintää asiallisesti ja koen että on paineita tilata länskäri jotta olen perillä Lukon asioista. Olenko ainoa kenestä tuntuu että tämä on ”epävirallisesti” sovittu yhteistyökuvio?
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olenko ainoa kenestä tuntuu että tämä on ”epävirallisesti” sovittu yhteistyökuvio?
Olet.

Hommahan ei toimi niin, että Kunnas soittelee länskäriin, että hei tästä voi tehdä jutun ja tästä voi tehdä jutun.

Homma ei myöskään toimi niin, että Lukko sanelee mitkä jutut menevät maksumuurin taakse. Lähtökohtaisesti sinne maksumuurin taakse menevät jutut, joihin on laitettu omaa työpanosta kiinni. Maksumuuri on maksumuuri syystä, että lehti elää tilauksista ja lukioista. Ei tilauksia, ei lehteä. Yksinkertaista.

Seuraviestinnässä ja journalismissa on myös eri. Seura haluaa kertoa asiat omasta vinkkelistä ja jättää jotain kertomatta. Media taas pyrkii kaivamaan vastauksia kysymyksiin.

Voin sinulle sanoa aivan sataprosenttisen varmuudella, että Lukko ei ole ulkoistanut viestintäänsä Länsi-Suomelle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olet.

Hommahan ei toimi niin, että Kunnas soittelee länskäriin, että hei tästä voi tehdä jutun ja tästä voi tehdä jutun.

Homma ei myöskään toimi niin, että Lukko sanelee mitkä jutut menevät maksumuurin taakse. Lähtökohtaisesti sinne maksumuurin taakse menevät jutut, joihin on laitettu omaa työpanosta kiinni. Maksumuuri on maksumuuri syystä, että lehti elää tilauksista ja lukioista. Ei tilauksia, ei lehteä. Yksinkertaista.
Wau kun hienosti selität tyhmälle, kuvittelin jotenkin että Lukko voisi olla kertomatta ns. tärkeitä tietoja lehdille ja julkaista ne itse. Ilmeisesti tämä on täysin mahdotonta. Se että Krannilaa on haastateltu, on nimenomaan lehden omaa työpanosta ja siitä kuuluukin saada korvaus. Se että länskäristä saa lukea että budjettia nostetaan jatkossakin, u11 uusi valmentaja tai että Kalle analysoi joukkueen peliä, kertoo missä on parannettavaa yms on mielestäni pääosin Lukon henkilöiden työpanosta. Tai koska on Lehtisen sopimuksen takaraja, Sunin treenit loukin kälkeen tai Saarelan jatkotutkimukset yms. Jos joku meistä soittaisi Kallelle/Lämsälle tai vastaavalle, niin mahtaisivatko kertoa mitään meille? Tälläiset jutut kuuluvat mielestäni faneille, ilman että on maksumuurin takana, eli seuran kuuluisi itse ne tiedottaa. Ja noita on paljon muitakin. Jos länskäri tekisi analyysin Lukon pelitavasta, sen vahvuuksista ja heikkouksista, voisin jopa ostaa irtonumeron sitä varten tai laajempia pelaajahaastatteluja.

Seuraviestinnässä ja journalismissa on myös eri. Seura haluaa kertoa asiat omasta vinkkelistä ja jättää jotain kertomatta. Media taas pyrkii kaivamaan vastauksia kysymyksiin.

Voin sinulle sanoa aivan sataprosenttisen varmuudella, että Lukko ei ole ulkoistanut viestintäänsä Länsi-Suomelle.
Hyvä että voit varmasti sanoa. Jos nyt otetaan esimerkiksi se että länskäri sai muistaakseni kertoa 00.01 joskus Lukon ehdokkaista, ilman että Lukko asiasta tiedotti (tosin vuosi oli 2016?) on fanien silmään kusemista.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Länsi-Suomella on erittäin hyvä, fiksu ja ammattitaitoinen urheilutoimitus.
Tekevät hienoa duunia.
Länsi-Suomi ja maksumuurit eivät liity mitenkään siihen, että Lukon viestintä on tasoa apukoulu.
Siitä pitäisi keskustella.

@MPN kanssa siitä samaa mieltä, että paljon jää Lukon toimesta kertomatta sellaista, joka faneille kuuluisi ilman maksullisia viestintävälimiä.

Mutta se on vain ja ainoastaan Lukon tehtävä.

Toki Lukko voisi ulkoistaa viestinnän niin, että tarjoaisi lukukoodit kausarilaisille. :)
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos nyt otetaan esimerkiksi se että länskäri sai muistaakseni kertoa 00.01 joskus Lukon ehdokkaista, ilman että Lukko asiasta tiedotti (tosin vuosi oli 2016?) on fanien silmään kusemista.
Meinaatko että kyse on siitä, että Lukko antoi Länsi-Suomelle etuoikeuden kertoa, taikka vastaavasti mahtaisikohan kyse olla kuitenkin siitä, että Lukko ei olisi asiaa itse ikinä tiedottanut ja kommentoinut?

Oletettavasti kun kyse on UTJ-ehdokkaista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meinaatko että kyse on siitä, että Lukko antoi Länsi-Suomelle etuoikeuden kertoa, taikka vastaavasti mahtaisikohan kyse olla kuitenkin siitä, että Lukko ei olisi asiaa itse ikinä tiedottanut ja kommentoinut?

Oletettavasti kun kyse on UTJ-ehdokkaista.
Olisiko tavallinen fani saanut samat tiedot? Joku samalla paikalla, kausikortilla yhtäjaksoisesti 80-luvulta asti istunut? Entä nuo muut kohdat? Onko mielestäsi ok että Lukko ei itse kommentoi että Saarela tuli jatkotutkimuksiin tai että Suni treenaa jo yksin tai X:n kanssa? Miksi mielestäni länskärin tilaajalla on oikeus tietää nämä, mutta vaikka Turussa asuvalla etäfanilla ei, ellei ota sitä pakettia?

Kuten olen sanonut, enemmän on kyse Lukon toiminnasta, olisivat sitten turpa kiinni Länskärin suuntaan noista asioista.
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä jos vaan kävisitte lähimmässä kirjastossa lukemassa paperiversion ihan ilmaiseksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Oletko tyhmä, vai etkö ymmärrä miten media toimii ja journalismi toimii?
Ilmeisesti olen tyhmä. Vaikka kyllä markkinataloudesta tiedän jonkun verran, niin vieläkään en käsitä miksi Lukko vuotaa juttua länskärille, jotka kuuluisivat kaikille faneille tietoon. Tästä en ole länskäriä kritisoitunut, vaikka sinulle se tuntuu olevan vaikea ymmärtää.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva Suomen Mestari 2021
Ilmeisesti olen tyhmä. Vaikka kyllä markkinataloudesta tiedän jonkun verran, niin vieläkään en käsitä miksi Lukko vuotaa juttua länskärille, jotka kuuluisivat kaikille faneille tietoon. Tästä en ole länskäriä kritisoitunut, vaikka sinulle se tuntuu olevan vaikea ymmärtää.
On myös Lukon etu että alueella toimii vahva ja laaja paikallislehti, joten uskoisin tämän olevan syy siihen, että Lukko antaa paljon juttuja Länskärille.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka kyllä markkinataloudesta tiedän jonkun verran, niin vieläkään en käsitä miksi Lukko vuotaa juttua länskärille, jotka kuuluisivat kaikille faneille tietoon. Tästä en ole länskäriä kritisoitunut, vaikka sinulle se tuntuu olevan vaikea ymmärtää.
Toimittajat tekevät työtänsä ja kirjoittavat paikallislehteen Lukosta. Onko se sitten "vuotamista", jos asioista kysytään ja niistä kirjoitetaan? No ei ole. Samat tiedot saisi varmasti jokainen media, jos vaivautuisivat Lukon officeen soittamaan.

Ihan absurdia ajatella, että Lukon pitäisi pitää turpansa kiinni Länsi-Suomen toimittajille - kuten totesit -, vain sen tähden että oma viestintä on aivan helvetin surkeaa. Jos ei länskärikään kirjoittelisi Lukosta, niin sitten ei olisi missään mediassa mitään tietoa Lukosta. Sekä on parempi vaihtoehto?

Aivan normaalia toimintaa myös muissa paikallislehdessä. Jos sinua kiinnostaa lukea enemmän Lukosta, niin tilaat Länsi-Suomen. Jos Ässistä, niin tilaa Satakunnan Kansan.

Syystä taikka toisesta, sinulle on LS punainen vaate.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Ei Lukko mitään vuoda. Mäkeläinen ja kumppanit osaavat tehdä työnsä: kysyvät oikeita kysymyksiä.

Lukon organisaatiosta ei vain löydy osaamista eikä halukkuuttakaan palvelella kannattajia viestinnällisesti.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin kyllä itse ainakin ymmärsin niin, että @MPN odottaisi Lukolta joihinkin juttuihin julkaisuja, eikä niin että ovat vain länskärissä. Onko fanilta väärin odottaa sellaista? Ei mielestäni. Itse en länskäriä tilaa. Ymmärrän, että osa jutuista on heidän hyvyyttään ja ylimääräistä. Osa on varmasti sellaista materiaalia, mitä pitäisi ehdottomasti olla Lukon omissakin kanavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös