Suurin odotukseni ensi kautta ajatellen on Uraman pelitavan ajaminen joukkueeseen. Vaihtuvuus on ollut taas kohtuullista rosterissa sekä esimerkiksi Psychodadin mainitsemia kysymysmerkkejä on paljon ilmassa. Mikäli kauden loputtua voidaan sanoa, että Uraman näköistä kiekkoa pelattiin niillä eväillä parhaan mukaan mitä joukkueella on, niin tyytyväinen olen. Mikäli sijoitus on kuuden joukossa, niin olen helvetin tyytyväinen. Sijat 8-10 ovat ymmärryksen piirissä, mutta alemmat sijat tästä pettymyksiä.
Lukon pitkäjänteinen projekti on vasta aluillaan, joten kärsivällisyyttä varmasti kysytään tulevallakin kaudella. Puheet selvästä paikasta kuuden joukossa kannattaa mielestäni unohtaa - mahdollista se on, mutta näillä muutoksilla ei todennäköistä mielestäni. Kuten Datsunkin yllä mainitsee, niin keskikasti on todella tasainen tällä hetkellä.
Lukolla on myös muutamia kysymysmerkkejä. Minua huolestuttaa tällä hetkellä Oulun poikien kentän tila. Haataja oli harjoitusotteluissa kuin haamu entisestään (ymmärrettävää toki), Mustonen ei ole toistaiseksi vakuuttanut millään tavalla ja Saarenheimo ei selkänsä kanssa ole parhaassa kunnossa vieläkään. Kentän iskukyky kauden alkaessa on mielestäni täysin pimennossa. Hieman kyllä helpottaa oloa, että Lukon kolmoskentällinen pystyy ottamaan myös tulosvastuuta. Viinanen ja Saarela ovat molemmat esiintyneet hienosti harjoituskaudella eikä Fogströminkään esityksissä ole mitään hävettävää. Epäilen kuitenkin, että Oulu-kentällinen tulee pelaamaan omalla tasollaan vasta ensi vuoden puolella. Toivottavasti olen väärässä.
Suurin kysymysmerkki joukkueessa on kuitenkin ns. ykköskentällinen. Laaksonen lienee takuuvarma suorittaja, vaikka viime kautta peilaten voisi nykykuntoa hieman arvuutellakin. Uskon kyllä, että Laaksonen tulee olemaan Lukolle kultakimpale. Toisaalta sitten Laaksosen vieruskaverit ovat molemmat katsomattomia arpoja vielä. Collinsista on mahdoton oikein sanoa mitään ja Jacinan vaikeudet tiedämme kaikki. Väittäisin, että Lukon ykkönen on pahimpiin kilpailijoihin verrattuna pahasti "auki".
Ehdoton valtti Lukolla on ensi kaudella puolustus. En itse allekirjoita, että kysymysmerkkejä olisi yhtä paljon kuin edelliskaudella esimerkiksi. Mielestäni puolustuspään hankinnoista vain Ardelan on jonkinasteinen riskihankinta. Pelitaidot ovat varmasti täysin riittävät, mutta sopeutuminen isoon kaukaloon ja paikalliseen kulttuuriin ovatkin sitten eri juttuja. Jokatapauksessa puolustus näyttää paremmalta kuin moneen vuoteen ja uskon vakaasti, että etenkin avauspeli tulee olemaan ensi kaudella sellaista mitä Lukossa ei olla nähty useaan kauteen.
Vehanen ja Myllykoski on aivan liigan kärkipäätä maalivahti vertailussa, joten ei siitä sen enempää. Lukon vahvuus ehdottomasti.
Jokatapauksessa Lukon toiminta akatemioineen, valmennus-uudistuksineen, pitkäjänteisen työn (valmennuksen ja pelaajien sopparit) painottamisineen ja miksei pelitapahtuman ja hallin kehittäminen kertovat siitä, että eteenpäin mennään koko ajan organisaatiossa. Toivon näkeväni ensi kaudella viihdyttävää kiekkoa lyhyt syöttöpelillä ja pitkästä aikaa myös playoff-pelejä Raumalla.
Eniten toivon kärsivällisyyttä raumalaisilta. Uramalla jonkinlainen työrauha ja varmasti tulostakin tulee. Sapluuna on todistettavasti muuallakin toiminut, niin miksei täälläkin?