Hevonpaskaa...
Mielenkiintoinen tämä brändikeskustelu. Itse tulin tuossa pohtineeksi, että miksi jääkiekkojoukkueella pitäisi olla brändi? Toki jääkiekkojoukkue on tuote siinä missä vaikkapa Coca Colakin, joka lienee yksi maailman tunnetuimmista brändeistä. Cokiksen brändiin kuuluu logo, värit, pullon muoto tms., jotka herättävät kuluttajissa joitain mielikuvia, jotka sitten edelleen johtavat mahdollisesti siihen, että kuluttaja ostaa tuotteen.
Jääkiekkojoukkue on kuitenkin tuote, jota markkinoidaan ei kaikille kuluttajille vaan tietyn talousalueen ihmisille (liput peleihin, kausikortit, fanituotteet...) ja yrityksille (mainokset ym.).
Jos mietitään esimerkiksi yksittäistä raumalaista henkilöä, joka on kiinnostunut jääkiekosta ja on siksi valmis rahojaan sijoittamaan siihen, että pääsee katsomaan jääkiekkoa. Sanotaan, että ko. henkilö pitää vielä siitä fyysisestä rymistelykiekosta ja haluaa sitä nähdä. Nyt hänellä on sitten valittavissa 14 erilaista tuotetta (oletetaan, että hän haluaa seurata kotimaista ylimmän sarjatason kiekkoa). Valitseeko hän nyt sitten "tuotteekseen" Ässät tai IFK:n sen takia, että niillä on brändi eli ne tunnetaan juurikin tuon tyyppisestä kiekosta, jonkalaista tämä esimerkkihenkilö arvostaa. Tuskinpa, hän on raumalainen ja hän kannattaa Lukkoa, koska se on paikallinen joukkue siitäkin huolimatta, että joukkueella ei ole brändiä.
Mitä hyötyä esimerkiksi Ässille on tästä "porilainen hulluus"-brändistä? Jos joku tavallinen tallaaja vaikkapa Pieksämäeltä osaa kysyttäessä sanoa, että "joukkue taitaa olla Porista ja että, eikös siellä pelata semmoista periksiantamatonta kiekkoa", kun taas Lukosta hän ei tiedä kuin ehkä joukkueen kotipaikkakunnan. Tuskin tuo pieksämäkeläinen siltikään ropoakaan Ässien kassaan kantaa. Jos hän yleensäkään seuraa kiekkoa, hän kannattaa paikallista joukkuetta tai liigajoukkueista todennäköisimmin sitä maantieteellisesti lähinnä olevaa.
Entäs sitten tuo sponsorirahoitus... saako sellaista helpommin, jos joukkueella on brändi? Rahat kerätään pääasiassa paikallisilta yrityksiltä, jotka joko päättävät tukea oman paikkakunnan joukkuetta tai ei. Ja siihen tuskin vaikuttaa se, onko joukkueella brändi (oli se sitten taitokiekkoa, fyysisyyttä, hulluutta tai ihan mitä tahansa).
Nyt keskustelussa olevat brändit ovat näitä kannattajien ja muiden jääkiekosta kiinnostuneiden päässä eläviä mielikuvia, jotka eivät tuotetta eli sitä joukkuetta myyvää yritystä hyödytä tuskin ollenkaan sillä yrityksen kannalta tärkeimmällä eli taloudellisella mittarilla mitattuna.
Sen verran annan kuitenkin periksi, että paikkakunnilla, joilla on aito kilpailutilanne, näilläkin "brändeillä" voi olla merkitystä. Eli vaikkapa Helsingissä kannattajat saattavat valita joukkueensa sillä perusteella, että toinen tunnetaan fyysisenä ainasattuujatapahtuu-joukkueena ja toinen... niin minkälaisena... Mutta tässäkin tapauksessa valintaan vaikuttanevat enemmän lähipiiri ja joukkueen lähiaikojen menestys (kyllä gloryhuntereita ne kersat ovat, on keskimääräistä kivempaa olla kaveriporukassa, kun on menestyvän joukkueen fani).
Kaiken kaikkiaan tästä brändistä tulee mulle lähinnä mieleen
Hevonpaskabingo, jonka alkuperäisen version 25 ruudusta yksi oli juurikin brändi/brandi... Jääkiekkofoorumeita lukemalla tuon ruudun ainakin saa nykyään aika nopeasti ruksattua.
Kiitos. Saa olla eri mieltä.