Mainos

Lukko kaudella 2007-2008

  • 162 522
  • 808
Tila
Viestiketju on suljettu.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Toivola tuli tunnetuksi siitä, että toimi menestyksekkäästi hullujen porilaisten (tunnettu käsite) valmentajana.

Nyt puhuttiin tunnetuksi tulemisesta. Kerro mikä valmentaja olisi tästä näkökulmasta ollut parempi valinta Lukolle kuin Toivola hopeakauden jälkeen?

Porilainen hulluus on taas myytti, joka edelliskauden jälkeen heräsi taas eloon. Aika hiljaista oli 1990-luvulta hopeakauteen hulluuden kanssa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
jupster kirjoitti:
Kerro mikä valmentaja olisi tästä näkökulmasta ollut parempi valinta Lukolle kuin Toivola hopeakauden jälkeen?

Jukka Rautakorpi tai Hannu Aravirta, mielestäni.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sen verran sisäpiiritietoa olen kuullut ,et Toivolan treenit ei ole maan parhaimmasta päästä. Treenien järkevyyttä on kyseenalaistettu ja loppu peleissä on epäilty myös pelaajien kuntopohjan kestävyyttä.
Sama mies tulee tänne taas huutamaan, joka pitsiturnauksen yhteydessä haukkui Lukon rapakuntoiseksi. Tänään oli muuten ottelu Ugissa, eikä sininen joukkue ollut yhtään sen väsyneempi loppuhetkillä kuin valkoinenkaan joukkue. Siinä ottelussa pelattiin ns. tappiin saakka, eikä suoristeltu selkiä, niinkuin umpiväsyneet pelaajat tekevät.

Tietysti, kun sisäpiirintiedolla saa ratsastaa, niin vastaantulijana tässä ollaan. Silmä ei ainakaan tänään kielinyt siitä vähääkään, joten joudun jäämään odottamaan aikaa parempaa todentaakseni tämän asian paikkansapitävyyden.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Porilainen hulluus on taas myytti, joka edelliskauden jälkeen heräsi taas eloon. Aika hiljaista oli 1990-luvulta hopeakauteen hulluuden kanssa.

Se, että porilainen hulluus on mielestäsi nykyään myytti, tuskin estää sitä olemasta potentiaalinen (tai ehkä nyt jo toimiva?) brändi.

Tuossa "Quo Vadis Lukko?"-kirjoituksessa esiin tullut Lukon juurettomuus pitää kyllä mielestäni melkolailla paikkansa. Tämä johtuu ihan puhtaasti siitä, että Lukolle ei ole pystytty rakentamaan selvää identiteettiä. Siinä missä HIFK ja Ässät tunnetaan kovasta pelistä ja HPK ja Kärpät taitopelistään, eivät joukkueet kuten Lukko ja Blues ole tunnettuja oikein mistään. Tai paremmin sanottuna, Lukon ja Bluesin mainitseminen eivät herätä ihmisissä mitään mielikuvia.

Mielestäni yksi todiste esim. juuri Ässien ja HIFK:n brändien toimivuudesta ja olemassaolosta on se, että kummatkin joukkueet roikkuvat jälleen kerran mukana ennustuksissa, kun puhutaan eniten jäähyjä keräävistä joukkueista. Tämä siitä huolimatta, että kumpikaan punaisista joukkueista ei ole tällä kaudella mitenkään erityisen fyysinen. Ehkä jopa selvästi vähemmän fyysisiä kuin kausi tai kaksi sitten?

Lukon nykyjohdon tulisi siis keskittyä luomaan joukkueelle ja organisaatiolle jonkinlainen identiteetti, joka kestäisi kauemmin kuin kauden tai kaksi. Onkin ihan mielenkiintoista näin sivusta katsoa mihin suuntaan Lukkoa tulevaisuudessa tullaan viemään.

edit. Aeromanille tuosta Lukon joukkueen huonokuntoisuudesta:
Yleensä tämä joukkueen huonokuntoisuus tarkoittaa sitä, että pelillinen alamäki alkaa joulun jälkeen kun kunto ei kestä. Toisin sanoen Lukon joukkuetta on voitu treenata huonosti eivätkä tulokset näy vielä. Etköhän sinäkin tämän tiedä.
Tämä on kyllä asia, jota voidaan järkevästi tarkastella vasta vuoden vaihduttua, joten katsellaan silloin.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tuossa "Quo Vadis Lukko?"-kirjoituksessa esiin tullut Lukon juurettomuus pitää kyllä mielestäni melkolailla paikkansa.
Huvittaa kyllä että joku kirjoittelee yli 70-vuotiasta seuraa juurettomaksi. Ymmärtäisin kyllä vähän nuoremman seuran kohdalla, mutta en edes oikein 40-vuotiaan kohdalla. Eiköhän ne juuret kuitenkin ole aika syvällä kirjoitettiin jatkoajassa sitten ihan mitä tahansa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
En kyllä allekirjoita tuota juurettomuus kommenttia. Riippuu myös paljon kysyttävältä mitä Lukosta mieleen tulee. Vanhemmalle väellä tulee legendaariset Rastiot ja Mölli Keinoset. Lukon ja Bluesin vertaaminen on taas huono vitsi. Blues on aidosti juureton.

Miten Incarnation Ässien identiteetti näkyi mielestäsi 1990-luvun ja 2000-luvun taaperrusvuosina?

Olen edelleen sitä mieltä, että nämä brändi ja identiteetti höpinät loppuvat välittömästi menestyksen myötä. Raumalla kiekon perinteet ja juuret ovat syvällä ja sitä kautta olosuhteet nykyään hyvällä tasolla.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
En kyllä allekirjoita tuota juurettomuus kommenttia. Riippuu myös paljon kysyttävältä mitä Lukosta mieleen tulee. Vanhemmalle väellä tulee legendaariset Rastiot ja Mölli Keinoset. Lukon ja Bluesin vertaaminen on taas huono vitsi. Blues on aidosti juureton.

Miten Incarnation Ässien identiteetti näkyi mielestäsi 1990-luvun ja 2000-luvun taaperrusvuosina?

Olen edelleen sitä mieltä, että nämä brändi ja identiteetti höpinät loppuvat välittömästi menestyksen myötä. Raumalla kiekon perinteet ja juuret ovat syvällä ja sitä kautta olosuhteet nykyään hyvällä tasolla.

Tiesin, että tuosta juurettomuus-sanan käytöstä tulee heti sanomista. En pidä sitä mitenkään hyvänä sanana, mutta sana tuntemattomuus olisi selvästi huonompi. Valitkaa vaikka mieleisenne korvaaja tuolle sanalle vaikka näistä: brändittömyys (aika oksettava, eikö?), identiteetittömyys, hajuttomuus, mauttomuus, värittömyys (voisi viitata vaikka pelipaidan värin vaihtoon) jne jne...

Nuoresta iästäni johtuen olen ehkä väärä henkilö muistelemaan Ässien ns. ensimmäisiä taaperrusvuosia. Silti voin sanoa, että itselleni on jäänyt taaperrusvuosistakin mieleen sellainen tietty periksiantamattomuus. Lisäksi patalogon vetovoima, paljolti punaiseen väriin sidottu identiteetti ja kovaa pelaaminen (joka oli ajoittain, jopa usein pelkkää harhaa) vetosivat meikäläiseen silloinkin, kun joukkueella meni huonosti. Mielestäni se, että menestyksen puutteesta huolimatta samaistuin Ässiin, puhuu joukkueen brändin toimivuuden puolesta. Olisinhan voinut samaistua vaikka menestyksestä nauttineeseen TPS:ään tai miksei vaikka Lukkoon?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Mielestäni se, että menestyksen puutteesta huolimatta samaistuin Ässiin, puhuu joukkueen brändin toimivuuden puolesta. Olisinhan voinut samaistua vaikka menestyksestä nauttineeseen TPS:ään tai miksei vaikka Lukkoon?

Samoin minäkin samaistuin Lukkoon, vaikka asuin 10 vuotta menestyksekkään TPS:n välittömässä vaikutuspiirissä. Ymmärrän kyllä, mitä haet takaa kirjoituksellasi, mutta sinun pitäisi ymmärtää, että raumalaiselle Lukko ei ole väritön tai juureton. Totta puhuessa Lukon talousalue on niin pieni ettei se jo senkään takia herätä ihmisissä ympäri Suomea intohimoja tai mielikuvia. Enpä usko, että kovin moni suomalainen olisi ennen tuota hopeakautta pitänyt Ässien imagoa kovin vahvana.

Lukon logo muutettiin ketuksi, koska Lukon peli oli tunnettu viekkaista ja taitavista pelaajistaan. Ajat kuitenkin muuttuvat ja pelaajatarjonnan kanssa pitää pelityyliä muuttaa sekä tietenkin valmentajan mukaiseksi.

Itse näkisin Lukon identiteetin olevan pienen kaupungin sinikeltainen joukkue, joka on jokaiselle raumalaiselle läheinen asia.
 

Korinekki

Jäsen
Treenimatsit pelattu, ja mielestäni ihan mukavissa tunnelmissa päästään kauteen. Suhteellisen puskista joukkue pääsee varmasti tulemaan. Mielenkiintoinen kausi edessä, ja ainakin itse odotan että viime kauden sijoitus paranee. Toivottavasti riittää kuuden sakkiin.
Pari kysymysmerkkiä: Mikä on Viitasen tilanne? Koska palaa, ja paljonko tauko on vaikuttanut? Jacinan korvaaja? Koponenkin on nyt rikki, joten sentteriosastolle kaivataan kyllä vahvistusta. Mikä on tilanne sen suhteen?
 

Isorumailkeä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anonyymit kotikiusatut
Tiesin, että tuosta juurettomuus-sanan käytöstä tulee heti sanomista. En pidä sitä mitenkään hyvänä sanana, mutta sana tuntemattomuus olisi selvästi huonompi. Valitkaa vaikka mieleisenne korvaaja tuolle sanalle vaikka näistä: brändittömyys (aika oksettava, eikö?), identiteetittömyys, hajuttomuus, mauttomuus, värittömyys (voisi viitata vaikka pelipaidan värin vaihtoon) jne jne...
Ehkä tuo "juurettomuus" oli hieman kehno sananvalinta ja kieltämättä ihmisillä on taipumus tarttua yksittäisiin sanavalintoihin. Itse luulen käsittäneeni pointtisi oikein. Eli niin, että Lukko joukkueena tai seurana tunnetaan kyllä kautta maan, mutta jos kysytään (nimekkäät pelaajat poisluettuna) ulkopaikkakuntalaiselta - tai vaikkapa paikkakuntalaiselta "Mitä Rauman Lukko tuo mieleesi?" on edessä tenkkapoo. Olen seurannut joukkuetta ehkä sen kolmisenkymmentä vuotta ja itse joutuisin ainakin miettimään ihan tosissani.

Suosittelisinkin jokaista Lukon kannattajaakin miettimään mistä Rauman Lukko tunnetaan? (Ja edelleenkin jätetään pois ne nimekkäät pelaajat, joita joukkueessa on vuosien varrella nähty). Mikä on Lukon identiteetti? Onko sitä? Mitä Lukon pitäisi olla? Mitä Lukko itse organisaationa ja joukkueena haluaisi olla? Mitä Rauman Lukon tulisi kannattajien mielestä olla. Itselleni mieleen tulee tietty identiteetittömyys (huh, pirun hankala sana). Toinen mieleen tuleva asia on seuran valitsema linja joka välillä tuntuu olevan täydellinen linjattomuus. Valitettavasti. Katsotaan nyt, mitä kausi 07-08 uusine toimareineen tuo tullessaan. Ehkä saamme vastauksia kysymyksiin.

Tämäpä tästä omalta osaltani. Lienee muutenkin vähän OT.

EDIT:
jupster kirjoitti:
Itse näkisin Lukon identiteetin olevan pienen kaupungin sinikeltainen joukkue, joka on jokaiselle raumalaiselle läheinen asia.
Ehkäpä näin.
 
Itse näkisin Lukon identiteetin olevan pienen kaupungin sinikeltainen joukkue, joka on jokaiselle raumalaiselle läheinen asia.

Kyllä ja joskus olen kuullut, että jokainen raumalainen tuntee jonkun lukon pelaajan jollain tavalla. Pitänee aika hyvin paikkansa :)
Raumalaisille tämä on aina MEIDÄN Lukko. Hallille mennään katsomaan, kun MEIDÄN pojat pelaa, vaikkei niitä varsinaisia omia poikia siellä joukkueessa aina niin paljon pelaisikaan.
Sellainen Lukko on lähes aina ollut. Ei mikään mediaseksikkäin joukkue, mutta sen kannattajille helvetin suuri juttu.

Ja joku kyseli Lukon pelityylistä, niin itselle se on ainakin ollut peliä, jossa on juonikkaita kuvioita ja joissa laidat pistetään ryskymään puhtailla kauniilla taklauksilla. Rapatessa roiskuu ja joskus sattuu myös ylilyöntejä. Sikajoukkueena en kuitenkaan halua Lukkoa pitää.
Pienen kaupungin joukkue, yhdessä tekemisen meininki, ilon saaminen pienistä asioista, sitä se kai on.
Ja sitten kun hävitään, niin koko joukkue onkin taas perseestä, mutta kuitenkin sinne hallille mennään aina vaan.

Outoa kyllä, jos ässäfani pitää Lukkoa, paikallisvastustajaa, johon hänen allekirjoituksensakin liityy ja jonka joukkue-osioon hän on suht paljon täälläkin kirjoitellut, HMV-joukkueena.
Kuitenkin sama tyyppi todennäköisesti huutaa kiimaansa Isomäen illassa, kun Ässät Lukon sattuu voittamaan.
Ja kyllähän päinvastoin se voitto Ässistä täältä sunnasta katsottunakin aina helvetin hyvältä tuntuu.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Samoin minäkin samaistuin Lukkoon, vaikka asuin 10 vuotta menestyksekkään TPS:n välittömässä vaikutuspiirissä. Ymmärrän kyllä, mitä haet takaa kirjoituksellasi, mutta sinun pitäisi ymmärtää, että raumalaiselle Lukko ei ole väritön tai juureton. Totta puhuessa Lukon talousalue on niin pieni ettei se jo senkään takia herätä ihmisissä ympäri Suomea intohimoja tai mielikuvia. Enpä usko, että kovin moni suomalainen olisi ennen tuota hopeakautta pitänyt Ässien imagoa kovin vahvana.

Ymmärrän, että Lukko on raumalaisille tärkeä asia, ehkä tärkeämpi kuin jääkiekkojoukkue monella muulla paikkakunnalla on asukkaille. Siitä monen peräänkuuluttamasta Lukon brändistä puhuttaessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että brändin tekee nimenomaan se kun joukkue herättää tunteita myös oman talousalueensa ulkopuolella.

Se on päivänselvää, että tämä porilaisen hulluuden ja Ässien tunnettavuuden nousu on hopeakauden ansiota, sitä ei kukaan kiistä. Nyt Porissa onkin käsissä jo hyvin aluilla oleva brändi, jota pitäisi kyetä kehittämään.

Lukon logo muutettiin ketuksi, koska Lukon peli oli tunnettu viekkaista ja taitavista pelaajistaan. Ajat kuitenkin muuttuvat ja pelaajatarjonnan kanssa pitää pelityyliä muuttaa sekä tietenkin valmentajan mukaiseksi.

Itse näkisin Lukon identiteetin olevan pienen kaupungin sinikeltainen joukkue, joka on jokaiselle raumalaiselle läheinen asia.

Tässä tuli paljon esiin sellaisia pointteja, jotka ovat meilestäni isoja juttuja Lukon tunnettavuudessa.

Nykyinen kettulogo tulisi ehdottomasti pitää, vaikka alkuperäinen lukkologo olisikin perinteikkäämpi. Uusi logonvaihtorumba tuskin nostaisi viime vuosina kettujoukkueena tunnetuksi tulleen Lukon tunnettavuutta.

Keltaisten pelipaitojen värin vaihtamisen nyt taas siniseen ei mielestäni ollut kovin kannattava juttu. Itse ainakin olen oppinut tuntemaan Lukon nimenomaan keltaisena joukkueena. Nythän Lukko on jälleen pääasiallisesti sininen.

Viekkaita ja taitavia pelaajia Lukossa on nähty lähes aina, mutta tällä kaudella joukkueessa ei ole mielestäni ainuttakaan sellaista (Lammassaari näyttäköön kyntensä tulevalla kaudella). Näistä pelaajista täytyisi tehdä Lukossa jokavuotinen jatkumo, jolla ehkä pystyttäisiin turvaamaan Lukon identiteetin säilyminen taitopainotteisena. Vaikka perinteet ovatkin taitokiekossa, elän siinä käsityksessä, että Lukkoa ei tunneta muualla erityisenä taitojoukkueena.

Pientä paikkakuntaakin pystyttäisiin ehkä jollain tavalla hyödyntämään identiteetin rakennuksessa. Nythän Lukko tunnetaan raumalaisten omana juttuna vain Raumalla. Pienen paikkakunnan viehätystä poljetaan joka kausi maahan, kun paisutellaan Lukon organisaation varoja ja suuruutta (osittain aiheestakin) ja niitä verrataan Suomen ja jopa Euroopan suuruuksiin. Paljon toimivampi ratkaisu mielestäni olisi omaksua ns. junnomainen lähestymistapa, jossa uskotellaan todellisuudessa suuren (Lukon tapauksessa keskikokoisen) seuran olevan pieni ja sympaattinen. Junnon Kärpissä suosima lähestymistapa identiteetin rakentamiseen perustuu kyllä osittain puhtaaseen asioiden vääristelyyn, mutta se tuntuu toimivan. Eikä se kyllä ketään vahingoitakaan.

edit. nimimerkki Isorumailkeälle kiitokset siitä, että jaksoit lukea ja ymmärtää kirjoittamani tekstin kuten se kuuluukin. En ole täällä vittuilemassa vaan herättämässä keskustelua aiheesta, joka minua ässäkannattajaakin aidosti kiinnostaa.

edit2. nimimerkki Lakaisijalle: Ei Lukko ole minulle mikään HMV-joukkue, päin vastoin. Se herättää meikäläisessä erittäin paljon tunteita, kuten tiesitkin. Olenkin nyt yrittänyt puhua Lukosta muiden, kauempana Lukon vaikutusalueesta asuvien näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ymmärrän, että Lukko on raumalaisille tärkeä asia, ehkä tärkeämpi kuin jääkiekkojoukkue monella muulla paikkakunnalla on asukkaille. Siitä monen peräänkuuluttamasta Lukon brändistä puhuttaessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että brändin tekee nimenomaan se kun joukkue herättää tunteita myös oman talousalueensa ulkopuolella.

Lukko on varsin usein liigassa, ainakin viiden joukossa, kun mitataan vierasotteluiden katsojamääriä. Mm. "Porilaisen hulluuden"- kaudella Lukon vieraspelejä seuraisi suurempi määrä kuin Ässien vieraspelejä.

Millekkään ehdottomallesi brändäämiselle en näe minkäänlaista tarvetta.
Sana "juurettomuus" oli keskustelussa myös mukana, niin ainakaan itselleni HPK esimerkiksi ei ole aina edustanut taitokiekkoilua, eli nykyistä tavaramerkkiään. Vaikka Hämeenlinnassakin 90-luvun alussakin pelaili taitavia ja menestyviä pelaajia, tuo mantra puhtaasti taitokiekosta heräsi Jukka Jalosen pelitavan myötä, vaikka lukuisat Tsekki-pelaajat käsitteellä pientä pohjaa olivatkin jo luoneet. Nyt valmennus on vaihtunut, kokoonpano on vaihtunut, enkä näe mitään takeita sille, että HPK olisi mitenkään erikoisen taitava joukkue ensi kaudella. Ja jos joukkue joitakin kausia pelaa vähemmän taitokiekkoon perustuvalla taktiikalla, unohtuu myös ylimääräinen hypetys taitokiekosta, ja siitä muodostuu asia joka mainitaan malliin "Rastiot ja Keinoset" Lukko-puolen kirjoituksissa.

Incarnation kirjoitti:
Se on päivänselvää, että tämä porilaisen hulluuden ja Ässien tunnettavuuden nousu on hopeakauden ansiota, sitä ei kukaan kiistä. Nyt Porissa onkin käsissä jo hyvin aluilla oleva brändi, jota pitäisi kyetä kehittämään.

Aivan. Ja pyritäänkö Porissa vastaavanlaisen joukkueen kokoamiseen?

Entinen viekas ja taitava Lukko on rymistelyjengi -> Ässien joukkueessa on lähes pelkästään taitopelaajia. TPS palaa ostokierrokseltaan takaisin juniorikasvatukseen, Tapparan pelaajat vaikuttavat nuorilta ja kahvaushaluttomilta. HIFK.n fyysisin pelaaja on ehkä kaksi myllyä urallaan takonut pelaaja, KalPa kilpavarustelee muutamien tappelijoiden voimilla. JYP saattaa oikeasti pärjätä, kuten Blueskin, eikä edes Pelicans ei ole konkursissa.

Mikään ei ole pysyvää, ja tavaramerkit vaihtelevat.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Aivan. Ja pyritäänkö Porissa vastaavanlaisen joukkueen kokoamiseen?

Tällä kaudella Ässät ei lähtenyt kilpajuoksuun Lukon kanssa fyysisyydessä ja panostettiin taitopelaajiin. Ihan oikein mielestäni, kun viime kaudella nähtiin mitä kädetön joukkue saa aikaan.

Entinen viekas ja taitava Lukko on rymistelyjengi -> Ässien joukkueessa on lähes pelkästään taitopelaajia. TPS palaa ostokierrokseltaan takaisin juniorikasvatukseen, Tapparan pelaajat vaikuttavat nuorilta ja kahvaushaluttomilta. HIFK.n fyysisin pelaaja on ehkä kaksi myllyä urallaan takonut pelaaja, KalPa kilpavarustelee muutamien tappelijoiden voimilla. JYP saattaa oikeasti pärjätä, kuten Blueskin, eikä edes Pelicans ei ole konkursissa.

Koitinkin viitata yhdessä aiemmistä viesteistäni Lukon ja Ässien täksi kaudeksi keskenään vaihtuneisiin painotuksiin (taito/fyysisyys). Yritin myös selittää sen asian, että Ässiä pidetään tälläkin kaudella hyvin fyysisenä joukkueena vaikka aihetta siihen ei varsinaisesti ole. Tämä johtuu aiemmilla kausilla rakennetusta identiteetistä, joka kantaa tälläkin kaudella.

Tuosta viimeisestä lainauksesta tulee esille hyvin tuo brändi- ja identiteettiajatus. KalPalla on käytännössä kovempia jätkiä rosterissa, mutta silti HIFK:ta pidetään selvästi kovempana jenginä fyysisesti ja sen veikataan olevan eniten rangaistujen joukkueiden joukossa ensi kaudella.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Tuosta viimeisestä lainauksesta tulee esille hyvin tuo brändi- ja identiteettiajatus. KalPalla on käytännössä kovempia jätkiä rosterissa, mutta silti HIFK:ta pidetään selvästi kovempana jenginä fyysisesti ja sen veikataan olevan eniten rangaistujen joukkueiden joukossa ensi kaudella.

Itse pidän tärkeimpänä syynä liigan muutoin heikohkoa tasoa fyysisellä rintamalla tärkeimpänä syynä tähän. Mutta HIFK.ssa tuo brändi-ajattelumalli toki vaikuttaa asiaan myös, mitä olet varmasti tarkoittanutkin. Heikompikin pelaaja voi saada valheellisen tunteen muutamasta lisäkilosta, niin vartalossa kuin penkkituloksessa.
Yksi syy on tietysti myös se, että tuollainen mielikuva ei ihan yhdessä kaudessa katoa fanien päästä pois. Eli jos HIFK jatkaa samalla linjalla vaikkapa 4-5 kautta, on päivänselvää ettei kukaan pidä HIFKiä erityisen fyysisenä jenginä, mitä minä lähinnä ajoin takaa.
 

joukke69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällä kaudella Ässät ei lähtenyt kilpajuoksuun Lukon kanssa fyysisyydessä ja panostettiin taitopelaajiin. Ihan oikein mielestäni, kun viime kaudella nähtiin mitä kädetön joukkue saa aikaan.
Mutta onko se ´brändin´ja jatkuvuuden kannalta kuitenkaan hyvä asia - ei se Lukon pelipaitojen vaihtokaan enää niin pahalta tunnu, kun kerran ´hullut porilaisetkaan´eivät ole enää niin hulluja. Onko Ässien joukkue nyt sitten Härkälän vai brändin mukainen - veikaan, että valmentajansa näköinen. Nyt on kuitenkin tilanne molemmissa satakuntalaisissa joukkueissa se, että valmentajat ovat päässeet rakentamaan palapelinsä käytännössä alusta loppuun asti ja brändistä vastaavien eli toimareiden ja pelaajakoordinaattoreiden sekä valmentajien yhteispelillä tehdään taas uutta pohjaa tulevaan kauteen.

Raumalainen jääkiekko ilman suuria tähtiään - joko omia tahi vieraita, jopa ulkomaalaisia - on nimenomaan se yhteinen tekeminen, mihin koko kaupunki osallistuu. Lähes kaikki raumalaiset pojat ovat jossain vaiheessa kiekkoa pelanneet ja sen myötä päässeet jääkiekkoperheeseen mukaan. Valmentajana toimii tuttu kaveri joka on läpikäynyt saman kuin junnu itsekin ja suurin osa pelanneista junnuista on mukana toiminnassa myös peliuransa jälkeen.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ymmärrän, että Lukko on raumalaisille tärkeä asia, ehkä tärkeämpi kuin jääkiekkojoukkue monella muulla paikkakunnalla on asukkaille. Siitä monen peräänkuuluttamasta Lukon brändistä puhuttaessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että brändin tekee nimenomaan se kun joukkue herättää tunteita myös oman talousalueensa ulkopuolella.

On aika hankalaa saada Lukon vaikutuspiiriä kasvamaan, kun edessä ovat eri ilman suunnissa Ässät, TPS ja meri. Minulle riittää se tunnettavuus, että kaupungin väestöstä n.10% käy kerralla katsomassa jääkiekkopeliä. Se on kova luku.

Se on päivänselvää, että tämä porilaisen hulluuden ja Ässien tunnettavuuden nousu on hopeakauden ansiota, sitä ei kukaan kiistä. Nyt Porissa onkin käsissä jo hyvin aluilla oleva brändi, jota pitäisi kyetä kehittämään.

Mielestäni ainakin tulevalle kaudella tuon brändin jatkamisessa ollaan epäonnistuttu, koska Härkälän pelityyli ja sen kylähullun puuttuminen joukkueesta ei ainakaan tue brändin kehittämistä.


Viekkaita ja taitavia pelaajia Lukossa on nähty lähes aina, mutta tällä kaudella joukkueessa ei ole mielestäni ainuttakaan sellaista (Lammassaari näyttäköön kyntensä tulevalla kaudella). Näistä pelaajista täytyisi tehdä Lukossa jokavuotinen jatkumo, jolla ehkä pystyttäisiin turvaamaan Lukon identiteetin säilyminen taitopainotteisena. Vaikka perinteet ovatkin taitokiekossa, elän siinä käsityksessä, että Lukkoa ei tunneta muualla erityisenä taitojoukkueena.

Mistä sitten saada näitä taitopelaajia tai brändiin sopivia pelajia joukkueeseen? En lähtisi tuolle tielle - se ollaan HIFK:ssa jo nähty. Vaikka joukkue on brändeineen kuuluisa, niin menestys on jäänyt laihaksi. Voisi jopa sanoa, että tuon brändin vaalimisen takia. Kuten sanoin - mielestäni joukkue pitää koota valmentajansa näköiseksi. Ainoastaan menestys on tärkeää ja sitä kautta voidaan tehdä joukkuetta ympäri Suomea tunnetuksi.

Näistä mielikuvista sen verran, että onhan Raumalla aina ollut vahvoilla sellainen käsitys, että ilman hyvää maalivahtia Lukko ei vaan voi pärjätä. Aivan kuin se olisi jonkinlainen automaatio ettei hyvällä puolustuksellakaan voisi menestyä, jos maalissa on keskitason kassari. Ainakin ensi kaudeksi saatiin yleisön mielikuviin sopiva maalivahti ja vielä oma poika, joka on jo imagollisesti lottovoitto Lukolle.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hevonpaskaa...

Mielenkiintoinen tämä brändikeskustelu. Itse tulin tuossa pohtineeksi, että miksi jääkiekkojoukkueella pitäisi olla brändi? Toki jääkiekkojoukkue on tuote siinä missä vaikkapa Coca Colakin, joka lienee yksi maailman tunnetuimmista brändeistä. Cokiksen brändiin kuuluu logo, värit, pullon muoto tms., jotka herättävät kuluttajissa joitain mielikuvia, jotka sitten edelleen johtavat mahdollisesti siihen, että kuluttaja ostaa tuotteen.

Jääkiekkojoukkue on kuitenkin tuote, jota markkinoidaan ei kaikille kuluttajille vaan tietyn talousalueen ihmisille (liput peleihin, kausikortit, fanituotteet...) ja yrityksille (mainokset ym.).

Jos mietitään esimerkiksi yksittäistä raumalaista henkilöä, joka on kiinnostunut jääkiekosta ja on siksi valmis rahojaan sijoittamaan siihen, että pääsee katsomaan jääkiekkoa. Sanotaan, että ko. henkilö pitää vielä siitä fyysisestä rymistelykiekosta ja haluaa sitä nähdä. Nyt hänellä on sitten valittavissa 14 erilaista tuotetta (oletetaan, että hän haluaa seurata kotimaista ylimmän sarjatason kiekkoa). Valitseeko hän nyt sitten "tuotteekseen" Ässät tai IFK:n sen takia, että niillä on brändi eli ne tunnetaan juurikin tuon tyyppisestä kiekosta, jonkalaista tämä esimerkkihenkilö arvostaa. Tuskinpa, hän on raumalainen ja hän kannattaa Lukkoa, koska se on paikallinen joukkue siitäkin huolimatta, että joukkueella ei ole brändiä.

Mitä hyötyä esimerkiksi Ässille on tästä "porilainen hulluus"-brändistä? Jos joku tavallinen tallaaja vaikkapa Pieksämäeltä osaa kysyttäessä sanoa, että "joukkue taitaa olla Porista ja että, eikös siellä pelata semmoista periksiantamatonta kiekkoa", kun taas Lukosta hän ei tiedä kuin ehkä joukkueen kotipaikkakunnan. Tuskin tuo pieksämäkeläinen siltikään ropoakaan Ässien kassaan kantaa. Jos hän yleensäkään seuraa kiekkoa, hän kannattaa paikallista joukkuetta tai liigajoukkueista todennäköisimmin sitä maantieteellisesti lähinnä olevaa.

Entäs sitten tuo sponsorirahoitus... saako sellaista helpommin, jos joukkueella on brändi? Rahat kerätään pääasiassa paikallisilta yrityksiltä, jotka joko päättävät tukea oman paikkakunnan joukkuetta tai ei. Ja siihen tuskin vaikuttaa se, onko joukkueella brändi (oli se sitten taitokiekkoa, fyysisyyttä, hulluutta tai ihan mitä tahansa).

Nyt keskustelussa olevat brändit ovat näitä kannattajien ja muiden jääkiekosta kiinnostuneiden päässä eläviä mielikuvia, jotka eivät tuotetta eli sitä joukkuetta myyvää yritystä hyödytä tuskin ollenkaan sillä yrityksen kannalta tärkeimmällä eli taloudellisella mittarilla mitattuna.

Sen verran annan kuitenkin periksi, että paikkakunnilla, joilla on aito kilpailutilanne, näilläkin "brändeillä" voi olla merkitystä. Eli vaikkapa Helsingissä kannattajat saattavat valita joukkueensa sillä perusteella, että toinen tunnetaan fyysisenä ainasattuujatapahtuu-joukkueena ja toinen... niin minkälaisena... Mutta tässäkin tapauksessa valintaan vaikuttanevat enemmän lähipiiri ja joukkueen lähiaikojen menestys (kyllä gloryhuntereita ne kersat ovat, on keskimääräistä kivempaa olla kaveriporukassa, kun on menestyvän joukkueen fani).

Kaiken kaikkiaan tästä brändistä tulee mulle lähinnä mieleen Hevonpaskabingo, jonka alkuperäisen version 25 ruudusta yksi oli juurikin brändi/brandi... Jääkiekkofoorumeita lukemalla tuon ruudun ainakin saa nykyään aika nopeasti ruksattua.

Kiitos. Saa olla eri mieltä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä hyötyä esimerkiksi Ässille on tästä "porilainen hulluus"-brändistä?
Kannattajat antavat helpommin seuralle anteeksi perseelleen menneen kauden, kunhan joukkue vaan oli rakennettu tai se pelasi edes jotenkin niin, että tuota kuuluisaa hulluutta sieltä vähänkin löytyi.

Olen myös itsekin vähän karsasti katsonut tuon brändi-sanan perään. Ensimmäinen edellytys jonkun brändin luomiseksi, on palkata valmentaja pitkällä sopimuksella taloon. Jos kahden vuoden välein suoritetaan vaihto, niin heti saadaan eroja aikaiseksi. Jokainen valmentaja haluaa tehdä sitä omaa juttuaan. Tottakait löytyy saman koulukunnan miehiäkin, joten heitä peräkkäin palkkaamaalla saadaan pelitapa pysymään lähes samanlaisena.

Jos ajatellaan järkevästi, joudutaan kuitenkin kiekkojoukkue rakentamaan monenlaisen eriosaajan kesken. Tasapaino tulisi pystyä säilyttämään eriosaajien kesken. Pitää löytyä maalintekijöitä, alivoimaosaajia ja monta muutakin alan osaajaa. Kysymys kuuluukin, mikä olisi ns. täydellisesti rakennetun sm-liigajoukkueen brändi?

Voihan tätä ihmesanaa käyttää, jos niin haluaa, mutta en ainakaan lähtisi antamaan sen sanan taakse liian paljon painetta erilaisten suoritusten muodossa, koska sen toteuttaminen ei välttämättä ole kovin helppoa. Pelaajat vaihtuvat vuosittain, ja pelityylikin saattaa muuttua, vaikka sama valmentaja jatkaisikin.

Ettei mene kokonaan ohi ketjun aiheen, tulevan kauden brändinä tullaan näkemään Raumalla suhteellisen fyysistä kiekkoa, joskin toivon mukaan puhtaasti.

Vai voiko tuota sanaa käyttää, ennenkuin on kulunut viisi vuotta jostain asian alullepanosta?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Haatajan haastattelu eilisen harjoitusottelun jälkeen, jossa myös hieman asiaa tulevasta kaudesta.

http://www.ur.fi/artikkeli.phtml?id=22944

Puolustaminen pitää olla paremmalla tolalla, kuin viime kaudella, ja siihen myös panostettu. Pelit sitten tulevat kertomaan, miten asiat toimivat käytännössä.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on päivänselvää, että tämä porilaisen hulluuden ja Ässien tunnettavuuden nousu on hopeakauden ansiota, sitä ei kukaan kiistä. Nyt Porissa onkin käsissä jo hyvin aluilla oleva brändi, jota pitäisi kyetä kehittämään.

Porilaisen hulluuden tunnetuksi tekemisessä auttaa sekin, että Suomen rikollisten moottoripyöräjengien jäsenistöstä prosentuaalisesti suurin osa on porilaislähtöisiä. Porin brändiksi tuntuu muodostuvan myös järjettömien henkirikosten tasainen "virta".

Lukko ja Rauma eivät tarvitse brändiä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Porilaisen hulluuden tunnetuksi tekemisessä auttaa sekin, että Suomen rikollisten moottoripyöräjengien jäsenistöstä prosentuaalisesti suurin osa on porilaislähtöisiä.

Sen verran kyseenalainen heitto, että lähteet olis kiva laittaa kans?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Porilaisen hulluuden tunnetuksi tekemisessä auttaa sekin, että Suomen rikollisten moottoripyöräjengien jäsenistöstä prosentuaalisesti suurin osa on porilaislähtöisiä.

Minä särjen tässä oman brändini, kun periaatteena on pysyä pois vieraista pöydistä, mutta nyt on pakko kysyä: Missä on luettavissa tuollainen prosentuaalinen laskelma ja kuka sen on tehnyt?

Menee yhtä absurdiksi, kuin tuo viime kauden matsi Raumalla, jossa eräiden paikallisten mukaan porilaiset hakkasivat/raiskasivat naisia ja lapsia katsomossa. No, tutkimuslähdettä odotellessa...

Jottei mene ihan off-topiciksi, niin kehutaanpa hieman naapuria. Siklenka näyttäisi olevan huippuhankinta ja Vehasesta riittää taas meitille päänvaivaa... Jätkällä on pahana tapana pelata kauden parhaat pelit Ässiä vastaan:) Jacinan loukkaantuminen oli takaisku, mutta on korvattavissa hyvällä AHL-scouttauksella. Olisi ehkä järkevää Lukonkin säästää padit loka-marraskuulle, kun noita NHL/AHL-ylijäämiä alkaa olla saatavilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös