No hemmetti. Jos Saikkakin sai Wild-ketjussa aikaiseksi kirjoittaa hyökkääjien kausiarviot, niin kai mun sitten pitää samaan pystyä Kingsin osalta. Joten let´s roll. Taas yritän mennä jonkinlaisessa paremmuusjärjestyksessä.
Hyökkääjät
Alexander Frolov - 77. 32+27=59, -6, 30 PIM, 19.55
Huippukausi ainakin omasta mielestäni, mutta siitä huolimatta ei ilmeisesti tarpeeksi hyvä Lombardin ja Murrayn mielestä. Frolov on koko Kings-uransa ajan (6 kautta) ollut pienehkö ongelmatapaus valmentajille ja GM:lle. Maaleja syntyy (huonoimmalla kaudella 14, parhaalla 35) ja 80% ajasta Fro pelaa helvetin hyvin. Sitten, ainakin koutsien mielestä, loput 20% Frolov surffailee eikä pelaa puolustuspäässä tarpeeksi aktiivisesti. Itse mitä olen miestä nyt nähnyt kahden kauden verran, olen tullut siihen tulokseen, että tuo nyt vaan on Frolovin luonne. Hänen pelinsä vaan näyttää vähän laiskalta, eikä hän ole mikään räjähtävä Frolov tai Semin, vaikka Kings-valmentajat ilmeisesti hänestä sellaista toivovat. Frolov on tajuttoman vahva kiekonsuojaaja, häneltä ei yksinkertaisesti oteta kiekkoa pois kun hän sitä kulmassa suojaa. Tällä kaudella punalamppukin syttyi kiitettävästi ja mies oli kokonaisuutena Kingsin paras hyökkääjä. Kaikesta tästä huolimatta, ukon jatko Losissa pitkällä aikavälillä on kaikkea muuta kuin varmaa. Soppari loppuu ensi kauden päätteeksi, ja Lombardin puheista voidaan päätellä, että jatkoa ei todennäköisesti ole tulossa. Ei ole tarpeeksi kanadalainen DL:n mielestä. Saa nähdä treidataanko Fro draftin yhteydessä, ensi deadlinella, vai pelaako sopparinsa loppuun ja lähtee sitten ilmaiseksi pois. DL:n tyyliin ei kyllä tuo viimeinen vaihtoehto sopisi yhtään. Toki se jatkaminenkin Losissa on mahdollista, mutta itse en tuohon juurikaan jaksa uskoa.
Michal Handzus - 82. 18+24=42, -7, 32 PIM, 18.54
Simmondsin jälkeen positiivisin yllätys. Itse en ainakaan Zeukselta odottanut näin hyvää kautta. Ajattelin, että slovakkipatu alkaa olla jo menneen talven lumia, mutta Zeus vetikin ihan huippukauden. Oikeastaan täydellinen kolmossentteri. Losissa vaan joutuu pelaamaan ehkä vähän liiankin suuressa roolissa, mutta se ei ole Handzusin vika. Puolustussuuntaan erittäin hyvä. Ulottuva, fiksu, rauhallinen ja kokenut. Enää ei myöskään niin onnettoman hidas, kun on saanut polvensa vähän parempaan kuntoon. Hyvä aloittaja. Onnistui myös hyökkäyspäässä paremmin kuin kukaan olisi voinut odottaa. Palkka on ylikova (4 milliä), mutta jos äijä pelaa ensi kauden viime kauden tasolla, niin itse en ainakaan jaksa tuosta valittaa. Ikääkään ei periaatteessa ole kuin 32v, joten ehkä Handzus ei sittenkään ole parhaat päivänsä nähnyt raakki, vaan unelmatilanteessa pystyy pelaamaan vielä kolmekin kautta huipputasolla.
Anze Kopitar - 82. 27+39=66, -17, 32 PIM, 20.27
Maali -ja pistesaldot laskivat viime kaudesta. Plusmiinustilasto on helvetin ruma. Joten ei mikään loistava kausi Anzelta. Ilmeisesti ennen kautta sorvattu huippusopimus, varakapteenin A ja Murrayn painottama puolustuspainotteinen pelitapa sotkivat Kopitarin ajatuksia sen verran, että hyökkäyspäässä hän ei missään vaiheessa päässyt kunnolla vauhtiin. Tai no loppukautta kohti tahti parantui, ja Kopi alkoi näyttää vähän omalta itseltään. Alkukaudesta oli melkoisen yössä. Ei osunut maaliin vaikka sai ihan avopaikkojakin. Näytti jotenkin vähän nopeammalta ja vahvemmalta kuin ennen, mutta sitten toisaalta pelaaminen oli vähän väkinäisempää ja enemmän puskevaa. Omassa päässä oli parempi kuin ennen, vaikka -17 ei siltä kuullostakaan. Hyökkäspäässä taas rentous puuttui, varmaan juuri noista edellä mainituista seikoista johtuen. Otti liikaa paineita itselleen ja yritti niin paljon olla johtava pelaaja, että luontevuus hävisi otteista. Kaiken järjen mukaan ensi kaudella homma kulkee taas paremmin ja pääsee pisteissä taas 70+ lukemiin ja maalejakin syntyy yli 30. Itse toivon, että pääsisi jopa 80+ pistemääriin.
Dustin Brown - 80. 24+29=53, -15, 64 PIM, 19.24
Ensimmäinen kausi kapteenina. Alkukaudesta hyvä, jengin parhaita hyökkääjiä. Teki sitä mitä parhaiten osaa, eli taklasi (285 kertaa) ja laukoi (292 kertaa). Jossain vaiheessa kutsuin Brownia "köyhän miehen Ovechkiniksi". Jossain määrin vertaus onkin ihan osuva, sillä Brown ja AO taisivat olla ainoat pelaajat tällä kaudella, jotka olivat liigan top 10:ssa sekä taklauksissa että laukauksissa. Toki muilla osa-alueilla Brown ei ole lähelläkään Ovea. Dustinin kausi meni aika päinvastoin kuin Kopitarilla. Siinä missä Kopi aloitti huonosti ja paransi loppua kohden, aloitti Brown hyvin ja hyytyi pahasti loppukaudesta. En tiedä häiritsikö epävarmuus lapsen syntymän suhteen noin paljon, vai eikö peli vaan yksinkertaisesti kulkenut. Toivottavasti ensi kaudella kulkee, sillä Brown on edelleen Kopitarin kanssa Kingsin johtava hyökkääjä.
Wayne Simmonds - 82. 9+14=23, -8, 73 PIM, 13.50
Otetaan Simmer tähän väliin. Odotuksiin nähden aivan uskomaton kausi. Siirtyi suoraan junnusarjoista NHL:ään ja pelasi kuin seasoned vet. Virallisten mittojen mukaan 188cm/77kg. Todellisuudessa on pituudeltaan ehkä lähempänä 185 cm. Paino sen sijaan on varmaan aika pitkälti juurikin tuota luokkaa. Omaa ilmeisesti erittäin matalan rasvaprosentin, on todella honkkelimainen ruumiinrakenteeltaan. Mutta on jo nyt aika hyvä energiapelaaja kolmosketjuun. Jos tuohon saisi vielä kymmenen kiloa lisää lihasta, ja vähän lisää räjähtävyyttä, on Simmer aika hemmetin kova power forward. Käsiäkin nimittäin löytyy ihan tarpeeksi, että se 20 maalia voi tulla kaudesta toiseen. Asenteeltaan myös erittäin röyhkeä ja ennakkoluuloton. Ei pitänyt ikimaailmassa mahtua edes Losin joukkueeseen. Mutta niin vain tuli training campilla puskista, tappeli kenen tahansa kanssa ja otti väkisin paikkansa joukkueessa. Myös runkosarjassa tiputti hanskat aika monta kertaa. Toki turpaan tuli lähes aina, koska ei Simmonds ole mikään tappelija, varsinkaan vielä tuolla kropalla. Mutta se asenne ja peräänantamattomuus mitä Simmonds esitti, oli hienoa katseltavaa ja nosti hänet yhdeksi lempipelaajistani. Toivottavasti pystyy kesän aikana parantamaan fysiikkaansa siinä määrin, että ensi kaudella vastustajat lentelevät vielä useammin, ja Simmer itse sen sijaan harvemmin. Handzusin kanssa kolmosketjun kulmakivi.
Jarret Stoll - 74. 18+23=41, -7, 68 PIM, 17.05
Tuli Edmontonista Greenen kanssa vaihtokaupassa Visnovskya vastaan. Pelasi hyvin. Ideaalitilanteessa kolmossentteri, koska ei omaa tarpeeksi kiekollista taitoa ollakseen oikein hyvä kakkoscena. Mutta koska Losilla on jo Handzus kolmosen keskelle, on Stollin rooli vetää kakkosessa, koska on kuitenkin vähän offensiivisempi pelaaja kuin Zeus. Erinomainen aloittaja, varmaankin koko liigan ehdotonta kärkeä sillä osa-alueella. Itse asiassa tilastojen valossa oli vakituisista senttereistä liigan 8. paras aloittaja. Omaa myös kovan laukauksen, jonka ansiosta on kova yv-pommittaja. Teki 18 maalistaan 10 ylivoimalla. Ja näistä varmaan kaikki joko viivalta lämäämällä tai sitten painottomalta puolelta lähes tulkoon suoraan syötöstä vetämällä. Loukkaantui loppukaudesta ja missasi 8 viimeistä peliä. Mutta kokonaisuutena hyvä kausi, ja tulee olemaan ensi kaudellakin erittäin tärkeä pelaaja. Toivottavasti saisi puristettua itsestään vähän enemmän tehoja hyökkäyspäässä, niin olisi vieläkin parempi pelaaja Losille.
Tässä nämä Losin tärkeimmät hyökkäjät menneellä kaudella. Katsellaan jämämiehiä kun jaksetaan.