Lontoon mellakat

  • 31 522
  • 195

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joskus 70- ja 80-luvuilla nämä "kyllä työtä aina tekevälle löytyy"-vammailut. Kannattaisi ehkä oikeasti tutustua todellisuuteen nyky-Suomessa.

Vitun iso höpöhöpö tähän. Jos ei ole henkisiä tai fyysisiä rajotteita (ts. sinulla on raajat tallella etkä ole impannut aivojasi pilalle) niin kuka tahansa suomalainen löytää töitä kohtuullisella vaivannäöllä.

Kyse on vain ja ainoastaan siitä mitä, missä ja milloin viitsii tehdä.
 

HemmoP

Jäsen
Kait sitä ny oikeus mellakoida, jos asiat on päin vittua? Toki se mellakointi pitäis kohdistaa oikeisiin kohteisiin. Eri asia, jos huvikseen muka haluttaisiin mellakoida, sitä en oikein ymmärrä.

Tuolla ylempänä kun joku valitteli, että on niin helppoa etsiä aina uusi työ ja kaikkea, niin ei se ihan näin taida olla, varsinkaan joka puolella maailmaa. Onhan se ihan hyvä tehdä kunnon palkalla töitä, kun jotkut joutuvat muutaman euron tuntipalkalla tekemään. Tekisikö esim. joku Jari Sarasvuo 3 euron tuntipalkalla töitä? Vähän epäilisin.

Ilmeinen provo ala-asteen tietsikkatunnilta, mutta

kuinka moni näistä "enemmän kuin kolme euroa/h"-vaatijoista on tehnyt oman duunipaikkansa eteen esim JS:n verran ? Tai edes opiskellut itselleen ammatin ?

Vedä pää perseestä ennekuin joku toteaa kohdallasi, että on yhteiskuntarauhan takia hyvä asia vedellä turpaan kaltaisellasi asenteella varustettuja sosiaalielättejä. Anarkia toimii kumpaankin suuntaan kun annetaan riittävästi syytä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ilmeinen provo ala-asteen tietsikkatunnilta, mutta

kuinka moni näistä "enemmän kuin kolme euroa/h"-vaatijoista on tehnyt oman duunipaikkansa eteen esim JS:n verran ? Tai edes opiskellut itselleen ammatin ?

Vedä pää perseestä ennekuin joku toteaa kohdallasi, että on yhteiskuntarauhan takia hyvä asia vedellä turpaan kaltaisellasi asenteella varustettuja sosiaalielättejä. Anarkia toimii kumpaankin suuntaan kun annetaan riittävästi syytä.

Ihan opiskelen kyllä, että ei siinä.

Mistä sitä koskaan tietää, mitä he ovat oman duunipaikkansa eteen tehny. Kyllä niitä hyvin kouluja käyneitä ihmisiä löytyy, jotka joutuvat tekemään ns. paskaduunia. Ei se ole aina yrittämisestä kiinni, aina ei vain ole töitä tarjolla.

Jonkun Jari Sarasvuon ja kumppaneiden on helppo huudella, kun sitä rahaa on, että vedä sinä se pää pois perseestä, ennen kuin joku toteaa kohdallasi, että on yhteiskuntarauhan takia hyvä asia vedellä sinua turpaan.

Kaikista kun ei tule rikkaita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan opiskelen kyllä, että ei siinä.

Mistä sitä koskaan tietää, mitä he ovat oman duunipaikkansa eteen tehny. Kyllä niitä hyvin kouluja käyneitä ihmisiä löytyy, jotka joutuvat tekemään ns. paskaduunia. Ei se ole aina yrittämisestä kiinni, aina ei vain ole töitä tarjolla.

Jonkun Jari Sarasvuon ja kumppaneiden on helppo huudella, kun sitä rahaa on, että vedä sinä se pää pois perseestä, ennen kuin joku toteaa kohdallasi, että on yhteiskuntarauhan takia hyvä asia vedellä sinua turpaan.

Kaikista kun ei tule rikkaita.

Kaikista ei tule rikkaita, mutta fiksu ja hyvä tyyppi saa aina töitä. Siitä tässä on kysymys. Usein kyse on ajoituksesta: ei paikkaa välttämättä löydy just heti silloin kun sitä tarvitsisi, mutta jos jaksaa oikeasti hakea, työtä kyllä saa. Itse olen aikoinaan duunipaikan alta lähtiessä laittanut yli 100 hakemusta kuukauden aikana ennenkuin uusi paikka natsasi. Hiukan huvittaa jengi, jotka valittaa ettei töitä löydy, mutta jotka eivät tee yhtään mitään sen eteen.

Jari Sarasvuota voi halveksia monestakin syystä, mutta se missä mies on onnistunut on juuri rikastuminen. Ja sen se sälli on tehnyt _täysin itse_. Se on aika paljon kunnioitettavampi saavutus kuin vanhempiensa rahoja perineiden sukurikastuneiden hallituspaikat perheyrityksissä.

Kyllä ne sun silmätkin aukeaa kun pääset töihin sieltä koulun penkiltä.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Vitun iso höpöhöpö tähän. Jos ei ole henkisiä tai fyysisiä rajotteita (ts. sinulla on raajat tallella etkä ole impannut aivojasi pilalle) niin kuka tahansa suomalainen löytää töitä kohtuullisella vaivannäöllä.

Kyse on vain ja ainoastaan siitä mitä, missä ja milloin viitsii tehdä.

Väität siis että jokaiselle työttömälle löytyisi töitä, jos nämä vaan viitsisivät jotain tehdä? Ei jumalauta, olen sanaton.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Väität siis että jokaiselle työttömälle löytyisi töitä, jos nämä vaan viitsisivät jotain tehdä? Ei jumalauta, olen sanaton.

Ei varmaan tosta vaan, mutta jos vaikka humanisti X on kortistossa vuoden ja päättää kouluttautua uudelleen alalle, jolla työtä riittää, luulisi jossain vaiheessa työpaikankin löytyvän. Plus sit on tietty tuplatutkinto ja paljon enemmän elämänkokemusta. Eihän se helppoa ole ja taloudellisesti tuo olisi todella raskasta, mutta se on kuitenkin täysin mahdollista. Niin on myös yrityksen perustaminen, ihan tosta vaan. Elämä on aika paljon kiinni siitä, mitä itse tekee.

Suurin virhe, minkä suomalaiset nuoret tekevät on se, että kuvitellaan koulutuksen olevan oikotie onneen. Ei se koulutus/tutkinto tee kenestäkään ammattilaista eikä varsinkaan määrää työuran suuntaa. Se saattaa antaa raamit niille ekoille mestoille, mutta siihen se usein jääkin. Itse jos palkkaisin jengiä töihin, arvottaisin haastateltavassa seuraavia asioita seuraavassa järjestyksessä 1) osaaminen/kokemus 2) persoona 3) habitus yms 4) koulutus. Suomalainen koulujärjestelmä on saanut ihmiset uskomaan, että ilman tutkintoa ei voi tehdä mitään. Ton illuusion takia jengiä koulutetaan eri tiedekunnista ja korkeakouluista jatkuvasti kortistoon ja moni hukkaa hyviä työvuosia opiskellessa asioita, joilla ei tee omalla urallaan mitään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väität siis että jokaiselle työttömälle löytyisi töitä, jos nämä vaan viitsisivät jotain tehdä? Ei jumalauta, olen sanaton.

En väitä, lue uudestaan.

Kaikki jotka omaavat suht' normaalit fyysiset ja henkiset voimat saavat duunia ennen tai myöhemmin jos he vain jaksavat nähdä vaivaa. Itku siitä ettei koskaan saa duunia on vain selkärangattomien vätyksien itkua.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Väität siis että jokaiselle työttömälle löytyisi töitä, jos nämä vaan viitsisivät jotain tehdä? Ei jumalauta, olen sanaton.

Älä nyt esitä hölmöä! Työttömissä löytyy niitä ns. pitkäaikaistyöttömiä jotka jo 90-luvun laman jälkeen jäi työttömäksi. Suuri osa dokannut elimensä ja päänsä jo pehmeäksi, mutta kortistossa on tuhansia nuoria, 18-35 vuotiaita, ihan terveitä ja raavaita jotka mielummin hengailee ja dokailee kuin edes yrittää. Monet kun ovat tottuneet että mami ja papi tai yhteiskunta kyllä huolehtii. Tässä se suuri ongelma piilee.

Kyllä sitä duunia löytyy jos täyttää Daespoon kirjoittamat kriteerit. Turha mussuttaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Joskus 70- ja 80-luvuilla nämä "kyllä työtä aina tekevälle löytyy"-vammailut. Kannattaisi ehkä oikeasti tutustua todellisuuteen nyky-Suomessa.

Nimenomaan näin. Tuttavapiirissänikin on monta ihmistä, jotka ovat kyllä nähneet vaivaa ja kirjoittaneet lukuisia hakemuksia eivätkä ole päässeet läheskään aina edes haastatteluun. Nykyään pitäisi olla alan kokenut asiantuntija, mutta silti riittävästi moniosaaja ennenkuin työnantaja vakuuttuu yksilön kyvykkyydestä ja on valmis maksamaan sinusta kohtuu palkkaakin sosiaalikuluineen. Ja täällä Vaasassa on lisäksi vuosikymmenten perinne siinä, että työpaikat menevät pääasiassa suhteilla.

Suomessa ei ole työvoimapulaa, vaikka niin väitetään. On ainoastaan haluttomia työnantajia maksamaan hyvää suomalaista palkkatasoa, niinpä halvempaa väkeä pitää tuoda ns. kolmansista maista, suomalaiset kun tuntevat hyvin työehtosopimuksensa ja muutkin oikeutensa sekä sen, mitä eläminen tässä maassa maksaa.

Ja nämä henkilöstökulujaan jatkuvasti karsivat yritykset kaivavat lopulta omaa hautaansa. Talousjärjestelmä on viimekädessä täysin riippuvainen KULUTTAJIEN ostovoimasta. Jossain kulkee se kriittinen piste, jolloin monopolilauta on pelattu niin tyhjäksi, ettei voittojakaan riitä enää jaettavaksi. Pahasti alkaa näyttää sille, että lähestymme tuota pistettä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Suurin virhe, minkä suomalaiset nuoret tekevät on se, että kuvitellaan koulutuksen olevan oikotie onneen. Ei se koulutus/tutkinto tee kenestäkään ammattilaista eikä varsinkaan määrää työuran suuntaa. Se saattaa antaa raamit niille ekoille mestoille, mutta siihen se usein jääkin.

Erittäin hyvin sanottu. Ymmärrän, että nuoria kannustetaan opiskelemaan mahdollisimman pitkälle, mutta tärkeämpää olisi löytää se juttu mitä haluat työksesi tehdä. Ei kaikkiin hommiin tarvita maisterin papereita eivätkä ne maisterin paperit tee kenestäkään onnellista.

Viime kädessä tässä vapaassa maassa melkein mistä tahansa saa väännettyä itselleen ammatin jos satsaat siihen täysillä ja olet valmis kestämään sen, että ihan heti ei natsaa ja voi joutua paskahommiakin tekemään. Mitä erikoisempi se sinun oma juttusi on (esim. trampoliinitaiteilija), sitä haastavampi paketti mutta kaikki on mahdollista. Mutta vitusti töitä se vaatii.

Valintoja valintoja. Ei minua häiritse se, että Jari Sarasvuolla tai jollain muulla on vitusti massia. Se on ollut heidän valintojensa tulos. Hänen polkunsa ei ole minun juttuni, joten miksi minua vituttaisi Sarasvuon rahat tai hänen mielipiteensä?

edit. kuulostinpa oikeistolaiselta. Mä olen varmaan sininen visva.

edit2. Menipä myös OT:ksi. Itse mellakoihin toteaisin, että eiköhän se siitä rauhoitu. Joukossa tyhmyys tiivistyy, varsinkin briteissä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän varmimmalla pohjalla on, kun nuorena unohtaa unelmahössötykset ja miettii koulutuspaikkaansa tulevaisuuden työnäkymien perusteella. Pitää valita niistä aloista mieleisin, jota ei voi kantaa Suomesta halpamaihin, ja johon on mahdollisuudet päästä. Useasti vain nuorilla ei yksinkertaisesti ole tietoa ja näkemystä ajatella sinne 10-15 vuoden päähän. Monilla taas vanhempien ja lähipiirin aikuisten alat ohjaavat hakukäyttäytymistä ja mielikuvia.

Mun mielestä tän maan opinto-ohjaajien pitäisi lähteä työnäkymät edellä kauppaamaan koulutuspaikkoja yläaste-ja lukiolaisille. Nykyään vaan kysellään, mitä nuori haluaisi tehdä ja sitten kaivetaan sen suomalais-ugrilaisen kansantanssiperinteen koulutusohjelman hakupaperit täytettäväksi.

No se rönsyili kauas itse mellakoista. Itsekin kävin alkukesästä työreissuilla Englannissa ja parin kuukauden päästä pitää varmaan taas lähteä viikoksi-pariksi. Toivottavasti ovat silloin jo rauhoittumaan päin.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Kaikki jotka omaavat suht' normaalit fyysiset ja henkiset voimat saavat duunia ennen tai myöhemmin jos he vain jaksavat nähdä vaivaa. Itku siitä ettei koskaan saa duunia on vain selkärangattomien vätyksien itkua.

Tähän on pakko puuttua sen verran, että tuo boldattu kohta jättää jo ulkopuolelleen aika merkittävän määrän ihmisiä, jotka näyttävät olevan päällisin puolin kunnossa. Nimenomaan henkisiä ongelmia ei saisi yhtään vähätellä, kun puhutaan työttömyyden syistä ja tuossa alleviivatussa kohdassa puolestaan tunnut unohtavan kokonaan, että näihin, jotka "itkevät" työnsaannin vaikeudesta kuuluu myös niitä ihmisiä, joista vain tuntuu siltä, että töitä ei saa eikä niitä jaksa enää edes hakea juuri niistä henkisistä ongelmista johtuen. Eikä tällaiselle ihmiselle voi mennä vain sanomaan, että hänen pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja kyllä niitä töitä tekevälle löytyy, ja vätykseksi haukkuminen ei auta ketään.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, että kyllä töitä ainakin useimmille löytyy, jos on myös henkinen puoli kunnossa, mutta valitettavan monilla näin ei ole.

nimim. nuori joka ei pariin vuoteen jaksanut edes ajatella töiden hakemista masennuksen takia ja silloin tuntui juuri siltä, ettei kannata edes yrittää
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimenomaan näin. Tuttavapiirissänikin on monta ihmistä, jotka ovat kyllä nähneet vaivaa ja kirjoittaneet lukuisia hakemuksia eivätkä ole päässeet läheskään aina edes haastatteluun. Nykyään pitäisi olla alan kokenut asiantuntija, mutta silti riittävästi moniosaaja ennenkuin työnantaja vakuuttuu yksilön kyvykkyydestä ja on valmis maksamaan sinusta kohtuu palkkaakin sosiaalikuluineen. Ja täällä Vaasassa on lisäksi vuosikymmenten perinne siinä, että työpaikat menevät pääasiassa suhteilla.

Niin. Kirjoitellaan hakemuksia ja odotellaan. Haetaan sitä koulutusta vastaava työtä ja ihmetellään miksi ei töitä saa. Niitä samoja töitä, kun hakee sen 100 muutakin ihmistä. Ehkä kannattaisi lähteä sieltä alempaa liikkeelle ja hakea helpompaa ja vaatimattomampaa työtä. On huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä sitten niihin muihinkin paikkoihin. Tai sitten vaihtaa paikkakuntaa.

Outo homma, että alussa näistä mellakoitsijoista otetuissa kuvissa oli pääosin mustia. Nyt nostetaan esille näitä koulutettuja ja rikkaita. No, kyllä sinne sekaan mahtuu varmasti monelaista vipeltäjää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suurin virhe, minkä suomalaiset nuoret tekevät on se, että kuvitellaan koulutuksen olevan oikotie onneen. Ei se koulutus/tutkinto tee kenestäkään ammattilaista eikä varsinkaan määrää työuran suuntaa. Se saattaa antaa raamit niille ekoille mestoille, mutta siihen se usein jääkin. Itse jos palkkaisin jengiä töihin, arvottaisin haastateltavassa seuraavia asioita seuraavassa järjestyksessä 1) osaaminen/kokemus 2) persoona 3) habitus yms 4) koulutus. Suomalainen koulujärjestelmä on saanut ihmiset uskomaan, että ilman tutkintoa ei voi tehdä mitään. Ton illuusion takia jengiä koulutetaan eri tiedekunnista ja korkeakouluista jatkuvasti kortistoon ja moni hukkaa hyviä työvuosia opiskellessa asioita, joilla ei tee omalla urallaan mitään.

Komppaan tätä täysin 15 vuoden kokemuksella IT-alalta. Joku voisi luulla että juuri tälle alalle haetaan pelkästään propellihattuisia guruja mutta ei ainakaan meidän globaalissa yrityksessä joka työllistää suomessakin tuhansia osaajia. Ykkösasia on työkokemus! Tunnen kavereita samasta duunista jotka on tehnyt huikeita uria aloittaen hissipoikana, postittajana, kuorittajana jne. Nyt ollaan 30 vuoden työkokemuksen jälkeen asiantuntija-roolissa erittäin mukavalla palkalla. Oikotietä onneen ei ole meillä 99% duunareista.

Toinen kommentti pitkäaikaistyöttömiin. Itse päässyt kokemaan tämän aika läheltäkin omassa perheessä, avain sana tässäkin tapauksessa suosta noustessa on tehdä hommia kuin hommia ja asua vaikka solukämpässä aikuisena. Elämäniloon tämä ei todellakaan automaattisesti vaikuta. Raha ei tee onnelliseksi, vaan työ, arkirutiinit ja se että on osa osa yhteiskuntaa, tekee jotain hyödyllistä, oli se sitten vaikka Siwan kassalla.


_
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Onhan se perin kummalista että meidän täytyy hakea ulkomailta tänne työvoimaa joillekin aloille kun ei suomalaisia kiinnosta. Ja kiitos vaan, olen tutustunut hyvinkin läheltä työmarkkinoita Suomessa.

Taitaa Kyynikon tutustumiset olla aika huteria tai niin läheltä katsottuja, ettei metsää näe puilta. Tilanne tosielämässä kun taitaa kumminkin olla se, että työ, johon ei löydy tekijöitä ei ole työvoimaa, jota omasta takaa on. Tahtoo sanoa, että kun perinteinen suorittava työ on ahneuksissaan viety maihin, missä työvoiman saa polkuhintaan ilman riistoa rajoittavia lakeja ( työläisten oikeus järjestäytyä, lapsityövoiman käyttö, työaikalainsäädäntö, jne.). Lyhyesti, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa.

Ei siinä mitään, kyllä minulle sopisi, että Kyynikon ja kaltaistensa hoitotyöstä vastaisivat kännyköiden akkujen pakkaajat ja ompelijat ym. ammattiin kouluttamaton väki, mutta omalle kohdalle ei sitten kelpaakaan kun ammattinsa osaava pätevä työntekijä.

Niin kauan, kunnes valtio tajuaa, ettei sen tehtävä ole ole olla taloutta, vaan kansaa varten, tämä pikku joukkio vetää ihmisiä globaalisti kölin alta ja aina siellä täällä leimahtaa, kun missään ei laajemmin voida hyvin, ainoastaan se pikku joukkio, joka ryöstää kaiken aikaa kaikilta.

No pääseepähän pikkukonservatiivit uhoamaan ja fantasioimaan, kuinka vähäväkiset ammutaan tohjoksi ja kitumaan jääneet pannaan pakkotyöhön, yhteiskunnallinen näkökyky ja päättelykyky kun ei enempään riitä. Sitähän se luokkayhteiskunta kiteytettynä on. Muistutukseksi, koskaan maailmanhistoriassa tämä ei ole toiminut, eikä koskaan tule toimimaankaan, mutta saahan sitä haaveilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei siinä mitään, kyllä minulle sopisi, että Kyynikon ja kaltaistensa hoitotyöstä vastaisivat kännyköiden akkujen pakkaajat ja ompelijat ym. ammattiin kouluttamaton väki, mutta omalle kohdalle ei sitten kelpaakaan kun ammattinsa osaava pätevä työntekijä.

Miksei kännykän akkujen pakkaaja voisi sitten kouluttautua vaikkapa hoitajaksi jos alalla riittää hommia ja halua töihin olisi?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän CV:stäkin ensin tarkastetaan onko siinä aukkoja, että onko ollut koko ajan duunissa vai missä. Sehän kertoo siitä, että kiinnostaako duunit noin yleensä, vaiko pelkästään liksa.

En ajatellut aukkoja ja tiuhaa työpaikanvaihtoa, se ei välttämättä ole etu. ;)

Puhun lähinnä kokemuksesta jos olet pitkään samassa yrityksessä, uskon että pystyy ajamaan hyvin monen hyvin koulutetun juuri koulusta tulleen ohi työkokemuksella jos haemme samasta yrityksestä duunia mihin ei ole itsellä spesifistä koulutusta.
Suuri merkitys on nimenomaan työkokemuksesta kyseisessä yrityksessä, ihmiset tuntevat sinut, tunnet itse paljon ihmisiä eri puolelta taloa, luottamusta on molemmin puolin. Omiin kokemuksiin pohjautuen suosittelen uraa isoissa menestyvissä yrityksissä aloittamalla pohjalta. Tätä hankaloittaa nykyään se ettei monilla isoilla yrityksillä ole edes omaa postitusta/omaa henkilökuntaa siellä, mutta tämä vain esimerkkinä. Jalkaa oven väliin ja maltilla luomaan uraa.

Rehellisesti sanottuna omat kokemukset eivät edes hirveästi kannusta opiskelemaan ennen työuraa, mutta sitäkin enemmän työuran aikana kun tiedät tarkalleen mihin kohdistat opiskelut.



_
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
JypFabu

Olet ihan oikeassa siinä että yritykset ahneuksissaan vie työpaikat aina vaan halvempiin maihin, ja perinteiset paljon työvoimaa käyttäneet alat katoavat Suomesta. Ahneet osakkeenomistajat määrävät tahdin, eli siis markkinavoimat. Kyllä minua niin suoraan sanoen vituuttaa että alat jossa suomalaiset olleet vuosikymmeniä alansa huippuja kuten telakkateollisuus, on annettu mennä vaan ulkomaisten käsiin. Nyt on vuorossa kaivostoiminta. Kohta ei omisteta edes kalsareita omissa jaloissamme.

Mutta yhtä kaikki, kyllä palvelusektorilla löytyisi hommia. Bussikuskeista, taksinkuljettajista on ollut pulaa pitkään ja kun ei suomalaisille kelpaa niin maahanmuuttajat vievät ne duunit. Ei kaikki voi olla tohtoreita ja medianomeja tässä maassa, joten jossain on asiat pahasti pielessä. Tiedän myös "työttömiä" jotka iloisena sanovat aina että "ei kannata tehdä duunia" kun saman rahan saa fattasta. Jep. Hienoa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei varmaan tosta vaan, mutta jos vaikka humanisti X on kortistossa vuoden ja päättää kouluttautua uudelleen alalle, jolla työtä riittää, luulisi jossain vaiheessa työpaikankin löytyvän. Plus sit on tietty tuplatutkinto ja paljon enemmän elämänkokemusta. Eihän se helppoa ole ja taloudellisesti tuo olisi todella raskasta, mutta se on kuitenkin täysin mahdollista. Niin on myös yrityksen perustaminen, ihan tosta vaan. Elämä on aika paljon kiinni siitä, mitä itse tekee.

Suurin virhe, minkä suomalaiset nuoret tekevät on se, että kuvitellaan koulutuksen olevan oikotie onneen. Ei se koulutus/tutkinto tee kenestäkään ammattilaista eikä varsinkaan määrää työuran suuntaa. Se saattaa antaa raamit niille ekoille mestoille, mutta siihen se usein jääkin. Itse jos palkkaisin jengiä töihin, arvottaisin haastateltavassa seuraavia asioita seuraavassa järjestyksessä 1) osaaminen/kokemus 2) persoona 3) habitus yms 4) koulutus. Suomalainen koulujärjestelmä on saanut ihmiset uskomaan, että ilman tutkintoa ei voi tehdä mitään. Ton illuusion takia jengiä koulutetaan eri tiedekunnista ja korkeakouluista jatkuvasti kortistoon ja moni hukkaa hyviä työvuosia opiskellessa asioita, joilla ei tee omalla urallaan mitään.

Siis ajatteletko nyt oikeasti (vai miksi kirjoitit kuten kirjoitit), että pohdittaessa Suomen työttömyysongelmaa, kaikkein ensimmäisenä käsittelyyn kannattaa ottaa työttömät humanistit?

Muutenkin voisin väittää aikas vahvalla mutulla, että niissä kortistoissa on erittäin paljon suurempi osuus ihmisiä, joilla opinnot ovat jääneet perus- tai ammattikouluun kuin korkeasti koulutettuja.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja nämä henkilöstökulujaan jatkuvasti karsivat yritykset kaivavat lopulta omaa hautaansa. Talousjärjestelmä on viimekädessä täysin riippuvainen KULUTTAJIEN ostovoimasta. Jossain kulkee se kriittinen piste, jolloin monopolilauta on pelattu niin tyhjäksi, ettei voittojakaan riitä enää jaettavaksi. Pahasti alkaa näyttää sille, että lähestymme tuota pistettä.

Paskapuhetta. Suomen talous on 100% riippuvainen viennistä. Jos vientiä ei ole, ei ole hyvinvointiyhteiskuntaakaan. Suomen kotimarkkinat ovat niin pienet että me emme pysty niillä elättämään itseämme.

Kuluttajien nykyinen ostovoima on suoraa seurausta vientiteollisuuden tuloksista, mitä enemmän palkkaa vaaditaan sitä huonompi kilpailukyky vientiyrityksillä on ja sitä huonommin myös kansantaloudella menee.

Suomessa on koko 2000-luku ulosmitattu kilpailuetuja esim. Saksaan nähden ja samaan aikaan julkisen sektorin palkat ovat paisuneet kuin pullataikina suhteessa tuottavuuteen. Se on varma tie Suomen tuhoon.

Kunnollinen palkka on täysin suhteellinen kysymys, jos vaihtoehtona on peruspäiväraha niin 2000€ kuussa palkka alkaa olemaan jo kova juttu.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siis ajatteletko nyt oikeasti (vai miksi kirjoitit kuten kirjoitit), että pohdittaessa Suomen työttömyysongelmaa, kaikkein ensimmäisenä käsittelyyn kannattaa ottaa työttömät humanistit?

Muutenkin voisin väittää aikas vahvalla mutulla, että niissä kortistoissa on erittäin paljon suurempi osuus ihmisiä, joilla opinnot ovat jääneet perus- tai ammattikouluun kuin korkeasti koulutettuja.

No ei sitä itteensä kannata ottaa, se oli lähinnä "humanistisesta kortistoon"-ajattelusta syntynyt heitto. Siis läppä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös