Lokomotiv Jaroslavl lentokoneonnettomuudessa

  • 435 669
  • 844

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuli tuossa oltua tuolloin lomareissulla Espanjassa ja oikeastaan tiedotusvälineisiin ei kosketusta ollut. Kaverilta tapahtumasta tekstiviesti ja totta kai paskat fiilikset, mutta nyt kun tätä lukee tässä..

Henkisesti ja fyysisesti todella huono olo tuli. Sairaalta tämä tuntuu.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hiukan täytyy itsekin avautua, vaikka ajattelin kunnioittaa pelaajien muistoa hiljaisuudessa. Minua kosketti ihan helvetisti tämä juttu, oli huutajana sitten Galimov tai tämä miehistön jäsen. Itsekin kiekkoa pelanneena osaan jossain määrin ajatella tuota tilannetta, koko muu joukkue on pyyhkäisty pois ja olet ainoana jäljellä.. Voisi verrata siihen, että menetät koko perheesi yhdellä pyyhkäisyllä. Kyllä siinä pakostikin haluaa mennä itsekin perään, joten ehkä oli kuitenkin parempi, että Galimov ei selvinnyt.

Jos huutaja oli miehistön jäsen, sama homma koskee periaatteessa häntäkin, kyllähän lentokoneen miehistökin pysyy jossain määrin samana pidemmän aikaa, eikö niin?

Ei toisaalta viitsisi näin ikävästä asiasta käydä edes väittelemään, mutta en kyllä jaksa uskoa kenenkään haluavan lähteä "mukaan" minkään urheilujoukkueen takia vaikka kuinka hyviä ystäviä onkaan mukana..kummastuttaa tämä kommentti kyllä niin kovasti, mutta kaipa niitä mielipiteitä on monia näissäkin asioissa..

Hiljaiseksi tapaus silti vetää vieläkin..
 

PJx

Jäsen
Alkaa se syykin vissiin pikkuhiljaa hahmottumaan. Tälläista tietoa löytyi "asiantuntijoiden" palstalta:

Google Translate:

Quote:
According to our source, the credible, the commission has found that the plane began to crackdown on the runway with the parking brake nevyklyuchennym. This device - analog handbrake in a car - used only for parking. Engine power is enough that the aircraft moved from its place, being on the parking brake (as well as some forgetful motorists gets under way on the "hammer") and have driven on a taxiway to the runway. But to accelerate to takeoff speed is already becoming problematic.

In addition, the source said, "MK", ​​which, according to the transcripts of the speech recorder Yak-42, immediately before takeoff the aircraft commander ordered Andrew Solomentsev second pilot Igor Zhevelovu to take it over, citing poor health.

The parking brake was off just a commander. But perhaps the moment of transfer of control of the pilots just forgot it and did not pay attention to the corresponding signal on the dashboard (beep it is not duplicated).

Neisklyucheno that when the Yak-42 began to accelerate for takeoff and could not gain the required speed, the pilots noticed a mistake and turned off the brake.
Kuvastanee naapurin liikennekulttuuria. Siinä kohtaa kun, pilottien terveysogelmat alkavat painamaan akuutisti päälle, saattaisi olla paikallaan ottaa hetkeksi "vähintäänkin aikalisä". Jos tämä ei ole maan tapa, niin voisi ne rutiinit ainakin suorittaa asiaankuuluvasti alusta loppuun, ettei jotain oleellista jäisi huomaamatta...
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Eli mitä nyt tuosta konekäännetystä tekstistä ymmärsin, niin lentäjät lähtivät ns. "käsijarru päällä" nousukiihdytykseen? Jos näin on niin voi hyvää päivää. Aika perusasioista on kyse tuommoisessa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Tämän päivän tietojen mukaan: "Lentäjien kokemattomuutta epäillään Lokomotiv Jaroslavlin lentoturman syyksi" (Tekniikka & Talous, 14.9.)

Venäjän ilmailuministeriön ja maan ilmailukomission onnettomuustutkijoiden epäilyjen mukaan lentäjien puutteellinen kokemus Jak-42D-koneesta on tällä hetkellä todennäköisin syy Lokomotiv Jaroslavlin jääkiekkojoukkuetta kuljettaneen koneen maahansyöksyyn viikko sitten.
Konetta saattoi myös lentää nousuhetkellä perämies, joka oli koneen kapteeniakin kokemattomampi.
Tämänhetkisten tietojen mukaan koneen kapteenilla oli 1 400 tunnin kokemus konetyypistä ja perämiehellä vain 400 tunnin kokemus. Perämies oli vasta äskettäin koulutettu lentämään pienemmän Jak-40:n lisäksi myös suurempaa Jak-42D:tä.
Onnettomuustutkijat selvittävät parasta aikaa lentäjien työhistoriaa ja ammatillista kokemusta.
Venäläislähteitten mukaan minimikokemus Jak-42D-matkustajakoneen kapteenille olisi 8 000–10 000 lentotuntia. Asiaa kommentoineen venäläisen koelentäjän mukaan 1 400 tuntia on ”katastrofaalisen vähäinen” kokemus tämäntyyppisen matkustajalentokoneen kapteenille, eikä tilauslentoyhtiö olisi saanut antaa näin kokemattoman kapteenin lentää matkustajalentoja.
Venäläislähteitten mukaan koneen lentäjä olisi lennontallennuslaitteitten tietojen mukaan valittanut myös huonoa oloa ja pyytänyt itseäänkin kokemattomampaa perämiestä suorittamaan lentoonlähdön.
Varmuutta onnettomuuden lopullisesta syystä ei kuitenkaan edelleenkään ole ja onnettomuustutkinta saattaa kestää pitkäänkin.

Asiasta kertoi venäläinen uutissivusto RT.

RT kirjoittaa:
"It looks like the tragedy was caused by a ‘banal error’ by the pilots, which motorists call 'the blonde's mistake'. They may have forgotten to release the parking brake,” the newspaper quoted a source close to the investigation as saying.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Mikä tahansa onnettomuus on helpointa laittaa onnettomuudessa menehtyneen henkilön piikkiin. "Inhimillinen virhe", voi harmin paikka mutta sattuuhan näitä.
Aiheuttaa liian kalliita toimenpiteitä jos todetaan että kone oli lentokelvoton ja polttoaineessakin puolet löpöä.

Yleisesti tunnettu fakta on, että Venäjällä lennetään koneilla, joilla ei esim EU:hun ole mitään asiaa. Julkisuudessa väläytelty mahdollinen viallinen polttoaine kuulosti omaan korvaani heti perinteiseltä venäläiseltä bisnekseltä. Otetaan tuota kerosiiniä tankista muutama tonni ja myydään, lasketaan löpöä tilalle että tankki on taas täynnä, ei sitä kukaan huomaa kumminkaan. Eihän siinä maassa millään ole mitään väliä. Ei tästä montaa vuotta ole kun alkoivat öljyputken päässä ihmetellä kun ainetta ei tule tarpeeksi perille. Putki on 1000 kilometriä pitkä, liian hankalaa selvittää onko jossain kohtaa vuoto, helpompi ratkaisu oli ajaa tavaraa kovemmalla paineella niin ainakin osa päätyy perille.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helppo tietysti olla jälkiviisas, etenkin näin lentämisestä mitään tietämättömänä, mutta eikö päällä olevan "käsijarrun" luulisi aiheuttavan sen verran omituisuuksia koneen käyttäytymiseen nousukiihdytyksessä, että pilotilla on aikaa keskeyttää nousu? Ja kun jopa varmaan valtaosassa nykyautoja rupeaa varoitusääni kilkuttamaan, jos on käsijarru päällä, niin eikö muka lentokoneissa?
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Menehtyneen Pavol Demitran virallinen jäähyväistilaisuus järjestetään torstaina Trencinissä. Slovakian TV lähettää tapahtuman suorana lähetyksenä. Paikalle odotetaan 15 000 ihmistä. Tilaisuudessa ovat läsnä Slovakian korkein valtiojohto presidentti Ivan Gasparovicin johdolla. Maan kaikki NHL-pelaajat ovat saapuneet Pohjois-Amerikasta kunnioittamaan ex-maajoukkuekapteenin muistoa. Demitran hautajaiset ovat perjantaina, ja niihin osallistuu vain lähipiiri.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ei toisaalta viitsisi näin ikävästä asiasta käydä edes väittelemään, mutta en kyllä jaksa uskoa kenenkään haluavan lähteä "mukaan" minkään urheilujoukkueen takia vaikka kuinka hyviä ystäviä onkaan mukana..kummastuttaa tämä kommentti kyllä niin kovasti, mutta kaipa niitä mielipiteitä on monia näissäkin asioissa..

Oletko itse ollut mukana jossain joukkueessa? Itse vertaisin yhteishenkeä (parhaimmillaan) esim. jenkkiläisiin palolaitoksiin, jossa työkaverit ovat oikeasti kuin toinen perhe. Tällöin ymmärrän täysin sen, että jos hoksaa kaikkien muiden kuolleen, saattaa hyvin helposti toivoa lähtevänsä samantien perään. On henkisesti todella rankkaa olla se ainoa selvinnyt. Tätä samaa on käsitelty esim. syyskuun 11. tapahtumien yhteydessä, kun joistain palolaitoksista selvisi vain yksi palomies. Silloin tulee hyvin yksinäinen olo, vaikka olisi vaimo ja lapsia.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Oletko itse ollut mukana jossain joukkueessa? Itse vertaisin yhteishenkeä (parhaimmillaan) esim. jenkkiläisiin palolaitoksiin, jossa työkaverit ovat oikeasti kuin toinen perhe. Tällöin ymmärrän täysin sen, että jos hoksaa kaikkien muiden kuolleen, saattaa hyvin helposti toivoa lähtevänsä samantien perään. On henkisesti todella rankkaa olla se ainoa selvinnyt. Tätä samaa on käsitelty esim. syyskuun 11. tapahtumien yhteydessä, kun joistain palolaitoksista selvisi vain yksi palomies. Silloin tulee hyvin yksinäinen olo, vaikka olisi vaimo ja lapsia.

Kyllä olen..mutta se siitä omalta osaltani..
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Slovan Bratislavan futisjoukkueen kannattajat muistivat(linkki youtube-videoon) Pavol Demitraa, Bilbaota vastaan käydyn Eurooppaliigan ottelun 38 peliminuutilla.

Demitra ei ollut kotoisin Bratislavasta, eikä hän koskaan urallaan edustanut Slovanin jääkiekkojoukkuetta. Tuo kertoo siis paljon siitä arvostuksesta, jota mies nautti Slovakian urheilupiireissä.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Pavol Demitran jäähyväistilaisuus pidettiin eilen torstaina Trencinissä. Demitran muistoa kunnioitti 7 000 ihmistä, joista kutsuvieraita oli 500. Heidän joukossaan olivat muiden muassa Slovakian NHL- ja KHL-pelaajia, entisiä maajoukkuetovereita sekä maan korkeinta valtiojohtoa (presidentti Ivan Gasparovic [kuva I], varapääministeri Jan Figel, ministerit Pavol Lipsic ja Eugen Jurzyca sekä useita kansanedustajia).

Yksi tilaisuuden koskettavimmista hetkistä oli Slovakian suurimpien NHL-tähtien Marian Gaborikin, Marian Hossan ja Zdeno Charan (sekä Marcel Hossan) yhteisen muistoseppeleen lasku [kuva II]. Jäähyväistilaisuus oli erityisen raskas syvästi liikuttuneelle Charalle [kuva III]. Pelaajien puolesta muistopuheen piti Gaborik.

Tavallisilla kansalaisilla oli mahdollisuus jättää hyvästit Demitralle ennen virallisen osuuden alkamista. Jono venyi Trencinin jäähallin ulkopuolella satojen metrien mittaiseksi [video]. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet hallissa pidettyyn viralliseen osuuteen. Järjestäjät olivat varautuineet tähän pihalle pystytetyllä suurella näytöllä, jonka välityksellä sadat ihmiset seurasivat tapahtumaa. Virallisen osuuden päätyttyä Demitran arkku siirrettiin autoon, joka suuntasi pois hallilta. Runsaslukuinen yleisö kunnioitti Demitraa aplodein teiden varsilla.

Demitra siunataan haudanlepoon tänään perjantaina perhepiirissä.


Kuva I: Presidentti Gasparovic kättelee Demitran leskeä.
Kuva II: Hossien, Gaborikin ja Charan yhteinen muistoseppele.
Kuva III: Chara.

Video: Ihmiset jonottavat vuoroaan jäähalliin.


Lisää kuvia (Googlen kuvahaku)
Videoita (Googlen videohaku)
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiekkovaimot varainkeruussa, puuhaihmisinä Kodette LaBarbera, Katerina Jokinen, Brijet Whitney ja Erica Lundmark:
Hockey wives coming to aid of Lokomotiv victims - NHL.com - NHL Insider

Those wishing to purchase a bracelet can visit the website, Love for Lokomotiv - Donations for the loved ones of the Lokomotiv Yaroslavl hockey team. The home page of the site has the following message written by Brijet Whitney:

"On Sept 7, 2011, 45 lives were lost in the worst tragedy in professional hockey history. A plane carrying crew members, hockey personnel, coaches and players of the Lokomotiv Yaroslavl hockey team went down, breaking the hearts of their loved ones near and far. In a united effort to show support for the grieving families, hockey wives and girlfriends from around the world have created this website in hopes to raise money for their dear friends."
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Robert Dietrich saatetaan haudan lepoon keskiviikkona ja P-Amerikassa pelaavista Alexander Sulzer saapuu ystävänsä hautajaisiin. Molemmat olivat ESV Kaufbeurenin kasvatteja. Sittemmin kaksikko pelasi pari kautta Düsseldorfissa, pari kautta Milwaukeessa ja maajoukkueessakin pakkiparina. Ymmärsin, että varsinaiset hautajaiset ovat vain lähimmän perheen + ystävien parissa ja Sulzer lukeutuu näihin.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saksan maajoukkueen pelaajista Frank Hördler, Alexander Sulzer, Michael Wolf ja Philipp Gogulla saattelivat Robert Dietrichin arkkua vielä kerran kotikaupungin jäällä. Arkun mukana hautaan meni maajoukkueen valkoinen ja musta pelipaita numerolla 20. Tätä numeroa ei enää maajoukkueessa käytetä.
 
Viimeksi muokattu:

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Onko Alexander Sizovin tilasta kuulunut mitään uutta?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
24.9. päivätty juttu kertoo, että Sizov ei ole hengenvaarassa ja että pääsisi pois sairaalasta noin kahden viikon kuluttua.
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Tänään pelattavassa Pittsburgh-Washington ottelussa kunnioitetaan lento-onnettomuudessa surmansa saanutta Lokomotiv Jaroslavin joukkuetta ja heidän perheitään. Molemmilla joukkueilla on pelipaidoissa muisto-patchit (miten tuo nyt suomennetaan?), ja ottelun jälkeen pelipaidat huutokaupataan NHL:n nettisivuilla. Tuotot menevät surmansa saaneiden pelaajien perheille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Edelleenkin voi todeta, että uskokoon ken tahtoo. Koneen vialla tms. olisi liian suuret imago tappiot mahtavalle Venäjälle. Ei ne koneet ole paskoja, kun kaverit vaan ei osaa lentää..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Edelleenkin voi todeta, että uskokoon ken tahtoo. Koneen vialla tms. olisi liian suuret imago tappiot mahtavalle Venäjälle. Ei ne koneet ole paskoja, kun kaverit vaan ei osaa lentää..

Oli satua tai totta, niin on kuitenkin todettava, ettei kyseisen koneen tyyppivioilla ole juuri kovinkaan kummoista vaikutusta Venäjän ilmiluteollisuuden imagoon. Huomattavasti suurempi, liki katastrofaalinen, vaikutus oli Sukhoi Superjet 100:n Indonesissa esittelylennon yhteydessä sattuneella onnettomuudella (tosin en ole varma lopullisesta onnettomuuden syystä, mustat laatikot kyllä löytyivät viidakon kätköistä) mutta onnettomuutta on kuvattu Venäjän ilmailuteollisuuden mustaksipäiväksi.

Yleisesti ottaen eräs suurimmista ilmailuun liittyvistä ongelmista Venäjällä on koneiden huollon monenkirjavuus ja se, että yhtiöitä on todella monentasoisia ja osa on sillä tasolla, että lentämistä länteen on rajoitettu. (Turma yhtiö taisi olla juuri tällainen, osa sen koneista oli lentokiellossa EU:n alueella). Eli teoriassa (ja käytännössä) on aivan mahdollista, että puutteellisin lentotaidoin varustettuja lentäjiä on koneiden puikoissa tai lentäjät keskittyvät johonkin muuhun kuin siihen olennaisimpaan eli lentämiseen.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös