Kyllä mun nähdäkseni olisi kannattanut pitää kovempaa tempoa päällä ja pyrkiä pitämään nimenomaan pallo nopeassa liikkeessä. Pallo ei liiku Poolin peleissä nopeasti kuin satunnaisesti. Jos vertaa esim. ManUn pelinopeuteen, ero on häikäisevä. Valitettavasti.
Eli siis kun oltiin virkeitä, olisi kannattanut laittaa kentälle nopea jengi, joka pystyy itse liikkumaan nopeasti ja lisäksi liikuttamaan pelivälinettä nopeasti. Olisi siis pyritty väsyttämään City, joka pelasi lähes identtisellä kokoonpanolla kuin alle 70h aiemmin Köpiksessä.
Periaatteessa olen tästä samaa mieltä. Poolin rosterista kuitenkin puuttui tämän nopean pallonsiirtelyn ja sitä kautta nopeamman temmon mahdollistavat kaksi avainpelaajaa Gerrard ja Alonso. Pelinrakentelusta vastasi siten (valitettavasti) oikeastaan ainoat varteeotettavat vaihtoehdot Lucas ja Masa. Ja kyseiset herrat tämän kauden iskussa eivät pelin nopeaan pyörittämiseen pysty. Muita nopeutta omaavia pelaajia Poolin rosterissa ovat sitten Babel ja ilmeisesti myös N'Gog. Babelin rinnalla lähes umpisurkea Lucaskin on vaikuttanut pelimieheltä, sillä tuo Ryanin meno on kyllä aivan hirveää katsottavaa. Joten Babel ei nykyisellään olisi tuonut pelaamiseen päättömän viivajuoksun ja sitä seuraavan pallonmenetyksen myötä yhtään minkäänlaista lisäarvoa.
Joten pelimerkit olivat aika vähissä tämän sinun (ja myös minun) kaipaamani nopean temmon toteuttamiseen. Kyllähän Poolilla taas oli niitä paikkoja ja paikanpuolikkaita ekalla jaksolla, mutta ratkaisijoiden puute näkyy karulla tavalla juuri näissä tilanteissa.
Itse olisin valinnut Lucasin paikalle peliä tekemään Aurelion, joka Pompey-matsissa pyöritti peliä hyvin ja pystyi nopeilla syötöillä pitämään pallon liikenteessä. Ainakaan huonommin ei olisi voinut toimia. Ilmeisesti Rafa halusi säästää Aureliota Real-matsia silmälläpitäen, muuta perustetta Aurelion penkitykselle en keksi.
Ei ole ollenkaan väärin vaatia perusteluja ja heitän pallon sinulle nyt takaisin. Onko sinun mielestäsi Rafa onnistunut erityisen hyvin Poolissa? Nyt on otettava huomioon käytettävät varat, käytössä ollut aika, pelin taso vs. huiput. Mielestäni Rafa vei Poolia eteenpäin aluksi, mutta nyt on jämähdetty paikalleen. Lisäksi on helvetin älytöntä ja jääräpäistä peluuttaa mm. Dossenaa, kun kerran penkillä oli mm. Aurelio ja ilmeisesti Insuakin oli pelikunnossa. Dossena kun on ollut lähinnä mallia paska. Ja Dossena on vain yksi esimerkki tuosta jääräpäisyydestä.
Tämä onkin mielenkiintoinen aihe ja ytimekkään vastauksen kirjoittaminen vaatisi monta luonnosta, joista koostaisi sitten hyvän tekstin. Vaikeaksi vastaamisen tekee myös se, että mitenkään kaikkea seuran kulisseissa tapahtuvaa ei voi tietää eikä sitä, miten nämä vaikuttavat sekä Rafan työhön että pelaajien henkiseen tilaan. Itse olen kuitenkin siitä satavarma, että ei tämä jatkuva sekasorto seuran toiminnassa ja johtoportaassa voi olla näkymättä myös pelaajien otteissa. Jollei nyt suoraan, niin ainakin alitajuisesti ja pienillä marginaaleilla pelattaessa sekin voi olla ratkaiseva ero.
Rafan aikana Pool on minusta mennyt eteenpäin lähes koko ajan. Menneisiin kausiin en nyt pureudu juuri lainkaan, muuten kuin toteamalla kanssasi samaa mieltä ollen, että Rafa on vienyt Poolia koko ajan eteenpäin viime kautta lukuunottamatta, jolloin kehitystä ei edellisimpiin kausiin verrattuna tapahtunut aikaisemmalla tahdilla, jollei Torresin ja Masan hankintoja lasketa eteenpäinmenoksi (mielestäni lasketaan).
Ennen kauden alkua itse ajattelin että Poolin pitää olla mestaruustaistossa mukana vielä vuoden 2009 puolella, eikä ero kärkeen jouluna saa olla edelliskausien luokkaa. No näin tapahtui. Itse ajattelin ennen kauden alkua, että mestarien liigassa on ehdottomasti päästävä lohkovaiheesta jatkoon ja sekin toteutui melko kivuttomasti - mikä on Rafan aikana ollut viime vuotta lukuunottamatta vakio. Toivoin myös Rafan vähentävän rotaatiota, ja mielestäni näin on myös tapahtunut - sitä en taas tiedä, onko se sitten tapahtunut siksi, että materiaali avausmiehistön ulkopuolella on selvästi heikompaa vai jostain muusta "valaistumisesta". Mutta kuitenkin näin on käynyt ja syksyn aikana tulokset olivat varsin mallikkaita. Samaan aikaan seuran johtoporras oli hiljaa ja tuntui siltä, kuin Rafa ja pelaajat pystyivät keskittymään pelkästään työntekoon.
Sitten peliesitykset ja erityisesti tulokset alkoivat huonontua suurin piirtein samaan aikaan, kuin jenkkien rahoitusongelmat, ristiriidat Keanen hankinnan ja Rafan uuden sopimuksen ja sen ehtojen suhteen tulivat julki. Kumpi tuli ennen ja onko toinen seurausta toisesta, en osaa analysoida. Mutta käsi kädessä ovat kulkeneet.
Peluuttamisesta sen verran, että kourallinen ihmetystä herättäviä valintoja poisjättäen Rafan peluuttaminen on ollut mielestäni olosuhteet ja tulevat ottelut silmälläpitäen kohdallaan eikä Pool ole menettänyt pisteitä niinkään huonoon peluutukseen vaan henkilökohtaisiin virheisiin (joita muuten alkoi tapahtua lisääntyvässä määrin sen jälkeen, kun Skrtel lokakuussa loukkasi polvena City-vieraspelissä). Pool hankki Dossenan laitapakiksi isolla summalla ja alkuvuoden peleissä Dossena oli minun mielestäni varsin hyvä, joten en minä ainakaan Dossenan peluutusta tämän vuoden puolella ole kyseenalaistamassa. Vuoden 2008 loppupuolella esitykset olivat heikkoja, mutta muistaakseni Aurelio oli silloin (vaihteeksi) telakalla ja Rafa ei ilmeisesti uskaltanut peluuttaa Insuaa ennen kuin ihan marraskuun lopussa. Eikä tuo Aurelion loukkaantumishistoria tuntien ole ihme, että häntä ei joka peliin laiteta, sillä todennäköisesti joku paikka sieltä taas kovassa otteluruuhkassa hajoaisi. Muuten mielestäni parhaat ovat saaneet pelata ja Rafa on ihan oikeassa hakiessaan Skrtelin kuntouduttua sitä samaa alkukaudesta hyvin toiminutta puolustuskoostumusta.
Siltikin sijoitus sarjassa on koko ajan pysynyt edellisien kausien vastaavaan ajankohtaan verraten todella hyvänä ja ero esim. Arsenaliin on kasvanut joulun ajasta ja Chelseakin on pysynyt takana lähes koko ajan. Manun tuloksellisesti huimalle vireelle (pelillisestihän Manu on ollut mielestäni viime kautta yllättävänkin paljon heikompi, mutta eipä sillä ole noilla tuloksilla mitään väliä) Pool ei suoraa voi mitään muuten kuin omien otteluiden kautta ja jotenkin näissä tammi- helmikuun otteluissa on ollut havaittavissa ihmeellistä apatiaa ja haluttomuutta. Syksyn aikana jengistä paistoi läpi halu voittaa ja siksipä näitä komeita nousuja takaa-asemasta olikin useita. Tammi- helmikuussa Pool ei pystynyt näihin vaan näytti "heikompia" vastaan usein alistuneelta. Mikä tähän sitten on syynä? Sen kun tietäisi, niin tilanteen ymmärtäminen olisi helpompaa. Rafan motivoijan kyvyistä minulla ei kovin hyvää kuvaa ole, mutta tässä puolessa luulen Rafalla oleva varmasti kehitettävää. Mutta siltikin, Pool on ollut ensimmäistä kertaa vuosiin tilanteessa, jossa mestaruus on ollut omissa käsissä vielä tammikuun aikana, luulisi siinä olevan motivaatiota kerrakseen ihan omastakin takaa. Mutta ei, jokin tässä kuviossa siis mielestäni mättää oikein pahan kerran ja pahoin pelkään, että syytä täytyy yrittää penkoa myös pelillisten asioiden takaa.
Kaaos seurajohdossa, tulehtuneet välit omistajien kesken ja yhtälailla kahden seuran päivittäisessä pyörittämisessä tärkeimmän henkilön, eli Rafan ja Parryn välillä ei vain mitenkään voi olla vaikuttamatta. Mutta miten se vaikuttaa, siihen en pysty kyllä pätevää vastausta tällä tietämyksellä antamaan. Mutta voisin kuvitella, että ei tuo Rafan asema "firmassa" varmasti antoisin mahdollinen ole, kun toimitusjohtaja ei anna valmentajalle paria lisämiljoonaa esim. Alvesin, Simaon tai Vidicin ostoon. Sitten tulee näitä Degeneita, Pennanteja, Voronineja, Bellamyja jne... Sama tilanne viime kesänä, Rafa olisi halunnut Barryn, jonka hinta oli luultavasti 16-18 miljoonaa. Parry sanoo ei ilman myyntejä. Juve ei ostakaan Alonsoa ja kauppaan ei siis tule rahoitusta. Pari viikkoa tästä sitten heruukin 20 miljoonaa ilman myyntejä Robbie Keanen ostoon, joka ei suinkaan ollut Rafan toivelistalla ykkösenä. Varmasti Robbie oli ollut yksi Rafan skouttaamista pelaajista ja tuskin pelaajaa ilman Rafan hyväksyntää hankittiin, mutta onhan tässä kuviossa niin selvä Parryn peukalonjälki, että ei ihme että Rafaa varmasti kyrsii.
Kyllähän Rafalla on ollut rahaa käytössään ja sitä on käytetty vaihtelevalla menestyksellä. Hutejakin on tullut, myös kalliita sellaisia. Vastapainoksi melkoisen loistavia hankintoja nimenomaan pitkän tähtäimen mittapuulla. Hutihankintojen osalta muutama on varmasti ollut ykköstargetin (kukin mistäkin syystä) missaamisen johdosta suoritettu hätäostos ja halvalla harvoin saa hyvää. Mutta faktaa minulla ei näistä ole, joten en minä tätä teoriaa varmaksi väitä ja vastanäytöllä pystyn hyvinkin muuttamaan mielipiteeni.
Tätä kirjoittaessani oikeastaan rupeaa harmittamaan, kun ei tiedä asioista tarpeeksi, että osaisi tehdä oikeita johtopäätöksiä. Mutta kokonaisuutena olen edelleen sitä mieltä, että Rafa on oikea mies jatkamaan. Itse haluaisin t-o-d-e-l-l-a paljon nähdä tilanteen, jossa Rafa pääsisi tekemään työtään ilman sekasortoa johtoportaassa. En tiedä, tulkitaanko tämä siten, että käytän tätä kaaosta tekosyynä? Itse vain en voi olla uskomatta, etteikö tällä ole jotain merkitystä, mikä sitten heijastuu Rafan ja pelaajien kautta myös kentälle.