Lisäätkö pastaan ketsuppia?

  • 6 074
  • 65

Lisäätkö pasta-annokseesi ketsuppia?

  • En syö pastaa lainkaan.

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    125

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain pohjoisessa on tapana pistää makkaraperunoihin majoneesia. Pari vuotta sitten mä kokeilin himassa vastaavaa ja jäin koukkuun. Sehän sopii siihen, varsinkin chipotlemajoneesi. Ketsuppia kanssa vähän ja eikun naamaan. Vasta pari viikkoa sitten vedin totakin mättösafkaa lähes viikon kun Lidlistä ostin kilon niitä ruotsalaisia lihapullia ja kahden kilon pussin ranskalaisia.

Ranskalaisissa on 96 % perunaa ja 4 % kasviöljyä, ja lihapullissa on 70 % lihaa (sekä sipulia, korppujauhoa, kananmunaa ja mausteita yms). Onko toi nyt muka niin huonoa ravintoa ihmiselle? Ainuttakaan lisäainetta ei sisällä koko annos ja rasvastakin valuu uunissa paljon pois. Monesti kuutioin joukkoon myös niitä usein tarjouksessa olevia salaattijuustoja. Ennen mä ostin aina silloin tällöin niitä frikadelleja, missä on 80 % lihaa.

Nakkigrillien makkaraperunat ei useinkaan houkuttele kun ovat niin rasvaisia ja se makkarakin on jotain paskaa. Eikä ne lisukkeet/mausteetkaan ole mitään parhaimpia. No nyt just alkoi tehdä mieli. Viimeksi vedin varmaan joskus neljä vuotta sitten. Mitään muuta mä en ole nakkigrilleiltä ostanutkaan, tai no eihän täällä Helsingissä ole sitä kulttuuria. No nakkeja nyt pari kertaa jostain.

Joo nyt on pitkästä aikaa tullut syötyä himassa.

Rehut mä saan mehuista niin ei tarvitse kitistä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Äyrinäisiä ei pastaan sotketa, hienostellaan niillä ehkä pitsassa tai jonkinlaisena pupujussin murkinan, salaatin lisukkeena.
Kunnon ravut nautitaan viinan kanssa eikä pastaa näin ollen tarvita.
Myös äyriäispastan kanssa saa mainiosti ottaa viinaa, kunhan ei spedeile annokseensa ketsuppia.

Voissa pannulla miedosti ruskistetut kampasimpukat istuvat pastaan loistavasti. Suosittelen tähän tuorepastaa, vaikka ihan kaupassa myytävää. Pestoa ei liikaa, basilika on jees. Laadukasta öljyä myös, tryffeliöljy on oikein hyvä. Muutaman ison ravunpyrstön tai katkaravun voi laittaa sekaan. Jos ovat pakasteita, niin sulamaan edellisenä päivänä, ja ravut tai pyrstöt voi esilämmittää kampasimpukkapannun jälkilämmöillä. Katkarapuahan ei saa paistaa pilalle. Pieni määrä kasarissa sulatettua gorgonzola-juustoa vielä lautasella lepäävän pasta-annoksen päälle viimeistelyksi.

Jos joku kuvainraastaja töräyttää tuon sekaan mukillisen ketsuppia, niin hän on teollaan ansaitseva ketsuppipullon rectumiinsa au naturel.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Makaronilaatikkoa mä en ole koskaan jaksanut tehdä. Opiskeluaikoina vedin suht useinkin makaroni-jauheliha-sipuli -mössöä, mihin ketsuppi sopi kivasti. Mä miellän laatikot ja keitot jotenkin vanhuksien ruuaksi. Laitoksissa kanssa noita tarjoillaan paljon.

Niitä erikoisempia ja ylihintaisia pastoja harvemmin viitsin ostaa. Siis suht samaa tavaraa hieman eri muodossa vaan ja 6-7 kertainen hinta. Naurattaa sellainen pelleily.
 
Viimeksi muokattu:

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Makaronilaatikkoon laitan aina ketsuppia, muihin pastaruokiin useimmiten. Muut ketsupin käyttökohteet ovat hampurilaisaterian ranskalaisten dippinä ja pyttipannussa. Sinapin kanssa saatan tehdä gastronomisia väärintekoja.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ketsuppia käytetään makaroonilaatikossa ja ranskalaisissa, jos majoneesia ei ole saatavilla. Noin muuten nelivuotiaan makutottumukset opetetaan lapsilta pois viimeistään kymmenvuotiaana.

muaddib
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Yleensä en laita pastaan ketsuppia - tai ehkä en koskaan, sillä kuten Pisin Kääpiö totesikin jo, eivät makaroni- ym. laatikot ole pastaa. Pastakastikkeeseen käytän murskattuja tomaatteja, kun kyseessä on Pasta bolognese, muihin pastakastikkeisiin ei tomaatia tulekaan missään muodossa.
Makaronilaatikkoon taasen laitan ketsuppia, kun se useinmiten on muutoin aika mautonta. Ketsuppina meillä käytetään vain nk. luomusellaisia, mitä siten sisällään pitävätkin...

Btw - urbaani legendan mukaan nykyinen ketsuppi kehitettiin jostakin mausteliemestä toisen maailmansodan jälkeen Saksassa amerikkalaisille miehitysjoukkoille, kun haluttiin saada aikaan jokin runsaasti käytettävä värikäs mauste, joka peittäisi huonon ruuan ulkonäön ja maun alleen. Tiedä sitten...
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ketsuppia pizzaan? Siis siihen valmiin pizzan päälle? Onko toi joku vitsi. Ja joku täällä sanoi että pistää ketsuppia ja sinappia jopa leivänkin päälle. Sinappi on kyllä hyvää makkaran kanssa, kunhan ei vaan ole niitä liian laimeita ällösokerisia paskoja.

Luit oikein, ja olen nähnyt, miten ketsuppia pannaan pizzaan. Hänellä oli muitakin ongelmia, mutta kuten eräs ent. urheilija sanoi aviovaimostaan, "en mä muuten sen kanssa mutta kun sitä on niin kiva panna."

Sinappi voileivän päällä jonkun lihaisan kanssa on ihan menettelevä ratkaisu. Ketsuppi on ihan sairasta.

EDIT:

Majoneesi. Siinä on hyvä asia elämässä. Opin Britteinsaarilla. Kiitos. Hirvittävän juomiskierteen keskeen chipsit majoneesilla on upea upea hetki. Tuli kahteen kertaan upea, mutta niin se on.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Btw - urbaani legendan mukaan nykyinen ketsuppi kehitettiin jostakin mausteliemestä toisen maailmansodan jälkeen Saksassa amerikkalaisille miehitysjoukkoille, kun haluttiin saada aikaan jokin runsaasti käytettävä värikäs mauste, joka peittäisi huonon ruuan ulkonäön ja maun alleen. Tiedä sitten...
Tuota legendaa kuulee aika-ajoin vaihtelevissa muodoissa. Mm, että kehitettiin Vietnamin sotaan peittämään ruuan pilaantunut maku. Legendaa toki kaikki. Henry Heinz lanseerasi kaupallisen tomaattiketsupin vuonna 1876.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pastakastikkeeseen käytän murskattuja tomaatteja, kun kyseessä on Pasta bolognese, muihin pastakastikkeisiin ei tomaatia tulekaan missään muodossa.
Käytä kuorittuja tomaatteja bologneseen, tulee parempaa. Jos on hoppu (oxymoroni, bolognesen kanssa ei voi olla), voi käyttää murskaa. Mä käytän murskaa yleensä pekoni-herkkusienipastaan, kun sitä ei tartte haudutella toista tuntia. Salsiccia-pastaan kuorittuja tai murskaa fiiliksen mukaan. Joskus on kiire ja pitää pakertaa tonnikala-pastaa. Siihen kelpaa paseerattu tomaatti. Mihinkään noista ei muistaakseni kuulu ketsuppi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuota legendaa kuulee aika-ajoin vaihtelevissa muodoissa. Mm, että kehitettiin Vietnamin sotaan peittämään ruuan pilaantunut maku. Legendaa toki kaikki. Henry Heinz lanseerasi kaupallisen tomaattiketsupin vuonna 1876.
OK - tulipahan tuokin myytti sitten murrettua, kiitos!
Käytä kuorittuja tomaatteja bologneseen, tulee parempaa. Jos on hoppu (oxymoroni, bolognesen kanssa ei voi olla), voi käyttää murskaa. Mä käytän murskaa yleensä pekoni-herkkusienipastaan, kun sitä ei tartte haudutella toista tuntia. Salsiccia-pastaan kuorittuja tai murskaa fiiliksen mukaan. Joskus on kiire ja pitää pakertaa tonnikala-pastaa. Siihen kelpaa paseerattu tomaatti. Mihinkään noista ei muistaakseni kuulu ketsuppi.
Kiitos vinkeistä... Tunnut olevan kyllä pikkuisen syvemmällä näissä pastanteon saloissa. Itse kun yleensä teen tuon bolognesen jauhelihasta kohtuu nopeasti - kuinka siihen saa menemään toista tuntia? Käytän pekonipastaan tai pekoni+jokin muu (sieni, vihannes, etc.) yleensä ruokakermaa ja sakeutan sitä perunajauhoilla, mutta koitanpas tuota tomaattimurskaa seuraavan kerran.
Paseeratusta tomaatista en oikein välitä minkään ruuan laitossa sen koostumuksen ja maun takia. Kerran käytin sitä bologneseen ja tulos oli jotenkin "teollisen" makuinen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Itse kun yleensä teen tuon bolognesen jauhelihasta kohtuu nopeasti - kuinka siihen saa menemään toista tuntia?
Tomaattikastike tykkää pitkästä hauduttelusta. Jauhelihat toki kypsyy hetkessä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tomaattikastike tykkää pitkästä hauduttelusta. Jauhelihat toki kypsyy hetkessä.
Niin no, haudutanhan minäkin kastiketta, kun valmistan sen tietysti reilusti ennen kuin pistän spagetit kiehumaan, mutta että toista tuntia... Pitänee kokeilla tuon @Leonin tomaattivaihtoehdon mukaan.
 

A Siente

Jäsen
Kyllähän sitä ketsuppia tulee laitettua ainakin kotona. Joskus harvoin ravintolassa saa ihan kunnon pastaa, niin ei siihen mitään ketsuppia kaipaa. Kotona sitä makua ei oikein muuten saa ja ketsuppi on melko edullinen mauste.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuli mieleen, miten eräs eukko soossasi pizzan päälle ketsuppia ja oliko sinappiakin. Panin kuitenkin.
Tästä tulikin mieleeni tarina, joka kerrottiin suomalaista undergroundia ja underground-rockia käsittelevässä kirjassa, muistini mukaan M.A. Nummisen sanoin. Ryhmä u-miehiä ja joku nimeltä mainitsematon nainen tekivät u-tyyppisen lyhytelokuvan, jossa muutama henkilö oli ikään kuin piknikillä luonnon helmassa. Jossakin vaiheessa naiselta katosivat vaatteet, ja seurueen miehet ryhtyivät tursottamaan naisen vaginaan ketsuppia. Sisään ruikittiin mahdollisesti myös sinappia, majoneesia, ja mitä kaikkea piknik-korista sitten löytyikään. Kun daamin römpsään oli lopulta saatu riittävästi mausteita sisään, alkoi tämä äheltää löllöä ulos itsestään. Välillä miehet kastoivat nakkeja tähän "äpyvaahdoksi" kutsumaansa seokseen, ja nauttivat äpyvaahtonakit mielihyvää elehtien. Numminen ei tohtinut mainita filmillä esiintyneen naisen nimeä, koska rouva oli kirjan tekemisen aikoihin "kunniallisessa virassa".

Kyllä ketsupille siis käyttöä on, vaikka ketsupin lisääminen pastaan onkin tavattoman vulgaari teko.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tällä hetkellä oma bravuuri on Alla Puttanesca. Voin sanoa että tätä SALAISTA (ainesosat toki julkisia) reseptiä olen hionut viimeiset 2 vuotta. Jos joku lisäisi tuohon annokseen ketsuppia niin pitäisin sitä "gastronomisesti vääränä tekona" sekä loukkauksena valmistamaani ateriaa kohtaan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kyllä ketsupille siis käyttöä on, vaikka ketsupin lisääminen pastaan onkin tavattoman vulgaari teko.
Oletko ihan varma, että kyseessä oli vagina mihin u-miehet nakkejansa dippailivat.

Nimittäin ketsupin lisääminen paskaan on tavattoman vulgaaria, mutta eiköhän sen ole jo joku tehnyt. Ehkä jo M-A Nummisen porukka.

Vastaus kysymykseen on, en lisää, koska se on minulle nykyään liian vulgaaria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös