Tää on todella surullista, mutta totta. Vaikka vertaisin millä tavalla, niin onnetonta on.
Tällä kaudella kotipeleissä on käynyt 31532 katsojaa. En tiedä, että onko fyysisesti ollut noin paljon, mutta sillä ei ole väliä. Kärpät on saanut lippurahansa. Keskiarvo/ottelu on ollut 3941,5 katsojaa. Yhdesti on ylitetty 5000 katsojaa ja kahdesti 4000 katsojaa, viisi kertaa on jääty alle neljäntonnin.
Näistä peleistä kaksi on pelattu keskiviikkona (HPK, Sport), yksi perjantaina (HPK, back to back viikonloppu) ja peräti viisi lauantaina (JYP, KooKoo (Jusan jäähyväiset + perhepeli), SaiPa, TPS (ilun paidannosto) ja HPK (btb2)).
Mua opetettiin laskemaan oikein tuossa taannoin. Nyt vertasinkin kahdella tavalla noita lukuja kauteen 2019-20. Tottakai laskua oli odotettavissa koronan takia, mutta yrityksistä huolimatta ollaan jäljessä tuhansia katsojia jo kahdeksan kotiottelun jälkeen.
Ensin vertasin tämän kauden otteluja kauden 2019-20 vastaavien joukkueiden kanssa tapahtuneisiin ensikohtaamisiin. Tämä oli ilmeisesti se "oikea tapa" verrata? Itse en ole tästä kovin vakuuttunut. Vertasinpa kuitenkin: tuloksena 38132 katsojaa. Kahdesti mentiin yli viiden tonnin, kuudesti yli neljän tonnin. 4766,5 katsojaa/ottelu. Yksi peleistä oli tiistaina, kaksi keskiviikkona, yksi torstaina ja neljä lauantaina. Tiistai-torstai-pelien aljhaisin yleisömäärä oli 4148.
Tämähän ei ollut minusta oikein. Halusin tarkistaa, että mitkä lukemat olivat kauden ekoissa kohtaamisissa samoina pelipäivinä kuin tällä kaudella, eli siis 2Xke, 1Xpe ja 5Xla. Samat joukkueet ja samat pelipäivät. Katsojia yhteensä 41327. Kahdesti yli kuudentuhannen, kahdesti yli viidentuhannen ja loput reilusti yli neljäntuhannen. Ottelukohtainen keskiarvo 5165+. Siis yli 1220 katsojaa enemmän kuin tällä kaudella. Kyllä luulis toimarilla hiusten harmaantuvan? Varsinkin, kun verrataan kauteen, joka on ollut yleisömäärältään huonoin varmaan koko 2010-luvulla?
Mulle ei enää riitä korona syyksi. Eikä CMore. Ottelutapahtuma osittain liittyy, mutta suurin syy on, että seura on ottanut irtioton kannattajistaan ja keskittynyt yrityksiin. Nuollaan omien perseitä (noin ei saa ilmeisesti sanoa?), pestään selät saunakerhossa (noinkaan ei saa sanoa?), unohdetaan kaikki kokonaisvaltainen yhtenäisyys ja ylpeys omasta seurasta ihan jokaisella osa-alueella. Vittu mitä paskaa -->
Kausikorttilaisten hintoja nostetaan joka vuosi. Taviksilla alkaa olla tuskaa säilyttää oma paikkansa.
Kärppäkannattajat on jätetty muhimaan omaan nurkkaansa, vaikka pääty on yleensä vain ehkä kolmasosa täynnä matseissa?
Pelipaidat, ottelutapahtuma, omien muistaminen, Kärpät Hall Of Fame, retropeliasut Kärppien synttäreillä, syntymäpäivien huomioiminen (myös entisten pelaajien), pelien jälkeiset haastattelut, otteluennakot, someviestintä, voitais välillä kysellä kuulumisia entisiltä pelaajilta... lista on loputon. Pointti on, että rakennettaisiin oikeasti seuraidentiteetti, joka sitouttaisi kaikki saatanan pohjois-suomalaiset yhtenäiseksi Kärppäkannattajat-jengiksi.
Synttäreitä nykyään huomioidaan (en tiedä, että onko mun synttäriketjulla ollut osallisuutta siihen?), haastattelut on parantuneet, pelaajien omat haastattelut on olleet kivoja ja otteluennakkoja on tuotettu ihan ok tasolla. Varmaan noista mun/meidän ideoista joku taas otetaan käyttöön, mutta tiedän sen, että talkoilla mennään ja että minä en ole mukana.
Tai sitten ei.