Onhan tämä koko liigaa koskettava, jo vuosia pahempaan suuntaan menevä yleisökato surullista seurattavaa, mutta hyvin ymmärrettävää.
Minusta tässä ei ole oikeastaan mitään ymmärrettävää. Maailma muuttuu aivan älytöntä vauhtia, mutta suomalainen Liiga-toiminta on jämähtänyt 90-luvulle monilta osin. Tässä suhteessa Kärpät on koko 2000-luvun toiminut "suunnannäyttäjänä". Uskotaan kärkkärin ja oluen voimaan, eikä "tuotteelle" ole vaivauduttu tekemään oikeastaan yhtään mitään.
Nythän siellä hallilla käy enää ne vajaa parituhatta uskollista, joille se kärkkäri tai peli itsessään riittää. Itsekin kuulun jälkimmäiseen porukkaan, vaikka päivityksiä nykyaikaan koko ajan huutelenkin. Tosin, kuten olen aiemmin kirjoittanut, niin Kärpät hinnoitteli tälle kaudelle minut pois katsomosta lipunhinnoillaan. Ennenvanhaan sitä mentiin hallille ja se oli sosiaalinen tapahtuma, jonka jälkeen siirryttiin kohti keskustaa ja keskustelua riitti pelistä riippuen tuopposten ääressä pitkäänkin. Se oli ennenvanhaan se ja nyt on toinen aika ja toiset tavat. CMore näyttää pelit halvalla, eikä sinne hallille enää tunnelman ja sosiaalisten suhteiden takia viitsi vääntäytyä. Tämä siis isossa kuvassa. Edelleen pitää muistaa ne parituhatta, jotka käyvät matseissa edelleen näistä em. syistä.
Kuten tässä ketjussa on aiemmin kirjoitettu, niin Kärppien yleisömäärät ovat suorastaan romahtaneet tässä viimeisen seitsemän kauden aikana. Pelilliset syyt eivät varmasti selitä yleisökatoa, sillä menestystä on Pohjoiseen virrannut ihan kiitettävästi, vaikka löytyy sieltä tuloksellisesti heikkoakin kautta välissä.
Viime vuosina ollaan nähty, että edes finaalit eivät saa hallia täyteen. Eikö se kerro jo jotain kaikille, ettei se tuote ole enää kunnossa? Varmasti on suurella osalla muistissa ne ajat, jolloin lippuja jonotettiin ja mustan pörssin kauppiaat tienasivat kausikorttirahansa moninkertaisesti playoffien aikaan. Lippuja myytiin hallin parkkipaikalla hirmuhintoihin. Ei enää vuonna 2021.
Vaikka katsomosta löytyy se parituhatta vanhaa jäärää joka peli-ilta, niin eihän se riitä. Nykyajan ihmiset vaativat leipää ja sirkushuveja. Ottelutapahtuman pitää olla kunnossa. Sen pitää olla houkutteleva niin visuaalisesti, elämyksellisesti kuin rahallisesti. Sen pitää olla siinä kunnossa, että se houkuttelee paikalle perheet, pariskunnat, sinkut, eläkeläiset, nuoret jne. Sen pitää olla sellainen, että se siirtyy perintönä isältä pojalle ja että se voittaa sohvalla löhöilyn.
Se ei tapahdu sillä, että UROS-valoshow pyörii peleissä. Se ei tapahdu sillä, että ammutaan huiveja katsomoon. Se ei tapahdu sillä, että maalilaulu alkaa väärästä kohdasta ja, että ns. "taviskansa" unohdetaan, kun keskitytään pelkästään yritysasiakkaisiin.
Se vaatii kannattajakulttuuriin sitouttamista. Se vaatii "Hall of famen" Raksilaan. Se vaatii varsinkin nykyaikana somen taitavaa käyttöä 24/7... haastatteluja, kuvia, huumoria toisille joukkueille, aivan älytöntä aktiivisuutta koko ajan. Se vaatii ymmärrystä, ettei ilkkamikkoloiden paidat kuulu hallin kattoon, vaan nimenomaan HOF:en. Se vaatii Kärppien näkymistä Oulun katukuvassa... joka paikassa. Se vaatii fanituotteiden päivittämistä sellaisiksi, että niitä oikeasti ostetaan ja että ne näkyvät muidenkin ihmisten päällä kuin seuran junnujen tai muuten seuraan kytköksissä olevien ihmisten päällä. Se vaatii sitä, että seura ottaa kannattajansa omikseen. Se vaatii sitä, että Kärppäkannattajat saavat Raksilan harkkahallin puoleisen päädyn keskiosan itselleen. Se vaatii keltamustan värityksen halliin. Se vaatii PALKKALISTOILLA OLEVIA IHMISIÄ, että se onnistuu. Talkoilla muutokset eivät ikinä tule tapahtumaan. Se vaatii houkuttelevat nettisivut, joille haluaa vähintään kerran päivässä hakeutua. Se vaatii ihmisille laitteet, joilla töitä voi tehdä. Se vaatii paljon. Se vaatii, että jotakin oikeasti kiinnostaa.
Siihen asti mennään näillä. Huomiseen SaiPa-peliin on yli 1500 istumapaikkalippua myymättä. Lauantai-ilta ja Raksila... katson pelin kotona.