Lippu jääkiekko-otteluun, vapaus tehdä mitä vaan

• 24 775
  • 173

C.Simon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Illuminati
TM kirjoitti:
Vai mitäs tuumaisit jos vaikka Ruotsin laivalla henkilökunnasta joku sulle näyttäisi keskaria? Taitaisit ainakin reklamaation tehdä.

Näyttäisitkö itse Ruotsin laivalla keskaria vaikkapa tax free - shopissa kassalle? Esimerkki ontuu aavistuksen.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Twite kirjoitti:
...Itse huutelen joskus jotakin. Jos saan pelaajalta palautetta niin koen onnistuneeni. Joskus palaute on tylympi kuin oma huuto ja huomaa että huutelu ei uponnut (esim. lentosuukko Kari Haakanalta). Silloin ymmärrän olla jatkamatta ja 'tunnustan tappioni' esim. nostamalla peukun tai taputtamalla. AINA pilke silmäkulmassa.

Onnistunut ja onnistunut... Nickerson pelaa tällä tyylillä aina eli huutelee joka suuntaan ja touhuaa. Luultavasti hänen pelinsä ei kärsi tästä yksittäisessä tilanteessa, mutta nouseeko paine liian suureksi pelin aikana on eriasia.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
TosiFani kirjoitti:
Näytätkö sinä kassalle keskisormea??

En näytä enkä myöskään Isomäessä näytellyt kenellekään, paikalla toki olin katsomassa Tapparan voittoa. Joka tapauksessa edellisen viestini pointti tuli varmasti lähes kaikille selväksi.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
C.Simon kirjoitti:
Ja pakko vielä loppuun mainita että, miksi esim. Turussa, Tampereella tai vaikka Ilmalassa ei täpahdu minkäänlaisia ylilyöntejä katsomon puolelta? Puuttuuko tunne?
Tai sitten osataan pitää yksinkertaisesti järki mukana touhussa? Mutta sitten taas kun ruvetaan muistelemaan ihan yksittäisiä tapauksia, niin lensihän Hakametsässä finaaleissa 2002 kännyköitä yms. kentälle, kun Jokerit porskutti 3-0 -voittoon. Tosin rojut olivat ilmeisesti tarkoitettu tuomarille, joka oli pelin alussa hylännyt Tapparan maalin. Ja viime kaudella Ilveksen kannattaja tuli jäähyaition taakse soittaman Niemiselle suutaan, jonka Nieminen sitten haastoi tappeluun.

edit.
Lisätään vielä, että mielestäni pelaaja kiinniittää silloin huomiota epäolennaisuuksiin, kun hän alkaa kilpailemaan katsomon kanssa. Katsomollahan ei ole mitään hävittävää tässä kilvassa. Mielestäni on myös täysin typerää tarkoituksella hakeutua esim. jäähyaition taakse ja yrittää siittä kuumentaa pelaajaa huudoilla ym. Varsinkin paikassa, jossa ei ole pleksiä välissä. En myöskään pidä sian näköisistä katsojista, joiden oma vähäinen ego pönkittyy huutelemalla törkeyksiä vastustajalle. Katsomossa ensisijaisesti tulisi kannustaa omia, kuin haukkua vastustajaa. Naurettavinta tässä on se, että tietyllä paikkakunnalla tätä harjoittaa iän perusteella aikuiset ihmiset.

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
TM kirjoitti:
En näytä enkä myöskään Isomäessä näytellyt kenellekään, paikalla toki olin katsomassa Tapparan voittoa. Joka tapauksessa edellisen viestini pointti tuli varmasti lähes kaikille selväksi.

Ei tullut. Nickerson ei siis kuulu kaukaloon, mutta kuuluvatko ne keskisormi pystyssä olleet katsojat katsomoon?? Pitäisikö tällaiset katsojat poistaa katsomosta??

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Twite kirjoitti:
Pulkkamäki- ja syöpähuudot ovat typeriä
Mitä ovat pulkkamäkihuudot? Kenelle ja miksi?

Mielestäni rasismi pitäisi kitkeä katsomohuuteluista. Homonkin huutaminen on sairaan tyhmää.

C.Simon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Illuminati
TBK kirjoitti:
Tai sitten osataan pitää yksinkertaisesti järki mukana touhussa? Mutta sitten taas kun ruvetaan muistelemaan ihan yksittäisiä tapauksia, niin lensihän Hakametsässä finaaleissa 2002 kännyköitä yms. kentälle, kun Jokerit porskutti 3-0 -voittoon. Tosin rojut olivat ilmeisesti tarkoitettu tuomarille, joka oli pelin alussa hylännyt Tapparan maalin. Ja viime kaudella Ilveksen kannattaja tuli jäähyaition taakse soittaman Niemiselle suutaan, jonka Nieminen sitten haastoi tappeluun.

En nyt tietenkään halunnut mitenkään luokata tamperelaista ja turkulaista erittäin, vaikuttavaa kiekko- ja kannattajahistoriaa. Itse vaan kun olen paikalla ollut, niin kovin on hiljaista väkeä on hallista löytynyt. Esim. viime TPS - Ässät pelissä Ässä- kannattajat pitivät huomattavasti enemmän meteliä kuin turkulaiset. Itse olen sitä mieltä että, raivokas kannatus on todella suotavaa lipun ostaneelta koska tunne tarttuu varmasti pelaajiin ja lipun maksanutta varmasti millyttää oman joukkueen taistelu.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
dana77 kirjoitti:
Mitä ovat pulkkamäkihuudot? Kenelle ja miksi?
Ilveksen valmentajan poika loukkaantui ikävästi Hervannan laskettelurinteen pulkkamäessä.

Minäkin kerran, vahingossa tosin, pyysin jotain Ilves-kirjoittajaa vastaamaan viestiin tms. kun hän vain pulkkamäestään kerkiään. Tosin tällä oli tarkoitus viitata kirjoittajan lapsellisuuteen, eikä tapahtuneeseen onnettomuuteen. Tätä toki pahoittelin.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
TosiFani kirjoitti:
Ei tullut. Nickerson ei siis kuulu kaukaloon, mutta kuuluvatko ne keskisormi pystyssä olleet katsojat katsomoon?? Pitäisikö tällaiset katsojat poistaa katsomosta??

Katsomossa on kaiken kirjavaa sekalaista seurakuntaa, jotka näyttelevät ja viittovat vaikka mitä kentälle. ;)

Pelaajathan ovat rautaisia ammattilaisia, joiden pitää koko ajan keskittyä pelaamaan huikeata hokia sen kovan palkkansa eteen. Itse pelihän siitä kärsii, jos sieltä kentältä katsomoon tiirailee.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
TM kirjoitti:
Katsomossa on kaiken kirjavaa sekalaista seurakuntaa, jotka näyttelevät ja viittovat vaikka mitä kentälle. ;)

Pelaajathan ovat rautaisia ammattilaisia, joiden pitää koko ajan keskittyä pelaamaan huikeata hokia sen kovan palkkansa eteen. Itse pelihän siitä kärsii, jos sieltä kentältä katsomoon tiirailee.

Välttämättä peli ei kärsi yhtään. Kuten katsojissa, myös pelaajissa on kaiken kirjavaa väkeä ja nyt varsinkin suomalainen media haluaa asettaa nämä "poikkeavat" tapaukset ruotuun. Eihän se nyt sovi, että pelaaja on inhimillinen. Valmentajan pitää antaa lehdistötilaisuudessa lausunto: "Olimme liikkeellä hyvällä jalalla ja saimme hyvin tekopaikkoja, mutta emme pystyneet ratkaisuihin." Jos hän ei toimi lehdistön odotusten mukaisesti pitää hänet tuomita toimitsijakieltoon, vai mitä?

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Välillä tuntuu siltä että katsojat kokevat olevansa jotenkin erilaisessa asemassa jääkiekko-ottelussa kuin siviilielämässä. Haluaisinpa nähdä senkin tavallisen pekka peruskatsojan joka keskellä katua alkaisi soittamaan suutaan Nickersonille tai Karalahdelle. Jäähallissa se on niin helppoa kun on pleksit ja kaikki edessä, sen kuin antaa palaa. Itsetunto siinä varmasti kohoaa ja saattaapa joku niilo pitää itseään hetken kovana jätkänä.

Takavuosien luokkatoveri oli innoissaan erään Ilveksen kotiottelun jälkeen kun katsojat olivat heitelleet kentältä poistuneita tuomareita tavaroilla ja syljeskelleet päälle. Hänen mielestään tämä oli täysin oikeutettua, olihan kyseessä tuomarit eikä ihmiset. Jääkiekko tuntuu olevan joillekin sieluille niin s-tanan tärkeä ja ainoa asia maailmassa että kaikki muu unohtuu noiden maagisten 2 tunnin ajaksi. On vain "me" ja "noi" ja "nuijat".

Nickersonin reaktion ymmärtää täysin mikäli sieltä todellakin on tullut sylkeä päälle. Jos taas ei, niin taitaa olla paikallaan katsella Mattin oman pääkopan sisälle että liikkuuko siellä kaikki ihan oikein. Tästä kuitenkin päästään siihen huuteluun joka menee joissain (useissa) tapauksissa täysin levottomaksi. Mikä ihme vimma tavallisella fanilla tai rivikatsojalla on homotella tai neiditellä pelaajia ? Itsekin olen tähän syyllistynyt mutta olen karsinut sen viime aikoina kokonaan pois, niin lapsellista ja pelkurimaista toimintaa se on. Jokainen katsoja jonka mielestä vaikka M.Mäkinen on raukkapaska neiti joka ei tappele voisi minun puolestani mennä itse sinne kaukaloon röyhimään kulmiin ja maalille. Ja lähteä ralliin vaikka Nickersonin tai Kudrocin kanssa kun se kerran on niin miehekästä. Naisille sama homma jos se tuohu ottaa niin paljon kuuppaan.

Jääkiekon luonteeseen kuuluu fanien osalta vastustajan tietty hiillostaminen ja omien kannustus. Suomessa keskitytään edelleen valitettavan paljon ainoastaan ensimmäiseen ja paikkakunnat jossa näin tehdään ovat kaikkien yleisessä tiedossa. Niitä kun löytyy tällä hetkellä 12 kappaletta. Sinänsä leikkimielinen v-ttuilu ei satuta ketään mutta kun aletaan mennä todella henkilökohtaisuuksiin ja ruvetaan suorastaan ajojahtiin alkaa mopo karata käsistä. Edelleen kyse on vain U-R-H-E-I-L-U-S-T-A. Varsinkin tuomareiden asema on aivan järjettömän huono. Paskaa sataa niskaan niin katsomosta, jossa istuu 3000 + asiantuntijaa kertomassa mikä on koukku, kuin myös valmentajien suunnalta. Hannu Jortikka valittaa kuinka valmentajien asema on Suomessa huono mutta näkee silti asiakseen käydä käsiksi ottelun erotuomariin koska TPS on hävinnyt ja dumari ei tehnyt töitään kunnolla. No haloo Jortsu, olisikohan hävityn pelin jälkeen myös omassa rumassa olemuksessa jotain vikaa. Kova juttu hei !

Järki käteen sinne jäähalliin mentäessä. Vastustajan fanit eivät ole vihollisia eivätkä pelaajat, tuomarit jne. koneita, vaan ihmisiä. Perkele jos ei siellä hallissa osaa olla kuten julkisella paikalla ollaan ja hyviin tapohin kuuluu niin jääköön pois.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuomarin asemasta on hyvä esimerkki täällä keskustelupalstalla Levosen Japaa käsittelevässä ketjussa, jossa on vedetty jo johtopäätöksiä Levosen tuomarityöskentelystä eli alkoholi on syynä heikentyneeseen tuomarointiin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
J.Grönvall kirjoitti:
Välillä tuntuu siltä että katsojat kokevat olevansa jotenkin erilaisessa asemassa jääkiekko-ottelussa kuin siviilielämässä. Haluaisinpa nähdä senkin tavallisen pekka peruskatsojan joka keskellä katua alkaisi soittamaan suutaan Nickersonille tai Karalahdelle.
Minustakin olisi hauska nähdä, kun J. Grönvall vetää täysin spontaanisti ruuhkabussissa standing ovationin, tai edes kunnon mylväisyn ja taputukset Stockalla kassajonossa.

Mutta mitäs itsestäänselvyyksiä olemmekaan saaneet jo tähän mennessä selville tässä ainutlaatuisessa analyysissämme tällä kertaa? Huutaa saa, muttei törkeyksiä, hölmöyksien kanssakin hiukan niin ja näin. Tavaraa ei saa heitellä, varsinkaan jäälle. Kenenkään fyysistä koskemattomuutta ei saa loukata. Kaikki muut kannustavat väärin, paitsi Minä Itse. Hämeenlinna se vasta onkin paha paikka. Järkkäritkin mukana juonessa.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
J.Grönvall kirjoitti:
Välillä tuntuu siltä että katsojat kokevat olevansa jotenkin erilaisessa asemassa jääkiekko-ottelussa kuin siviilielämässä. Haluaisinpa nähdä senkin tavallisen pekka peruskatsojan joka keskellä katua alkaisi soittamaan suutaan Nickersonille tai Karalahdelle. Jäähallissa se on niin helppoa kun on pleksit ja kaikki edessä, sen kuin antaa palaa. Itsetunto siinä varmasti kohoaa ja saattaapa joku niilo pitää itseään hetken kovana jätkänä.
Meneekö sinun kaimasi sitten kyynärpäät pystyssä pitkin Hämeenkatua?

Minun mielestäni on ihan turha verrata käyttäytymistä jäähallin sisällä ja sen ulkopuolella koska 99% ihmisistä käyttäytyy erilailla eri tilanteissa.

Kuten jo aiemmin sanoin yleisön tarkoitus on auttaa omia, sekä kannustamalla että yrittämällä sekoittaa vastustajan (avainpelaajien) peli...

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ossi kirjoitti:
...Mutta mitäs itsestäänselvyyksiä olemmekaan saaneet jo tähän mennessä selville tässä ainutlaatuisessa analyysissämme tällä kertaa? ...

Väheksyminen onkin hyvä puolustuskeino. Asioiden nostaminen keskusteluun on itsessään tärkeää, vain sitä kautta syntyy ajattelua. Ehkä jopa sikakatsomo saa tästä ajatuksia omaan toimintaansa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
korkki kirjoitti:

Minun mielestäni on ihan turha verrata käyttäytymistä jäähallin sisällä ja sen ulkopuolella koska 99% ihmisistä käyttäytyy erilailla eri tilanteissa.

Kuten jo aiemmin sanoin yleisön tarkoitus on auttaa omia, sekä kannustamalla että yrittämällä sekoittaa vastustajan (avainpelaajien) peli...

Mutta missä menee raja?? Voiko pelaajan tai valmentajan lapsen kuolemasta tai loukkaantumisesta huudella katsomossa?? Se varmasti sekoittaa pelaajan/ valmentajan pään.

On helppoa vedota siihen, että jäähallissa saa käyttäytyä eritavalla kuin tavallisessa elämässä. Mutta pitääkö pelaajien sitten käyttäytyä kaukalossa kutenkin asiallisesti??

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko Ossi tosissasi? Ymmärrä nyt ettei kukaan yksilöllistä tai ainakaan pitäisi yksilöllistää Hämeenlinnaa tässä keskustelussa. Koita päästä torstain tapahtumista yli ja lopeta se vinkuminen.

Jääkiekkokatsomoon on ainakin Porissa aina kuulunut huutelu varsinkin seisomakatsomon suojista. Itsekin olen tätä touhua usein harrastanut ja varsinkin markku "juudas" tähtinen on saanut osansa. Mielestäni se kuuluu pelin henkeen, että myös yleisö antaa omansa. Olisihan se kaiken huippu, jos joku pelaaja vetäisi katsojan oikeuteen solvauksesta ja tämän aiheuttamista henkisistä kärsimyksistä, vaikka saattaisi sekin mahdollista olla.

Yhtä lailla itse pelin henkeen kuuluu tappelut ja torikokoukset, mutta pelin jälkeen kuitenkin kätellään ja ollaan kavereita. Ei mulle tulisi mieleenkään huutaa tähtiselle Porin torilla juudasta, vaikka en kaveria pelkääkään. Kyllä pelaajien täytyy ymmärtää pelin henki ja katsomon reaktiot.

Fyysinen koskemattomuus on tietenkin katsomon ja pelaajien välillä turvattava. Pullojen heittäminen ja räkiminen eivät siis ole missään nimessä sallittua.

edit: Ja kyllä nuo pulkkamäkihuudot menevät jo sen rajan yli, joka olisi pitänyt jokaiselle ihmiselle iskostua jo peruskasvatuksessa. Siihen sortuvat ainoastaan henkisesti sairaat ihmiset, joille jääkiekkokatsomo on väärä paikka.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
TosiFani kirjoitti:
Mutta missä menee raja??

Jokainen täydellä järjellä varustettu ihminen tietää, missä menee hyvänmaun raja. Mielestäni tämmöisiin "pulkkamäki, huume, lesbo" huutajiin pitäisi tarttua tiukalla kädellä ja ohjata hallista ulos. Edellämainituissa huudoissa on hyvämaku ylitetty reippaasti. Hallissa voi- ja saa huutaa "puukättä, paskahousua ja vastaavia, koska ne ei loukkaa ketään henkilökohtaisesti, yksilöön menevä huutelu on aina tuomittavaa ja mielestäni järjästyksenvalvojan pitäisi näihin mahdollisuuksiensa mukaan puuttua.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
TosiFani kirjoitti:
Väheksyminen onkin hyvä puolustuskeino. Asioiden nostaminen keskusteluun on itsessään tärkeää, vain sitä kautta syntyy ajattelua. Ehkä jopa sikakatsomo saa tästä ajatuksia omaan toimintaansa.
Hienovaraisesta vihjailustani ei näköjään selvinnyt, että tämä sama keskustelu käydään keskimäärin kerran vuodessa. En sen kummemmin väheksynyt sinua, tai sinun mielipiteitäsi. Mitään uutta tämäkään keskustelu ei siitä huolimatta ole tarjonnut. Olen varmaan notkunut lätkäkeskusteluissa jo liian kauan.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
TosiFani kirjoitti:
On helppoa vedota siihen, että jäähallissa saa käyttäytyä eritavalla kuin tavallisessa elämässä. Mutta pitääkö pelaajien sitten käyttäytyä kaukalossa kutenkin asiallisesti??
Pelaajia ja katsojia on mielestäni aika turha tasapäistää tässä asiassa, koska pelaajat saavat palkkaa hommastaan ja ovat se tuote jonka näkemisestä katsoja maksaa. Sanotaan nyt vaikka että "asiakas on aina oikeassa". Eli mielestäni pelaajan pitää kestää tyynesti tiettyyn rajaan asti ja vaikka keskisormen näyttely katsomosta on todella idioottimaista puuhaa, mielestäni pelaajan homma on silti kestää se ja keskittyä peliin.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olkku kirjoitti:
Jokainen täydellä järjellä varustettu ihminen tietää, missä menee hyvänmaun raja. Mielestäni tämmöisiin "pulkkamäki, huume, lesbo" huutajiin pitäisi tarttua tiukalla kädellä ja ohjata hallista ulos..

Hyvän maun raja on kuitenkin myös henkilökohtainen mielipide ja tämän takia on katsojan poistaminen huutojen perusteella mahdoton tehtävä. Jos esim. joku huutaa pelaajaa homoksi, niin kyseessä on todennäköisesti keskenkasvuinen teini, joka esittää parille kaverilleen. Tällaisessa tapauksessa itseäni ainoastaan hymyilyttää ja joku voisi heittää hallista ulos? Kuten sanoin, mahdoton tehtävä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
vintsukka kirjoitti:
Pelaajia ja katsojia on mielestäni aika turha tasapäistää tässä asiassa, koska pelaajat saavat palkkaa hommastaan ja ovat se tuote jonka näkemisestä katsoja maksaa. Sanotaan nyt vaikka että "asiakas on aina oikeassa". Eli mielestäni pelaajan pitää kestää tyynesti tiettyyn rajaan asti ja vaikka keskisormen näyttely katsomosta on todella idioottimaista puuhaa, mielestäni pelaajan homma on silti kestää se ja keskittyä peliin.

Miksi??

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
korkki kirjoitti:

Jääkiekkoilijat eivät pelaa jääkiekkoa koko aikaa. Tiesitkö sen ? Ei se minun kirjoitukseni nyt niin vaikea ollut. Tottakai ottelutilanne on erilainen mutta se ei oikeuta siltikään puuttumaan pelaajien/tuomareiden henk.koht asioihin millään tavalla. Vielä vähemmän räkimään, oksentamaaan tai kusemaan heidän päälleen. Kyllä siinä olisi "korkkikin" varmasti innoissaan kun keskellä kirkasta työpäivää naapurityöhuoneen mukava Liisa tulisi ja heittäisi klunssit naamalle ja tämän jälkeen perustelisi sitä sillä että kun "nyt ollaankin täällä töissä".

Pelaajat pelaavat työkseen ja vapaaehtoisesti, tuomareistakin ilmeisesti osa (ainakin nyt Levonen) saa huomattavan osan tuloistaan tuomaripalkkioista ja hekin ovat siellä vapaaehtoisesti. Se ei tarkoita sitä että heille saa tehdä mitä haluaa. Perusjanarit katsomossa luulevat että jäähallissa ja pelissä kaikki on sallittua ja kentällä olevat henkilöt ovat ns. vapaata riistaa.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ossi kirjoitti:
Minustakin olisi hauska nähdä, kun J. Grönvall vetää täysin spontaanisti ruuhkabussissa standing ovationin, tai edes kunnon mylväisyn ja taputukset Stockalla kassajonossa.

Mutta mitäs itsestäänselvyyksiä olemmekaan saaneet jo tähän mennessä selville tässä ainutlaatuisessa analyysissämme tällä kertaa? Huutaa saa, muttei törkeyksiä, hölmöyksien kanssakin hiukan niin ja näin. Tavaraa ei saa heitellä, varsinkaan jäälle. Kenenkään fyysistä koskemattomuutta ei saa loukata. Kaikki muut kannustavat väärin, paitsi Minä Itse. Hämeenlinna se vasta onkin paha paikka. Järkkäritkin mukana juonessa.

Sinä se et edes halua ymmärtää... huoh... Taidat pitää saivartelusta ?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy