Välillä tuntuu siltä että katsojat kokevat olevansa jotenkin erilaisessa asemassa jääkiekko-ottelussa kuin siviilielämässä. Haluaisinpa nähdä senkin tavallisen pekka peruskatsojan joka keskellä katua alkaisi soittamaan suutaan Nickersonille tai Karalahdelle. Jäähallissa se on niin helppoa kun on pleksit ja kaikki edessä, sen kuin antaa palaa. Itsetunto siinä varmasti kohoaa ja saattaapa joku niilo pitää itseään hetken kovana jätkänä.
Takavuosien luokkatoveri oli innoissaan erään Ilveksen kotiottelun jälkeen kun katsojat olivat heitelleet kentältä poistuneita tuomareita tavaroilla ja syljeskelleet päälle. Hänen mielestään tämä oli täysin oikeutettua, olihan kyseessä tuomarit eikä ihmiset. Jääkiekko tuntuu olevan joillekin sieluille niin s-tanan tärkeä ja ainoa asia maailmassa että kaikki muu unohtuu noiden maagisten 2 tunnin ajaksi. On vain "me" ja "noi" ja "nuijat".
Nickersonin reaktion ymmärtää täysin mikäli sieltä todellakin on tullut sylkeä päälle. Jos taas ei, niin taitaa olla paikallaan katsella Mattin oman pääkopan sisälle että liikkuuko siellä kaikki ihan oikein. Tästä kuitenkin päästään siihen huuteluun joka menee joissain (useissa) tapauksissa täysin levottomaksi. Mikä ihme vimma tavallisella fanilla tai rivikatsojalla on homotella tai neiditellä pelaajia ? Itsekin olen tähän syyllistynyt mutta olen karsinut sen viime aikoina kokonaan pois, niin lapsellista ja pelkurimaista toimintaa se on. Jokainen katsoja jonka mielestä vaikka M.Mäkinen on raukkapaska neiti joka ei tappele voisi minun puolestani mennä itse sinne kaukaloon röyhimään kulmiin ja maalille. Ja lähteä ralliin vaikka Nickersonin tai Kudrocin kanssa kun se kerran on niin miehekästä. Naisille sama homma jos se tuohu ottaa niin paljon kuuppaan.
Jääkiekon luonteeseen kuuluu fanien osalta vastustajan tietty hiillostaminen ja omien kannustus. Suomessa keskitytään edelleen valitettavan paljon ainoastaan ensimmäiseen ja paikkakunnat jossa näin tehdään ovat kaikkien yleisessä tiedossa. Niitä kun löytyy tällä hetkellä 12 kappaletta. Sinänsä leikkimielinen v-ttuilu ei satuta ketään mutta kun aletaan mennä todella henkilökohtaisuuksiin ja ruvetaan suorastaan ajojahtiin alkaa mopo karata käsistä. Edelleen kyse on vain U-R-H-E-I-L-U-S-T-A. Varsinkin tuomareiden asema on aivan järjettömän huono. Paskaa sataa niskaan niin katsomosta, jossa istuu 3000 + asiantuntijaa kertomassa mikä on koukku, kuin myös valmentajien suunnalta. Hannu Jortikka valittaa kuinka valmentajien asema on Suomessa huono mutta näkee silti asiakseen käydä käsiksi ottelun erotuomariin koska TPS on hävinnyt ja dumari ei tehnyt töitään kunnolla. No haloo Jortsu, olisikohan hävityn pelin jälkeen myös omassa rumassa olemuksessa jotain vikaa. Kova juttu hei !
Järki käteen sinne jäähalliin mentäessä. Vastustajan fanit eivät ole vihollisia eivätkä pelaajat, tuomarit jne. koneita, vaan ihmisiä. Perkele jos ei siellä hallissa osaa olla kuten julkisella paikalla ollaan ja hyviin tapohin kuuluu niin jääköön pois.