Tämä ketju on elänyt pitkään, mutta eihän se ihan otsikon mukaisesti mene. Periaatteessa, joku roti täytyisi olla. Missä menee raja törkeyksien huutelujen suhteen? No, itse en kyllä asiaa ole hirveästi joutunut miettimään. Törkeitä huutoja tulee Porissa melko harvoin, tosin tärkeintä on että hallissa on meteliä. Ja nythän sitä on ollut!
Urheilutapahtumat, erityisesti joukkue -sellaiset aiheuttavat tietynlaista kiihkoilua ja kahden kiihkoilevan kannattajan/kannattajaryhmän väillä voi esiintyä tietynlaista kanssakäymistä. Siis väkivaltaa. Suomalaisessa kiekkoilussa tätä on esiintynyt suhteellisen harvoin, mutta tunteiden ollessa huipussaan ja panosten kovetessa kaikkea voi sattua. Kiekko-ottelu on melko tunteita herättävä tapahtuma, aggressiot herää vaikka olisi ihan selvinpäinkin, saatikka jos olisi kännissä. Tila jota itse lähestyn par´aikaa.
Joku jossain toisessa ketjussa heitti että täällä jo ennakkoon selitellään katsomoväkivaltaisuuksia. Saattaa pitää paikkansa (hehheh!), mutta asiaa voi nähdä monelta kannalta. Itse en ole vieraskatsomossa viihtynyt kuin muutaman kerran Raumalla enkä siellä ole tuntenut minkäänlaista uhkaa, edes verbaalista. Olen sen verran sinisilmäinen että uskon että tavallinen kannattaja saa olla rauhassa vierashallissakin. No, joskus seisomakatsomossa olen nähnyt kun joku on lähtenyt louskuttamaan ihan rauhassa peliä katselleelle vierasfanille, mutta kummempia ei siinäkään sattunut. Kelta-siniset kettupaidat valtasivat seisomakatsomonkin viime kaudella, itse en todistanut mitään ylilyöntejä vierasfaneja kohtaan. En tietysti voinut nähdä joka nurkkaan.
En tiedä minkälaisia vertauskuvia tässä täytyy käyttää. Faktahan on että Euroopan futissarjoissa tällaisia kannattajien välisiä tulipaloja kytee jatkuvasti, valvontakin on sen mukaista. Yllä kirjoitin tavallisesta kannattajasta. Mitä se tarkoittaa? Henkilö joka kannustaa omiaan ja juhlii joukkueensa onnistumisia - ja saa tehdä tämän ihan rauhassa. Vierasjoukkueen faneissa saattaa kuitenkin esiintyä sellaista ilmiötä että eleillä ilmaistaan kotijoukkueen kannattajille erilaisia asioita. Tai sitten ihan verbaalisesti. Onko tämä ihan ok? Joskus nimittäin tuntuu, että kyseessä on lievää provosointia, katsotaan että nyt voidaan suojatuissa olosuhteissa heitellä aidan yli piikkejä ja lähdetään siitä että vastapuolella ei ole muuta oikeutta kuin kuitata verbaalisesti.
Ja näinhän sen pitäisi täydellisessä maailmassa mennä. Tai no, täydellisessä maailmassa ei tulisi näitä piikkejäkään. Kiekko-otteluissa on tunteita ja promilleja, vähän niin kuin baarissakin. Siellä ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä ärsyttämään tai provosoimaan vieraita, päihtyneitä ihmisiä. Tällaisissa olosuhteissa sitä jokainen täysijärkinen ihminen tietää että omaa tarkoituksenomaista, provosoivaa käyttäytymistä seuraa reaktio. Mahdollisesti nyrkki otsassa. Eihän sitä tartte elää kuin kusi sukassa, mutta elämän realiteetit täytyy tiedostaa. Maailma ei ole täydellinen ja Studio Julmahuvin väite ei pidä ihan paikkaansa, ihminen voi olla myös eläin.