Ai niin, unhoittui vastata varjolle:
Viestin lähetti varjo
Öh, se asia millä esim. Piippo on uhkaillut on ihan se että Elcoteq rekisteröityisi jenkkeihin tms. Tällä olisi heti se vaikutus että Elcoteqin veromenot kutistuisivat. Tämän jälkeen tuotannon siirtäminen halpismaihin ei ole enää mikään ongelma koska Elcoteqin tarvitsisi välittää suomalaisesta lainsäädännöstä vain Suomessa olevien työntekijöitten kohdalla.
Niin? Tästähän minä juuri puhuin, plus siitä, että kaikkea ei voida ulkoistaa, siis esimerkiksi postia, jossa on tällä hetkellä töissä varsin kyrpiintynyttä porukkaa.
Viestin lähetti varjo
Näin luonnontietelijänä olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan että mistäs tuollainen etiikka syntyy?
Vai onko tässä taas kyse jostain humanistien happounelmista?
Niin, Freudhan oli varsinainen kokkelinisti, ja universumimme parhaat rockbiisit ovat tunnetusti syntyneet vaikka minkä mömmöjen vaiktutksen alaisina, joten eihän näistäkään toogapukuisista sedistä voi varmuudella mennä sanomaan :)
Kiinnostuneiden kannattaa kokeilla vaikka kirjastoa, tai jos vaillinainen referaatti riittää, tuota googlella löytynyttä
linkkiä. Myös
Tämän linkin takaa löytyy myös läpyskää, eli jälkimmäinen esseevastaus on jonkun tyypin aika hyvä, valistuneempi versio suunnilleen omista ajatuksistani globaalista etiikasta, aiheesta joka tuntuu jollain lailla värittävän tätäkin keskustelua.
Huomattavaa siis on, että etiikan lähtökohta on parempi elämä, siis miten miedän tulisi elää hyvin, oikein, viisaasti jne. Se ei pyrikään olemaan minkään sortin konsensustiedettä, joka miellyttää välittömästi kaikkia. "Eettinen toiminta" voi useinkin olla luontomme tai mielihalujemme vastaista.
Viestin lähetti varjo
Vaikka tuo pointti jäi hieman epäselväksi tuosta niin henkilökohtaisesti kylläkin lähden siitä olettamuksesta että kansana me haluamme selvitä. Historia osoittaa että kilpailukykynsä menettävä valtio on päätynyt kovin usein taantumukseen ja lopulta muitten alistamaksi.
Toki on mukavaa olla hetken inhimillinen mutta se ei lohduta kun rautavahvisteinen maihinnnousukenkä talloo päätä.
Puola on hyvä esimerkki maasta joka ei seurannut teollistumista ja sai kärsiä siitä raskaasti.
Mielenkiintoista, että sanot noin. Uskallan väittää Suomen olleen sotienjälkeisen ajan "inhimillisimpiä" valtioita maailmassa kaikkine köyhien hyysääys- ja heikkojen säälimisjärjestelminemme, ja mikä on ollut seuraus? Vuonna 2003 Suomi on tilastojen mukaan maailman kilpailukykyisin valtio. Eikä koko aikana ole näyttänyt siltä, että joudumme taantumukseen (olemme suunnilleen maailman sivistynein ja teknologisesti edistynein porukka) tai muiden alistamaksi (paitsi tietenkin vaaran vuosina, mutta silloinhan kilpailukykymme ei ollutkaan vielä ihan samalla tasolla kuin nykyään, joten meillä ei vielä ollut Nokiaa, joka olisi TeliaSoneran lailla voinut "fuusioitua" eli anneksoida Neuvostoliiton osaksi itseään :)
Viestin lähetti varjo
Heh, taaskaan et vastannut alkuperäiseen kysymykseen siitä kuka määrittelee mikä on yhteiskunnan parantamista, Hitlerillä oli siihen oma näkemyksensä, Marxilla toinen.
Juuri tämän takia tuollainen aktiivinen "yhteiskunnan parantaminen" on aina hieman kyseenalaista koska ei voida aukottomasti sanoa että aktivistien pyrkimykset olisivat yhtään sen parempia kuin Hitlerin toiminta (joskin toki ihmisuhrien määrä olisi vähäisempi...eikun juuh eiväthän juutalaiset olleet ihmisiä l. ihmisuhreja ei siis olekaan, mikä siis erottaa nämä hipit natseista?)
Elämä ei ole luonnontiede. Ei elämän tarkoitukseen voi saada varmaa vastausta, vaikka joitakin universaaleina pidettyjä, kaikille yhteisiä hyvän tai pahan arvoja saattaakin olla olemassa - ja huomio, tämäkin on vain minun mielipiteeni! Ei aktivistien toiminnan hyvyydestä voida tietenkään mennä sanomaan mitään
aukotonta, vaikka näkemyksiä voidaankin esittää.
Viimeisen lauseesi uhrilogiikka ontuu: jos aiot jotenkin tarkastella hippien toimintaa suhteessa Hitlerin toimintaan (mikä on minusta mahdotonta ja turhaa), sinun pitää tietenkin käyttää samoja mitta-asteikoita ja työkaluja molempien mittaamiseen, ts. ihmisuhreja pitää joko arvottaa absoluuttisina (ne, jotka OIKEASTI kuolivat) tai suhteellisina (ei ne olleet ihmisiä), ja varmaankin vertailun kannalta hedelmällisempää on käyttää jotakin molemmista tahoista riippumatonta tai jompaa kumpaa valmiiksi painottavaa, vertailumenetelmää. Eli jos nyt sitten leikisti verrattaisiin hippejä Hitleriin, niin jo yhden juutalaisen kuolema, painaisi Hitlerin Anubiksen vaa'assa riittävän alas, jotta voidaan sanoa "kyllä, Hitler tosiaan taisi olla hivenen pahempi ihminen kuin nämä itsenäisyyspäivänä Kauppatorilla heiluneet hipit". Mutta hei, siis oikeasti...
Tuli vähän kiire, pitää mennä luennolle.