Linnanjuhlat ja Kuokkavieraat

  • 32 812
  • 252

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti korkki
Toivottavasti tämä Suomen itsenäisyyspäivänä Suomen lipun häpäissyt yksilö saatiin kiinni ja toimitettiin ILMAN PASSIA ja pikakarkoituspäätöksellä ensimmäiseen pois Suomesta lähteneellä kulkuneuvolla. Jos Suomi ei kelpaa niin painukoon pois. Tietysti lopetuslaukaus saunan takana olisi ollut toinen vaihtoehto.
Ja sama käsittely kaikille niille, jotka jättävät hatun päähän kansallislaulun soidessa?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuollainen hilluminen kertoo lähinnä siitä, että asiat on kaikilla niin hyvin, että on jopa aikaa lähteä barrikadeille. Toista olisi, jos sisko myisi itseään rikkaille turisteille, äiti makaisi savimajassa keuhkotaudissa ja oma lapsi tallustelisi kylän raittia vatsa pömpöllään ja sääret riisitaudista väärällään. Ei taida niissä maissa, joissa oikeasti on jotain pahasti pielessä, aika riittää eliitin autojen reittiä tukkimaan.

Kyllä tuo kuokkavierasjengi on minusta niin turhaa porukkaa, että voisivat ihan oikeasti mennä vaikkapa johonkin töihin. Myös yhteiskunnalliseen toimintaan voi osallistua, mutta olisko liikaa vaadittu, että se tehtäisiin samoja kanavia pitkin, kuin mitä muutkin vaikuttavat?

Ai niin, mutta anarkiassa ei hyväksytäkään minkäänlaista keskushallintoa. Eipä hätää, sillä näitäkin anarkian esimerkkivaltioita löytyy. Esimerkiksi Somaliassa on (tai oli) tällainen tilanne. Sitäkö nämä hakevat?

Suomen lipun polttaminen puolestaan aiheuttaa meikäläisessä lähinnä hymähtelyä. Saattaa aikuiseksi kasvettua kyseinen tempaus itse tekijääkin hävettää, mutta kaikin puolin turha ja mauton provokaatio on kyseessä.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
No johan on lynkkausmieliala muutamaa lipunheiluttajaa kohtaan. Taitaa olla parasta turvautua laulun sanoihin:

Linnassa herrojen taas tanssitaan, ei rahvasta joukossa näy.
Rinnoissa mitalit luo hohtoaan, on kerrankin täys tyhjä pää.
Vain yksi on joukosta poissa, Sven Tuuvaa siellä ei näy.
On sankarit muut karkeloissa ja juhlat heiltä ne käy.
On sankarit muut karkeloissa ja juhlat heiltä ne käy.

Ritarit uljaasti vie daamejaan, on miekat ja kultaiset vyöt.
Lahjana älykkyys on heillä vaan, on aivot nuo tehneet taas työn.
Vain yksi on joukosta poissa, Sven Tuuvaa siellä ei näy.
On sankarit muut karkeloissa ja juhlat heitä ne käy.
On sankarit muut karkeloissa ja juhlat heiltä ne käy.

Shamppanja virtaa ja on mukavaa, on käsissä heidän tää maa.
Vauraus kansankin taas kukoistaa, ja kiittää vain heitä nyt saa.


Näin häpeämättömästi laulettiin 60-luvulla. Ilmeisesti biisistä vastuussa olleet Irwin ja Vexi olisi myös pitänyt pamputtaa hengiltä, kun kehtasivat irvailla samasta asiasta?
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Televisiottomana voin viettää itsenäisyyspäivää, jota eivät saulit ja tanjat tärvää.
Jos jollakulla on energiaa kapinoida jotakin asiaa vastaan, niin siitä vaan. Ei ole meikäläiseltä pois, vaikka joku Helsingissä koheltaakin.
Itse olen jotenkin niin paatunut juntti, että mielenosoitusepisodi ei kiinnosta pätkän vertaa. En tiedä edes, mitä kuokkijoilla on sydämellään. Kun ei kiinnosta.
Mutta se ei liene linnan juhlijoiden tai mielenosoittajien aiheuttamaa, vaan jotakin muuta. Kukin tyylillään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Polttakoot lippuja jos sillä uskovat saavansa jotain aikaan, korkeintaan lipuntekijöitten bisnes paranee ja sitä kautta tuostakin on jotain hyötyä.
Enemmänkin joku lipun polttaminen tuntuu angstiselta vastalauseelta "jotakin" kohtaan, mitään konkreettista se ei aiheuta. Mielipiteen vapaus on kaikilla niin kauan kuin tuo ilmaisu ei vahingoita vastapuolta.

Mitä tuohon Sven Tuuva vertaukseen tulee niin siinä on tietynlainen virhe, johtuen kenties kehnosta "historian" tuntemuksesta kirjoittajilla.
Tarkoitus varmaankin oli kritisoida "herroja" siitä että he juhlivat mutta tavallinen sota(työ)mies ei ole mukana, vai tarkoittiko tuo hetkeä jolloin Sven oli jo kuollut.

Kuitenkin sanoitus kääntyy ristiriitaiseksi, koska Sven Tuuva olisi periaatteessa varsin selvää Mannerheimristinritariainesta ja sitä kautta selvä kutsuvieras linnanjuhliin, sotilasarvosta riippumatta.

Se ettei Tepi Työmies ole juhlissa selittyy yksinkertaisesti sillä ettei Tepi tee mitään miksi hänet sinne pitäisi kutsua, likaiset työt ovat nykyään entistä enemmän maahanmuuttajien heiniä ja Tepit lähinnä kittaavat kaljaa työttömyystuen turvin.

Sinänsä mielenkiintoista miten ikivanha suomalainen perinne herravihasta kytee yhä ihmisten sydämissä, joskin se on siirtynyt Sven Tuuvista ja "rehellisistä" työmiehistä kaupunkien keskiluokkaisten perheitten lapsiin.

On se ikävää olla "herra Isoherra" kun asioitten ollessa hyvin syytetään köyhien riistämisestä ja asioitten ollessa huonosti syytetään siitä että asioille ei tehdä mitään.
Kovinpa harvassa olivat ne vasemmistoradikaalit jotka Nokiaa kritisoivat kun Nokia oli piskuinen saapastehdas joka hieman kokeili siipiään telemarkkinoilla, vasta kymmenien/satojen valtiolle tuotettujen miljardien markkojen jälkeen Nokiastakin tuli tarpeeksi _paha_ jotta se kelpuutettiin työmiehen viholliseksi ja sen johtajat rappeutuneeksi eliitiksi.

Tässä herravihan vuosisatoina vain on jäänyt huomaamatta se että nykyeliitti on harvemmin aatelisia ja muita jotka ovat rahansa todellakin kansan nahasta riistäneet, entistä enemmän nykyeliitti on itse omalla panoksellaan asioita muuttaneita olosuhteita.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti varjo
...Tässä herravihan vuosisatoina vain on jäänyt huomaamatta se että nykyeliitti on harvemmin aatelisia ja muita jotka ovat rahansa todellakin kansan nahasta riistäneet, entistä enemmän nykyeliitti on itse omalla panoksellaan asioita muuttaneita olosuhteita.

Voisin luulla, että loppujen lopuksi herraviha syntyy, kun arjessa kituuttava ihmispolo on katkera kituutuksesta -- ja johonkinhan se katkeruus täytyy kohdistaa. Inhimillistä, ei sen kummempaa.
Itselleni on aivan sama, juhlitaanko linnassa vai ei. Se ei muuta meikäläisen kituuttamista.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti HN
Oletko, korkki, siis ihan oikeasti sitä mieltä, että jos ihmisellä ei ole samanlainen arvomaailma kuin sinulla, pitää hänet hakata ja karkoittaa maasta?
Olen sitä mieltä että jos ihminen ei arvosta kotimaataan hänet voi karkoittaa maasta. Jos kerran ei halua täällä olla niin mitä vittua sitten tekee täällä? Suomen lipun polttaminen itsenäisyyspäivänä on minun ja todella monen muunkin silmissä aika selkeä symboli siitä että ei halua elää isänmaassaan. Joten helpommalla tietysti pääsee kun lähtee pois itse, mutta koska kyseessä todennäköisesti on älyllisesti vajaa yksilö (kukaan täysjärkinen ei tuollaista tee) hän ei tajua itse lähteä ja silloin hänet pitää karkoittaa.

Onhan lipun häpäisemisestä säädetty rangaistuksia, mutta kyllä jokaisella pitää olla sen verran järkeä että tietää mitä tekee. Suomen lipun polttaminen provosoi sen verran isoa joukkoa että voi olla että sympatiat näitä lapsosia kohtaan lähtevät lopullisesti.

Tuo Tapparan lipun vetäminen tähän yhteyteen oli sen verran lapsellinen teko etten edes viitsi sitä kommentoida.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti dude
Kaikista huvittavin tapaus oli se yksi wannabekommunistinuori ja futisforumisti Paavo Arhinmäki tms. joka vielä toissa vuonna innolla selitti tv-uutisissa kuinka vastenmielistä porvarillista pöhöytymää linnan juhlat esittävät, kun samaan aikaan Jakomäessä somalit näkevät nälkää.

Hyvinpä näytti linnan antimet tälle Paavolle maistuvan viime vuonna, eikä ollut foliokassia mukana, että olisi Jakomäen somalit saaneet osansa. Helposti muuttuu pienen ihmisen mieli..
Kuten Proteesisäätiö-yhtye asian aikoinaan ilmaisi: VALTA SOKAISEE.
Viestin lähetti korkki
Tämä Helsinginsanomien nettisivuilta ottamani lainaus on jotain uskomatonta:

Toivottavasti tämä Suomen itsenäisyyspäivänä Suomen lipun häpäissyt yksilö saatiin kiinni ja toimitettiin ILMAN PASSIA ja pikakarkoituspäätöksellä ensimmäiseen pois Suomesta lähteneellä kulkuneuvolla. Jos Suomi ei kelpaa niin painukoon pois. Tietysti lopetuslaukaus saunan takana olisi ollut toinen vaihtoehto.

Ymmärrän jos muslimit polttaa Amerikan lippuja jossain Lähi-Idässä, mutta oman kotimaansa lipun oman kotimaansa itsenäisyyspäivänä polttanut olio ei ansaitse oleskelua täällä! Sellaista protestoitavaa syytä ei voi ollakaan että kakara polttaa Suomen lipun. Toivottavasti joku edes veti turpaan. Itse olisin ainakin vetänyt. [/B]
Hmm... öh... just. Itseäni tuollainen jonkun vitun symbolin polttaminen ei kirpaise yhtään, eri asia, jos olisivat vaikka vittuilleet jollekin sotiemme veteraanille tjms. Siinä tapauksessa saunan taakse.
 
Viimeksi muokattu:

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HN
Perustele!

Tapparan lippu rikkoo minun arvojani ja Suomen lipun polttaminen sinun arvojasi. Miksi sinun arvojasi tulee kaikkien kunnioittaa, mutta minun arvojani ei?

Sivullisen kommentti: heh.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti HN
Perustele!

Tapparan lippu sotii minun arvojani ja Suomen lipun polttaminen sinun arvojasi vastaan. Miksi sinun arvojasi tulee kaikkien kunnioittaa, mutta minun arvojani ei?

Eipä olis Tapparaa tai Ilvestä ellei olis itsenäistä Suomea. Paskat voi haistattaa mille tahansa pienemmälle ryhmittymän symbolille mutta jos poltat Suomen lipun itsenäisyyspäivänä herjaamistarkoituksessa, haistatat paskat koko Suomelle. Jos Suomelle pitää haistattaa paskat niin mitä vittua täällä teet?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Olin Tampereella katsomassa Keskustorilla perinteistä itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia ja ilotulitusta.

Karmein hetki koettiin Maamme-laulun aikana.

Siellä suomalaiset miehet kansallislaulun aikana seisovat lakki päässä ja jauhavat kaverin kanssa paskaa. Jokaisen äijän, jolla kasvaa karvoja muuallakin kuin päänahassa, pitää ottaa lakki pois päästä kansallislaulun aikana, oli kuinka kova pakkanen hyvänsä. Jos ei sitä vertaa pysty kunnioittamaan isänmaataan pään palellessa, niin jääkööt kotiin.

Toinen vitutus tuli näistä pissaliisoista jotka nauroivat ja röökasivat tämän samaisen laulun aikana. Vittu-huudot raikasivat. Saatana jos minun jälkikasvuni joskus hamassa tulevaisuudessa tekee tuollaista, niin harjoittelee seuraavan vuoden neljän seinän sisällä kunnioittamaan kansallislaulua.

Minkähänlaisen kasvatuksen ihmiset ovat oikein saaneet?

Itse ilotulitus oli muuten harvinaisen onnistunut, vaikka olikin siirretty Ratinanniemeen kovan tuulen takia. Taustalla kajareista tullut Finlandia nostatti tunnelmaa ja raketit välkkyivät hienosti myös järvelle. Lieveni hieman tuo Maamme-laulun aikainen vitutus.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti varjo
Mitä tuohon Sven Tuuva vertaukseen tulee niin siinä on tietynlainen virhe, johtuen kenties kehnosta "historian" tuntemuksesta kirjoittajilla.
Tarkoitus varmaankin oli kritisoida "herroja" siitä että he juhlivat mutta tavallinen sota(työ)mies ei ole mukana, vai tarkoittiko tuo hetkeä jolloin Sven oli jo kuollut.
Biisin asiavirheet sikseen, lähinnä yritin lainauksella viitata siihen, ettei "herrojen juhlimisen" kritisoiminen ole mikään odottamaton, saati sitten uusi ilmiö. Herraviha, johon itsekin viittasit, on iankaikkisen vanha ilmiö ja sen viimeisimmän ilmentymän - kuokkavieraiden - osakseen saama julkisuus on lähinnä hämmentävää. Maassa on aika moni asia myllerryksen vallassa, mutta silti jonkun maihariteinin istuutuminen taksin konepellille on ainoa asia, josta jokaisella on jotain konkreettista sanottavaa.

Kovinpa harvassa olivat ne vasemmistoradikaalit jotka Nokiaa kritisoivat kun Nokia oli piskuinen saapastehdas joka hieman kokeili siipiään telemarkkinoilla, vasta kymmenien/satojen valtiolle tuotettujen miljardien markkojen jälkeen Nokiastakin tuli tarpeeksi _paha_ jotta se kelpuutettiin työmiehen viholliseksi ja sen johtajat rappeutuneeksi eliitiksi.
Lähinnä kai kritiikin kohteena on ollut Nokian ja muutaman muun suuryrityksen harrastama politiikka, jossa juuri heille edullisia veroratkaisuja kiristetään valtiolta ulkomaille muuttamisen uhalla. Nämä ratkaisut kun pitäisi ainakin minun käsittääkseni tehdä sen perusteella, minkä aatteiden ja yhteiskunnallisten linjausten taakse kansalaiset ovat demokraattisissa vaaleissa asettuneet. Sen varmaan ymmärsit itsekin, ettei jonkun saapaspajan poliittinen painoarvo ole kovin suuri ja siksi on jotakuinkin sama, vaikka moisen ylipääjohtaja haluaisi Suomen keisariksi.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenosoitus on sinällään hyväasia, ja sitä kannatan jos se toimii hallitusti ja laillisesti ja takana on oikeita asioita, se ei tarkoita, että minä niitä kannattaisin. Oikeus mielipiteeseen tulee olla jokaisella demokraattisessa maassa, mikä itsenäinen Suomi on.

Sen sijaan mielenosoittajilla ja varsinkin näillä ns. anarkisteilla on pahasti vikana on sekoittaa asiat ja huvi. Heille on tärkeintä saada adrealiini virtaamaan ja riehua, hieman mellakoida. Asat ovat vain kulissina monelle heistä, poissuljetaan myös asiansa puolesta oikeilla aseilla liikkuvat.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti HN
Perustele!

Tapparan lippu sotii minun arvojani ja Suomen lipun polttaminen sinun arvojasi vastaan. Miksi sinun arvojasi tulee kaikkien kunnioittaa, mutta minun arvojani ei?

HN:ltä mainio perustelu tähän kansallisten symbolien polttamiskysymykseen. Vastaa nyt tähän kysymykseen äläkä jauha paskaa korkki.

Rapsterin antama linkki viime vuoden kuokkis-tapahtumasta olisi jokaiselle keskusteluun osallistujalle hyvä lukea ajatuksella. En sano että olisin täysin samaa mieltä tapahtuman jäjestäjien kanssa, mutta minusta heillä on hyvä peruste jäjestää ko. tapahtuma. Ensinnäkin tämä on mahdollisuus saada oma kanta esiin. Luulen että kuokkis-tapahtuman järjestäjät (siis ne fiksut, joilla on jotakin sanottavaa) eivät todella halua lopettaa linnanjuhla traditiota, vaan nimenomaan herättää keskustelua pienituloisten ja syrjäytyneiden asemasta yhteiskunnassa.

varjo

"Sinänsä mielenkiintoista miten ikivanha suomalainen perinne herravihasta kytee yhä ihmisten sydämissä, joskin se on siirtynyt Sven Tuuvista ja "rehellisistä" työmiehistä kaupunkien keskiluokkaisten perheitten lapsiin."

Syynä varmaan on se että meistä keskiluokkaisten perheiden lapsista ei ole tullut kuin keskiluokkaisia. Jos olisimme pärjänneet tarpeeksi hyvin ja olisimme "herroja" ei luonnollisestikaan herravihaa kytisi. Siis syynä on puhtaasti kateus.

Minä kiroan tämän päivän. Syynä on kuumeen nouseminen ja flunssaan sairastuminen.

masu
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään tuntuu siltä, että "mielenosoitus" tarkoittaa sitä, että laitetaan kaikki paikat mitkä suinkin pystytään paskaksi. Aiemmin oli huligaaneja, nykyään niitä kutsutaan aktivisteiksi. Kai se on sitten sitä samaa, kun pummit on työtä vieroksuvia ja huonosti kasvatetut kouluhäiriköt "kärsivät keskittymishäiriöstä".

No joo, nuo "aktivistit" eivät saa mitään sympatiaa minulta. Täysiä massan mukana vaeltavia pellejä, vaikka itse ilmeisesti muuta kuvittelevatkin. Mutta toinen sinänsä samaa asiaa ajava hekilö ja nimenomaan oikeasti ajava, ei tekosyiden varjolla patoutumiaan purkava, Veikko Hursti saa vilpittömän kunnioitukseni. Melkeinpä jo pelkkä äijän näkeminen televisiossa saa liikutuksen kyyneleet silmäkulmiin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
OTH:

Nuo Nokian "kiristämät" verohelpotukset mietityttävät koska ainakaan itse en muista että mitään kummoisia helpotuksia ei ole tullut.

Ja toisaalta, Nokia on jo nyt 80-90% ulkomaalaisomisteinen yhtiö että ei siinä paljon hipin mielipide paina jos jotkut eläkesäätiöt päättävät parempien voittojen toivossa siirtää Nokian USA:an.
Sitä en sitten osaa sanoa miten todennäköistä tuon mittakaavan operaatio olisi mutta mieluiten otan Nokian veroeurot vähennettynä "kiristysprosenteilla" kuin 0 euroa kun Nokia maksaa veroa GWB:lle (noh toki Suomessa olevat työntekijät yhä maksaisivat veronsa Suomeen jne.).
Jostain syystä en nyt jaksa uskoa että Ollila&Co suunnittelevat "pahojen bisnesmiesten" kerhossa noita kiristyksiä yms. vaan luultavasti signaalit niihin tulevat aivan jostain muualta, ainakin toistaiseksi Ollilakin on kuuliaisesti maksanut optiotulonsa Suomeen joten henkilökohtaisesta asenteesta tuskin on kysymys.
Totuushan kuitenkin on että pitkässä juoksussa Suomi on kusessa verotuskäytäntönsä kanssa kun ammattitaitoisten työntekijöitten virta on jatkuvasti negatiivinen ja Suomeen on entistä vaikeampi saada työläisiä, tosin Nokian kohdalla ongelma helpottuu sillä että toimipisteitä on ympäri maailmaa.
Mitä paremmaksi erinäiset kommunikaatiovälineet kehittyvät niin sitä pienemmäksi tietyssä paikassa työskentelemisen merkitys muuttuu, eli se ei haittaa niin valtavasti jos niitä huipputekijöitä ei saada konkreettisesti Suomeen, riittää kunhan ovat Nokia palveluksessa jossain muualla ja voivat helposti kommunikoida Suomessa olevan tuotekehityksen kanssa tms.
Ohoh, menipäs off-topic.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti varjo
Se ettei Tepi Työmies ole juhlissa selittyy yksinkertaisesti sillä ettei Tepi tee mitään miksi hänet sinne pitäisi kutsua, likaiset työt ovat nykyään entistä enemmän maahanmuuttajien heiniä ja Tepit lähinnä kittaavat kaljaa työttömyystuen turvin.

Jep jep, ns. paskaduunit ovat "pizzaenricojen" ja "ählämien" harteilla Suomessakin tällä hetkellä. He tekevät oikeasti duunia rahojensa eteen, eivätkä vain maleksi sossujonossa. On totta, että osa pizzerioista ja kebabrafloista tippuu taatusti kyydistä lähivuosina verotarkastusten tullen, mutta tendenssi yrittämiseen sentään on oikea.

Suomipoika sen sijaan dokaa itsensä tärviölle lähipubissa ja uhoaa rasistista populismia sieltä käsin. Todellisuudessa nämä sinivalkojampat ovat pelkkä kuluerä kotimaalleen, heistä ei ole mitään rakentavaa hyötyä Suomen kulttuurille tai yhteiskunnalle. Omia mielipiteitä tai selkeästi argumentoitua omaa sanottavaa ei ole, kaikki on muualta saneltua. Lööppien mediatotuudet, uskonto, äärioikeistolainen nationalismi, misantrooppinen maailmankuva... kaikki käy kunhan se vahvistaa omia harhaisia ennakkoluuloja.

Mallioppilas tässä ihmisryhmässä on kukas muu kuin tonyhalme. Ensin uhottiin rasistista populismia suomalaisuuden nimissä, sitten juoksi Jeesus apuun kun kaikki omat periaatteet tuli syötyä yhtenä iltana Helsingissä. Just joo. Hankkikaa itsellenne elämä. Yrittäkää edes.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
HN:

"Ahaa. Eli siis se, saako jonkun arvoja herjata, riippuu siitä, kuinka moni ihminen ne arvot jakaa? Okei. Ymmärrän, mutta olen eri mieltä."

Eikös se vähän näin ole "oikeassa maailmassa". Ei ehkä oikeudenmukaista mutta näin se vain tuntuu toimivan.

Asian voi kääntää myös sellaiseksi:
Mitä mieltä olet hh88-forumin keskusteluista ja etenkin vaikkapa uusnatsien toiminnasta.

Tällä siis tarkoitan että tuo hieno teema "kaikkien arvot ovat arvokkaita" unohtuu kovin nopeasti kun kyseessä onkin arvoja joita ei itse arvosta tai suoranaisesti halveksuu.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti HN


En pidä minäkään, mutta en pidä sellaisena myöskään lipun polttamista.

Fakta on että joku Ilves-fani poltti yhtenä keväänä Ilveksen lipun kun Ilves hävisi. Eipähän tapahdu vastaavaa muualla.

Viestin lähetti HN


Edit: minun mielestäni Tapparan lipun hallussapito julkisella paikalla tulisi kriminalisoida ja säätää siitä mahdollisimman ankara rangaistus. Vastaavasti Ilveksen logon tai merkin nähdessään tulisi aina kumartaa ja ottaa lakki pois päästä. Jos ei näin toimi, pitäisi kyseinen henkilö muiluttaa Teiskoon ja pakottaa syömään pinaattikeittoa ja siskonmakkaraa.

Olet pahasti väärässä. Tappara lippuja ja värejä kyllä näkyy ihan riittävästi kuten pitääkin näkyä. Se on hyväksyttävää. Rangaistavaa on se että joku Ilveksen asuissa esiintyy. Ne jotka vahingossa ovat Ilveksen asuja pukeneet niin heille sakot! Saastuttaa koko Tamperetta niin rumat asut! Yök!
 
Viimeksi muokattu:

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti HN
Epäoleellista. Sitä paitsi ei voida sanoa varmaksi, että asia olisi niin kuin otaksut.
Olet oikeassa, kukaan ei voi sanoa miksi historia olisi muuttunut jos Suomi olisi miehitetty. Lienet kuitenkin samaa mieltä, että se olisi kovin erilainen kuin nyt?

Viestin lähetti HN

Ahaa. Eli siis se, saako jonkun arvoja herjata, riippuu siitä, kuinka moni ihminen ne arvot jakaa? Okei. Ymmärrän, mutta olen eri mieltä.
Arvoja ei saa HERJATA, arvoista voi käydä keskustelua mutta herjaaminen on turhaa ja loukkaavaa. Aina.

Viestin lähetti HN

Niin, sinun tulkintasi mukaan. Tai sitten lipunpolttaja haluaa vain haistattaa paskat "valtiovallalle" ja käyttää Suomen lippua sen symbolina. Uskoisin, ettö lippu symbolisoi eri ihmisille eri asioita.
Niin sinun tulkintasi mukaan. Subjektiivinen kysymys. En liene ainut, jolle Suomen lippu symboloi Suomea?
[/B][/QUOTE]

Viestin lähetti HN


Viestin lähetti HN
En minä halua haistattaa Suomelle paskoja, enkä ole polttanut lippua, enkä uskoakseni jaa tämän lipunpolttajan arvomaailmaa. Mutta en myöskään olisi hakkaamassa tätä enkä karkoittamassa maasta. Minä uskon mielipiteen- ja sananvapauteen ja katson tuon teon sananvapauden ilmaisuksi, joskin varsin radikaaliksi ja provosoivaksi sellaiseksi.
En minäkään ole hakkaamassa tai karkottamassa tätä lipunpolttajaa, kyseenalaistan vain lipunpolttajan intressit olla Suomessa jos tämä on kerran nii paha paikka. [/B]

Viestin lähetti HN

Yksi ihmisen suurimpia virheitä on luulla omia arvojaan yleispäteviksi ja haluta pakkosyöttää niitä muille. Minä en hyväksy nationalismin (enkä myöskään esim. uskonnon) pakkosyöttöä. Itseäni pidän melko isänmaallisena; mielestäni Suomi on hyvä maa asua, ja arvostan niitä, jotka ovat siitä sellaisen tehneet.
Olet oikeassa , en halua lähteä filosofiseen keskusteluun siitä että kuka määrittelee ihmisen suurimmat virheet koska ethän se sinä kuitenkaan ole? Omassa viestissäni en mielestäni ole syyllistynyt mainitsemaasi toimintaan, ainoastaan nostin kysymyksen esille lipunpolttajan intresseistä. Kärkevästi - ehkä hieman provosoivasti, myönnän.

Sosiaalinen yleisen mielipiteen ja siihen liittyvän tunnelatauksen huomioonottaminen ja ennenkaikkea kunnioittaminen on mielestäni vähentynyt ja osittain tarkoituksella siihen on kiinnitetty huomiota; itse katsoisin Suomen lipun polttamisen julkisesti Suomen itsenäisyyspäivänä olevan tarkoituksellinen teko kerätä runsaasti julkisuutta ja järkyttää -rohkenen sanoa- valtaväeston tunnepitoista suhtautumista isänmaahan ja ennenkaikkea Suomen lippuun.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsittääkseni lipun polttaminen on sallittu tapa osoittaa mieltään. Kyseessähän on ylipäätään ainoa arvokas tapa hävittää lippu, ja sitä suositellaan jos oma lippu on kulunut, haalistunut tai likaantunut käyttökelvottomaksi. Lipun häpäisemisestä lain tarkoittamassa merkityksessä ei siis ole kyse. Toisin olisi jos sitä olisi tallottu, liattu, revitty tms. (Tietysti lipun voi polttaa monella tapaa ja jos siihen yhdistyy jotain em. toimintaa niin silloin voi olla kyse rikollisesta lipun häpäisystä, mutta polttaminen ei sitä ole.)

Tämä ihan vain irtopointtina, en ole nähnyt tapausta enkä jaksa nyt ottaa muuten asiaan kantaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Iceman

Arvoja ei saa HERJATA, arvoista voi käydä keskustelua mutta herjaaminen on turhaa ja loukkaavaa. Aina.

Mutta kuka määrittelee sen, että mikä sitten on sitä keskustelua ja mikä herjaamista. Omasta puolestani voin sanoa joutuvani varsin usein huomaamaan sen, että se mitä minä pidän vielä keskusteluna on jo toisesta silkkaa herjaamista, vastaavasti minua on hyvin hankala loukata millään keskustelunaloituksella, tai minun arvomaailmaani on kohtuullisen hankala järkyttää herjaamalla. Kuinka siis käydä keskustelua jos toinen osapuoli pitää sitä jo herjaamisena, tämä on eräs ongelma mihin varsin usein törmää.

vlad#16.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti korkki
Olen sitä mieltä että jos ihminen ei arvosta kotimaataan hänet voi karkoittaa maasta. Jos kerran ei halua täällä olla niin mitä vittua sitten tekee täällä? Suomen lipun polttaminen itsenäisyyspäivänä on minun ja todella monen muunkin silmissä aika selkeä symboli siitä että ei halua elää isänmaassaan. Joten helpommalla tietysti pääsee kun lähtee pois itse, mutta koska kyseessä todennäköisesti on älyllisesti vajaa yksilö (kukaan täysjärkinen ei tuollaista tee) hän ei tajua itse lähteä ja silloin hänet pitää karkoittaa.

korkki,
laajennat nyt Sinun käsityksesi isänmaasta ja sen symbolien arvostamisesta yleiseksi ja absoluuttiseksi totuudeksi. Itse pidän lippujen polttamista (ja koko kuokkavierastouhua) lapsellisena touhuamisena, mutta et Sinäkään voi tietää sitä, tekikö kyseinen lipunpolttaja tekonsa siksi, että hän mielestään nimenomaan arvostaa Suomea, ja haluaa muuttaa maataan vielä nykyistäkin paremmaksi? Se, että Sinä olet asiasta jotain mieltä, ei tee mielipiteestäsi vielä luonnonlakia.

Mitä Sinä arvostat Suomessa? Demokratiaa? Silloin Sinun on maailmankatsomuksesi mukaisesti hyväksyttävä myös se, että jotkut lapselliset ihmiset polttavat lippuja, ja ovat siitä huolimatta aivan yhtä suomalaisia kuin Sinäkin. Jos lapsellinen toiminta riittää mielestäsi syyksi karkoittaa kansalainen omasta maastaan, olisi kovin harva meistä enää täällä.

Ja merkitseekö "kotimaan arvostaminen" mielestäsi sitä, että kansalainen on yksinkertaisesti "ota tai jätä" -tilanteessa, jossa kaikenlaisen yhteiskunnallisen kritiikin esittäminen on kiellettyä, ja "kotimaan arvostamisen" vuoksi on nieltävä mitä vääryyksiä hyvänsä? Tällöinhän kansalaisista tulee alamaisia, jotka nöyristelevät mukademokratiassa "arvostamassa kotimaataan". Veteraanit eivät varmaankaan antaneet parhaita vuosiaan vain turvatakseen tämänkaltaisen Sinun haluamasi Suomen.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti vlad
Mutta kuka määrittelee sen, että mikä sitten on sitä keskustelua ja mikä herjaamista. vlad#16.

Mikä määrittelee yhtään mitään ihmisen tuottamaa? Ihmisen määrittelemänä, subjektiivisuus on aina mukana jollain tasolla. Objektiivista määrittelyä ei taida ollakaan. Säännöt ja lait ovat kuitenkin vain ihmisten tekemiä.

Tiedän, että sinä Vlad, yrität luoda keskustelua hankalista asioista mahdollisimman objektiivisesti ja yleensä tavanomaiseta poikkeavasta näkökulmasta. Ei helppo tie.

Moraalin ja etiikan kautta voidaan yrittää määrittää rajaa herjaamisen ja keskustelun välille mutta ei siitä kuitenkaan mitään tule, käsitteet ja niiden välinen raja on abstrakti. Ja jos vaikka saataisiinkin jonkunlainen konsensus asiasta niin tottakai joku (kenties Varjo ;) ) tulisi todistamaan sen vääräksi, joillain toisilla mittareilla.

Ettei nyt päädyttäisi aivan lohduttomaan lopputulokseen niin pitää kai mainita että keskustelu ja mielipide-erot tarpeellisia, ainakin luomaan erilaisia aspekteja asioihin. Kaipa näkökannan laajentamista voidaan sanoa ainakin osittain tietoisuuden kehittämiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös