Liikennevaloissa vaihde vapaalla vai kytkin pohjassa?

  • 24 719
  • 83

Vaihteella vai vapaalla valoissa?

  • Manuaali: Vaihde vapaalla

    Ääniä: 112 31,7%
  • Manuaali: Pykälä silmässä

    Ääniä: 187 53,0%
  • Automaatti: N tai P

    Ääniä: 5 1,4%
  • Automaatti: D

    Ääniä: 99 28,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 9 2,5%

  • Äänestäjiä
    353

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan naurettavaa laskea tuollaisia tosissaan. Autot eivät ole tehty ikuisiksi. Joskus niitä osia pitää uusia ja sillä sipuli. Hölmöläisten hommia tuollaiset, että aletaan valoissa pelaamaan vaihdekepin kanssa.

Kyllä minusta tuo on myös mukavuus kysymys. Se nyt on vain kypsää seistä kytkimen päällä jatkuvasti. Kyllähän siihen vaihdekeppiin joutuu mutenkin koskemaan ajellessa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Riippuu. Jos olen jonon ensimmäinen ja pitkä letka autoja takana, lähden niin nopeasti kuin mahdollista ihan takanatulevien elämää helpottaakseni - eli pykälä silmässä. Kuitenkin annan vaihteen olla vapaalla aina kuin mahdollista.

Mäkilähdöissä en käytä käppäriä ikinä.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu. Jos olen jonon ensimmäinen ja pitkä letka autoja takana, lähden niin nopeasti kuin mahdollista ihan takanatulevien elämää helpottaakseni - eli pykälä silmässä.

Miten tuo vapaalla/vaihde päällä valinta vaikuttaa lähdön nopeuteen? Vai lähdetäänkö sitä jo keltaisilla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huomauttaisin että se P-asento ei periaatteessa lukitse kun toisen pyörän, jos autossa ei ole tasauspyörastönlukkoa. Lisäksi sen parkkisalvan pettämien ei ole ihan ennen kuulumatointa. Kässäriä käyttämällä se vieläpä pysyy kunnossa, toki tämä koskee vain meitä tavallisia kuolevaisia joiden rahavarat ovat rajalliset.

Kyllä. Joku joskus neuvoi minulle oikean tavan parkkeerata automaattiauto mäkeen. Eli jarru pohjaan ja valitsija N:lle, sitten vedetään (tai minun tapauksessani polkaistaan) käsijarru päälle, ja vasta sen jälkeen valitsija P:lle. Näin kuulemma säästetään sitä parkkisalpaa ja pidennetään sen ikää reilusti.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Riippuu vähän tilanteesta. Jos on jonoa takana ja olen ensimmäisten autojen joukossa niin pidän yleensä vaihdetta päällä. Jos muutama auto on mun edellä niin vaihteen kerkeää laittaa silloinkin päälle kun valo vaihtuu vihreäksi.
Vaihde on myös vapaalla silloin jos olen yksin risteyksessä.
Äänestykseen laitoin, että on manuaali ja vaihde vapaalla.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Yleensä olen valoissa kytkin puolessa välissä. Pitää auton kivasti paikallaan ja pääsee lähtemään nopeasti. Jarrua ei tarvitse käyttää yleensä valoissa käyttää. Käytössä olevassa autossa on manuaalivaihteisto.

Eli äänestykseen vastasin manuaali ja pykälä silmässä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Miten tuo vapaalla/vaihde päällä valinta vaikuttaa lähdön nopeuteen? Vai lähdetäänkö sitä jo keltaisilla?
Kyllähän siinä muutaman sekunnin sadasosan voittaa kun vaihde on jo valmiiksi päällä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Pykälä silmässä, kierrokset 5000 rpm/min ja kytkin hollilla. Ei ole aikaa hukattavana sekuntiakaan! Talvella nastat tietty kuluvat, mutta kyllä vain hävettäisi jos ei olisi tarkkana lähdössä..

Juu, no yleensä tutuissa valoissa vaihde vapaalla, koska tietää milloin ne vaihtuvat ja osaa vaihtaa pykälän silmään muutamaa sekuntia ennen vaihtumista. Pykälä silmässä tulee taas oltua "uusissa" valoissa. Niin, ja nämä siis manuaalilla.

Automaatilla D:lla.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Automaatilla ajan ja kyllä tuota tulee valoissa pidettyä D:llä. Turhaa vaihteiston ronklaamista, jos alkaa vaihteleen pykäliä ja nopeuttaa liikkeelle lähtemistä huomattavasti, kun vaihde on valmiiksi D:llä..
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Empä ole tuohon asiaan ennen huomiota liiemmin kiinnittänyt, mutta tämän äänestyksen ansioista tein tänään arvion liikennevalokäyttäytymisestäni. Manuaalilla ja pykälä silmässä tavallisesti. Mutta jos ajan valoihin jotka juuri vaihtuivat punaiselle, niin sitten laitan vapaalle ja vasen jalka lepää.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Vaihde päällä ja kytkin pohjassa sekä tietysti soihtu sisällä tunnelmaa luomaan!
 

d2uce

Jäsen
Vaihde vapaalla jos väsyttää, olen kännissä tai ajan omalla autolla. Muuten kyllä ihan normaalisti vaihde silmässä ja kytkin pohjassa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tietenkin vapautan vaihteen. Neuvon myös muita kuljettajia tekemään näin, jos olen matkustajana.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Riippuu tilanteesta. Useimmiten pidän kytkimen pohjassa, mutta jos satun missaamaan vihreät parilla sekunnilla, vaihdan yleensä vapaalle, koska ei sitä jalkaa kannata turhaan rasittaa pitkissä punasissa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulee sen verran paljon seurattua noita muiden liikkujien liikennevaloja aina valoihin saapuessa, että tilannekohtaista. Esimerkiksi jos olen kääntymässä vasemmalle (erillinen liikennevalo) ja näen vasemmalla olevilla jalankulkijoilla palavan vihreän valon -> vaihde vapaalle. Jos taas valo on punainen ja vastakkaiseen suuntaankaan ei paahda merkittävästi liikennettä, niin pidän jalan kytkimellä.

Jos edellä on edes 1-2 autoa, niin silloin laitan käytännössä aina vapaalle. Paitsi tietty tapauksissa, joissa tiedän valon vaihtuvan hetken päästä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu tilanteesta, mutta ohjesääntönä varmaan sama kuin nimimerkillä @Walrus21 , eli jos missaan vihreät niukasti, vaihdan vapaalle, tätä lyhemmissä stopeissa en. Automaatilla tietysti d.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Viimeiset 12 vuotta automaatti asennossa D.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mikään ei ole rasittavampaa, kuin liikennevaloissa vihreän jo vaihduttua siellä käsi vatkaa edellä olevassa autossa edelleen vaihdetta epätoivoisesti silmään.

Tietenkin vapautan vaihteen. Neuvon myös muita kuljettajia tekemään näin, jos olen matkustajana.
Olet varmaan ihan vitun haluttua seuraa matkustajana. Itse jätän neuvojat ensimmäisen mahdollisuuden tullen kyydistä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mikään ei ole rasittavampaa, kuin liikennevaloissa vihreän jo vaihduttua siellä käsi vatkaa edellä olevassa autossa edelleen vaihdetta epätoivoisesti silmään.


Olet varmaan ihan vitun haluttua seuraa matkustajana. Itse jätän neuvojat ensimmäisen mahdollisuuden tullen kyydistä.

Neuvon myös muita autoilijoita. Ruuvaan valoissa ikkunan auki ja kerron.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös