Eihän se kytkin mitään kulu, ellei sitä kytkintä luistata. Paineasetelma taas "väsyy" joka kerta, kun kytkin painetaan pohjaan. Se väsyttää sitä hieman enemmän, jos sitä pitää kauemmin pohjassa.En ole mikään mekaanikko/autoinsinööri, joten haluaisin myös tietää miten paikallaan seisominen ja kytkimen pohjassa pitäminen kuluttaa kytkintä?
Itse vaihdan manuaalilla vapaalle ja tomaatilla D, tosin jos on tuttu risteys ja tietää että kestää, niin sitten myös tomaatilla N ja kässäri päälle.
Paineasetelma taas "väsyy" joka kerta, kun kytkin painetaan pohjaan. Se väsyttää sitä hieman enemmän, jos sitä pitää kauemmin pohjassa.
scholl kirjoitti:Miksi? Väsyykö se jalka jarrulla vai miksi pitää alkaa spedeilemään? Tottakai vaihde on valmiiksi päällä, että voi liipaista kun valot vaihtuvat.
Itselläni pitkälti sama taktiikka. Jos tiedän, että on reilusti aikaa valojen vaihtumiseen niin aina vapaalle, koska se on rennompaa. Tuntemattomissa risteyksissä katson muiden kaistojen valoista tilanteen.Riippuu tilanteesta.
Jos näen, että valot vaihtuvat punaiseksi vaihde on vapaalla. Jos taas valot ovat jo punaiset niihin tullessa niin yleensä vaihde on päällä ja kytkin lattiassa.
Jos olen ensimmäisenä autona valoissa tai muuten näen jalankulkijoiden valot vaihteen ollessa vapaalla laitan vaihteen päälle kun jalankulkijoilla valot muuttuvat punaiseksi.
Molemmissa on vielä hyvä laittaa pykälä päälle tai meno alkaa tökkiä!Autolla ajaminen on kuin rakastelisi kaunista naista.
Vaihdat vapaalle, annat liukua hitaasti ja odotat vihreätä valoa. Kun kaikki on ok, painat kaasun pohjaan.
Aivan käsittämätöntä. Vapaalle vaihtamisen ymmärrän jos valot ovat hitaat ja tietää joutuvansa odottamaan, saatan tehdä niin itsekin, mutta kässäri liikennevaloissa on yhtä kätevää kuin Hummerin käyttäminen "kauppakassina".
Molemmissa on vielä hyvä laittaa pykälä päälle tai meno alkaa tökkiä!
Autolla ajaminen on kuin rakastelisi kaunista naista.
Taajamissa aina vapaalla jos edessä on suojatie. Ja manuaaliauto on mulla. Sitten aina kun edessä menevä suojatie vaihtuu punaiseksi niin alan laittamaan vaihdetta silmään..
Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?
Käsijarrua en ainakaan itse tarvi kuin pari kertaa vuodessa eli silloin, jos jättää (edit: eli pysäköi eli en ole itse autossa) niin jyrkkään mäkeen, että on vaarana auton luisuminen.