Liikennevaloissa vaihde vapaalla vai kytkin pohjassa?

  • 24 720
  • 83

Vaihteella vai vapaalla valoissa?

  • Manuaali: Vaihde vapaalla

    Ääniä: 112 31,7%
  • Manuaali: Pykälä silmässä

    Ääniä: 187 53,0%
  • Automaatti: N tai P

    Ääniä: 5 1,4%
  • Automaatti: D

    Ääniä: 99 28,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 9 2,5%

  • Äänestäjiä
    353

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En ole mikään mekaanikko/autoinsinööri, joten haluaisin myös tietää miten paikallaan seisominen ja kytkimen pohjassa pitäminen kuluttaa kytkintä?
Eihän se kytkin mitään kulu, ellei sitä kytkintä luistata. Paineasetelma taas "väsyy" joka kerta, kun kytkin painetaan pohjaan. Se väsyttää sitä hieman enemmän, jos sitä pitää kauemmin pohjassa.

Painelaakeri taas kuluu sitä enemmän, mitä useammin kytkintä käyttää. Aika on tässä asiassa ratkaisevassa asemassa.

Asia on siis hieman kaksipiipuinen tämän asetelman kohdalla, sillä vapaalle heitettäessä käyttökertoja tulee enemmän, mutta vastaavasti taas pitkä jatkuva painaminen veltostuttaa sitä asetelmaa normaalia enemmän.

Niin viisas en ole, että tietäisin sen teoreettisen ajan, joka kuluttaa enemmän, kuin kaksi ylimääräistä lyhyttä painallusta.
 

scholl

Jäsen
Itse vaihdan manuaalilla vapaalle ja tomaatilla D, tosin jos on tuttu risteys ja tietää että kestää, niin sitten myös tomaatilla N ja kässäri päälle.

Miksi? Väsyykö se jalka jarrulla vai miksi pitää alkaa spedeilemään? Tottakai vaihde on valmiiksi päällä, että voi liipaista kun valot vaihtuvat. Ne joilla on manuaalivaihteinen, saavat kärsiä ja painaa sitä kytkintä lattiaan. Jos ei pysty niin salille treenaamaan lisää. Käsijarrua en ainakaan itse tarvi kuin pari kertaa vuodessa eli silloin, jos jättää (edit: eli pysäköi eli en ole itse autossa) niin jyrkkään mäkeen, että on vaarana auton luisuminen.
 

scholl

Jäsen
Paineasetelma taas "väsyy" joka kerta, kun kytkin painetaan pohjaan. Se väsyttää sitä hieman enemmän, jos sitä pitää kauemmin pohjassa.

Ihan naurettavaa laskea tuollaisia tosissaan. Autot eivät ole tehty ikuisiksi. Joskus niitä osia pitää uusia ja sillä sipuli. Hölmöläisten hommia tuollaiset, että aletaan valoissa pelaamaan vaihdekepin kanssa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaihde vapaalle joku 10 metriä ennen jonon päätä/valoja ja loppumatka vauhdilla liukuen. Siinä sitten möllötellään jalka jarrulla. Tosin vaihdan ennen valoja melkein aina alaspäin kolmoselle, ellei sillä jo edetä ja painelen menemään moottorijarrutuksen avustamana.

Pitävällä alustalla mäkilähdöt jyrkästäkin mäestä otetaan nopealla yhtäaikaisella oikean ja vasemman jalan toiminnalla niin että kytkintä luistatellaan korkeintaan sekunti. Alaspäin valumiseen en niin kiinnitä huomiota jos takana on tyhjää. Liukkaalla sitten käsijarru avuksi. Muutenhan mun repäisevällä lähtötyylillä lähdettäis pian valumaan väärään suuntaan mäkeä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Nykyaan molemmissa autoissa on tomaatti, joten au tomaatti on deella.

Manuaaleilla oltiin aina vapaalla liikennevaloissa.

Autolla ajaminen kun on vahan niin kun golfia (juu, uskokaa tai alkaa!): mita vahemman teet, sita parempaa on jalki.

Saa lainata vapaasti!
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Autolla ajaminen on kuin rakastelisi kaunista naista.

Vaihdat vapaalle, annat liukua hitaasti ja odotat vihreätä valoa. Kun kaikki on ok, painat kaasun pohjaan.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
scholl kirjoitti:
Miksi? Väsyykö se jalka jarrulla vai miksi pitää alkaa spedeilemään? Tottakai vaihde on valmiiksi päällä, että voi liipaista kun valot vaihtuvat.

Ei väsy, mutta jalka kytkimellä jäkittäminen on vain tylsää, mieluummin maksimoin mukavuuden ja vaihdan vapalle.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Automatic on tällä hetkellä käytössä, ja aina valoissa on D silmässä. Mitä sitä turhaan ruveta säätämään. Jarrun painaminen ei rasita, ja sitä paitsi on helppo alkaa hivuttamaan eteenpäin, kun esim. risteävät jalankulkuvalot vaihtuvat punaiseksi.
Manuaalilla aina kytkin pohjassa ja jalka jarrulla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Vaihde vapaalla? Hellittäkää nyt edes liikenteessä sen brenkun ja viihteen kanssa.
 

Kaivanto

Jäsen
Kolmea neljästä vaihtoehdosta on tullut käytettyä. Automaatilla D ja säällisellä manuaalilla vapaalla. Vanhoilla manuaaliritsoilla kytkin pohjassa, koska vaihteen lupsahtaminen hahloon voi kestää mitä vaan sekunnin ja minuutin väliltä.

Tavallaan on ihan sama olla automaatilla D tai manuaalilla vaihde silmässä, toisessa joutuu vaan pitämään jarrua ja toisessa kytkintä pohjassa. Noissa tulee kuitenkin toimittua erilailla, koska jarrun painaminen on sen verran köykäisempää.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Riippuu tilanteesta.

Jos näen, että valot vaihtuvat punaiseksi vaihde on vapaalla. Jos taas valot ovat jo punaiset niihin tullessa niin yleensä vaihde on päällä ja kytkin lattiassa.

Jos olen ensimmäisenä autona valoissa tai muuten näen jalankulkijoiden valot vaihteen ollessa vapaalla laitan vaihteen päälle kun jalankulkijoilla valot muuttuvat punaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

d2uce

Jäsen
Manuaali. Vasen jalka tanassa, useimmiten. Joskus toki lipsautan hupailumielessä vapaalle.
 

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Riippuu tilanteesta.

Jos näen, että valot vaihtuvat punaiseksi vaihde on vapaalla. Jos taas valot ovat jo punaiset niihin tullessa niin yleensä vaihde on päällä ja kytkin lattiassa.

Jos olen ensimmäisenä autona valoissa tai muuten näen jalankulkijoiden valot vaihteen ollessa vapaalla laitan vaihteen päälle kun jalankulkijoilla valot muuttuvat punaiseksi.
Itselläni pitkälti sama taktiikka. Jos tiedän, että on reilusti aikaa valojen vaihtumiseen niin aina vapaalle, koska se on rennompaa. Tuntemattomissa risteyksissä katson muiden kaistojen valoista tilanteen.

Hieman vajaa vuosi sitten päättyneessä autokoulussa opetettiin, että mäkilähdöissä pitäisi pitää kytkin tuntumalla ettei auto valuisi taaksepäin. Kortin saamisen jälkeen en ole kuitenkaan kertaakaan näin tehnyt vaan olen käyttänyt käsijarrua ja sitäkin vain todella jyrkissä mäissä jossa joku on persiissä kiinni. Opettajat neuvoivat myös pitämään kytkin aina pohjassa valoissa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Aivan käsittämätöntä. Vapaalle vaihtamisen ymmärrän jos valot ovat hitaat ja tietää joutuvansa odottamaan, saatan tehdä niin itsekin, mutta kässäri liikennevaloissa on yhtä kätevää kuin Hummerin käyttäminen "kauppakassina".

Jälkimmäinenhän vasta kätevää onkin - Italiassa. Siellä, kun ei ole niin justiinsa, jos vähän kolhaiset parkissa olevaa autoa tehdessäsi itsellesi tilaa...
 

d2uce

Jäsen
Molemmissa on vielä hyvä laittaa pykälä päälle tai meno alkaa tökkiä!

Tuossa Kourujärven Ponnistuksen tapauksessa ei olisi minkäälaista tökkimistä tai muuta suotavaa liikehdintää.

Hirveä huuto, mitään ei tapahdu ja puna nousee kasvoille suunnattoman nolouden tunteen hiipiessä pintaan.
 

Rocco

Jäsen
Taajamissa aina vapaalla jos edessä on suojatie. Ja manuaaliauto on mulla. Sitten aina kun edessä menevä suojatie vaihtuu punaiseksi niin alan laittamaan vaihdetta silmään. Muuten aika pitkälle pidän vaihdetta silmässä, ainakin jos takana on muita. Koitan aina lähteä valoista niin ripeästi kuin mahdollista, koska itseä v*tuttaa suunnattomasti jos valoista ei päästä läpi kun joku kehari sohlaa siellä jonon ensimmäisenä.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Vaihde vapaalla ja jarru pohjassa, kunnes risteävälle liikenteelle vaihtuu keltainen. Siinä vaiheessa vaihde silmään ja valmiina lähtöön. Jos risteävän liikenteen valoja ei näe, tapanani on pitää vaihde silmässä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taajamissa aina vapaalla jos edessä on suojatie. Ja manuaaliauto on mulla. Sitten aina kun edessä menevä suojatie vaihtuu punaiseksi niin alan laittamaan vaihdetta silmään..

Komppaan. Samalla tavalla osaan lukea muista valoista koska omat ovat lähellä vaihtumista. Näin on aina tehty ja tullaan aina tekemään.

Vielä enemmän vituttaa autoilijat jotka jostain syystä vaihtavat vapaalle tasa-arvoisessa risteyksessä ja rupeavat runkkaamaan sitä vaihdetta silmään lähdön tullessa. Onneksi nämä ovat iso vähemmistö.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?

Tuskin sillä on mitään väliä uudessa autossa. Itse taas vaihdan N:lle kuumalla ilmalla kapunkiajossa. Tällä vältetään vaihteistoöljyjen turha kuumeneminen 20-vuotiaassa vanhuksessani ja sitä kautta lisätään laatikon käyttöikää.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsijarrua en ainakaan itse tarvi kuin pari kertaa vuodessa eli silloin, jos jättää (edit: eli pysäköi eli en ole itse autossa) niin jyrkkään mäkeen, että on vaarana auton luisuminen.

Huomauttaisin että se P-asento ei periaatteessa lukitse kun toisen pyörän, jos autossa ei ole tasauspyörastönlukkoa. Lisäksi sen parkkisalvan pettämien ei ole ihan ennen kuulumatointa. Kässäriä käyttämällä se vieläpä pysyy kunnossa, toki tämä koskee vain meitä tavallisia kuolevaisia joiden rahavarat ovat rajalliset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös