Liigapelaajat rikoksen tiellä

• 549 746
  • 2 441

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Täällä on paljon hyvää keskustelua. Asiat eivät ole niin yksiulotteisia mitä moni saattaa pienessä tunnepiikissä julistaa.

Minun mielestäni Lahtisen on ok pelata jossain kolmosdivarissa, etenkin jos seuralla on jo aiempaa historiaa ja sitä kautta käytäntöjä yhteistyössä kyseisen vankilan kanssa. Seuralta joo aika hölmöjä kommentteja medialle, mutta kun katsoo miten heikolla tolalla on Liigatasolla viestintä, en ylläty yhtään, että kolmosdivarissa viestitään typerästi. Lahtinen tuskin saa tuosta palkkaa tai hädin tuskin seuran verkkareita, mutta kai tuokin nyt ajaa sen työllistymispuolen mitä vankilat yrittävät tuomioiden lusimisen oheen saada.

Ja se on ihan ymmärrettävää, että vangeille halutaan antaa Suomessa pääsääntöisesti toinen mahdollisuus ja auttaa heitä integroitumaan takaisin yhteiskuntaan. Se on vain ikävä fakta, että vankeinhoitokin maksaa aika helvetisti rahaa, joten jos jollain pystytään tätä välttämään ja "säästämään", niin se on integrointiin panostaminen. Sekään ei ole varsinaisesti hyvä homma, että vankilareissujen päämäärään olisi katkeroittaa vankeja. @Kiekoton Mies totesi yllä hyvin, että yhteiskunnan ulkopuolelle jäävä katkera yksilö on vaaraksi yhteiskunnalle.

Vähän samaan aiheeseen liittyen, jos vangilta viedään käsistä kaikki mahdollisuudet tehdä parannus ja palata takaisin yhteiskuntaan, se on syöttö lapaan kaikille rikollisliigoille, liivijengeille ja katujengeille. Tuolla aidan hämärällä puolen pyritään juuri poimimaan talteen tuollaisia kavereita, joille ainoa vaihtoehto voi olla syöksyminen yhä syvemmälle rikolliseen maailmaan.

Olen sitä mieltä, että oikeuslaitos päättää Suomessa sopivat rangaistukset. Välillä (tai joskus tuntuu että aika usein) ne herättävät ihmetystä, mutta pääsääntöisesti siellä pitäisi tietää tavan kansaa paremmin, millaisia tuomioita kuuluu jakaa. Oikeusvaltioon ei kuulu mitkään "varjotuomioistuimet", missä vaikkapa joku sivullinen tekee päällekarkauksen rikoksentekijää kohden. Sama juttu myös ammattinharjoittamiseen. Mikäli oikeuslaitos ei osana rangaistusta halua viedä tuomitulta mahdollisuutta toteuttaa työtään, niin lähtökohtaisesti sen tulisi olla sallittua. Jotkut työpaikat pystyy jo nyt ryssimään ihan jo lain puolesta rikoksia tekemällä, esimerkiksi sotilasarvon menettämisellä.

Samaan hengenvetoon kuitenkin totean, että myös seuroilla on tietenkin oikeus jättää palkkaamatta Lahtinen riveihin. En usko hetkeäkään, että Lahtista nähdään Liigassa, mutta jossain ulkomailla tilanne voi olla toinen ja Lahtinen on mielestäni vapaa sinne siirtymään, kunhan tuomio on lusittu kunnialla läpi.

Itse en näe sitä sen suurempana ongelmana, että Lahtista on nähty joskus Jyväskylässäkin jäähallilla. JYP ei voi noin vain porttikieltoja jaella, ja jossain määrin ymmärrän Lahtistakin siinä, että kun on koko elämänsä kasvanut jäähallilla, niin sieltä jääminen pois voi olla henkisesti vaikeaa. Tosin en itse Lahtisena viitsisi näyttää tässä kohti naamaa ex-työnantajan työpaikalla, mutta jos hän niin tekee, niin ei siinä ole muilla oikein mitään sitä estämään. Ja kun tässäkin on vähän se haaste, että missä Lahtinen nyt saisi aikaansa viettää? Jos jäähallille ei ole asiaa, onko asiaa Prismaan tai lenkkipolulle? Näitäkin olisi helppo kommentoida pienellä öyhötysviballa, että "siellä se nyt ostaa Prismasta eineksiä kuin mitään ei olisi tapahtunut, siellä se juoksee yömyöhään hiljaisella lenkkipolulla vaikka vankilatuomio odottaa".

Siinä missä hallilla käynti on ihan ok, niin ravintolaelämään liittyvistä asioista tekisi mieli läpsiä Seveä poskille. Sevellä on mennyt koko aikuisiän lujaa viinan kanssa, ja nämä elämän käännekohdatkin ovat liittyneet vahvasti alkoholiin. Vaikka yökerhossa käyminen ei ole synonyymi alkoholin nauttimiselle, niin Seven kannattaisi nyt ottaa helvetin pitkä pesäero kaikkiin päihteisiin.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en näe sitä sen suurempana ongelmana, että Lahtista on nähty joskus Jyväskylässäkin jäähallilla. JYP ei voi noin vain porttikieltoja jaella, ja jossain määrin ymmärrän Lahtistakin siinä, että kun on koko elämänsä kasvanut jäähallilla, niin sieltä jääminen pois voi olla henkisesti vaikeaa. Tosin en itse Lahtisena viitsisi näyttää tässä kohti naamaa ex-työnantajan työpaikalla, mutta jos hän niin tekee, niin ei siinä ole muilla oikein mitään sitä estämään. Ja kun tässäkin on vähän se haaste, että missä Lahtinen nyt saisi aikaansa viettää? Jos jäähallille ei ole asiaa, onko asiaa Prismaan tai lenkkipolulle? Näitäkin olisi helppo kommentoida pienellä öyhötysviballa, että "siellä se nyt ostaa Prismasta eineksiä kuin mitään ei olisi tapahtunut, siellä se juoksee yömyöhään hiljaisella lenkkipolulla vaikka vankilatuomio odottaa".
Olen itse nähnyt Liigapelissä koevapaudessa olevan tappajan. Katseli siellä muina miehinä peliä ja hörppi kahvia. Kyllä siinäkin mielessä kävi onko tämä oikein. Ei ketään silti kiinnostanut, vaikka rikos on rangaistusasteikolla mitaten moninkertaisesti vakavampi.

Seksuaalirikokset herättävät tavan kansalaisesessa eri tavalla inhoa ja iljetystä mutta porttikiellot rikollisille eivät taida olla realismia.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen itse nähnyt Liigapelissä koevapaudessa olevan tappajan. Katseli siellä muina miehinä peliä ja hörppi kahvia. Kyllä siinäkin mielessä kävi onko tämä oikein. Ei ketään silti kiinnostanut, vaikka rikos on rangaistusasteikolla mitaten moninkertaisesti vakavampi.

Seksuaalirikokset herättävät tavan kansalaisesessa eri tavalla inhoa ja iljetystä mutta porttikiellot rikollisille eivät taida olla realismia.

Joo ei oikein voi porttikieltoa jaella tai sortuu syrjintään ja sitten voikin joutua maksumieheksi itse.

Eiköhän ympäri Suomen ole jäähalleissa nähty rikollisia, tuomionsa jo suorittaneita ja niitä joilla tuomion suoritus on käynnissä tai vasta edessä.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lahtinen kertoo Suomikiekon haastattelussa, ettei kadu tekoaan, koska ei mielestään ole tehnyt mitään väärää...

MItään ei ole tapahtunut mutta oikeuslaitos pisti melkein 2v linnatuomion? Kuitenkaan Lahtinen ei ole katkera, vaikka koko elämä meni uusiksi ja kiekkoura ainakin Liigan suhteen loppui. Vähän ristiriitaisen kuuloista....

"Olisin kysynyt, kaduttaako sinua jokin tässä tapauksessa, mutta ehkä vastasitkin siihen jo, kun sanoit, että kiistät rikoksen?

– Niin, just näin. En kyllä kadu mitään, kun itse tiedostan, että mitään ei ole tapahtunut. Ei siinä pysty alkaa katuakaan mitään. Juuri kuten sanoit, että vastasin periaatteessa jo tuohon kysymykseen."

Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Tämä kohta hieman ihmetytti.

"Pelikaverit, kiekkoyhteisö, ovatko pysyneet tukena vai ovatko katkaisseet välit?

– Ainakin ne ihmiset, joiden kanssa olen puhunut – mäkin olen välillä käynyt katsomassa pelejä – tulevat vielä juttelemaan ja tsemppaamaan. En ole ainakaan huomannut, että hekään olisivat mitenkään kääntäneet selkää. Tottakai niitäkin ihmisiä on ja muuta, mutta mitä itse olen huomannut, tuntuu ainakin ettei olisi käännetty takkia."

Itse, kun en ole törmännyt vielä yhteenkään kiekkoihmiseen, joka olisi Lahtista tässä tukenut. Päinvastoin. Vaikea kuvitella, että tsemppaajia olisi ihan kauheasti jäähalleilla tai missään muuallakaan.

Linkki: Pelottaako vankila? Näin Severi Lahtinen vastasi SuomiKiekon haastattelussa

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Tältä pohjalta lienee turha odottaa peiliin katsomista, itsetutkiskelua ja katumusta johtaen henkiseen kasvuun uudeksi, paremmaksi ihmiseksi. Kun ei kerran ole koskaan mitään väärää tehnyt. No, ainakin näillä lausunnoilla varmistaa, ettei media ja suuri yleisö anna sitä toista mahdollisuutta ja unohda Lahtisen historiaa.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Tältä pohjalta lienee turha odottaa peiliin katsomista, itsetutkiskelua ja katumusta johtaen henkiseen kasvuun uudeksi, paremmaksi ihmiseksi. Kun ei kerran ole koskaan mitään väärää tehnyt. No, ainakin näillä lausunnoilla varmistaa, ettei media ja suuri yleisö anna sitä toista mahdollisuutta ja unohda Lahtisen historiaa.
Joo kyllä se vaatii kasvu oman tilansa näkemistä. Jos kaikki on tapahtunut yhteisymmärryksessä, niin ei kait siinä sitten mitään voi. Tässähän ihminen on yhteiskunnan viaton uhri. Kameroita ja äänitteitä kun ei ole, niin kaikki on mahdollista selittää itselleen myönteisesti. Voihan olla tai voihan olla olematta. Ilmeisen vahvat näytöt kuitenkin oikeudessa on ollut, kun tuomio on tullut.

En halua väärää viestiä toistaa ja minua saa ojentaa jos muistan väärin, mutta eikös teko tapahtunut vahvassa humalatilassa? Voisikohan sillä humalatilalla olla vaikutusta siihen, ettei muista todella mitä on tapahtunut? Toivottavasti joku juttelee hieman alkoholin vaikutuksista tuolla vankilan kuntoutuksessa. Se ettei muista, ei tarkoita sitä ettei mitään ole tapahtunut. Huonolta näyttää tämä keissi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: nixu

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kai KiePolta löytyy vielä junnujengejä, joita ”Seve” voi sitten mukavasti pelipäivien välissä käydä valmentamassa, ettei käy aika tylsäksi. Tai miksipä ei samalla herra mukaan vetämään vaikkapa jotain tyttöjen treenejä…
Ei ole junnuja. Alkuperäinen KiePo, joka oli ihan tavallinen kiekkoseura junnuineen, lakkasi olemasta vuosituhannen vaihteessa, kun yhdistyivät ViKin (Vilppulan Kiekko) kanssa, ja syntyi alueen kiekkotoimintaa vieläkin pyörittävä KPK (Koillis-Pirkan Kiekko). Tämä nykyinen KiePo on siis uudelleenlämmitys, ja sillä on vain tuo III-divarissa pelaava miesten joukkue. KPK:n edustus muuten pelaa II-divarissa, eli alueella olisi siis myös korkeamman sarjatason joukkue, mutta siellä Lahtinen siis ei ole pelaamassa, ja hyvä niin.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Tässä on vähän sama asia mielestäni nyt käsillä kun naisten kanssa parisuhteessa, vaikka omassa mielestä ei ole tehnyt mitään väärää niin silti kannattaa pyytää anteeksi ja vieläpä vilpittömästi. Ihan sama mitä oikeasti on tapahtunut. Tässä olisi kuitenkin ollut mahdollisuus tehdä vielä "Roope Salmiset" ainakin jossain määrin.

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Uskon, ja toivon, että suomen oikeuslaitos osaa tehdä OIKEAT päätökset. Hänet on tuomittu raiskauksesta ja annettu 2v tuomio. Tuommoista tuomiota tuskin annetaan ihan vaan nuin huvikseen.

Niin sitten tää pelle kehtaa vielä sanoa, että mitään väärää ei ole tapahtunut. Enkä ole tehnyt mitään väärää. Kertoo aika paljon ihmisestä.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uskon, ja toivon, että suomen oikeuslaitos osaa tehdä OIKEAT päätökset. Hänet on tuomittu raiskauksesta ja annettu 2v tuomio. Tuommoista tuomiota tuskin annetaan ihan vaan nuin huvikseen.

Niin sitten tää pelle kehtaa vielä sanoa, että mitään väärää ei ole tapahtunut. Enkä ole tehnyt mitään väärää. Kertoo aika paljon ihmisestä.

En puolustele Lahtista, mutta yleisesti jos ihminen ei koe tehneensä väärin, niin eikai sitä silloin pidä sanoa tehneensä väärin.

Ei olisi ensimmäinen väärä tuomio.

MUTTA, vankilathan on aina täynnä syyttömiä ihmisiä.

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Tuliko tälle Lahtiselle siis lähtöpassit sieltä Slovakian rikollisjengistä vai omasta tahdosta takaisin tänne? Eikö olis voinu vaan jäädä ja kadota sinne Slovakian sarjoihin jos ei kerta vieläkään ole istumassa.

Se että kehtaa edes näyttää naamaansa yökerhoissa yms kertoo ettei kadu tekojaan pätkääkään.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko tuosta mitään hyvää laajaa artikkelia tarjolla missä on kuvailtu tapahtumasarja ja kerrottu Lahtisen tarina sekä uhrin oma versio miten tapahtumat ovat edenneet? Koitin itse mielenkiinnosta hieman etsiä ja aika sekavalta vaikutti, mutta artikkelit olivat lyhyitä mistä puuttui varmasti sitä ja tätä.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onko tuosta mitään hyvää laajaa artikkelia tarjolla missä on kuvailtu tapahtumasarja ja kerrottu Lahtisen tarina sekä uhrin oma versio miten tapahtumat ovat edenneet? Koitin itse mielenkiinnosta hieman etsiä ja aika sekavalta vaikutti, mutta artikkelit olivat lyhyitä mistä puuttui varmasti sitä ja tätä.
Itse uskon, että Lahtinen ei välttämättä juurikaan edes muista tapahtumia, sen käsityksen jotenkin sain uutisista. Siihen nähden jotenkin inhottaa esim se selittelyvideo.

Kommentit oli täynnä "free Seve"-kommentteja. Tuo ylitsevuotava symppauksen määrä on varmasti omiaan luomaan hänelle itselleenkin käsityksen, että mähän olen hyvä jätkät, en mitään tekisi.

Lahtisen itsensä kannalta toivottavaa, että viimeistään siellä vankeudessa ollessaan alkaisi miettiä omaa alkoholinkäyttöään ja käytöstä muutenkin.

Lätkätähdethän ovat usein tietyllä tavalla kasvaneet etuoikeutetussa asemassa. Koulussa yleensä niitä suosittuja poikia jne, sellaisessa ympäristössä se ego kasvaa helposti vähän liian suureksi.

Se video hämmentää edelleen isosti. En muista montaakaan tuollaista nähneeni julkisuudenhenkilöiltä. Mitähän kuvitteli sillä saavuttavansa?

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuliko tälle Lahtiselle siis lähtöpassit sieltä Slovakian rikollisjengistä vai omasta tahdosta takaisin tänne? Eikö olis voinu vaan jäädä ja kadota sinne Slovakian sarjoihin jos ei kerta vieläkään ole istumassa.

Se että kehtaa edes näyttää naamaansa yökerhoissa yms kertoo ettei kadu tekojaan pätkääkään.
Veikkaisin ettei saanut sopimusta kun tuomio pitää pian suorittaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy