Liigapelaajat rikoksen tiellä

  • 408 845
  • 2 003

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Itse en usko että lätkänpelaajien lähtökohtaisesti tarvis raiskata ketään mikäli on nimeä ja ulkonäköä.
Onpa ihan vitun tyhmä kommentti.

Nimimerkki @xps tuossa asian yllä erinomaisesti kiteytti:

Niin, raiskauksessa kai harvemmin on kyse seksistä tai sen puutteesta, vaan halusta alistaa, nöyryyttää ja tehdä pahaa toiselle ihmiselle.

Tuolla logiikalla esim. kuuluisa näyttelijä, laulaja, somepersoona, tai oikeastaan kukaan, hyvännäköinen ja kuuluisa henkilö ei lähtökohtaisesti olisi mahdollinen raiskaaja, kun ei tarvitse. Huhhei.
 

Siisel1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juuso Mäenpää, Arsenal FC
Tässä nyt unohtuu monelta se että on myös sellaisia naisia joista käytetään nimitystä Gold Digger.

Lätkänpelaajat menee siihen samaan metsästettävien sakkiin jos nimi on tunnettu. Otetaan nyt esimerkkinä Heljanko. Jos kyseessä ei olis ollut tunnettu lätkänpelaaja niin Vainio tuskin olisi mitään tehnyt vaikka Heljanko komea kaveri onkin.

Aila moni lätkäpelaaja saa helpostikin mimmin jos niikseen tulee joten pesänsaamisesta se tuskin jää kiinni.

Mitä tapaus Lahtiseen tulee niin siinä on mahdollisuus että uhri tiesi kuka tämä oli ja sitten kävi mitä on jo tiedossa. Itse en usko että lätkänpelaajien lähtökohtaisesti tarvis raiskata ketään mikäli on nimeä ja ulkonäköä.
Kyseessä on tuomittu raiskaaja. Silti yrität häntä puolustella. Sen verran uskon Suomen oikeuslaitokseen, että ei sieltä tule vastaavaa tuomiota ilman selkeää näyttöä.

Varmasti tunnettu henkilö saa seuraa muita enemmän. Se ei silti ole peruste käyttää hyväksi toista tai raiskata.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Täällä on näköjään helvetin monta urpoa taas jotka ei osaa ymmärtää luettua. Puhuin tapauksista yleisellä tasolla.
Lahtinen teki mitä teki ja sai tuomion.... Edellinen viesti vaan antoi osviittaa siitä mitä on voinut myös tapahtua.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saapa nähdä onko tämä kaveri kokoonpanossa seuraavassa pelissä niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei häntä toki ainakaan vielä ole syylliseksi tuomittu, mutta luulisi tuollaisessa tilanteessa henkisen kuorman olevan sen verran kova, ettei jääkiekon pelaamisesta ammattitasolla ja normaalista pukukoppi elämästä joukkuekavereiden kanssa tulisi yhtään mitään.
Varsinkin case Lahtisen jälkeen saattaa nuorella miehenalulla pyöriä monenlaiset ajatukset mm. tässäkö lätkäura oli? Nyt kun uutinen julkaistu, tyyppi tietää, että nimiä spekuloidaan ja jossain netissä varmasti oma nimi jo yhdistettynä tapaukseen.

Jos tällaisessa tilanteessa alle kaksikymppinen kundi pystyy keskittymään lätkäpeliin, ylipäänsä valmistaen itsensä peliin, ja sitten vielä pelaamaan vaadittavalla tasolla, niin aika robotti saa olla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mahdollisen tekijän nimen voi käydä kurkkaamassa muuan toiselta keskustelupalstalla.

Näissä nimien jakeluissa, oli ne sitten keskustelupalstoilla nimimerkin suojissa tehty tai esim. facessa omalla nimellä kannattaa olla aika tarkkana. Ne voi tulla omalle kohdalle hyvinkin kalliiksi,jos on väärässä. Ja muutenkin.

Mistähän ko. kaverin nimispekulointi on lähtenyt liikkeelle
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihmisten suhtautumisen, jääkiekkoyhteisönkin, muuttumisen tarve on taas ilmeinen. Ei ole tarpeen ketään ristiinnaulita vain syytöksen vuoksi. Pidän itse hyvänä linjana, että nimeä ei nykyilmapiirissä julkaista ennen tuomiota. Spekulointi palstoilla lentää jo muutenkin kovilla kierroksilla. Riippumatta tuomiosta, mainehaittaa saadaan jo pelkällä syytteellä aikaiseksi. Mutta se tarve asenteiden muutokseen elää siinä, että keskustelupalstoilta löytyy tämänkaltaisia viestejä:
Mitä tapaus Lahtiseen tulee niin siinä on mahdollisuus että uhri tiesi kuka tämä oli ja sitten kävi mitä on jo tiedossa. Itse en usko että lätkänpelaajien lähtökohtaisesti tarvis raiskata ketään mikäli on nimeä ja ulkonäköä.
Vähättelyä, "mutku ei lätkän pelaajien tarvi raiskata saadakseen" -olkiukkoilua, jopa uhrien syyttelyä.

Jääkiekkoilijan ulkonäkö, status tai mikä tahansa ei ole mikään vapaudu vankilasta kortti. Se ei ole mikään tae siitä, etteikö jonkinlaista ahdistelua tai jopa raiskausta olisi voinut pelaaja tehdä. Merkitystä on teoilla. Se, "ettei jotain lähtökohtaisesti tarttis tehdä" ei merkitse paskaakaan tällaisessa tilanteessa. Tällainen argumentaatioa on sitä uhrien vähättelyä ja ongelman maton alle lakaisemista, joka johtaa vaikenemisen kulttuuriin. Vaikenemisen kulttuuriin, jossa ei ole mitään hyvää. Se johtaa vain siihen, että uhrit avun ja oikeuden saamisen sijaan jäävät helpommin kärsimään yksin. Pelätään leimautumista, pelätään häpeää. Sitä kehityskulkua ei pitäisi mitenkään tukea. Mutta tällainen tekijöiden puolustelu tai uhrien syyllistäminen johtaa osaltaan juuri siihen.

Lahtinen on käräjillä raiskauksesta tuomittu. Sitä ei tehdä vailla näyttöä. On äärimmäisen vastenmielistä tällaisessa tilanteessa uhria edes yrittää jotenkin tilanteesta syyttää. Uhri ei ole syyllinen, tekijä on.

Se, ettei ketään kannata lynkata ennen tuomiota, on yksi asia. Mutta "ei varppina näin ole tehnyt, koska status" -argumentaatio ei kestä päivänvaloa. Kiekkoilijoissakin on kusipäitä. Eivät kaikki toimi soveliaisuuden rajojen puitteissa. Pidän ihan terveenä, jos tämän osalta vaikenemisen aika on ohi. Kusipäät ovat kusipäitä. Ottamatta päivän syytteeseen kantaa, mutta jos joku on ahdisteluun tai jopa raiskaukseen sortunut, hänet pitää sen mukaan tuomita. Kiekkoilijan status syytetyllä ei tarkoita, että uhri olisi syyllinen yhtään mihinkään.

Nähdäkseni se kertoo lähinnä kirjoittajan / puhujan asenteista, jos lähtökohtainen ajatus on lähteä kyseenalaistamaan uhrin motiiveja tai niillä spekuloimaan. Ei Suomessa uhreille rahaa tarjolla ole. Leimaamista ja kaikenlaista paskaa somessa luettavaksi sitäkin enemmän. Se seuraa tietoa, kuinka hankala ainakaan pelkissä sana sanaa -tapauksissa vastaan on saada edes minkäänlaista tuomiota syytetylle. Henkinen taakka jo tapahtuneesta olisi riittämiin, joten toivon vahvasti, etteivät uhrit ainakaan käy internetissä tällaista syyllistävää paskaa vielä lukemassa päälle. Kynnys astua esiin tuntuu olevan varsin korkea edelleen muutenkin, ymmärrettävää kyllä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Varsinkin case Lahtisen jälkeen saattaa nuorella miehenalulla pyöriä monenlaiset ajatukset mm. tässäkö lätkäura oli? Nyt kun uutinen julkaistu, tyyppi tietää, että nimiä spekuloidaan ja jossain netissä varmasti oma nimi jo yhdistettynä tapaukseen.

Jos tällaisessa tilanteessa alle kaksikymppinen kundi pystyy keskittymään lätkäpeliin, ylipäänsä valmistaen itsensä peliin, ja sitten vielä pelaamaan vaadittavalla tasolla, niin aika robotti saa olla.
Jep. Voisin heittää lonkalta että yli 90% niistä itsevarmimmistakin hokijätkä-kukkopojista olisi tuossa ylläkuvatussa tilanteessa aika mietteliästä poikaa ja jääkiekko ei varmastikaan ihan päällimmäisenä olisi mielessä, puhumattakaan jostakin seuraavaan peliin fokusoitumisesta. Voisin jollain tasolla asettua itse tuohon asemaan, ja pelkkä ajatuskin jo tuo kylmän hien pintaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ihmisten suhtautumisen, jääkiekkoyhteisönkin, muuttumisen tarve on taas ilmeinen. Ei ole tarpeen ketään ristiinnaulita vain syytöksen vuoksi. Pidän itse hyvänä linjana, että nimeä ei nykyilmapiirissä julkaista ennen tuomiota. Spekulointi palstoilla lentää jo muutenkin kovilla kierroksilla. Riippumatta tuomiosta, mainehaittaa saadaan jo pelkällä syytteellä aikaiseksi. Mutta se tarve asenteiden muutokseen elää siinä, että keskustelupalstoilta löytyy tämänkaltaisia viestejä:

Vähättelyä, "mutku ei lätkän pelaajien tarvi raiskata saadakseen" -olkiukkoilua, jopa uhrien syyttelyä.

Jääkiekkoilijan ulkonäkö, status tai mikä tahansa ei ole mikään vapaudu vankilasta kortti. Se ei ole mikään tae siitä, etteikö jonkinlaista ahdistelua tai jopa raiskausta olisi voinut pelaaja tehdä. Merkitystä on teoilla. Se, "ettei jotain lähtökohtaisesti tarttis tehdä" ei merkitse paskaakaan tällaisessa tilanteessa. Tällainen argumentaatioa on sitä uhrien vähättelyä ja ongelman maton alle lakaisemista, joka johtaa vaikenemisen kulttuuriin. Vaikenemisen kulttuuriin, jossa ei ole mitään hyvää. Se johtaa vain siihen, että uhrit avun ja oikeuden saamisen sijaan jäävät helpommin kärsimään yksin. Pelätään leimautumista, pelätään häpeää. Sitä kehityskulkua ei pitäisi mitenkään tukea. Mutta tällainen tekijöiden puolustelu tai uhrien syyllistäminen johtaa osaltaan juuri siihen.

Lahtinen on käräjillä raiskauksesta tuomittu. Sitä ei tehdä vailla näyttöä. On äärimmäisen vastenmielistä tällaisessa tilanteessa uhria edes yrittää jotenkin tilanteesta syyttää. Uhri ei ole syyllinen, tekijä on.

Se, ettei ketään kannata lynkata ennen tuomiota, on yksi asia. Mutta "ei varppina näin ole tehnyt, koska status" -argumentaatio ei kestä päivänvaloa. Kiekkoilijoissakin on kusipäitä. Eivät kaikki toimi soveliaisuuden rajojen puitteissa. Pidän ihan terveenä, jos tämän osalta vaikenemisen aika on ohi. Kusipäät ovat kusipäitä. Ottamatta päivän syytteeseen kantaa, mutta jos joku on ahdisteluun tai jopa raiskaukseen sortunut, hänet pitää sen mukaan tuomita. Kiekkoilijan status syytetyllä ei tarkoita, että uhri olisi syyllinen yhtään mihinkään.

Nähdäkseni se kertoo lähinnä kirjoittajan / puhujan asenteista, jos lähtökohtainen ajatus on lähteä kyseenalaistamaan uhrin motiiveja tai niillä spekuloimaan. Ei Suomessa uhreille rahaa tarjolla ole. Leimaamista ja kaikenlaista paskaa somessa luettavaksi sitäkin enemmän. Se seuraa tietoa, kuinka hankala ainakaan pelkissä sana sanaa -tapauksissa vastaan on saada edes minkäänlaista tuomiota syytetylle. Henkinen taakka jo tapahtuneesta olisi riittämiin, joten toivon vahvasti, etteivät uhrit ainakaan käy internetissä tällaista syyllistävää paskaa vielä lukemassa päälle. Kynnys astua esiin tuntuu olevan varsin korkea edelleen muutenkin, ymmärrettävää kyllä.

Mun pointti olikin se että jos on tunnettu ja komea niin silloin ei tarvinne raiskata ketään koska pesää saa taatusti muutenkin.

Lahtisen touhut ovat mitä ovat ja kun sai tuomion niin asia sitä myöden paketissa. Eikä rattikäry aiemmin kovin hyvää kuvaa Sevestä anna...

Tuskin on viimeinen joka töhöilee.
 

Jakas Lusek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Antti Tyrväinen
Tähän omakohtainen kokemus. Olin itse 28v kun mua pokas yks komea kundi. Sillä oli ikää 17v. Siinä kävi sitten loppujen lopuksi niin että touhuiltiin. Homma kuitenkin tapahtui täysin sen halujen mukaan eikä siitä mulle mitään seurannut.
Miten tämä liittyy millään tavalla asiaan? Koitko vaan tarpeelliseksi kertoa kaikille ''touhuilleesi'' alaikäisen kanssa?
Tässä nyt unohtuu monelta se että on myös sellaisia naisia joista käytetään nimitystä Gold Digger.

Lätkänpelaajat menee siihen samaan metsästettävien sakkiin jos nimi on tunnettu. Otetaan nyt esimerkkinä Heljanko. Jos kyseessä ei olis ollut tunnettu lätkänpelaaja niin Vainio tuskin olisi mitään tehnyt vaikka Heljanko komea kaveri onkin.

Aila moni lätkäpelaaja saa helpostikin mimmin jos niikseen tulee joten pesänsaamisesta se tuskin jää kiinni.

Mitä tapaus Lahtiseen tulee niin siinä on mahdollisuus että uhri tiesi kuka tämä oli ja sitten kävi mitä on jo tiedossa. Itse en usko että lätkänpelaajien lähtökohtaisesti tarvis raiskata ketään mikäli on nimeä ja ulkonäköä.
Mikä sua vaivaa?
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Mun pointti olikin se että jos on tunnettu ja komea niin silloin ei tarvinne raiskata ketään koska pesää saa taatusti muutenkin.
Mikä ihmeen pointti tässä pointissa on? Sama kuin sanoisi että ei kaupasta tarvitse varastaa kaljaa jos tilillä on rahaa myös ostaa sitä, ja näin ollen puolustella juuri selvinnyttä kaljavarkautta sillä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun pointti olikin se että jos on tunnettu ja komea niin silloin ei tarvinne raiskata ketään koska pesää saa taatusti muutenkin.
...ja konteksti huomioon ottaen tällaisen viestin kirjoittamisessa ei ole järjen hiventäkään. Se ei liity asiaan. Antaa kiekkoilijoiden seksuaalisen elämän olla, mitä on. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä raiskaustuomion tai tässä tapauksessa raiskaussyytteen kanssa. Aikuisten ihmisten välinen kanssakäyminen on heidän asiansa, jos läsnäolevien suostumuksella mennään. Mutta nytkään ei puhuta sellaisesta tapauksesta mitä ilmeisimmin.

Puhutaan tapauksista, joissa ei menty (/tai syytetysti menty) molempien suostumuksen puitteissa. Tuollainen "mutku ei lätkäpelaajan tarvi raiskata pesää saadakseen" näyttäytyy vain ja ainoastaan asiaan liittymättömänä olkiukkoiluna. Jos se sujuvasti liitetään yhteen "Gold digger" -vihjailun kanssa, niin viesti ei näytä lainkaan hyvältä. Konteksti huomioon ottaen se näyttää vain ja ainoastaan tuomioon (tai tässä tapauksessa syytteeseen) johtanutta tekoa vähättelevältä. ...ja se vähättely on ongelma. Se kertoo asenteista tapausta kohtaan, eikä se välittyvä viesti ole hyvä.

"Vastenmielinen" lienee sopivampi sana vähättelevää asennetta kuvaamaan tässä kontekstissa. Se kuvastaa osaltaan sitä syytä, miksi osalla kynnys seksuaalisten rikosten kohdalla esiin astumiseen on korkealla. En pidä yhteiskunnan kannalta hyvänä ilmapiiriä, jossa uhrit eivät uskalla tulla esiin, koska pelkäävät leimaa, vähättelyä tai koko kokemuksensa kyseenalaistamista. Se on osa ongelmaa ilmiön ympärillä.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Miten tämä liittyy millään tavalla asiaan? Koitko vaan tarpeelliseksi kertoa kaikille ''touhuilleesi'' alaikäisen kanssa?

Mikä sua vaivaa?

Mua ei vaivaa mikään mutta kaikkia muita näkyy vaivaavan kun käytän sananvapautta enkä hyökkää ketään vastaan. Jos olen sun mielestä perseestä niin sitten olen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mun pointti olikin se että jos on tunnettu ja komea niin silloin ei tarvinne raiskata ketään koska pesää saa taatusti muutenkin.
Tää sun pointti ei vaan kestä yhtään päivänvaloa. Tunnetut, komeat ja rikkaat ihmiset raiskaavat siinä kuin muutkin. Raiskaaminen ei ole seksiä, se on väkivaltaa, vallankäyttöä, alistamista. Korostan vielä, raiskaus ei ole seksiä.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Mua ei vaivaa mikään mutta kaikkia muita näkyy vaivaavan kun käytän sananvapautta enkä hyökkää ketään vastaan. Jos olen sun mielestä perseestä niin sitten olen.

Sananvapaus tarkoittaa, että voit kirjoittaa mitä haluat mutta ei sitä, että siihen ei annettaisi palautetta jos se on täyttä roskaa.

Sananvapauteen kuuluu aina sananvastuu, mikä on asia joka kaltaisistasi uhriutujilta aina unohtuu.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Varsinkin case Lahtisen jälkeen saattaa nuorella miehenalulla pyöriä monenlaiset ajatukset mm. tässäkö lätkäura oli? Nyt kun uutinen julkaistu, tyyppi tietää, että nimiä spekuloidaan ja jossain netissä varmasti oma nimi jo yhdistettynä tapaukseen.

Jos tällaisessa tilanteessa alle kaksikymppinen kundi pystyy keskittymään lätkäpeliin, ylipäänsä valmistaen itsensä peliin, ja sitten vielä pelaamaan vaadittavalla tasolla, niin aika robotti saa olla.
En toki ole pelannut ammattilaisena, mutta ainakin itselleni jäähalli oli nuoruudessa paikka, jossa kaikki ikävät asiat jäi ulkopuolelle. Ajatukset siirtyi takaisin mutsin mielenterveyteen tai kiusaamiseen vasta, kun suihkussa oli käyty ja istui taas autossa matkalla kotiin. En suoraan sanottuna tiedä mihin olisin päätynyt ilman jääkiekkoa ja kavereita siellä.

Jokainen käsittelee asioita omalla tavallaan ja mun ainakin olis vastaavassa tilanteessa "pakko" jatkaa pelaamista. Toivottavasti oikeus kuitenkin tapahtuu tässä tapauksessa, oli lopputulos sitten mikä tahansa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mua ei vaivaa mikään mutta kaikkia muita näkyy vaivaavan kun käytän sananvapautta enkä hyökkää ketään vastaan. Jos olen sun mielestä perseestä niin sitten olen.
En usko että kukaan kuvittelee sinun olevan perseestä, mutta kyllä nää sun argumentit on näiden parin tapauksen ympärillä olleet todella perseestä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mua ei vaivaa mikään mutta kaikkia muita näkyy vaivaavan kun käytän sananvapautta enkä hyökkää ketään vastaan. Jos olen sun mielestä perseestä niin sitten olen.
Asia on sen verran vakava, että jokainen joka vähättelee, tai tekee itsestään ketjun päähenkilön, on vähintään vähän perseestä. Tässä ei ole kyse siitä, että sinun mielestäsi pitäisi puhua raiskaussyytösten prosentista vääriä syytöksiä paljon enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös