Jyp hoiti homman kyllä ansiokkaasti nyt kun tuomio tuli (sopimuksen irtisanominen + Pojun musiikin soiton lopettaminen), mutta se mitä tapahtui silloin kun Jyp kuuli tapauksesta, kyllä itseäkin pisti ihmetyttämään.
Silloinhan kävi niin, että kun Lahtinen kävi Lahdessa käräjäoikeuden käsittelyssä torstaina 28.9 ja kun ilmeisesti tuon jälkeen toimittaja asiasta Jypiin ilmoitti, mies oli yhden pelin (pe 29.9) pois "nuhan" tai jonkun muun takia ja sitten palasi pelaavaan kokoonpanoon heti seuraavana päivänä lauantaina. Ja miestä vielä käytettiin pelin markkinoinnissa, vaikka joukkue oli tietoinen, että samoihin aikoihin on istunut raiskauksesta syytettynä käräjäoikeudessa. Tämän jälkeen pelasi vielä kahdessa pelissä ennen kuin tuli tuomio. Markkinointipuolelle antaisin tästä puhtaat paperit, koska tietoa tuskin heillä vielä ollut, mutta seurajohto kuitenkin tiesi asiasta. Se mitä Lahtinen itse on kertonut seuralle (poissaolostaan seuran toiminnasta torstaina, kun oikeudessa), olisi kiva tietää, mutta sitähän ei koskaan tulla tietämään. Sanoiko, että käy vaan sukulaisia moikkaamassa, tai kipeä vaari? Tuskin kuitenkaan sanoi, että on oikeuden istuntopäivä ja siellä itse raiskauksesta syytettynä.
Itsellekin kävi niin, että kun nuo uutiset jonkun liigapelaajan raiskausoikeudenkäynnistä tuli ja kun tuli vinkkejä iästä, paikkakunnasta ja siitä kuka ei pelaa (+ tämän ketjun ketjunootti), laskin 1+1+1=3 ja päädyin Lahtiseen. Ja sitten kun se Lahtinen pelasikin seuraavassa ottelussa ajattelin, että se onkin joku muu. Ja sitten lopulta, kun tuo tuomio tuli, ajattelin että oli Lahtinen sittenkin. Että mites se niissä välipeleissä pelasi?
Ehkä Lahtisella on hyvät puheenlahjat? Ehkä luotti niihin myös silloin kun itse rikoksen teki. Kaikesta huolimatta tuossa kyllä jäi seuralle parannettavaa ja veikkaankin ettei tulevaisuudessa yksikään seura enää luota vain pelaajan sanaan vastaavissa tilanteissa, vastaavissa rikoksissa, joita toivottavasti ei tule. Eiköhän siellä poljeta kuntopyörää niin kauan kuin tuomio tulee.
Nämä Heljanko-Vainio-tapaukset sitten ovat täysin eri asia. Siellähän kyse oli vasta rikosilmoituksesta. Siitä on vielä melko monta vaihetta, että edes a) tutkitaan, b) syytetään ---> mennään oikeuteen. Pelkän rikosilmoituksen perusteella en näkisi mitään syytä vetää pois kokoonpanosta, noin yleisesti sanottuna.