Ei tämä voi enää olla totta. Ymmärrän hyvin yksittäiset kömmähdykset sekä varsin suuretkin mielipiteelliset erot näissä karkeloissa. Tämän kolmannen jakson hinnoittelussa en kuitenkaan näe enää mitään mieltä.
Oli vielä siedettävissä, että Teemu Laine maksoi viime jaksoon 300 000. Hän ei kuitenkaan ollut vielä silloin lähtenyt tähän ihan mielettömään lentoonsa, jossa 1 piste/ottelu on lähes varma, eikä kukaan ihmettele 1+1:täkään. Oli miten oli, viime jakson kömmähdyksen ymmärsi. Virheitä sattuu kaikille, maksoihan Tim Stapletoninkin huikaisevat 315 000 tjsp ensimmäiseen jaksoon.
MUTTA ajattelisi että virheistä olisi opittava. Teemu Laineen hintaan hinattiin ruhtinaalliset 25 000 ylöspäin, jolloin saatiin uudeksi arvoksi 325 000. Ei mikään kauhea hinta pistepörssin sijalla 8. majailevalle miehelle, kun edes minkäänlaista hiipumista ei ole odotettavissa. Lähes kaikki kuitenkin harkitsisivat häntä, vaikka hintaa olisi 100 000 enemmänkin, jopa minä suuressa TPS-rakkaudessani.
No tällaisetkin jättimäiset virheet voi vielä pistää inhimillisen erehdyksen piikkiin. Mutta siitähän riemu repesi kun näin tämän Jussi Pesosen. 150 000 HIFK:n ykkösketjun hyökkääjästä??? Jepsjeps, että tämmöstä tänään.
Miksi sitten minun täytyy aiheesta avautua? Vain sen takia että olisi oikeasti kiva pelailla tätä peliä ilman näitä Laine-Pesosia, joita nyt suorastaan tyrkytetään jokaiselle pelaajalle. Miten sitten toimia, kun tietää että kyseiset herrat tekevät pisteitä moninkertaisesti enemmän kuin hinta osoittaa, mutta toisaalta tiedän että kimpoissa löytyy samat kaverit lähes joka jampalta...?
Kaikkein eniten minua kyrsii tämä toiminta yleensäkin. En tiedä oletteko tehneet saman huomion, mutta jotenkin tuntuu että Ilta-Sanomien "asiantuntijat" ovat yhdellä kahvitauollaan vähän katselleet pelaajien edellisjakson hintoja, ja sitten miettineet että mitäs jos pistetäänkin vain samat hinnat kuin viime jaksossa??? Vai miten monen pelaajan hinta on muuttunut yli 30 000:lla viime jaksosta?
Aivan, Jani Rita ja Petri Varis ainakin! Molempien hintaa ollaan loukkaantumisten takia pudotettu reilustikin. Hieno homma! En muutenkaan ymmärrä mikä inspiraatio on käyttää ne näköjään vähät voimavarat sitten loukkaantuneiden pelaajien hintojen alentamiseen, varsinkin kun vahvasti näyttää siltä että nämä seuraavat (ja pilaavat) hommaa vielä pitkälle tulevaisuuteen (Pesonen tai vaikka Berg jos palailis). Miksei Jani Rita voisi maksaa sitä 450 000 ja ottakoon sitten joku jos haluaa loukkaantuneen miehen tiimiinsä. No tämäkin asia olisi ok, jos muuten vain homma toimisi.
Tästä tuli nyt tämmöinen väsyneen miehen itkuvirsi, mutta syytkin ovat varsin painavat. Ensinnäkin liigapörssi tuottaa omistajilleen palkintoihin nähden jumalattoman suuret voitot. Tästä olen itkenyt täällä jo aiemminkin, joten siihen ei enää liene mitään lisättävää. Toivoisin kuitenkin, että vaikka palkinnot ovatkin sieltä itsestään, niin jaksettaisiin edes VÄHÄN panostaa pelaajahintoihin, näihin pelin jopa tärkeimpiin ominaisuuksiin. Pystyn nimittäin kirkkain silmin kertomaan, ettei esimerkiksi minulle olisi ikinä tullut mieleenkään laittaa Jussi Pesosen arvoksi 150 000. Kömmähdykset ymmärrän kyllä, mutta en voi sietää tällaisia virheitä, jos nämä tahot keräävät kymmenien tuhansien eurojen voittoja jaksoittain, mutta kaatavat silti paskaa pelaajien niskaan kaikin mahdollisin keinoin.
No tärkeintähän näissä peleissä on seuraamisen ilo ja kiinnostuksen kasvattaminen SM-liigaa kohtaan. Ja tottahan se onkin, nyt vain käy niin että 50 000 iloista pelaajaa lähtee tavoittelemaan palkintoja, joita jaetaan viidelle parhaalle, ja lisäksi heistä noin 35 000 jännäävät miten pelaavat Jussi Pesonen ja Teemu Laine.
Luvassa rattoisia hetkiä. Kiitos vain kaikille pelin organisaatiossa mukana oleville jo näin etukäteen!