Haluavatko liigajoukkueet aidosti pienempää sarjaa. Tyyliin A ja B sarja, eli A sarjassa 12 ja B sarjassa 10 joukkuetta. Pienempi ottelumäärä tarkoittaa pienempiä tuloja. Vähemmän yleisötuloja, oheismyyntiä, mainos euroja.
Kyllä, sarjan taso varmaan nousisi, vai nousiko, jos rahaa olisi vähemmän huippuhankintoihin ?
Minä en jaksa uskoa, että yleisömäärät näillä lipun hinnoilla merkittävästi nousisivat vähemmällä ottelu määrällä.
Samat lätkä Niilo ja tuulitakit siellä kulkisi.
Minun laskujeni mukaan 12+10 on enemmän kuin Liigassa nykyään pelaava 16 joukkuetta. Kokonaisottelumäärä Liigan sateenvarjon alla kasvaisi selvästi, vaikka 60 ottelun runkosarjasta päätettäisiinkin hieman nipistää.
Ei se kuitenkaan niin mene, että enemmän ottelutapahtumia on automaattisesti taloudellisesti parempi vaihtoehto. Enemmän liikevaihtoa sillä saadaan kyllä luotua, mutta yksittäisen tapahtuman kannattavuus laskee jossain kohden sille tasolle, ettei enempää enää kannata yhden joukkueen pelata. Otteluiden järjestämisessä on olemassa vakiotasoiset pohjakulut, jotka pitää kattaa lipunmyynnillä illasta toiseen. Ottelumäärän pudottaminen nostaa yhden pelin merkityksellisyyttä ja tekee siitä harvinaisemman tapahtuman. Se näkyy silloin korkeampina yleisömäärinä ja isompana hypenä. Lopputuloksena on korkeampi tuottoprosentti per ottelutapahtuma ja pienemmät kokonaiskulut organisaatiolle. Se, missä menee kultainen keskitie niukkuuden luoman kiinnostuksen ja volyymin tuoman liikevaihdon välillä on vaikeammin määriteltävissä, mutta ei se todennäköisesti juuri 60 ole ja jos pitäisi arvata, niin ennemmin lähtisin alaspäin kuin ylöspäin. NFL:ssä pelataan 16 matsia ja NHL:ssa 82. Molemmat ovat menestyviä tv-tuotteita, mutta NFL toki ihan omissa lukemissaan. Lipunmyynnillisiä haasteita ei ole kummallakaan, joten voivat painottaa muita asioita.
Myös tv-sopparin kanssa toimii ihan sama periaate. Jokaisen ottelun televisioiminen maksaa jotain, joten ottelumääriä tärkeämpi on lähetyksen keskimääräinen katselijoiden määrä. Tällä hetkellä liigatuotetta (ja Mestiksessä vielä korostetummin) tehdään Telian osalta ihan minimikuluilla, joten ihan kultakaivokselta ei yksittäinen ottelutapahtuma vaikuta. Jos otteluita olisi vähemmän, mutta niiden keskimääräinen yleisö olisi suurempi, on se huomattavasti houkuttelevampi tuote mediayhtöille.
Pienempi ottelumäärä on myös helpompi keskittää parhaille pelipäiville, eli viikonlopuille ja otteluohjelma joustaa muutenkin paljon enemmän sarjan ja seurojen tarpeiden mukaan. Siihen päälle tulee vielä pienempiä lisähyötyjä esim. pudonneiden loukkaantumisriskien muodossa. Se tarkoittaa pienempiä vakuutusmaksuja ja vähemmän ylimääräisiä paikkohankintoja kesken kauden.