Spekuloinnin puolelle menee se, mistä iso turska viime kaudella lopulta johtui. Viime kaudella yleisömäärät oli kovempi kuin edellisellä tai tällä kaudella ja tuntuma oli, että ilmaislippuja oli tavallista enemmän liikkeellä. Kauden jälkeen toimari ja urheilujohtaja vaihtuivat uusiin, mikä antaa varmaan hiukan vinkkiä sekin. Eli eiköhän siellä tehty lippujen osalta juuri kuten sanoit, että pyrittiin saamaan ravintolamyynti kasvuun. Huhut kertovat myös, että pelaajabudjetti ylitettiin myös melkoisesti, mikä on helppo uskoa kun katsoo viime kauden nimilistaa.
Monen tekijän summa siis, kuten usein onkin nämä isommat turskalukemat. Itselle muodostui palstakirjoitteluita seuranneena kuva, että yhdistelmä olisi ollut nämä ilmaisliput, millä toki saatiin ravintolamyyntiä suuremmaksi ja pelaajabudjetin ylittäminen. Seuraava kysymykseni olisikin liittynyt näihin huhuttuihin pelaajasopimuksiin, mutta se ei enää tähän ketjuun kuulu.
Rahan tekeminen on aika olennaista, jotta pystytään kilpailemaan pelaajista Keski-Euroopan ja Ruotsin kanssa. Sekään tuskin lisää mielenkiintoa sarjaa kohtaan, jos jokaisesta joukkueesta ykköspyssy lähtee muualle ja korvaaja on omista junnuista. Sen takia sitä kaljaa pitää myydä. Yksikään liigajoukkue ei taida tuottaa juuri mitään omistajilleen, joten rahan himosta ei kiekossa mukana olevia voi syyttää.
Hyvää pohdintaa, mutta pakko on silti ottaa kiinni. Kilpailu Keski-Euroopan (lähinnä Sveitsi) ja Ruotsin kanssa on käytännössä hävitty, kun siellä on joko paremmat sopimusjärjestelyt, paljon enemmän rahaa tarjolla ja usein vielä molemmat samaan aikaan. Ainoa asia, millä Suomi omasta mielestäni kilpailee muiden sarjojen kanssa on laadukas valmennus ja ponnahduslauta (lue rooli) muualle Eurooppaan.
Mielestäni vedät mutkia suoraksi aika reippaasti, että ykköspyssy korvataan omalla junnulla, mutta ymmärrän kyllä hyvin pointtisi ja näinhän se menisi, kokoonpanoon nostettaisiin oma junnu, tai potentiaalinen kaveri "Norjan" liigasta. Kyllä itse ainakin vuodatan pienen vuonon kauden jälkeen, kun Eemeli Suomi poistuu Ilveksestä ja tilalle tulee huonompi pelaaja, joka ei millään pysty Suomen roolia täyttämään.
Ei tosiaan omistajilleen tuota liigajoukkueet rahaa, mutta aivan varmasti johtohenkilöillä joku porkkana on, koska pelejä on niin paljon perjantaisin ja lauantaisin. Onko se bonukset seuralta tai ravintolatoimitsijoilta, tai jotain aivan muuta, en tiedä. Ulospäin mielestäni kaikki näyttäytyy rahanhimona, kun käytännössä aina pelit pelataan perjantaisin ja lauantaisin.
Minä väitän että sarjan mielenkiinto ei ole pelimääristä kiinni, vaikka yksittäisen pelin merkitys kasvaakin jos pelit vähenee. Ratkaisevampaa Suomessa on (kuviteltu) sarjan taso verrattuna muihin maihin ja tähtipelaajien määrä. Oikeasti jääkiekko tarvitsisi kunnon markkinointikoneistot jokaiseen seuraan ja strategian siitä, kuinka kasvattaa sitä omaa yhteisöä. Vaikka IFK muuten onkin ollut alisuorittaja, niin tässä se on tehnyt hyvää työtä.
Tässä ollaan samaa mieltä ja eri mieltä asioista. Itse olen vahvasti eri mieltä noista pelimääristä ja sarjan mielenkiinnosta. Omasta mielestä on selkeää, että otteluiden vähentäminen nostaa mielenkiintoa, yksittäisen ottelun merkitystä ja pelin sekä pelaajien tasoa. Vähemmän rasitusta tarkoittaa yleensä myös vähemmän loukkaantumisia. Vähemmällä ottelumäärällä pitäisi myös saada tehtyä laadukkaampia, jos ei harjoituksia, niin ainakin harjoitusviikkoja. Itse en usko, että Suomessa on keksitty tällä 60 ottelun runkosarjalla jotain poikkeuksellista, kun sitä vertaa muuhun Eurooppaan, missä niitä otteluita on 52 runkosarjassa.
Tästä ollaan vahvasti samaa mieltä, että jääkiekko ja seurat tarvitsisivat kunnon markkinointikoneistot, tai myyjät, millä saadaan kasvatettua omaa yhteisöä ja samalla yleisömääriä. Jos itse saisin päättää, miten yleisöä saataisiin kasvatettua, laskisin ensin ottelumäärän 56 otteluun ja kolmen vuoden sisällä 52 otteluun. Toisena tekona, laskisin joukkueiden määrän aluksi 14 joukkueeseen ja viiden vuoden sisällä 12 joukkueeseen. Kolmantena tekona markkinointi- ja myyntikoneistot liikkeelle, ja tässä pitäisi todennäköisesti olla mukana kaikki joukkueet Liigasta ja Mestiksestä. Mahdollisena neljäntenä pohtisin Valioliigan mallia televisioinnissa, eli mikäli olen oikein ymmärtänyt, lauantaisin näytetään vain yksi ottelu. Muut ottelut kuulee radiosta, tai se paras vaihtoehto, mennään paikan päälle.