Edelleen Ruotsissa voidaan pitää lipunhintoja matalammalla, koska tv-rahat on niin paljon suuremmat per joukkue, kuin Liigassa. Muutenkaan Ruotsin ja Suomen vertaaminen kesken ei ole järkevää.
Ei kai siellä Ruotsissakaan huvikseen jätetä euroja pöydälle ja myydä hyvää hyvyyttään halpoja lippuja, koska kylvetään TV-rahassa?
Ihan takuulla sielläkin lasketaan millä lipun hinnalla tapahtuman kokonaistuotto on korkein. He ovat päätyneet siihen, että paikalle kannattaa hommata mahdollisimman paljon porukkaa, jotka sekä tekevät tunnelmalla tapahtumasta mieluisamman muillekin tulla, myös kuluttavat oheispalveluihin sen mikä lipun hinnoissa menetetään.
Suora vertailu ei tietenkään toimi, mutta kyllä mun mielestä kannattaa pohtia mitä siellä tehdään oikein. Sveitsissä Bern myi aikanaan isoon halliinsa kausikortteja ihan polkuhinnoilla. Ne menivät hyvin kaupaksi ja tunnelma otteluissa kohosi. Vuosi vuodelta hintoja korotettiin, mutta sitoutetut asiakkaat maksoivat mielellään ja nykyään siellä on Euroopan korkein katsojakeskiarvo.Tälläkin kaudella Bernin kahdessa ensimmäisessä kotiottelussa on käynyt yli 28 000 ihmistä ja tunnelma otteluissa on ihan älytön.
Mulle henkilökohtaisesti tunnelma on kaikista tärkein tekijä matsissa. Mielellään lähtee seuraamaan keskinkertaistakin lätkää, jos hallissa on meininkiä. Pelin näkee yhtä hyvin sohvaltakin, mutta tunnelmasta jää aina suurin osa välittymättä ja siinä on se suurin myyntivaltti kanavapaketteja vastaan. Tämän takia itse suosin viikonloppupelejä ja yleisesti kiinnostavia vastustaja, koska niissä otteluissa yksinkertaisesti viihtyy.
Mielestäni se on seurojen (ja Liigan) vastuulla tehdä tapahtumasta mahdollisimman kiinnostava, jotta paikan päälle kannattaa lähteä. Mikään ei muutu, jos tehdään kaikki kuten aina ennenkin ja valitellaan ettei täällä Suomessa nyt vaan ole urheilukulttuuria. Jos kulttuuria ei ole, se pitää luoda. Paska tsägä, että nykyään eurojensa eteen pitää nähdä vähän vaivaakin.