Tällä hetkellä tilanne tosiaan näyttää vielä synkähköltä, mutta uskon myös monilla joukkueilla olevan vielä kukkaronpohjalla sopivasti ylimääräistä korkean profiilin hankintoihinkin.
Jos Blue linen listalla oli mukana muutamia kesken kauden tulleita pelaajia, lasken tulijoiksi myös viime kaudella lainalle lähteneitä pelaajia. Otetaan pieni katsaus Suomeen päin tulevista pelaajista:
Ortio
Partanen
Moses
Lepine
Kalteva
Quirk
Halonen
Voutilainen
Norman
Pärssinen
Tuokkola
Ville Nieminen
Connolly
Ryan
Brodin
Heshka
(Mäntylä)
(Vehanen)
(Koistinen)
Lisäksi Suomeen päin on huhuttu/mutuiltu ainakin Viitaluomaa, Hirschovitsiä, Kukkosta, Lepistöä, Laaksoa ynnä muuta. Noista isoista nimistä jos edes pari tulisi takaisin, olisi se suuri voitto liigalle. Sinänsä huvittavaa, että tänä päivänä itse tulee toivottua pahimmille kilpailijoille, vaikka sitten Jokereille, korkean profiilin pelaajia, jotta liigassa olisi edelleen valovoimaisia pelaajia. Ulkkaripelaajat ovat aina enemmän tai vähemmän arpoja, mutta kyllä tuolta nyt muutama nousee Sm-liigan kärkitasolle.
Ja näin korkean profiilin liigassa, jossa penkin takana löytyy kaikesta negailusta huolimatta vähintään riittävästi taitoa yksilöiden kehittämiseen, nousee väkisinkin uusia yksilöitä esiin. Teräväinen, Barkov Jr, Ristolainen, Ullberg, Pietilä, Hurri, Ilomäki, Salomäki, Donskoi, Lehkonen, Ikoset, Näkyvä, Ruuttu, Jokipakka, Rautiainen, Markus Granlund, Partanen, Pakarinen, Vainonen, Salmi, Valkonen, Hakanpää, Aaltonen. Tuossa nopeasti kerättynä joukko nuoria, joilla monella liigapelejä takana, mutta paras on silti tulematta. Mikä estää heitä nousemasta ensi kaudella vielä suurempaan rooliin? Vai luuleeko joku oikeasti, että kun pistepörssin kärkikahdestakympistä lähti niin monta pelaajaa, että jollain 30 pisteellä nousee pistepörssin kärkikymppiin?
Ja kuten sanoin, olen itse myös samaa mieltä, että lähtökohtaisesti korvattaa on enemmän, kuin tällä hetkellä on lupa odottaa, mutta toisaalta tällä hetkellä vielä varmaan lähes jokainen joukkue etsii uusia kärkipelaajia.