- - - on minusta ihan reilua myös kannattajia kohtaan tiedottaa sopimuksesta vasta, kun pelaajan muut vaihtoehdot (KHL) on käyty läpi.
En minä keksi miksi se olisi epäreilua tai jotenkin vähemmän reilua jos seura julkaisisi pelaajan pelaavan meillä tulevan kauden jos ei tee ennen xx päivää sopimusta KHL:ään. Kaikissa sopimuksissa taitaa olla NHL-pykälä ilman erillistä mainintaa. Pitäisi siten kaikkien pelaajasopimusten julkaisemista pantata sen päivän yli, jolloin ei enää voi lähteä NHL:ään? Minusta ei.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sopimusjulkaisuissa pitäisi tiedottaa myös jostain pykälistä.
Mun käsittääkseni jokaikinen sopimus on ulosostettavissa - oli niissä sitten pykäliä tai ei. NHL ja IIHF (SM-liiga) ovat neuvotelleet omat sopimuksensa, joissa määritellään myös siirtokorvaukset, jos/kun sopimuksenalainen pelaaja siirtyy johonkin NHL-joukkueeseen. Eihän tämä ole koskaan ollut mikään ongelma. Vai? Keväällä 2001 TPS tiedotti jatkosopimuksistaan sekä uusista pelaajistaan kaudelle 2001-02. Heinäkuussa 2001 pajatso tyhjeni:
06.07.2001 - Niklas Hagman, TPS => Florida Panthers
11.07.2001 - Niko Kapanen, TPS => Dallas Stars
12.07.2001 - Timo Pärssinen, TPS => Anaheim Mighty Ducks
13.07.2001 - Martti Järventie, TPS => Montreal Canadiens
15.07.2001 - Henrik Tallinder, TPS => Buffalo Sabres
Mikä ero tässä on KHL-joukkueisiin verrattuna? Sekö, että KHL:lla ja SM-liigalla (IIHF) ei ole neuvoteltuna yhtenäistä sopimusta, vaan jokaisesta pelaajasiirrosta sovitaan erikseen? NHL-siirroissa kuvio on selkeä, ja korvaukset ovat ennalta sovittuja. Silti ne tulevat aina jonkinlaisina yllätyksinä ja vituttavat kuin pientä oravaa. En mä siltikään näe mitään syytä sille, että TPS:n olisi keväällä 2001 pitänyt jättää julkistamatta kyseiset sopimukset ja haistattaa kannattajilleen paskat aina heinäkuun puoliväliin saakka - vain ja ainoastaan siitä syystä, että Radiopään mielestä olisi ihan reilua kannattajia kohtaan tiedottaa sopimuksista vasta sitten, kun pelaajan muut vaihtoehdot (KHL) on käyty läpi.
Vai noissa KHL- ja NHL-vaihtoehdoissa nyt jotain sellaista eroa, jota mä en näe?
Mielestäni ainoa ero näiden KHL- ja NHL-vaihtoehtojen välillä on se, että KHL-siirtoon yhdenkään SM-liigaseuran ei ole pakko suostua, jos kyseisen pelaajan sopimukseen ei ole tehty mitään erillistä pykälää. Kaikissa IIHF:n alaisissa pelaajasopimuksissahan on tavallaan tuo NHL-pykälä jo "sisäänrakennettuna" - eikä se ole tähänkään asti tuottanut mitään ongelmia sopimusten julkaisemisissa.
Keväällä 2013 TPS luopui sopimuksenalaisesta ykkösmaalivahdistaan Atte Engrenistä. Keväällä 2012 TPS julkaisi Engrenillä olevan kaksivuotisen sopimuksen TPS:n kanssa. Miten tämän kanssa sitten olisi pitänyt menetellä? Olisiko tuossakin tapauksessa pitänyt julkistaa vain vuosi kerrallaan? Tai ehkäpä sopimukset kannattaisi julkistaa vain ottelukohtaisina, että vältettäisiin esim. Francis Parén ja Dan Sextonin kaltaiset tapaukset...
Itse ketjun aiheeseen liittyen mua jaksaa hämmästyttää tämä nykynuorison käyttää lähdekritiikkiä edes hieman alusta. Joidenkin "Twitter-pöhinöiden" perusteella
Niclas Lucenius on jo Lukon miehiä kaudella 2014-15 - ainakin
TPS-osion Twitter-asiantuntijoiden mukaan.
Jos on hyvää pöhinää Twitterin puolella, niin kyllä sitä on myös kapakoissakin. Kai mä sen voin tännekin heittää, että olen kuullut jo kahdesti viikon sisään, että
Saku Koivu pelaa kaudella 2014-15 TPS:ssa. Ensimmäisen kerran kuulin asiasta viime viikolla, kun olin kahvilla erään turkulaisen ravitsemusliikkeen tiskillä. Paikallinen kanta-asiakas (Kaitsu?) tuli juttelemaan kanssani niitä näitä - myös jääkiekosta. Hänen mukaansa Saku Koivu on pomminvarmasti TPS:n miehiä ensi kaudella. Toinen huhu kuului lähikuppilani terassilta viime sunnuntaina FIN-RUS -matsin erätauolla. Olin lähdössä iltalenkille, kun kuulin tuolla terassilla puhuttavan oikein CAPS LOCK päällä isoon ääneen Saku Koivun ensi kauden pomminvarmasta sopimuksesta.
Jaa, miksi en sitten tuonut aiemmin näitä huhuja tänne esille? Noh, harrastan jonkinlaista lähdekritiikkiä kuulemaani/lukemaani kohtaan.