Liigan lehdistötilaisuudet

  • 54 917
  • 251

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ei kaikkia tietenkään tarvitse, mutta itse ainakin pyrin puhumaan englantia jos seurassani on joku ketä ei osaa suomea. Mielestäni tuo on ihan normaalia kohteliaisuutta, mutta ilmeisesti olen ajatuksieni kanssa yksin ja ensikerralla puhun intialaiselle työkaverille suomea.
Tämä näyttää olevan ihan turha keskustelu kun porukalla on toi sormet korviin meininki samalla kun huudetaan "ei meijän tarvi ketään miellyttää". Oikeastihan tuossa on juuri kollegan huomioon ottamisesta kyse, eli vaikka se, että Niemelä oli vissiin vetänyt osan englanniksi? Fiksu kaveri ja hyvä tapa. Ei tää niin vaikeeta ole.

Mutta en nyt usko että tämä ihan helpolla muuttuu kun jostain syystä näinkin yksinkertaiset asiat käännetään huonoksi omatunnoksi ja suomenkielen häviämiseksi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo on sikäli eri asia, että seurassasi tuskin olet mukana urheilubisneksessä millä on kotimaisia katsojia valtaosa.

Mun mielestä jos lehdistössä puhutaan englantia, on joko koutsin itse vedettävä suomeksi ja englanniksi taikka sitten lehdistötilaisuuden vetäjän käännettävä kommentit suomeksi.
Kyllä minäkin olen tätä mieltä. Työn arjessa ei varmaan kukaan koita Grönborgille suomeksi puhua sen enempää kuin Riku muille ruotsia.

Mediatilaisuus on se legendaarinen eri asia. Vai pitäisikö vaikka Ylen uutisissa tehdä haastattelut englanniksi, kun joku katsoja ei ehkä ymmärrä suomea?

Voisi myös kysyä, miksei Grönborg opettele suomea, kuten aikanaan Majorov, Jursinov ja Tihonov? Millä kielellä muuten Sveitsissä vedettiin pressit?
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä tapa on tosiaan aina huomioida, että kaikki paikallaolijat ymmärtävät mistä puhutaan. Paras olisi siis että suomalaiset valmentajat vetäisivät ensin kotimaisella ja sen jälkeen vaikka hieman lyhyemmin englanniksi. Mikäli tähän ei kyetä, voisi lehdistötilaisuuden vetäjä tehdä tosiaan lyhyen käännöksen.

Kuten joku muukin täällä totesi, kyllä se on yleinen kohtelias tapa kääntää englanniksi jos seurueessa on joku kuka ei suomea puhu.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Se mikä noissa ihmetyttää on, että lehdistöllä ei tunnu olevan ikinä oikeen mitään kysyttävää. Onkohan niillä edelleen kirkkaana mielessä miten kävi Sari Sirkkiälle kun esitti väärän kysyksen Tamille Porissa.
Olen joskus jopa hieman epäillyt sitä, että onkohan noissa normaaleiden Liiga-otteluiden lehdistötilaisuuksissa edes mitään lehdistöä paikalla. Ainakaan KalPan lehdistötilaisuuksissa ei kukaan ole ulkopuolelta koskaan kysynyt yhtään mitään. Miksi joku toimittaja edes vaivautuisi menemään noihin ihan fyysisesti paikan päälle kuuntelemaan, jos ei halua mitään kysymyksiäkään esittää. Samalla tavalla toimittaja pystyy nämä lehdistötilaisuudet katsomaan netistä kuten me kaikki muutkin.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Voisi myös kysyä, miksei Grönborg opettele suomea, kuten aikanaan Majorov, Jursinov ja Tihonov? Millä kielellä muuten Sveitsissä vedettiin pressit?
Suomen kieltä ei oikein opi ihan heti kättelyssä niin hyvin että osaisi puhua sitä oikein lehdistötilaisuudessa.

Osaahan meidän Luke Martin jo monta sanaa suomeksi, mutta ei se varmaan vielä haastatteluja antaisi suomeksi, ja nuo mainitsemasi herrat oli Suomessa sen verran kauan että kai siinä jo jotain ehtii oppia jos on vaan halukkuutta.

Epäilen ettei Kari Jalonenkaan ole antanut lausuntoja tsekin kielellä heidän maajoukkueensa pääkoutsina toimiessaaan.

Kyllä Grönborg voi puhua englantia tai ruotsia, liiga on nykyään sen verran kansainvälinen.
Ruotsi on sitä paitsi maamme toinen virallinen kieli jota aika moni kuitenkin ymmärtää ainakin
jossain määrin, mutta englanti on toisaalta pätevä yleiskieli.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Se mikä noissa ihmetyttää on, että lehdistöllä ei tunnu olevan ikinä oikeen mitään kysyttävää. Onkohan niillä edelleen kirkkaana mielessä miten kävi Sari Sirkkiälle kun esitti väärän kysyksen Tamille Porissa.

Täällä kollega mainitsi liveseurannassa ko. hlön etunimellä ja olevan Tamin "kaverin". Menin kysymään tarkentavan kysymyksen sukunimellä tjsp. Se kysymys palkittiin kuukauden porttikieltona, perusteluna tietyn pykälän rikkominen...
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo on sikäli eri asia, että seurassasi tuskin olet mukana urheilubisneksessä millä on kotimaisia katsojia valtaosa.

Mun mielestä jos lehdistössä puhutaan englantia, on joko koutsin itse vedettävä suomeksi ja englanniksi taikka sitten lehdistötilaisuuden vetäjän käännettävä kommentit suomeksi.

Juuri näin. Tuo videointihan ei ole pressille, vaan niille kymmenille tuhansille suomalaisille liigapaketin ostaneille katsojille.

Simultaanitulkkaus tai tekstitys vieraskielisten kommenttien osalta olisi ihan perusteltua.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Mites menee tuo että saako ulos ajettu valmentaja osallistua lehdistötilaisuuteen?
Jos tarkoitat eilistä ja Rikard Grönborgia, niin eikös hän saanut 2min jota meni kärsimään kenttäpelaaja tai siis merkittiin kenttäpelaajalle...ei kai ketään ole ulosajettu?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Osaako joku sanoa miksi esimerkiksi tänään taas Pennanen veti pressin suomeksi Grönborgin vieressä? Eikö Antilta löydy kielitaitoa vai mikä on? Pitäisi olla ihan itsestäänselvyys jo ihan kunnioituksen vuoksi. Lämsä, Niemelä ja Karjalainen ainakin hienosti hoitanut nuo englanniksi. Jättää melko huonon vaikutelman ai ainakin minulle, kun Rautakorpi, Pennanen, Merikivi tai Härkälä ei saa englanniksi vedettyä noita. Jopa hävettää.

Lainaan itse itseäni. Eilen pressin alussa Antti pyysi vetää omalla kielellään pressin. Melko sutjakkaasti ilman kauhiaa rallienkkua se pyyntökin sieltä tuli, mutta ehkä ei vain halua olla omalla epämukavuusalueellaan pressissä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Katselin eilisen Ilves-TPS matsin pressiä. Hauskoja nuo Pennasen ilmeet kollegan valittaessa tuomareista. Ja suht pikainen poistuminen, taisi hieman olla ärsyyntynyt. Eikä ihme. Miettinen mussuttaa ja oma pelaaja just vetänyt kauniin viikateiskun mistä ei tainnut tulla edes penalttia?





Ilvesfanin hassuttelukuva X:ssä laittoi hymyilyttämään myöskin.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Tomalla on kyllä kunnon kiukuttelut menossa aina kun herran lehdistötilaisuuksia katsoo.

Onkohan se jo päässyt yli siitä kun Lukon pelaaja ei saanut pelikieltoa viime kauden lopussa siitä puhtaasta taklauksesta? Se oli hieno performanssi se.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Pendon poistuminen eilisestä lehdistötilaisuudesta oli taas mallia "sauna palaa". Jatkaakohan tuota Leijonissa? En kyllä ymmärrä mihin miehellä on kiire, kun täälläkin poistui kauhealla vauhdilla, vaikka asuu ihan hallin vieressä.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Pendon poistuminen eilisestä lehdistötilaisuudesta oli taas mallia "sauna palaa". Jatkaakohan tuota Leijonissa? En kyllä ymmärrä mihin miehellä on kiire, kun täälläkin poistui kauhealla vauhdilla, vaikka asuu ihan hallin vieressä.
Aika usein Pendo vetää pelin jälkeen vastustajan valmentajalle "kivet" ja sitten pois. Miettinen ei kiviä saanut, enkä kyllä ihmettele. Sen verran oksettavaa käytöstä oli Tomalta pressissä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika usein Pendo vetää pelin jälkeen vastustajan valmentajalle "kivet" ja sitten pois. Miettinen ei kiviä saanut, enkä kyllä ihmettele. Sen verran oksettavaa käytöstä oli Tomalta pressissä.

Nii et kehtaskin kyseenalaista tuomarien toimintaa. 60min saanut repiä, huitoa ja hakata kuin vierasta sikaa ja jatkoajalla otettiin sitten salibandysäännöt käyttöön.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
60min saanut repiä, huitoa ja hakata kuin vierasta sikaa ja jatkoajalla otettiin sitten salibandysäännöt käyttöön.

Varmasti näin, mutta kyllä siellä pahimmat huitomiset nähtiin TPS-pelaajien toimesta. Toki olen aina valmis korjattavaksi, joten kerro vain koordinaatteja näistä Ilves-pelaajien repimisistä, huitomisista ja hakkaamisista niin kelailen videolta aikani kuluksi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Nii et kehtaskin kyseenalaista tuomarien toimintaa. 60min saanut repiä, huitoa ja hakata kuin vierasta sikaa ja jatkoajalla otettiin sitten salibandysäännöt käyttöön.

Tuohon huitomiseen viittaaminen oli silti Miettiseltä aika outoa. Toki voimme olettaa, että toisin päin tapahtuneena Savon veli olisi vain tokaissut kollegalleen, että "kappas, voe mahotonta noita veitikoita, etten paremmin sano".

Pysyykö arkimaailmassa tämä oletus, jää katsojan silmään pohdittavaksi. Se lyönti käsille oli häiriintynyt, lajiin kuulumaton. Silloin ei kannata ottaa aasinsiltaa jatkotapahtumiin välttämättä.

Tämän kaiken lausun ihmisenä, jonka mielestä Pennanen on yliarvostettu valmentaja eikä äärimmäisen korrekti käytökseltäänkään.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohon huitomiseen viittaaminen oli silti Miettiseltä aika outoa. Toki voimme olettaa, että toisin päin tapahtuneena Savon veli olisi vain tokaissut kollegalleen, että "kappas, voe mahotonta noita veitikoita, etten paremmin sano".

Pysyykö arkimaailmassa tämä oletus, jää katsojan silmään pohdittavaksi.

Se lyönti käsille oli häiriintynyt, lajiin kuulumaton. Silloin ei kannata ottaa aasinsiltaa jatkotapahtumiin välttämättä.

Siis Miettinen tarkoitti tuolla jatkoajalla tapahtunutta lyöntiä joka osuu ensiksi mailaan ja nousee siitä sitten käsille ja tuomari nostaa käden pystyyn. Ei puhunut Wernblommin tilanteesta. Olisihan se hyvä, että linja pysyisi samana, vaikka oletkin yhden tilanteen vetänyt vituiksi.

@se7en puhuin yleisestä linjasta tuossa pelissä enkä mistään yksittäisistä tilanteista. Kyllä siellä molemmat joukkueet käyttivät mailaa ihan riittävästi ja sitten jatkoajalla tuomari näkee tuollaisen lyönnin jäähyn arvoisena. Kyllähän siinä hyvittely haisi ylälehtereille asti.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Eilisen Ässät-Tappara-ottelun pressin loppu hauska. Rikun tuhahdus tuohon dumariston edustajan selittelyihin.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika usein Pendo vetää pelin jälkeen vastustajan valmentajalle "kivet" ja sitten pois. Miettinen ei kiviä saanut, enkä kyllä ihmettele. Sen verran oksettavaa käytöstä oli Tomalta pressissä.

Mikä tuossa nyt oli niin oksettavaa? Selkeästi erimielisyyksiä heillä oli tuomaritoiminnasta. Toma onnitteli Ilvestä voitosta, kritisoi tuomareita ja Pendo pyörittelee silmiään. Kai sitä nyt silti voi rehdisti kätellä pelin päätyttyä eikä tarvitse juosta karkuun ennenkuin toimittaja kerkee edes lehditötilaisuutta päättämään. Aikuisia tässä kaikki varmaan ollaan.

Varmasti näin, mutta kyllä siellä pahimmat huitomiset nähtiin TPS-pelaajien toimesta. Toki olen aina valmis korjattavaksi, joten kerro vain koordinaatteja näistä Ilves-pelaajien repimisistä, huitomisista ja hakkaamisista niin kelailen videolta aikani kuluksi.

Mun mielestä siitä Latvalan tilanteesta olisi pitänyt antaa jäähy. Dudas oli kiekoton ja Latvala veti aika surutta mailalla/käsillä päähän. Tapahtui kolmannessa erässä Ilveksen hyökkäyssinisellä. Olen tarvittaessa valmis muuttamaan mielipidettäni jos tuosta pätkä löytyy. Wernblomin huitominen jäi viheltämättä. TPS:n väärä vaihto oli mielestäni pientä paikkailua tuomareilta. Se oli kevyt.

Ei kai tuossa muita selkeitä vääryyksiä ollut. Mun mielestä tuollaiset Lauridsenin huitomiset pitääkin viheltää mutta sapettaa että niitä menee edelleen ihan järkyttävä määrä läpi peliä kohden. Se on sitten ihan herran hallussa mistä vihelletään ja mistä ei.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
TPS:n väärä vaihto oli mielestäni pientä paikkailua tuomareilta. Se oli kevyt.

Ote sääntökirjasta:
Kun pelaaja on poistumassa jäältä ja hän on vähintään 1,50 metrin (5 jalkaa) etäisyydellä pelaajapenkistään ja hänet korvaava pelaaja on jäällä, tällöin poistuvan pelaajan katsotaan olevan poissa jäältä säännön 70 (Lähteminen pelaajapenkiltä tai rangaistusaitiosta) tarkoituksessa. Jos vaihdon aikana,joko peliin tuleva pelaaja tai jäältä poistuva pelaaja,pelaa kiekkoa mailalla, luistimillaan tai käsin,tai taklaa,tai ottaa jonkin fyysisen kontaktin vastustajaan ,samalla kun joko peliin tuleva pelaaja tai jäältä poistuva pelaaja on myös jäällä, tällöin tuomitaan rangaistus liian monta pelaajaa jäällä-rikkeestä.

Ehkä TPS:n pelaaja oli tuon 1,50m etäisyydellä vaihtoaitiosta Nurmen koskiessa kiekkoon. Itse olen ollut siinä uskossa, että pelaaja saa tulla jäälle tuon toleranssin sisällä, mutta ei saisi osallistua peliin. Kuitenkin sääntökirjan mukaan ilmeisesti saa? On kyllä niin huonosti kirjoitettu, etten voi olla ihan varma. Tarkoittaako "vaihdon aikana" tarkalleen ottaen mitä? Voisin olettaa, että se olisi hetki, jolloin pelaajat (poistuva ja tuleva) ovat hetkellisesti samaan aikaan kentällä, mutta jos 1,5m sisällä oleva pelaaja tulkitaan jo poissaolevaksi, niin sitten ei.

Toisaalta taas kentälle tuleva pelaaja ei saa tulla kentälle edes, mikäli poistuva pelaaja ei ole 1,5m sisällä.

Eli mitä tämä "vaihdon aikana" sitten tarkoittaa? Tulkitsisin tätä ehkä nyt sitten niin, että pelaaja saa tulla kentälle ja osallistua välittömästi peliin, mikäli poistuva pelaaja on 1,5m sisällä pelaajapenkistään. Siinähän on sitten laidan ja penkin välissäkin usein varmaan metri.

Ei ollut tämäkään nyt niin yksinkertainen asia kuin alunperin ajattelin.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Tälläkin kaudella ollaan nähty vaihtotilanteita, jossa hyökkäävä pelaaja varastaa enemmän ja väärää vaihtoa ei vihelletä. Olisko ollut Lukko-HIFK -peli jossa aika helvetisti IFK:n kaveri varasti ja sitä lähinnä hehkutettiin upeaksi oivallukseksi? Silti olen sitä mieltä että 2 min tuosta eilisestä ei ole mikään maailman isoin vääryys.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tälläkin kaudella ollaan nähty vaihtotilanteita, jossa hyökkäävä pelaaja varastaa enemmän ja väärää vaihtoa ei vihelletä. Olisko ollut Lukko-HIFK -peli jossa aika helvetisti IFK:n kaveri varasti ja sitä lähinnä hehkutettiin upeaksi oivallukseksi? Silti olen sitä mieltä että 2 min tuosta eilisestä ei ole mikään maailman isoin vääryys.

Kerho muistaakseni yritti tuota samaa joskus ja silloin taisi tulla jäähy. Tämä siis joskus 2016 ehkä. Sääntö voi olla muuttunut.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tälläkin kaudella ollaan nähty vaihtotilanteita, jossa hyökkäävä pelaaja varastaa enemmän ja väärää vaihtoa ei vihelletä. Olisko ollut Lukko-HIFK -peli jossa aika helvetisti IFK:n kaveri varasti ja sitä lähinnä hehkutettiin upeaksi oivallukseksi? Silti olen sitä mieltä että 2 min tuosta eilisestä ei ole mikään maailman isoin vääryys.
Suurin ongelma tuossa oli, että viimeisestä erästä eteenpäin, yhtä kurinpitoon mennyttä tilannetta lukuunottamatta, kentällä oli kaksi kaksi joukkuetta, jolla oli täysin eri säännöt ja linja, joista tuli suoraan kaksi kolmesta Ilveksen maalista. Kyllähän jääkiekossa usein on mahdollisuus viheltää tai olla viheltämättä, mutta ei sen pitäisi paidan värin mennä 90% tilaneteista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös