Nythän sinä olen aivan kuutamolla! Vuosikymmen ja -luku vaihtuvat ihan samalla hetkellä. Itse puhuin 2000-luvusta vain koska sen ensimmäiselle vuosikymmenelle ei ole vielä samalla tavalla vakiintunutta termiä kuin esim. 80-luku tai 90-luku. Kuitenkin 2000-luku ja 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen alkoivat täysin samaan aikaan.
Tässäpä se ongelma juuri onkin. 90-luku tai 2000-luku, on vain termi joka käsitetään väärin jos ajatellaan oikeaa ajan laskua.
Kun esi-isiemme heimopäälliköt reilut 2000 vuotta sitten löivät viisaat päänsä yhteen eräänä kuulaana talvisena pakkaspäivänä ja päättivät että huomenna ruvetaan laskemaan tätä ajan kulumista, niin arvaapa mitä piirrettiin savitauluun vuosiluvun, päivän ja kuukauden kohdalle seuraavana päivänä? Joka ikiseen sarakkeeseen raapustettiin numero 1. Vuotta 0 ei siis ole olemassakaan. Täten vuosi 10 oli ensimmäisen vuosikymmenen viimeinen vuosi ja samalla logiikalla vuosi 2001 on kolmannen vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen ensimmäinen vuosi ja 10 viimeinen.
Jos taas ajatellaan lapsen syntymää, niin hänhän elää heti ensimmäisestä päivästä alkaen ensimmäistä vuottaan, vaikka hänen iäkseen kirjataankin vasta vuoden kuluttua syntymästä 1 vuotta.
Tästä johtuen, lapsen ensimmäinen vuosikymmen täyttyy kun hänen 9-vuotisaikansa (0-lukunsa) kuluu loppuun. Historiamme ajanlaskussa vuosikymmen täyttyy kuitenkin vasta vuoden 10 loppuessa.
Miten tämä liittyy asiaan? No siten että ihmiset ajattelevat aikaa laskettavan samalla tavoin kuin ihmisen ikää mutta niinhän se ei mene. Siitä johtuu myös sekin että 2000-luvusta puhutaan jo vuodesta 2000 alkaen vaikka oikeastihan 2000-luku alkaa vasta vuoden 2001 alussa.
Vaughan kirjoitti:
Ja jos haetaan 2000-luvun (tai sen ensimmäisen vuosikymmenen) parasta pistemiestä tai parasta joukkuetta, niin kriteerit eivät voi poiketa toisistaan yhtä kokonaista kautta. Joko kausi 1999-2000 kuuluu siihen tai sitten ei.
Vuosi 1999-2000 ei missään nimessä kuulu ko. vuosikymmeneen.
Vaughan kirjoitti:
Siten jos asia menee kuten väität, että 2000-luku alkoi vasta kaudelta 2000-2001, Tappara on liigan toiseksi menestynein joukkue sekä 2000-luvulla että sen ensimmäisellä vuosikymmenellä tähän asti.
Jos siitä sulle autuus repeää niin voit ihan vapaasti ajatella noin, ja olet oikeassa. Suuri yleisö on silti sitä mieltä että 2000-luvun ensimmäinen mestaruus jaettiin vuonna 2000.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että sanonnat "2000-luvulla" pitäisi lopettaa kokonaan ja alkaa puhumaan järjestyslukumuodossa vuosituhansista, -sadoista ja -kymmenistä, eli esim. 21.vuosisadalla tai kolmannella vuosituhannella (tarkoittaa siis samaa kuin 2000-luvulla). Vähenisi epäselvyydet ja väärinkäsitykset huomattavasti.
Vaughan kirjoitti:
Itse kuitenkin lasken sekä 2000-luvun että sen ensimmäisen vuosikymmenen alkaneen jo kaudella 1999-2000 ja siten sen tulokset pitäisi ottaa huomioon niin joukkueiden kuin yksittäisten pelaajien tilastoihin.
Minun puolestani voit laskea pisteet aivan miten haluat. Sm-liiga laskee pisteet kuitenkin alkaen kaudesta 00-01, jonka varmasti itsekin huomaat jos tiirailet hieman tarkemmin sitä joskus aiemmin linkitettyä taulukkoa.
Vaughan kirjoitti:
Alkuperäinen väitteeni kuului, että "Janne Ojanen on SM-liigan vuosikymmenen pelaaja." Ja se on eri asia. (Raib'lle hieman perusteluja - vaikka olen kyllä mielestäni esittänyt nämä kaikki jo aiemmin:
- 2000-luvun pistepörssin voitto virallisten tilastojen mukaan
- tasaisesti hyvä heti vuosikymmen ensimmäisestä kaudesta toiseksi viimeiseen
- joka kaudella yli 0,5 pistettä per ottelu
- ollut aina itse johtavassa roolissa ja onnistunut yleensä saamaan joukkueensa ylisuorittamaan (Tappara on aina alisuorittanut juuri niin kausina, kun Ojaselle on sattunut loukkaantumisia.)
Edelleen eri mieltä. Jos haetaan vuosikymmenen parasta pelaajaa, täytyy ehdottomasti ottaa mukaan kaikki tekijät jotka vaikuttavat asiaan, ei pelkästään runkosarjaa. Tällöin suurin ehdokas vuosikymmenen pelaajaksi on Jari Viuhkola.
-eniten pisteitä vuosikymmenellä kaikki ottelut laskettuna.
-4 mestaruutta 2 hopeaa 1 pronssi.
-joukkueensa johtohahmo lähes koko vuosikymmenen.
-tasaisesti hyvä koko vuosikymmenellä (pisteiden valossa tulokaskausi hieman heikompi)
-play-offien ylivoimainen pisteykkönen vuosikymmenellä.
Tämä olkoon viimeinen viestini asiasta, ellei sitten tälle perusteta omaa ketjua. Topicin aiheena on sm-liigan kuukauden pelaaja ja siitä ollaan jo kohtalaisen kaukana.