Liigan kannattajatoiminta 2022–2023

  • 220 415
  • 1 545

Mouhooja

Jäsen
Eikös noita kannattajakatsomoja voisi sitten siirtää tuonne päätyjen yläkatsomoihin? Siellä sitten saisi vapaasti rellestää ja heilutella lippuja, muita häiritsemättä. Kaiteiseenkin voisi kiinnittää erilaisia lakanoita, eikä ne jäisi ihmismassan taakse kuten nyt jää. Tosin en nyt muista onko kaiteen alapuolella joku valotaulu, jota ei saisi peittää. Chäntitkin kantautuisi muualle hallia todennäköisesti paremmin, kun ei ole pleksiä edessä ja ollaan ylempänä huutamassa. Samalla sitten, kun yleisöä on enemmän, on noista päätyjen yläkatsomoista helpompi tehdä katsomoita, joissa koko pääty seisoo, koska ei ole selvää rajaa seisomakatsomon ja istumakatsomon välillä. Tosin minulla ei nyt ole muistikuvaa, miltä nuo päädyt näyttävät ja kuinka hanurista olisi kannattaminen, kun takana on penkki.

Sitten vielä tuohon lippujen heilutukseen. Se kuuluu kannatukseen ja on hyvä, että Osasto osoittaa mieltään ja boikotoi, vaikka saattaakin olla tuulimyllyjä vastaan taistelua. Mutta lippujen heilutukseen kuuluu muutakin kuin vain se, että liput liehuu. Tärkeää on myös se, millaista kuvastoa lipuissa on. Esimerkiksi Tukholman jengien kannattajien lipuissa kuvataan esimerkiksi Eerik Pyhä, joka on Tukholman suojelupyhimys. AIK:n kannattajilla on lipuissa jyrsijän/rotan kuva, johtuen AIK:n lempinimestä Gnaget. Lipuissa voidaan kuvata, mitä erilaisempia asioita, kuten esimerkiksi paikallisia tunnuksia tai kannattajille ja joukkueelle tärkeitä henkilöitä tai paikkoja. Eli lippujen liehutus ei ole niin tärkeää, jos liput ovat kaikki samanlaisia lippuja, joissa on vain joukkueen värit, kuten kaikilla suomalaisilla kannattajaryhmillä tuntuu olevan. Voitte korjata minua, jos olen väärässä, mutta ainoastaan Kingeillä on muistini mukaan jotain muutakin lipuissa kuin joukkueen värit. Niin no taitaa hinaajilla välillä joku Diablo-lippu liehua.
Korkki kiinni. Täysin järjetön idea.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa tuo rättien heiluttelu onnistuisi helposti B-päädyssä johon kotijoukkue hyökkää kahdesti. Luulisi olevan viimeisiä paikkoja jotka kaupaksi menee muutenkin. Kai nuo ressukat on niin huonoja neuvottelemaan Ässien kanssa asioista etteivät ole tervetulleita istumakatsomoon.
Se on tällä hetkellä vähän haastavaa kun valtaosalle tärkein asia on olla siellä Ässien vaihtoaition takana ja asiasta hankalaa käydä keskustelua. Itse olen alusta asti ajatellut, että aina porukan koon mukaan yritettäisiin hakea parasta sijaintia kehittymistä, kuuluvuutta jne. ajatellen. Ja tuo on ihan totta, että edelleen voisi hyvin tehdä myös kotiporukan voimin samanlaisen satunnaisluontoisen invaasion tuonne B5:een johonkin vähän hiljaisempaan otteluun ja katsoa miten lähtee. Varsinkin nyt kun täytyy sanoa, että tässä ottelussa Ilvestä vastaan logolla oli porukkaa osallistumassa kyllä lupauksia antavasti ja tosi paljon ihan uusia naamoja mukana. Mikäli Ilveksen invaasio ei olisi ollut niin massiivinen, niin olisi saattanut lähteä hämmästyttävän mukavasti jo logoltakin. Ja vähintäänkin väkeä oli jo niin paljon mukana, että optimaalisella sijainnilla hiljaisessa ottelussa vieraskannatusta ajatellen olisi aivan taatusti ollut jo potkua.

Nykyisessä sijainnissa toki ollut hyvänä puolena nyt ainakin se, että paikka on ottelusta toiseen tuttu eikä ole ainakaan sen osalta sitten epäselvää, että mihin hakeutua osallistumaan. Ja edelleen tuollakin sijainnilla nyt ainakin on sitten edellytyksiä toiminnan laajenemiselle äänenkäytöllisesti. Kyllä se taatusti sieltä alkaa lähtemään kuuluvuudenkin puolesta kun 200-300 osallistujaa olisi mukana ja toivottavasti tällaisten määrien saavuttaminen olisi jo ilmaantunut edes horisonttiin.
 

ZapBis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepsukka, Junaittid
Toinen homma sitten että en tiedä miten ääni kantaisi sieltä ylhäältä
Ei se ainakaan huonommin voi kantautua kuin alhaalta. Tuollahan ääni katoaa kuin pieru saharaan, mikä on varsin valitettavaa kun isoja kannattajaryhmiä kuitenkin kummallakin tamperelaisjoukkueella.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ei se ainakaan huonommin voi kantautua kuin alhaalta. Tuollahan ääni katoaa kuin pieru saharaan, mikä on varsin valitettavaa kun isoja kannattajaryhmiä kuitenkin kummallakin tamperelaisjoukkueella.
Tuskin juurikaan paremmin. Areena lienee suunniteltu niin, että oikein mistään kolkasta ei pääse kaikuja syntymään, niin siinä on hyvin vähän tehtävissä vaikka menisit keskelle kenttää huutamaan.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitten vielä tuohon lippujen heilutukseen. Se kuuluu kannatukseen ja on hyvä, että Osasto osoittaa mieltään ja boikotoi, vaikka saattaakin olla tuulimyllyjä vastaan taistelua. Mutta lippujen heilutukseen kuuluu muutakin kuin vain se, että liput liehuu. Tärkeää on myös se, millaista kuvastoa lipuissa on. Esimerkiksi Tukholman jengien kannattajien lipuissa kuvataan esimerkiksi Eerik Pyhä, joka on Tukholman suojelupyhimys. AIK:n kannattajilla on lipuissa jyrsijän/rotan kuva, johtuen AIK:n lempinimestä Gnaget. Lipuissa voidaan kuvata, mitä erilaisempia asioita, kuten esimerkiksi paikallisia tunnuksia tai kannattajille ja joukkueelle tärkeitä henkilöitä tai paikkoja. Eli lippujen liehutus ei ole niin tärkeää, jos liput ovat kaikki samanlaisia lippuja, joissa on vain joukkueen värit, kuten kaikilla suomalaisilla kannattajaryhmillä tuntuu olevan. Voitte korjata minua, jos olen väärässä, mutta ainoastaan Kingeillä on muistini mukaan jotain muutakin lipuissa kuin joukkueen värit. Niin no taitaa hinaajilla välillä joku Diablo-lippu liehua.
Itse olen tästä hieman eri mieltä. Alkuvaiheessa on jo kova juttu kun vain saadaan ne liput liehumaan ja kustomointia löytyy edes eri kuvioiden muodossa. Kun hommat kehittyy ja tulee osaamista tekemiseen omin kätösin/varallisuutta tilaamiseen & viitseliäisyyttä, niin voihan sitä timanttia sitten hioa monella tavalla.

Siitä tuskin on erimielisyyksiä, että miten hienoja noi kustomit liput ovat parhaimmillaan kun pystyy käyttämään luovuutta ja ympätä niihin vaikka ja mitä. Ja juurikin näitä kaikenlaisia erilaisia aiheita, joita voi liittyä seurayhteisöön liittyen.

Lisäsin nyt liitteeksi jotain, mitä tuli äkkiseltään mieleen:

Noi Isomäen kustomit tilattiin Saksan lipputehtaalta: 1967 sekä maakuntalipun pohjalla Patakunta.

Kouvolasta myös hyvä kuva kun jäänyt mielen syövereihin, että siellä oli noihin kanssa ihan hyvin satsattu.

Myös Blueskannattajille ilmaantui loppupuolella jotain kustomoidumpaa. Näköjään liitteisiin max. 2 kuvaa.
 

Liitteet

  • Isomäen seisomakatsomo.jpg
    Isomäen seisomakatsomo.jpg
    243,5 KB · kertaa luettu: 181
  • Kuudes Kenttäpelaaja.jpg
    Kuudes Kenttäpelaaja.jpg
    296,1 KB · kertaa luettu: 178

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Edelleenkin fiksuinta olisi rakentaa uusi pt-taso A2 ja B2 lohkoihin.
Lohkoja on nyt hallissa kolme, vaikka Ilves käyttääkin niistä vain kahta. En tiedä, tuleeko kolmella/neljällä sivuille siirretyllä lohkoilla etäisyys hisseille, esteettömille WC:ille ja pelastusteille esteeksi.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Itse ole sen liiton miehiä, että painetusta kamasta tulee miinus pisteitä. Painettu bandis on jo noloa, liput nyt vielä menee, mutta olisi parempi, jos nekin olisi itse tehty.
Mä en edes tiennyt, että tollaset asiat voi olla noloja.

Katselin pitkästä aikaa noita Ässien lippuja, komeelta näyttää.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ole sen liiton miehiä, että painetusta kamasta tulee miinus pisteitä. Painettu bandis on jo noloa, liput nyt vielä menee, mutta olisi parempi, jos nekin olisi itse tehty.
Olishan se kova, mutta valitettavasti tähän puoleen sit ollut jotenkin niin suppeelta porukalta intoa, halukkuutta ja osaamista. Tarkoitus pyhittänyt keinoja, mutta varmaan tätä samaa kastia, että kun hommat kehittyy ja timanttia viilaillaan, niin kaikessa tällaisessa olisi edellytyksiä kehitykselle.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä en edes tiennyt, että tollaset asiat voi olla noloja.
Painattamisen ero itse maalaamiseen on hyvinkin selkeä. Ollaanko valmiita näkemään aikaa ja vaivaa tarvittaviin työtunteihin, vai tyydytäänkö tilaamaan jostain valmis? Maanläheiseksi esimerkiksi toisin lapset ja heidän isän-/äitienpäiväaskartelut, joita kouluissa ja päiväkodeissa väsätään. Haluaako vanhempi lapsen itse puuhastaman kortin vai haluaisiko ennemmin kaupasta ostetun kortin? Pidän vastausta hyvin selkeänä.

Kannattajaskenessä henkilökohtaisesti hyväksytän, jos lakanat sellaisenaan tulevat valmiina. Onko kangasta ommeltu yhteen itse vai onko Jakub Puolasta ommellut esim. tunnelit kepeille on loppupeleissä hyvin se ja sama, kädenjälkeä ei näe/erota (paitsi pitävyydessä, ompeleiden laadussa), mutta jos aletaan pistämään kuvaa alustalle -- on se sitten banderolli, tifo tai kaksikeppinen -- niin tällöin pitäisi olla oman käden jälkeä eikä tulostimen.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mä en edes tiennyt, että tollaset asiat voi olla noloja.
Oppia ikä kaikki. Sitä paitsi näistä välittää pelkästään ns. kannattajaryhmät. Faniclubit voi tehdä mitä haluaa. Ketään ei kiinnosta, vaikka Tappara painaisi tifonsa ja seura osallistuisi kustannuksiin ja sponsori maksaisi vierasreissut. Toki en ole nähnyt ketää, joka niitä tältä vinkkeliltä arvostaisi. Joillekin tärkeää olla katu-uskottava kannattajaryhmä joillekin sillä ei mitään merkitystä ja ne voi taplata omalla tavallaan.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinänsä ihan hyvä tämä perjantain keissi kun saatiin aika aktiivista keskustelua kannattajatoiminnasta täälläkin. Olihan tuo monilta osin raskasta vääntöä ja ympyrän kiertämistä mutta hyvä homma että kannustoiminta herättää keskustelua ja tunteita. Muutenkin pidän tästä miten Ilveksen ja Tapparan faniryhmillä on tuota vastakkainasettelua ja jopa suoranaista vihaa. Toki tuollainen täytyy tehdä tietyllä tyylillä ja hyvän maun rajoissa mutta kyllä asiaan kuuluu tämä toisen inhoaminen ja vastakkainasettelu. Välillä se kuitenkin täälläkin menee aikamoiseksi vänkäämiseksi tiettyjen nimimerkkien kesken ja leviää vähän sinne kuulumattomiin ketjuihin mutta lähtökohtaisesti kyllä pidän tuosta miten paljon Tampereen paikallisvääntö tällä hetkellä tunteita herättää.

Juuri eilen tylsyyksissäni eksyin katsomaan jotain URHOtv (:D) Youtube-kanavan 2013 vuoden Ilves-Tappara maalikoostetta ja en voi muuta sanoa kuin että hyi helvetti. No olihan siellä toki Barkov vääntämässä! Nyt on ylipäätään vähän eri meno ja toivottavasti molemmat edelleen kehittävät kannattajatoimintaansa. Toivon ehdottomasti että jatkossa voitaisiin tehdä erinäisiä päätöksiä kannattajatoiminnan kehittäminen edellä, mikä olisi aika harvinaista Suomessa. Siksi onkin hyvä että Ilveksen kannattajaporukka nosti tätä asiaa perjantaina esille ja saatiin keskustelua aikaan, kun tiedetään halliyhtiön suhtautuminen asiaan. Tuossa halliasiassa nimittäin Ilves ja Tappara eivät mitään vastapuolia sinänsä ole vaan ihan samassa kelkassa.
 

Cappe71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Thorengruppen IBK, CHL, Salibandy, Leki
Sinänsä ihan hyvä tämä perjantain keissi kun saatiin aika aktiivista keskustelua kannattajatoiminnasta täälläkin. Olihan tuo monilta osin raskasta vääntöä ja ympyrän kiertämistä mutta hyvä homma että kannustoiminta herättää keskustelua ja tunteita. Muutenkin pidän tästä miten Ilveksen ja Tapparan faniryhmillä on tuota vastakkainasettelua ja jopa suoranaista vihaa. Toki tuollainen täytyy tehdä tietyllä tyylillä ja hyvän maun rajoissa mutta kyllä asiaan kuuluu tämä toisen inhoaminen ja vastakkainasettelu. Välillä se kuitenkin täälläkin menee aikamoiseksi vänkäämiseksi tiettyjen nimimerkkien kesken ja leviää vähän sinne kuulumattomiin ketjuihin mutta lähtökohtaisesti kyllä pidän tuosta miten paljon Tampereen paikallisvääntö tällä hetkellä tunteita herättää.

Juuri eilen tylsyyksissäni eksyin katsomaan jotain URHOtv (:D) Youtube-kanavan 2013 vuoden Ilves-Tappara maalikoostetta ja en voi muuta sanoa kuin että hyi helvetti. No olihan siellä toki Barkov vääntämässä! Nyt on ylipäätään vähän eri meno ja toivottavasti molemmat edelleen kehittävät kannattajatoimintaansa. Toivon ehdottomasti että jatkossa voitaisiin tehdä erinäisiä päätöksiä kannattajatoiminnan kehittäminen edellä, mikä olisi aika harvinaista Suomessa. Siksi onkin hyvä että Ilveksen kannattajaporukka nosti tätä asiaa perjantaina esille ja saatiin keskustelua aikaan, kun tiedetään halliyhtiön suhtautuminen asiaan. Tuossa halliasiassa nimittäin Ilves ja Tappara eivät mitään vastapuolia sinänsä ole vaan ihan samassa kelkassa.
Kertakaikkiaan loistava viesti! Täyttä asiaa! Varsinkin tuo viimeinen oli sellainen että se pisti silmään. Näihin halli ongelmiin eivät keksi ratkaisuja Tappara tai Ilves erikseen vaan nimenomaan yhdessä!
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleenkin ainakin minua kummastuttaa kuka niitä heiluvia lippuja pelin aikana yleensä katsoo? Määrä taitaa olla yleisön kokonaismäärästä muutaman promillen luokkaa, kun kaukalon sisällä se todellinen toiminta tuolloin tapahtuu. Entä pelaavatko pelaajat jotenkin paremmin kun jossain täysin ulkopuolella viuhtoo jotain mitä he eivät edes ehdi noteeraamaan? Tuntuu vaan että tästä liput liehuu pelin aikana -mantrasta on tullut joku tapahtuman ykkösasia, jota isot kansainmäärät vartavasten saapuvat areenoille herkeämättömästi seuraamaan.

Niin eiköhän ne lippujen läpi peliä katsovat löydy sieltä seuraavilta riveiltä sen heiluttajan takaa. Iso lippu peittää kyllä näkymän tehokkaasti isolta osaa katsomosta. Ainakaan minä en vielä ole oppinut katsomaan peliä lipun läpi. Mutta minulle on aivan sama kuinka paljon lippua heilutellaan pelikatkon aikana. ei siellä kentällä silloin mitään tapahdu.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä ymmärrä mikä jengillä ongelmana, kun lipun voi ostaa muualta kuin kannattajakatsomosta jos ei halua lippuja eteensä.
Tuskin sinäkään ostat kausikorttia vain kannatuksen vuoksi siten että katsot pelin teeveestä koska et näe mitään pelistä hallissa lippujen takia. Aika paha niiden pyörätuoli katsojien on muualle siirtyä kun eivät voi muualla edes katsoa. Vaikka ne pyörätuolit siirrettäisiin muualle niin tilalle tulisi muita katsojia jotka haluavat katsoa peliä eikä lippuja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pyörätuolikatsomon sijainti on joo ongelma, mutta ei varmaan liian iso, kun asialle ei ole kuitenkaan mitään tehty Ilveksen puolelta.

Eikös Ilves ole ratkaissut ongelman vähentämällä pyörätuolipaikkoja, näin täällä on mainittu?
Pitäisikö tämä päätellä niin, että Ilves ei halua liikuntarajoitteisia kannattajia peliin? Jos et voi seistä ja hyppiä, emme tarvitse rahojasi... ?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka ne pyörätuolit siirrettäisiin muualle niin tilalle tulisi muita katsojia jotka haluavat katsoa peliä eikä lippuja.
Tuohan ei olisi ongelma, jos ne paikat myytäisiin näkörajotteisina. Tai siis olisi se tietysti sikäli Ilveksen ongelma, jos eivät kävisi kaupaksi. Mutta miksipä eivät kävisi, koska nytkin on saatu myydyksi pyörätuolikatsomoiden molemmin puolin (taakse ja eteen), jossa vastaavaa ongelmaa tietysti on myös.

Eli kyllä tässä se varsinainen ongelma on juuri tuo pyörätuolipaikkojen ja fanikatsomon yhteensovittaminen. Pitäisi saada jompikumpi sirrettyä, tai oikeastaan sekin jo ratkaisisi paljon, jos olisi pyörätuolipaikkoja myös muualla, ja siten mahdollisuus oman mieltymyksen mukaan valita näkyvyyden ja tunnelman välillä.
 

jombbis189

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tuskin sinäkään ostat kausikorttia vain kannatuksen vuoksi siten että katsot pelin teeveestä koska et näe mitään pelistä hallissa lippujen takia. Aika paha niiden pyörätuoli katsojien on muualle siirtyä kun eivät voi muualla edes katsoa. Vaikka ne pyörätuolit siirrettäisiin muualle niin tilalle tulisi muita katsojia jotka haluavat katsoa peliä eikä lippuja.
Olen lähes jokaisessa Ilveksen kotiottelussa kannattajakatsomossa ja olen nähnyt jokaisen pelin ilman ongelmia. Joku pieni lippu välillä edessä ei kyllä haittaa yhtään mitään. Luulempa, että jos pyörätuolikatsomoa siirretään, niin jonkunlainen laajennus saattaisi samalla tulla seisomakatsomolle.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kirjoihin ja kansiin tämäkin sitten. Osastolta oltiin tosiaan järjestyksenvalvonnan puutteellisen ymmärryksen vuoksi kielletty kaikki liput, ei vain isoja, kun nyt täällä kovin puhuttiin siitä Osaston sääntöjen ymmärtämisestä.



Aika paljon selittelyn makua tuossa Tapparan julkaisussa kun verrataan aiempiin haastatteluihin, mutta lopputulema oli oikeastaan aikalailla juuri sellainen kun varmasti toivottiin. Jos Osasto olisi jättänyt tuon mielenosoituksensa suorittamatta niin todennäköisesti seuraavassa Tapparan isännöimässä paikallispelissä olisi toimittu ihan täysin samalla tavalla ilman minkäänlaista dialogia Ilveksen, Tapparan, kannattajien ja halliyhtiön välillä. Nyt Osasto sai pakotettua Tapparan neuvottelupöytään, jotta asialle voidaan oikeasti tehdä jotain. Tästä toivottavasti hyötyy Osaston lisäksi myös Tapparan kannattajaryhmä(t), jos myös heidän olosuhteitaan pystytään parantamaan tässä samalla. Eli todella hyvä ettei nyt vaan istuttu kiltisti ja noudatettu niitä "sovittuja" sääntöjä vaan tehtiin tällainen näyttävä mutta kuitenkin täysin rauhallinen mielenosoitus, josta aiheutui lähinnä PR-näkyvyyttä (hyvää tai huonoa, riippuen näkökulmasta).
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuohan ei olisi ongelma, jos ne paikat myytäisiin näkörajotteisina.
Juuri näin. Hinta voi olla houkuttimena vaikka vähän halvempi ja jos näköhaitta on este, voi paremmasta paikasta maksaa hieman enemmän. Vaihtoehtoja kävellen liikkuville on hallissa yli 13000. Pyörätuolikatsomolaisilla ei tällaista valinnan vapautta ole, paikkasi on tossa, ota tai jätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös