Liigan kannattajatoiminta 2022–2023

  • 220 377
  • 1 545

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti
No kyllä on tifokielto voimassa :D

Tai ainakin oli viime kaudella.

Mistäköhän olet tuollaisen käsityksen saanut?
Miten teille on perusteltu tuo tifokielto? Kuulostaa todella oudolta, kun kaikissa muissa SM-liigan halleissa tifoilu on sallittua. Eikö Osastolla ole sen verran kova arvostus Ilveksen sisällä, että tuohon kieltoon kannattaisi koittaa vaikuttaa jotenkin?
 

Powerplayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No kyllä on tifokielto voimassa :D

Tai ainakin oli viime kaudella.

Mistäköhän olet tuollaisen käsityksen saanut?
Joo viimekaudella se ainakin oli voimassa. Mutta tälläkaudella sen ei enää pitäisi olla voimassa. Toki tuo areenayhtiö on sen verran perseestä etten ihmettelisi jos tälläkaudella kiellettäisiin liput ja seisominen hallissa.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Toisaalta kyllä hieman huvittaa kritiikki ilvesläisiltä, joiden oma panos on, ja ilmeisesti tulee myös jatkossa olemaan, tällä rintamalla täysin olematon. Hakametsän aikana sentään oli jotain, joskin niissäkin jäi aina tifojen koko hyvin pieneksi.
Panos täysin olematon? No kerroppa seuraavaksi mitkä Liigaseurat menee Ilveksen edelle tällä saralla? Nopeasti kokosin kuvan jotta googlesta lähivuosilta löysin.

 

ilves61

Jäsen
Miten teille on perusteltu tuo tifokielto? Kuulostaa todella oudolta, kun kaikissa muissa SM-liigan halleissa tifoilu on sallittua. Eikö Osastolla ole sen verran kova arvostus Ilveksen sisällä, että tuohon kieltoon kannattaisi koittaa vaikuttaa jotenkin?
Paloturvallisuusella tuota on perusteltu, vaikka tifot ovatkin pitkään olleet paloturvallista materiaalia. Kyllä siihen on yritetty vaikuttaa, saa nähdä onko tällä kaudella kielto poistunut.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Liitteet

  • Screenshot_20220831-072733_Twitter.jpg
    Screenshot_20220831-072733_Twitter.jpg
    723,3 KB · kertaa luettu: 408

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Panos täysin olematon? No kerroppa seuraavaksi mitkä Liigaseurat menee Ilveksen edelle tällä saralla? Nopeasti kokosin kuvan jotta googlesta lähivuosilta löysin.

Jos luit tuon viestin, niin siinä kyllä kirjoitin noista Hakametsän aikojen tifoista. Panos on ja tulee olemaan olematon, mikäli Nokia areenalla ei tifoja tehdä ja siihen tilanteeseen tyydytään. Se on sitten vähän voi voi, mikäli niin on.

Ja mitään ihmeellistä noissa Hakametsän aikojen tifoissakaan ei nyt sinänsä ole. Aika pieniä ja useimmat todella yksinkertaisia. Mutta tämä keskustelu nyt on aivan turha, kun itse ainakin nostan hattua jokaiselle tehdylle tifolle eikä niiden "paremmuudesta" keskustelu ole järin hedelmällistä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Jos luit tuon viestin, niin siinä kyllä kirjoitin noista Hakametsän aikojen tifoista. Panos on ja tulee olemaan olematon, mikäli Nokia areenalla ei tifoja tehdä ja siihen tilanteeseen tyydytään. Se on sitten vähän voi voi, mikäli niin on.

Mutta tämä keskustelu nyt on aivan turha, kun itse ainakin nostan hattua jokaiselle tehdylle tifolle eikä niiden "paremmuudesta" keskustelu ole järin hedelmällistä.
Toki juttu on vähän keskustella niiden paremmuudesta. Yksi katsomokoreografioiden idea on juuri olla voimannäyttöjä muille ryhmille. Sama koskee vähän kaikea toimintaa. Kenestä lähtee eniten ääntä. Kuka käy eniten vieraissa ja niin edelleen.

Pieni kisailu auttaa kaikkia eteenpäin.
 

Apheu

Jäsen
Toki juttu on vähän keskustella niiden paremmuudesta. Yksi katsomokoreografioiden idea on juuri olla voimannäyttöjä muille ryhmille. Sama koskee vähän kaikea toimintaa. Kenestä lähtee eniten ääntä. Kuka käy eniten vieraissa ja niin edelleen.

Pieni kisailu auttaa kaikkia eteenpäin.

Itse olen vähän eri mieltä. Ryhmittymien keskinäinen yhteisöllisyys, posin antaminen toisille ryhmille ja vaikkapa yhteishuudot yms. olisivat asioita, jotka veisivät hommaa eteenpäin ja saisivat lisää ihmisiä mukaan, kun on positiivista pöhinää ja kaikki haluavat kokea sitä. Sellainen hyväntahtoinen kisailu on toki asia ihan erikseen.

Mutta toisten ryhmien mollaaminen, aito vittuilu, alastallaaminen tai vaikkapa jonkun porukan tekemän tifon tuominen palstalle pilkattavaksi on taas juuri sellaista toimintaa, että ihmisiä kaikkoaa koko touhusta ja fanitoiminta Liigan ympärillä ei kasva. Ei juuri ketään houkuta tulla osaksi tuollaista yhteisöä.

Tuntuu, että tätä ei osa porukasta ymmärrä millään, vaikka sitten toisaalla valitetaan siitä, että kenenkään fanitoiminta ei kasva. Ei kai se kasva, kun porukka itse pyörittää pelkkää negaa toisista faniporukoista ja samalla pilaa oman maineensakin.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen vähän eri mieltä. Ryhmittymien keskinäinen yhteisöllisyys, posin antaminen toisille ryhmille ja vaikkapa yhteishuudot yms. olisivat asioita, jotka veisivät hommaa eteenpäin ja saisivat lisää ihmisiä mukaan, kun on positiivista pöhinää ja kaikki haluavat kokea sitä. Sellainen hyväntahtoinen kisailu on toki asia ihan erikseen.

Mutta toisten ryhmien mollaaminen, aito vittuilu, alastallaaminen tai vaikkapa jonkun porukan tekemän tifon tuominen palstalle pilkattavaksi on taas juuri sellaista toimintaa, että ihmisiä kaikkoaa koko touhusta ja fanitoiminta Liigan ympärillä ei kasva. Ei juuri ketään houkuta tulla osaksi tuollaista yhteisöä.

Tuntuu, että tätä ei osa porukasta ymmärrä millään, vaikka sitten toisaalla valitetaan siitä, että kenenkään fanitoiminta ei kasva. Ei kai se kasva, kun porukka itse pyörittää pelkkää negaa toisista faniporukoista ja samalla pilaa oman maineensakin.

Mielestäni tässäkin on hyvä käyttää vertailussa maalaisjärkeä. Ehkä vertailu on relevantimpaa sellaisten ryhmien kesken, jotka ovat ns. samalla tasolla. Kokemusta on kenties jo pitemmältä ajalta, ja näyttöjä kyvykkyydestä hienojenkin tifojen luontiin. Vertailu on aika turhaa, jos ryhmittymät totaalisen eri leveleillä, vaikka tietysti tällä tavalla voidaan myös saada pientä ärsykettä siellä heikommallakin puolella, että halutaan saada parempia tuotoksia aikaan. Kyllä minusta sekin on valitettavaa, että jos hommia jauhetaan vuodesta toiseen ja tuotokset ovat aina mallia Ville 5v eikä tätä saisi ollenkaan kritisoida. Vaikka sikäli ajatus on aina tärkeintä, niin eikö joskus olisi mukavaa, että rimaa asetettaisiin vähän korkeammallekin?

Tuossa aiemmin mitä oli @Jaakko kanssa keskustelua, että mitä mielikuvaa halutaan antaa toiminnasta. Vaikka provosointi ja uhittelu olisi vähäistä prosenttia osana toimintaa, niin kyllä tämän ultrapuolen negatiivisten lieveilmiöiden liiallinen ihannointi pitää myös huolen, että toiminta sitten jää helposti pienemmän porukan puuhasteluksi. Näitä juttuja kannattaa ehdottomasti soveltaa, ja isoja massoja saadaan siinä vaiheessa mukaan kun toiminta on fiksua, näyttävää ja positiivinen pöhinä suosikkiseuran puolesta. Ja että tavallinen veronmaksaja voi mieltää itsensä olevan mukana matalallakin kynnyksellä. Ja itse nään, että toimintoja kannattaa ehdottomasti suunnata mielummin tähän suuntaan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tuossa aiemmin mitä oli @Jaakko kanssa keskustelua, että mitä mielikuvaa halutaan antaa toiminnasta. Vaikka provosointi ja uhittelu olisi vähäistä prosenttia osana toimintaa, niin kyllä tämän ultrapuolen negatiivisten lieveilmiöiden liiallinen ihannointi pitää myös huolen, että toiminta sitten jää helposti pienemmän porukan puuhasteluksi.
Juurikin näin. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Jokerien, Espoon ja Hifk:n "ultrien" suorastaan turmiollista vaikutusta kannattajamääriin. Kyllä IFK:n otteluissa tunnelma ja fiilis toista luokkaa kun Stadin Kingit keskittyy perseilemään jalkapallon puolella. Ihan eri fiilis kun Tapparalta saa stempatiaa ja Jaxuhaleja kun ne on taas kairannut meitä kakkoseen.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Itse olen vähän eri mieltä. Ryhmittymien keskinäinen yhteisöllisyys, posin antaminen toisille ryhmille ja vaikkapa yhteishuudot yms. olisivat asioita, jotka veisivät hommaa eteenpäin ja saisivat lisää ihmisiä mukaan, kun on positiivista pöhinää ja kaikki haluavat kokea sitä. Sellainen hyväntahtoinen kisailu on toki asia ihan erikseen.

Mutta toisten ryhmien mollaaminen, aito vittuilu, alastallaaminen tai vaikkapa jonkun porukan tekemän tifon tuominen palstalle pilkattavaksi on taas juuri sellaista toimintaa, että ihmisiä kaikkoaa koko touhusta ja fanitoiminta Liigan ympärillä ei kasva. Ei juuri ketään houkuta tulla osaksi tuollaista yhteisöä.

Tuntuu, että tätä ei osa porukasta ymmärrä millään, vaikka sitten toisaalla valitetaan siitä, että kenenkään fanitoiminta ei kasva. Ei kai se kasva, kun porukka itse pyörittää pelkkää negaa toisista faniporukoista ja samalla pilaa oman maineensakin.
Jep jep, kyllähän se on juuri näin että united smile tuo porukkaa katsomoihin, kuten esimerkiksi Tukholmasta nähdään...
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juurikin näin. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Jokerien, Espoon ja Hifk:n "ultrien" suorastaan turmiollista vaikutusta kannattajamääriin. Kyllä IFK:n otteluissa tunnelma ja fiilis toista luokkaa kun Stadin Kingit keskittyy perseilemään jalkapallon puolella. Ihan eri fiilis kun Tapparalta saa stempatiaa ja Jaxuhaleja kun ne on taas kairannut meitä kakkoseen.

Näissä positiivisetkin elementit kannattelevat enkä usko, että on balaclavat päässä ja nyrkit pystyssä seisomisen ansiota. Vaikka Kingit ovat saaneet hyviä massoja liikenteeseen, niin paljon myös porukkaa jättäytyy takavasemmalle näiden negatiivisten elementtien takia. Tietysti näissä tulee avuksi myös suurempaa väestöpohjaa, josta on ammennettavissa porukkaa kaikenlaiseen. Silti uskon, että edellä mainitsemieni juttujen takia hyvää potentiaalia jää myös ulosmittaamatta ja määrät voisivat olla vieläkin suurempia. Se on joka tapauksessa sääli, että tämä kontrasti on niin suurta taas HIFK:n lätkäpuoleen kun miettii kannattajakatsomosta luotua tunnelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Apheu

Jäsen
Vertailu on aika turhaa, jos ryhmittymät totaalisen eri leveleillä, vaikka tietysti tällä tavalla voidaan myös saada pientä ärsykettä siellä heikommallakin puolella, että halutaan saada parempia tuotoksia aikaan.

Tästä taas tulee vähän sellainen fiilis, että yritetään hakea hyväksyntää muilta faniryhmiltä (jota ei nykykulttuurissa oikein tapahdu, poikkeuksetta negaa joka tapauksessa). Sitten kehittäminen ei oikein motivoi kun sitä posia ei tulekaan oikein mistään.

Lähtökohta pitäisikin olla se, että siellä kannatuspoppoossa on hemmetin hauskaa ja mukava meininki, jossa yhdessä luodaan tunnelmaa ja kasvatetaan yhteisöä, nautitaan ottelutapahtumista. Ei niinkään keskitytä toisiin negatiivisessa mielessä. Hyväntahtoinen kilpailu on asia erikseen.

Itse en vaan näe, että faniryhmien keskinäinen nälviminen, alaspolkeminen tai "valta-aseman" kautta hyväksynnän/ihailun hakeminen yms. tuo kokonaiskuvassa oikein positiivista. Tai tämä näivettää kasvua monessa paikassa, kun sisimmillään tällä tulokulmalla kilpaillaan huomiosta ja ihailusta, ja se huomio loppuukin siihen, kun joku toinen tekeekin jotain "hienompaa", ja sitten tätä aletaankin polkemaan alas, jotta itse pysyttäisiin kaikista ihaillumpana fanipoppoona. Sitten tämä taas tuo negatiivisuutta kentälle, näivettää orastavan kasvun ja innostuksen jossakin... jne., kyllä te tiedätte.

Minun mielestäni Liigan kannattajatoiminta pitäisi kokea enemmän yhteisenä, kaikille yhteistä hyvää tuovana asiana, jossa ruokitaan positiivisuudella eri kannattajaporukoiden tekemistä, kokeiluja ja tavallaan ollaan yhdessä luomassa sitä ottelutapahtumaa - ja voidaan hyvässä hengessä kilpailla siitä, kuka veti illan komeimman chäntin, ilman sitä toisen porukan nälvimistä.

Tätä kilpailuhommaa ja negan jauhamista toisista faniporukoista on nyt ollut sen verran pitkään, että koetteko, että kokonaiskuvassa tunnelmat hallissa on parantuneet? Aina joku porukka on pinnalla hyvästä kehityksestä, mutta väheneekö tunnelma vuosi vuodelta kaikki kannattajaporukat yhteenlaskettuna? Miksi jonkun porukan nousu tarkoittaa yleensä näivettymistä jossain muualla? Kannattaako faniryhmien vastakkainasettelua oikeasti lisätä? Tiedätte ainakin kantani.
 

Lingvistinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osastolla tänään Fribourgissa muutaman tyypin porukka. Lauantaina Salzburgissa sitten jonkin verran enemmän, mutta veikkaan että jäädään hieman kolminumeroisista lukemista, mutta lähtijämäärää on vaikea arvioida kun kaikki hoitavat matkansa itse. Mites muut CHL-jengit? Onko vierasedustusta?
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Osastolla tänään Fribourgissa muutaman tyypin porukka. Lauantaina Salzburgissa sitten jonkin verran enemmän, mutta veikkaan että jäädään hieman kolminumeroisista lukemista, mutta lähtijämäärää on vaikea arvioida kun kaikki hoitavat matkansa itse. Mites muut CHL-jengit? Onko vierasedustusta?
Lufthansan lakon vuoksi aika monella jää sittenkin lauantain reissu välistä.
 
Osastolla tänään Fribourgissa muutaman tyypin porukka. Lauantaina Salzburgissa sitten jonkin verran enemmän, mutta veikkaan että jäädään hieman kolminumeroisista lukemista, mutta lähtijämäärää on vaikea arvioida kun kaikki hoitavat matkansa itse. Mites muut CHL-jengit? Onko vierasedustusta?
Mikkelistä lähdössä useita kymmeniä henkilöitä myös lokakuussa Keski-Euroopassa pelattavaan Sparta Praha otteluun. Tarkkoja määriä ei varmaan kellään ole tiedossa kun mitään järjestettyä reissua ei ole, mutta turuilta ja toreilta kuultuna puhutaan useista kymmenistä omatoimimatkaajista. Ottelun ajankohta, tiistai, voi tietysti olla rokottava tekijä lähtijämäärässä. Mielenkiintoista on sekin että onko tuolla ottelulla vielä panosta, kun kyseessä on alkulohkon viimeinen taistelu.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Tiedä onko suoranaisesti tähän ketjuun sopivaa, mutta tämän kannattajan silmää hiveli Bratislavan jäädytetyt pelinumerot joissa oli myös pelaajien kuvat peliajoiltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös