Vertailu on aika turhaa, jos ryhmittymät totaalisen eri leveleillä, vaikka tietysti tällä tavalla voidaan myös saada pientä ärsykettä siellä heikommallakin puolella, että halutaan saada parempia tuotoksia aikaan.
Tästä taas tulee vähän sellainen fiilis, että yritetään hakea hyväksyntää muilta faniryhmiltä (jota ei nykykulttuurissa oikein tapahdu, poikkeuksetta negaa joka tapauksessa). Sitten kehittäminen ei oikein motivoi kun sitä posia ei tulekaan oikein mistään.
Lähtökohta pitäisikin olla se, että siellä kannatuspoppoossa on hemmetin hauskaa ja mukava meininki, jossa yhdessä luodaan tunnelmaa ja kasvatetaan yhteisöä, nautitaan ottelutapahtumista. Ei niinkään keskitytä toisiin negatiivisessa mielessä. Hyväntahtoinen kilpailu on asia erikseen.
Itse en vaan näe, että faniryhmien keskinäinen nälviminen, alaspolkeminen tai "valta-aseman" kautta hyväksynnän/ihailun hakeminen yms. tuo kokonaiskuvassa oikein positiivista. Tai tämä näivettää kasvua monessa paikassa, kun sisimmillään tällä tulokulmalla kilpaillaan huomiosta ja ihailusta, ja se huomio loppuukin siihen, kun joku toinen tekeekin jotain "hienompaa", ja sitten tätä aletaankin polkemaan alas, jotta itse pysyttäisiin kaikista ihaillumpana fanipoppoona. Sitten tämä taas tuo negatiivisuutta kentälle, näivettää orastavan kasvun ja innostuksen jossakin... jne., kyllä te tiedätte.
Minun mielestäni Liigan kannattajatoiminta pitäisi kokea enemmän yhteisenä, kaikille yhteistä hyvää tuovana asiana, jossa ruokitaan positiivisuudella eri kannattajaporukoiden tekemistä, kokeiluja ja tavallaan ollaan yhdessä luomassa sitä ottelutapahtumaa - ja voidaan hyvässä hengessä kilpailla siitä, kuka veti illan komeimman chäntin, ilman sitä toisen porukan nälvimistä.
Tätä kilpailuhommaa ja negan jauhamista toisista faniporukoista on nyt ollut sen verran pitkään, että koetteko, että kokonaiskuvassa tunnelmat hallissa on parantuneet? Aina joku porukka on pinnalla hyvästä kehityksestä, mutta väheneekö tunnelma vuosi vuodelta kaikki kannattajaporukat yhteenlaskettuna? Miksi jonkun porukan nousu tarkoittaa yleensä näivettymistä jossain muualla? Kannattaako faniryhmien vastakkainasettelua oikeasti lisätä? Tiedätte ainakin kantani.