Pari kautta sitten mulla alkoi olla sellainen iloinen ja pörröinen olo kun Ilves alkoi näyttämään kynsiään ja uusi ylväs tuleminen alkoi näkymään jo vähän kaikessa tekemisessä, Areena valmistumassa ja sehän tietää hyviä asioita. Vielä alkuvuodesta olin vilpittömän iloinen ja innoissani uuden Areenan nostamasta buustista Tamperelaiselle ja toki myös Suomalaiselle kiekolle. Kevät toi jo negatiivisia piirteitä ja ajatuksia Ilveksen kannattajista, kesän kun on täältä lukenut sitä kasvavaa paskaa mikä kusen kanssa nousee ylöspäin.. se saa mielen murheelliseksi. Miten noin nopeasti voikaan nousta päähän. Kaikenlaiset senttterikinastelut ja ristiin puhumiset niissä, oman pesän puhdistusyrityksiä, katkarapuleipien dissaamista ja nyt tämän lainauksen kaltaiset ylimieliset oksennukset muuttaa käsitystä siitä Ilveksestä mitä mä olisin halunnut salaa vähän fanittaa. Mä haluaisin että Osaston väki olisi sitä samaa mukavaa kannattajajoukkoa mihin sai törmäillä keväällä matseissa. Taitaa olla aivan liikaa toivottu, ja toisaalta, sehän olis vaan mun oma henkilökohtainen toive.
Yrittäkää edes, takkia voi vielä laittaa vähän kiinnii, yksi poffisarjan voitto ei vielä anna aihetta keulimiseen.
Vanhan liiton kannattajan mietteitä tähän väliin, jos sallinet.
Pöhinä Ilveksen ympärillä ja Ilves-yhteisön sisällä on ollut viime aikoina varsin voimakasta. Nopeahko nousu reilun viiden vuoden takaisesta konkurssikypsästä sylkykupista vakavasti otettavaksi Liiga-organisaatioksi, on ollut omiaan ruokkimaan kaikenmoisia lieveilmiöitä Ilveksen liepeillä.
Tälläkin palstalla on muutamia Ilvesmielisiä nimimerkkejä jotka ovat, ehkä liiankin nopeasti, omaksuneet menestyvän seuran kannattajien negatiivisimmat ominaisuudet. Provosointihalu joka suuntaan herättää luonnollisesti ärtymystä.
Toki se, että nostetaan oman joukkueen potentiaalisia pelaajia esille on sinällään kovin luonnollista. Vertailu toisen joukkueen pelaajiin on mielestäni lähtökohtaisesti kovin hedelmätöntä, varsinkin ennen kauden alkua. Tosin se kertonee enemmän innosta ja Ilveksen noususta vakavasti otettavaksi kiekko-organisaatioksi.
Mitä Liigassa suorittavan Ilveksen organisaatioon liittymättömän Osaston pelien aikaiseen toimintaan tulee, olen pääosin tyytyväinen. Itse istuin viime kaudella sekä Hakametsässä, että Areenassa varsin lähellä kyseistä ryhmää. Merkittäviä ylilyöntejä pelien aikana en havainnut (yksi peli tosin jäi paikanpäällä näkemättä). Mieleeni jäi ainoastaan yksi paikallispeli, jossa Tapparan kannattaja koki tarpeelliseksi provosoida Osaston suuntaan pari penkkiriviä alempaa.
Itse en ole tällä hetkellä suoranaisesti sidoksissa Ilvekseen, Osastoon tahi oikeastaan mihinkään muuhunkaan yhdistykseen tai osakeyhtiöön, paitsi nykyiseen työnantajaani.
Ja nyt mennään suoraan lautasen äärelle pihviosastoon.
Tälläkin palstalla on peräänkuulutettu niinkin epämääräisen käsitteen kuin Ilves-yhteisön laajamittaista irtisanoutumista Ilveksen seisomakatsomon käyttäytymisestä, jonka kautta ulkoinen paine pakottaisi yksittäiset kannattajakatsomossa peliä seuraavat ojennukseen. Periaatteen tasolla kannatettava idea. Käytännön puolella herää muutama kysymys.
Miten määritellään Ilves-yhteisö?
Millainen puuttuminen on riittävän laajaa ja ongelmaan toimivaa?
Onko Ilves osakeyhtiönä velvollinen puuttumaan ylilyönteihin?
Mikä on yksittäisen tavan kannattajan vastuu? Soo-soo sormenheiluttelu? Sanallinen tahi fyysinen puuttuminen?
Olenko itse huono ihmisenä tai kannattajana jos en välittömästi puutu huonoon käytökseen, epäoikeudenmukaisuuteen saatikka nimimerkkien takaa suoritettuun nettikirjoitteluun?
Tarkennan vielä loppuun oman kantani. Tuomitsen aivan kaiken perseilyn kannattamani seuran sisällä. lähipiirissä ja kannattajakunnassa.
Toki elämää jonkin verran eläneenä, olen todennut valtaosan asiattomasta käytöksestä kannattajien keskuudessa suoritetun nuoremman väen toimesta (30 ja alle). Tätä se on kun testotasot ovat luokkaa merkittävät. Harmillisesti kaikkinainen huono käytös urheiluseuran liepeillä liitetään oikeutetustikin itse seuraan, vaikka kyseessä olisi yksittäinen tai yksittäiset fanit tahi nettikirjoittelijat.
Toki optimistina toivon, ettei Ilvekseen liittyisi ulkopuolelta negatiivista toimintaa, joka lokaisi rakastamani seuran logoa. Pessimisti sisälläni muistuttaa, että kusipäisiä Ilvesfaneja on tavattu jo ennen uuden Ilveksen tulemista. Heistä enin osa on vieläkin yhteisön liepeillä. Ihan kuten muissakin Liigan yhteisöissä.
Toivon ettei Ilveksen kiekko-organisaation tekemistä arvotettaisi pelkästään perseilevien fanien ylilyöntien kautta. Valtaosa kannattajista on ihan tavallisia, mukavia ja muut huomioon ottavia ihmisiä. (Itseni lasken vain tavalliseksi)