Liigan kannattajatoiminta 2019–2020 – missä mennään, vai mennäänkö missään?

  • 77 388
  • 347

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi veljet tätä keskustelua taas. Eikös se nyt nimenomaan ole ideana esim. tifoissa se yhdessä tekeminen ja kun ovatten käsin tehtyjä, niin sitä kautta mitataan myös ryhmittymien paremmuutta, että kuka tekee hienoimmat tekeleet omin kätösin? Aika laihaksi menee, jos yksittäinen datahanska shoppaa komeen kuvaeditaation tifolle ja sitten vain firmaan teetettäväksi? Toki se hieno luonnos tarvitaan joka tapauksessa, vaikka lopulta tuotos tehdäänkin käsityönä.
 

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Tuo Mikkelin tifo on n 15m pitkä ja 8 m korkea. Ei ihan heti tuu mieleen sellaista paikkaa Mikkelissä, missä voisi tuollaisen piirrellä kaikessa rauhassa itse. Ehkä @Hirvikivääri tietää paikan..

Onko sillä oikeesti jotain väliä piirtää tifon itse vai painattaako sen jossain? Aineisto painatukseen pitää vissiin silti tehdä..
En enää tiedä ollaanko tässä tosissaan vai ei. Tifon teettämisen verrastaisin siihen, että laitetaan jollekkin kuorolle kannatuslaulujen sanat, maksetaan siitä, että laulavat chantit nauhalle ja niitä sitten ylpeinä soitettais hallin ämyreistä seuraavassa kotipelissä. Muovista pelleilyä.

Mun puolesta Mikkelissä ja missä hyvänsä muuallakin saadaan teettää vaikka joka peliin "tifo". Mitään arvostusta se ei mielestäni kyllä ansaitse. Tiedän erittäin hyvin kuinka valtavan ajallisen ja rahallisen panostuksen tifon oikeasti tekeminen vaatii ja kaikki niitä väsäävät saavat minulta virtuaalisen hatunnoston. Sen sijaan tällaiset Mikkelin touhut, joissa mennään täysin sieltä, mistä aita on matalin, aiheuttavat puistatuksia.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Onko painattamisessa jotain huonoa? Arvostan toki kaikkia jotka käsin näitä väkertävät, mutta ei se mun silmissäni tifon arvoa laske vaikka olisikin painokoneella tehty.
Kyllä sitä itse arvostaa enemmän kun omin pikkukätösin pakerrettu ja askarreltu. Yhdessä suunnittelu ja mietitty. Lopuksi yhdessä piirretty ja maalailtu.
Jokainen leipoo tavallaan. Kyllä sitä taidettiin yksi tifo itekkin printata alkuaikoina. Sen jälkeen onkin kaikki ite maalailtu. Siitä vertailukohtana voikin sanoa että kaikista muista tifoista on jäänyt hyvät muistot, siitä yhdestä ei oikeastaan mitään. Tifohommissa tulee juurikin se yhdessä tekemisen meininki ja ME henki.
Kyllähän se aikaa vie pari päivää, mutta juuri sitä vaivannäköä arvostaa että on jaksettu töiden jälkeen kokoontua mestoille puuhasteleen yhdessä siinä missä hallille seuraan peliä yhdessä.
En ihan osta tätä vertauskuvaa, näytä mulle tifokauppa josta voi tuollaisen jättibannerin suoraan ostaa.QUOTE]

Tuo Mikkelin tifo on n 15m pitkä ja 8 m korkea. Ei ihan heti tuu mieleen sellaista paikkaa Mikkelissä, missä voisi tuollaisen piirrellä kaikessa rauhassa itse. Ehkä @Hirvikivääri tietää paikan..

Onko sillä oikeesti jotain väliä piirtää tifon itse vai painattaako sen jossain? Aineisto painatukseen pitää vissiin silti tehdä..

En tiedä Mikkelistä mutta kaikkialta muualta tuntuu joku paikka löytyvän niin haluan uskoa että Mikkelistäkin löytyy. Vaivaa sekin toki vaatii että ottaa puhelimen käteen ja alkaa soittelemaan.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders

Kyllä minäkin löydän mestoja tulostamiseen, ihan jopa Suomesta. Ei tuoltakaan voi ostaa valmista tifoa samaan tapaan kuin kirjakaupasta valmiin syntymäpäiväkortin, joka alkuperäisessä verauksessa oli.

Kai tosikannattajat maalaavat itse myös mosaaiikkitifojen palaset? Noloahan ne olisi valmiiksi tilata. Kai samoilla tyypeillä on itse kudotut kannattajakaulaliinat sekä fanipaidat?
 
Viimeksi muokattu:

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Tuo Mikkelin tifo on n 15m pitkä ja 8 m korkea. Ei ihan heti tuu mieleen sellaista paikkaa Mikkelissä, missä voisi tuollaisen piirrellä kaikessa rauhassa itse. Ehkä @Hirvikivääri tietää paikan..

Onko sillä oikeesti jotain väliä piirtää tifon itse vai painattaako sen jossain? Aineisto painatukseen pitää vissiin silti tehdä..
Kai sen tifon voi tehdä pienemmissä osissa ja sen jälkeen liittää yhteen? Eikös Mikkelissä nimenomaan kannattaisi tehdä nämä itse ja yhdessä porukalla, kun on se yhtenäinen heimo hommakin niin isosti esillä kokoajan?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kai tosikannattajat maalaavat itse myös mosaaiikkitifojen palaset? Noloahan ne olisi valmiiksi tilata. Kai samoilla tyypwillä on itse kudotut kannattajakaulaliinat sekä fanipaidat?

Kai epätosikannattajat palkkaavat jonkun auttamaan lyömään käsiä tai läpsyttimiä yhteen kun itse ei kuulu tehdä mitään. Kai samat tyypit lähettävät välillä uberin katsomaan pelin puolestaan kun ei jaksa marraskuun räntäsateessa itse hallille vääntäytyä.

Kunhan lähdin mukaan hassuttelemaan kun näsäviisastelu on maailman hauskinta huvia.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kai epätosikannattajat palkkaavat jonkun auttamaan lyömään käsiä tai läpsyttimiä yhteen kun itse ei kuulu tehdä mitään. Kai samat tyypit lähettävät välillä uberin katsomaan pelin puolestaan kun ei jaksa marraskuun räntäsateessa itse hallille vääntäytyä.

Kunhan lähdin mukaan hassuttelemaan kun näsäviisastelu on maailman hauskinta huvia.

Joo, epätosikannattajat katsovat pelit TeliaTV:stä. Tai eivät oikeastaan katso, mutta kyllä se siin televisiossa pyörii.

Ehkä mä en oo vaan tarpeeksi HC, kun pistää huvittamaan. Jengi väsää hyvännäköisen tifon Mikkelissä. Täällä se tyrmätään kun ei oo maalattu vaan tulostettu. Ei mee jakeluun.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Pataljoonan karhutifo perjantain paikallisessa oli kyllä komea. Back to the top... oh yeah. Peukkua kannattajille tuosta tekeleestä. Myös Oulussa ja Tampereella on osattu tehdä siisti avaustifo.
Oli ihan ok. Hieman tuli mieleen tosin HPK Kannattajien Matkalla Huipulle -teeman tifot tästä viime vuosilta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osallistun keskusteluun toteamalla, että kaikki katsomossa tapahtuva on pelkkää plussaa, kunhan ne helvetin läpsyttimet pysyvät vähintään 5000 mailin päässä jäähalleista. Jos täytyy väkisin tulla lähemmäs, niin toivottavasti edes joutavat siinä tapauksessa perisuomalaisen saunan pesän sytykkeeksi.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ikäänkuin tässä nyt voitaisiin väittää, että kannatuskulttuurissa ylipäätään voitaisiin keksiä enää sellaisia uusia sloganeita joita eikä joku jo jossain muualla olisi jossain muodossa käyttänyt.

Se karting rengas oli mukava piristys kaikkeen tavalliseen. Toisaalta taisi mennä enemmän tonne lieveilmiöihin.
 

Giallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Henkilökohtainen näkemykseni asiaan on se, että jos puhutaan tifosta niin olisi suotavaa olla jonkinlaista kunnioitusta kulttuurin alkuperää kohtaan.

Katsomokoreografioissa tärkeä ydinajatus on aina ollut tehdä liput, banderollit yms. nimenomaan "DIY" -periaatteella. Totta kai tifojen pohjat piirretään usein tietokoneella tehtyjen mallien mukaan , mutta lopullinen jälki on itse toteutettua.

Kukaan ei estä teettämästä kilometri X kilometri -kokoluokan mainosjulisteita Kalevankankaan hallin päälle ripustettavaksi, eikä kukaan estä heijastamasta Jukureiden logoa taivaalle kuin Gothamissa konsanaan. Mielestäni tällaisissa tapauksissa ei kuitenkaan puhuta tifosta.

Tämä voi olla kulttuuriin perehtymättömille tai sitä hyväksymättömille täysin yhdentekevää, tai jopa pelkkä vitsi. Kannattajakulttuuriin edustajille se on silti tärkeä asia. Toivon, että pointtini ymmärretään ilman näsäviisastelua.

Hieman kunnioitusta, kiitos.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samaan aiheeseen viitaten, jos tifot on rakkaudenosoitus seuralle, niin miksi niissä melko usein on faniryhmän nimi/logo? Yksittäiskannattajaa katsottaisiin aika kieroon jos HIFK:n pelissä heiluttelisi punaista kylttiä, jossa lukee TIMO.
Kyllä taiteilijatkin signeeraavat omat teoksensa, eikö totta?

Tuo Mikkelin tifo on n 15m pitkä ja 8 m korkea. Ei ihan heti tuu mieleen sellaista paikkaa Mikkelissä, missä voisi tuollaisen piirrellä kaikessa rauhassa itse. Ehkä @Hirvikivääri tietää paikan..

Onko sillä oikeesti jotain väliä piirtää tifon itse vai painattaako sen jossain? Aineisto painatukseen pitää vissiin silti tehdä..
Tässäkin tullaan sen kysymyksen eteen, että viitsitäänkö tällainen paikka etsiä. Isommat tifot rakentuvat pienistä palasista, joten mitään S-ryhmän keskusvarastoa ei tarvita. Tifojen tekeminen vaatii toisinaan aika paljonkin adaptoitumista, juuri se vaivan näkeminen onkin arvostettavaa. Photoshopilla leikkiminen on olematon vaiva verrattaen tifon itse työstämiseen.
 
Tifokeskustelun innoittamana missäköhän mennään tällä hetkellä kannattajaryhmien välisessä vertailussa? Top-sijat koreografiaa painottaen menee varmaan aika lähelle seuraavasti:

1. Poromafia - Kärpät
2. Red Army - Sport
3. Osasto 41 - Ilves
4. Willimiehet - SaiPa
5. Pataljoona - Ässät

Nämä varmasti ehdottomat ykköset ja näiden perässä sitten muut jengit. Hyviä haastajia listalle ainakin Lahden porukka ja TPS.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tifokeskustelun innoittamana missäköhän mennään tällä hetkellä kannattajaryhmien välisessä vertailussa? Top-sijat koreografiaa painottaen menee varmaan aika lähelle seuraavasti:

1. Poromafia - Kärpät
2. Red Army - Sport
3. Osasto 41 - Ilves
4. Willimiehet - SaiPa
5. Pataljoona - Ässät

Nämä varmasti ehdottomat ykköset ja näiden perässä sitten muut jengit. Hyviä haastajia listalle ainakin Lahden porukka ja TPS.
Muuten aikalailla samanlainen listaus tulisi itseltäkin, mutta Ässät ei itsellä noin korkealle menisi. Vai puhuttiinko tässä vaan ensimmäisen kierroksen taideteoksista?
 
Muuten aikalailla samanlainen listaus tulisi itseltäkin, mutta Ässät ei itsellä noin korkealle menisi. Vai puhuttiinko tässä vaan ensimmäisen kierroksen taideteoksista?
Ihan yleisesti koko Liigasta. Lyhyet perustelut listalle kuulumattomista jengeistä:
  • IFK:n jääkiekkopuolesta on itselläni jäänyt vähän sekasortoinen ei kovin organisoitu kuva. Futiksen puolellahan ovat aivan maamme kärkeä. Tästä syystä eivät listalla.
  • HPK:lta löytyy toki sikakatsomoa mutta organisoitu toiminta taitaa olla aika heikoissa kantimissa.
  • Jukurit pienen mittakaavan toimintaa + printatut tifot eivät nosta pisteitä.
  • JYP:n sambaryhmä ei kuulu näille listoille, missä puhutaan skenen kärkinimistä.
  • KalPalla vähän sama juttu. Hyvää peruskannustusta kyllä löytyy mutta ei ehkä ihan skenen mitat täyttävää toimintaa.
  • KooKoo sama kuin Jukureilla.
  • Raumam Boja on tällä hetkellä yliarvostettu. Toiminnan huippu nähtiin 2016, jonka jälkeen ollaan menty kovaa alaspäin. Viime kauden sekä tämän kauden kahden ensimmäisen pelin perusteella ei mielestäni aihetta listalle.
  • Pelicansin paikka on kyllä lähellä listaa mutta arkipeleissä meno on ollut aika vaisua.
  • Tappara menee JYP:n kanssa samaan kategoriaan kilpailemaan junttien palkinnoista.
  • TPS voisi kuulua listalle mutta ehkä hieman murrosvaihe menossa Turun suunnalla. Potentiaalia kyllä löytyy.
Hankalahan 15 porukkaa on laittaa paremmuusjärjestykseen mutta kyllä nuo viisi mielestäni erottuvat aika kirkkaasti muusta porukasta. Osaksi mielipidejuttujahan nämä on, joten sikäli ei täysin objektiivista listaa voikkaan luoda.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Välikysymys: Onko kannattaminen joku kilpailu? Miä oon aina kuullu, että kannattamisessa on kyse oman joukkueen tukemisesta omin, parhain mahdollisin ja käytettävissä olevin keinoin. Aina luullu, että kannattaminen tehdään oman joukkueen takia ja sen hyväksi, eikä muille. Ilmeisesti näin ei sitten olekaan.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
ei täysin objektiivista listaa voikkaan luoda.
You don't say?

En kommentoi RB:n kohdalta koska olen jäävi, mutta kyllähän esim Turun ja Lahden sijoittaminen Pataljoonan taakse kertoo kaiken tämän listan objektiivisuudesta ja tietämyksestä. Ja lisätään nyt ainakin Hämeenlinna listaan vielä. Ja nyt puhutaan nimenomaan kannattajaryhmistä.

Varmaksi en voi sanoa, mutta viestihistoriasi perusteella olet Ässien kannattaja, joten voisiko se vähän hämärtää arvostelukykyä?
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos tosiaan ollaan sitä mieltä, että on sama asia, tekeekö tifon itse käsin olemassa olevista materiaaleista taikka sitten painattaa sen painotalossa, niin ollaan jo vaarallisilla vesillä. Itse tehdyt muistetaan varmasti, painetut on mielessä sen pari päivää ja sitten se unohtuukin, kun sen eteen ei juurikaan nähty vaivaa.

Vähän nyt yritystä sinne Mikkelin suuntaan, niin saatatte päästä Jyväskylän kanssa samalle viivalle. Matka sinnekin on tosin pitkä, jos meno jatkuu samanlaisena.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Tifokeskustelun innoittamana missäköhän mennään tällä hetkellä kannattajaryhmien välisessä vertailussa? Top-sijat koreografiaa painottaen menee varmaan aika lähelle seuraavasti:

1. Poromafia - Kärpät
2. Red Army - Sport
3. Osasto 41 - Ilves
4. Willimiehet - SaiPa
5. Pataljoona - Ässät

Nämä varmasti ehdottomat ykköset ja näiden perässä sitten muut jengit. Hyviä haastajia listalle ainakin Lahden porukka ja TPS.
Hymähdin... taidan jättää kommentoimatta.
Kiva kuitenkin että tähänkin ketjuun saatu puheenpartta ettei tarvis koko aikaa lukee vain muutaman vaasalaisten kasvukivuista.
 

Jorkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Raumam Boja on tällä hetkellä yliarvostettu. Toiminnan huippu nähtiin 2016, jonka jälkeen ollaan menty kovaa alaspäin. Viime kauden sekä tämän kauden kahden ensimmäisen pelin perusteella ei mielestäni aihetta listalle.
En taida olla se kaikista puolueettomin kommentoija, mutta mielestäni tuo mitä edellä kirjoittelit ei pidä ollenkaan paikkaansa. Viime kausi ja tämän runkosarjan alku ovat olleet pikemminkin nousujohteisia. Jos esimerkiksi tämän kauden ensimmäistä ottelua miettii, niin omalle paikalleni pataljoona ei kuulunut RB:n huutojen alta kertaakaan ja telian kautta lähes yhtä huonosti. Etkä tunnu sen paremmin olevan perillä muidenkaan joukkueiden tilanteista. Jos taas tifoja aletaan laittamaan järjestykseen, niin Ilveksen fanien tifo oli minusta kekseliäs ja erottui positiivisesti joukosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös