Mainos

Liigan kannattajatoiminta 2014–2015 – jatkaako kannattajakulttuuri edistymistään?

  • 174 430
  • 524

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tää jälkimmäinen virke on aika hauska. Kannattajiahan ne sivukatsomon ihmiset nimenomaan yleensä ovat. Päätykatsomossa laulavat ihmiset taas ovat faneja.

Joukkueen sponsoroinnissa mukana olevat ihmiset yleensä taitavat istua sivukatsomon kalleimmilla paikoilla tai aitioissa. Alkoholista he eivät toki peleissä maksa mitään, koska VIP-kausikortin hintaan sisältyy ilmainen alkoholitarjoilu klubitiloissa. Vieraspeleihin nämä bisnesihmiset matkustavat omalla bussillaan ja fanit omillaan.

Kuten jo tuossa aiemmassa viestissäni toin ilmi tämän kannattajan ja katsojan eron omalta kohdaltani.

Fanin ja kannattajan erotteleminen ja ihmisten lokeroiminen jompaankumpaan on mielestäni typerintä mihin aikuinen ihminen voi sortua.

En oikein näe eroa fanin ja kannattajan välillä sillä kumpikin pitemmän päälle tarkoittaa samaa asiaa jossa kummassakin on kysymys oman joukkueen tukemisesta. En ymmärrä tai näe, että miten se tuki annettaan jos sitä ei kongreettisesi mitenkään ihmisestä päälle päin näy.

Jos VIP-ihmisiet eivät maksa mistään mitään niin silloihan he eivät tuotakkaan seuralle mitään. Ainoastaan heidän yrityksensä sponsoroi seuraan mutta asiahan ei ole juurikaan eri jos tavallinen katsoja ostaa lipun, alkoholia X-määrän ja ehkä siihen vielä sitten oheis-tuotteita. Sen VIP-henkilön sen sijaan ei tarvitse ostaa yhtään mitään eikä seurakaan saa rahaa.

Ei kannata kategorioida ihmisiä ihmisiä koska se on vain sääliä niitä kohtaan joille pitää keksiä joku nimike jotka eivät tee yhtään mitään sen eteen, että oma joukkue pärjäisi jne.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Nämä määritelmäthän kuvaavat nimenomaan täydellisesti ihmistä, jolle jonkin palloilujoukkueen voitot ja häviöt ovat elämää suurempia asioita. Siksi "fani" on juuri oikea nimitys ihmiselle, joka laulaa läpi ottelun lätkä- tai futiskatsomossa.


Nimenomaan kannattajalle, joka elää mukana kannattajayhteisössä aktiivisena toimijana on paljon muitakin arvoja kuin voitot ja tappiot. Yhteisöllisyys yksi vahvimmista. Laulaminen katsomossa nyt on yksi pieni osa sitä kokonaisuutta.

Suomessa viralliset faniklubit ovat tyypillisesti olleet passiivisia niin katsomossa kuin kantaaottamisessa seuran asioihin. Sinänsä termi on yhdentekevä, mutta aktiivisesti yhteisössä organisoituna ryhmänä elävät kannattajat ovat ehkä halunneet pesäeroa sanaan fani. Juuri viitaten näihin mielikuviin takavuosien faniklubien toiminnasta.

Huomioidaan myös, että kaikki faniklubit eivät ole olleet passivisia.
 
En oikein näe eroa fanin ja kannattajan välillä sillä kumpikin pitemmän päälle tarkoittaa samaa asiaa jossa kummassakin on kysymys oman joukkueen tukemisesta

Minä taas en näe minään mörkönä sitä, jos ihmisiä jaotellaan heidän fanaattisuutensa asteen perusteella. Itse huusin joskus 11-12-vuotiaana Hakametsässä kurkku suorana ja Ilveksen tappioista oli päivä tai koko viikko pilalla. Olin siis fani. Sittemmin elämään on ilmaantunut suurempia huolenaiheita ja Ilveksen menestys ei enää ole niin vakava asia. Olen siis muuttunut fanista kannattajaksi.

Jos VIP-ihmisiet eivät maksa mistään mitään niin silloihan he eivät tuotakkaan seuralle mitään.

Jos VIP-ihminen sponsoroi yrityksellään Ilvestä vaikkapa 10 000 eurolla, siinä saa tosifani ostaa muutaman fanipaidan ja kaljan ennen kuin on kantanut seuralle rahaa yhtä paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Justin Bieberillä on fanit.

Politiikkaa ja urheilua ei pitäisi sekoittaa, mutta poliittisilla puoleilla on kannattajansa. Vai fanittaako joku puoluetta? Nämä kannattajat voivat olla aktiivisesti mukana aatteensa vuoksi, tehdä esimerkiksi kenttätyötä ja miksei jopa huutaa ääneen mielenosoituksissa.

Uskon vahvasti, että tietyllä elämäntavalla katsomossa käyvän aikuisen kutsuminen faniksi herättää lähinnä negatiivisia konnotaatioita.

Malliksi myös ulkomaat. Siellä vastaavia ryhmiä kutstuaan myös kannattajiksi (supporters), kovimpia jopa ultriksi (ultras). Ihan yhtä tyhmältä se kuulostaisi Ruotsissa ja Puolassakin päätyjen nimittäminen faneiksi. Huomautukseksi, että totta kai seurat myyvät myös fanituotteita ja saattaapi olla myös oma fan clubikin. Nimimerkki 1936 avasikin jo mielestäni fan clubin toimintamallin hyvin.

Words that are often used to describe a supporter are, passionate, dedicated and loyal, and, most importantly, embodying everything that the club is all about. Supporting a club does not only demand unconditional love, but it requires that person to also honour and respect traditions, which is something a lot of fans this days do not take into consideration.
A fan, which is short for fanatics, is simply someone who casually watches a match but does not have the club’s best interest at heart – no matter the results. If the club falters a portion of the fan base start ridiculing either the manager or the players. While it is okay to critique or call out a certain player for not performing to their ability, these fans, if they were supporters, would have already learned that they must take the good with the bad. Another glaring difference between the two is that a supporter values the colour of the shirt and crest on the front of it, while a fan values the name on the back more.

A supporter loves the club, not the team and its players.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos VIP-ihminen sponsoroi yrityksellään Ilvestä vaikkapa 10 000 eurolla, siinä saa tosifani ostaa muutaman fanipaidan ja kaljan ennen kuin on kantanut seuralle rahaa yhtä paljon.

Tästä täysin samaa mieltä. VIPit luo seuralla sen pohjan, jota ilman seuran toiminta ei olisi edes mahdollista, vaikka tupa olisi illasta toiseen täynnä "tosifaneja". Voivat olla myös todella fanaattisia, vaikkei pompi pelin ajan katsomossa. Muuten täällä olisi paljon vähemmän sponsoreita, koska moni sponsori on tuolla vain ja ainoastaan rakkaudesta seuraansa, eikä etsimässä tuottoja.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Jos VIP-ihminen sponsoroi yrityksellään Ilvestä vaikkapa 10 000 eurolla, siinä saa tosifani ostaa muutaman fanipaidan ja kaljan ennen kuin on kantanut seuralle rahaa yhtä paljon.

Eikös ne sponsorit jotka luovat sen pohjan ole nimenomaan isoja yrityksiä joilla nuo VIP-palvelut ovat.

Tästä täysin samaa mieltä. VIPit luo seuralla sen pohjan, jota ilman seuran toiminta ei olisi edes mahdollista, vaikka tupa olisi illasta toiseen täynnä "tosifaneja". Voivat olla myös todella fanaattisia, vaikkei pompi pelin ajan katsomossa. Muuten täällä olisi paljon vähemmän sponsoreita, koska moni sponsori on tuolla vain ja ainoastaan rakkaudesta seuraansa, eikä etsimässä tuottoja.

Jos vain mahdollista niin kyllähän nuo sponsorit hyötyvät aika pitkälti näistä sponsoroinneista. AIka yleistähän on, että kyseistä yritystä käytetään seuran tai hallin/areenan toimesta sittenmmin. Näin ollen useat yritykset(riippuu yrityksen työnkuvasta) saavat rahansa takaisin jollain aika välillä ja siihen päälle sitten seura maksaa ruuat ja juomat sekä antaa liput peleihin yrityksen henkilökunnalle. Näin ollen en kyllä mitenkään jaa näkemystäsi "rakkaudesta seuraan" sillä aika lailla bisneksen tai mainonnan vuoksi nuo rahojaan seuroille jakavat.

Näin ollen ei voida kyllä puhua mistään kannattamaisesta tai pistää samalle viivalle edes niiden kanssa jotka tekevät kongreettista sen eteen, että joukkue kentällä illasta toiseen pärjää.
 
Viimeksi muokattu:

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Näin ollen ei voida kyllä puhua mistään kannattamaisesta tai pistää samalle viivalle edes niiden kanssa jotka tekevät kongreettista sen eteen, että joukkue kentällä illasta toiseen pärjää.

Joo, harvoin ne VIP-ihmiset ovat joukkueen valmentajia, huoltoa, fysioita, lääkäreitä tai edes hallimiehiä, bussikuskeja tai pelipäivän ruoan tekeviä keittiöntätejä, jotka tekevät jotain konkreettista joukkueen pärjäämisen eteen. VIP-ihmisten seassa toki viivähtävät seuran johtoon lukeutuvat henkilöt, jotka tekevät paljonkin konkreettista seuran menestymisen eteen. Ja niiltä sponsoreilta saaduilla rahoilla vasta tehdäänkin.

Toki nykyisin urheilusponsoroinneissa pyritään molempien hyötyyn ja siitä kauniisti puhutaan, mutta tosiasia taitaa edelleenkin olla, että yrityksen saama hyöty urheilusponsoroinnista on usein hieman kyseenalainen varsinkin tällaisten pienempien kohteiden kuten liigajoukkueiden kohdalla.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Fani fanittaa ja kannattaja kannattaa. Menee semantiikan puolelle, mutta käsittääkseni etymologisesti fani on fanaattinen kannattaja. Kieli kuitenkin muuttuu ja olenkin muuttanut käsitykseni sellaiseksi, jossa kannattaja tukee joukkuetta, kun taas fani taas lähinnä ihailee. Toinen siis tekee asioita seuran ja toinen itsensä takia. Siinä on iso ero, ja on syytä ymmärtää, että kannattajat ovat erittäin tärkeä ja olennainen osa joukkuetta (ja tplo fanitkin ovat tärkeitä!).

Joukkuetta voi muuten tukea monella tavalla: hallissa visuaalisesti tai äänellisesti, rahallisesti, talkoilla, ideoimalla toimintaa, katukuvassa... Kukin kannattaja kannattaa omalla tavallaan ja mielestäni on turha lähteä vertailemaan kuka kannattaa enemmän. Kannattajat ovat kuitenkin samassa veneessä ja tavoite on sama, ja ylläolevan määritelmän mukaan se ei ole oman edun tavoittelu. Faneille tämä sallittakoon.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toki nykyisin urheilusponsoroinneissa pyritään molempien hyötyyn ja siitä kauniisti puhutaan, mutta tosiasia taitaa edelleenkin olla, että yrityksen saama hyöty urheilusponsoroinnista on usein hieman kyseenalainen varsinkin tällaisten pienempien kohteiden kuten liigajoukkueiden kohdalla.

Olen samaa mieltä. Yrityksillä on muitakin arvoja kuin rahan tekeminen, ja kyllä yritysten johdossa on vain ihmisiä. Sponsorointipäätökset eivät välttämättä ole taloudellisesti kannattavia, mutta ne voivat tukea yrityksen tai yritysjohdon arvoja. Uskoakseni sponsorointi on monelta osin eräänlaista hyväntekeväisyystoimintaa vaikka samalla markkinoidaankin yrtyksen arvoja ("me välitämme kotikaupungistamme!").
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Meni kyllä taas järki tuohon rumpuryhmään, eikö heillä ole mitään muuta tavoitetta kuin paukuttaa ja paukuttaa niitä rumpujaan? Tilastot monotomisesta rummunpaukutuksesta, ensimmäisessä erässä tekivät tilastointiajan ennätyksensä pelkässä rumpujen hakkaamisessa, mutta sitten meni järki ja alettiin muutaman fanclubilaisen kanssa chanttaamaan. Saatiinkin toisessa ja kolmannessa erässä vähän hiljenettyä pelkkää rynkytystä.

1erä - 8.49
2erä - 5.04
3erä - 4.52

Eli pientä eteenpäin menoa havaittavissa, mutta todella pientä. Meni muuten totaalisesti järki tuohon paskaan ja tuli avauduttua sekä facebookissa, että twitterissä. Twitter - Click.

Jokainen voi kuitenkin parantaa Synergian tunnelmaa ja vähentää rumpujen ylivaltaa, no miten? Lähtemään huutoihin sekä taputuksiin mukaan ja tuomaan halliin sitä ihmisläheisempää ääntä, eikä tuota keinotekoista rummunjytkettä. Sitä ei kuitenkaan loppupeleissä taida haluta kukaan muu kuin rumpuryhmäläinen kuunnella.

Parastahan oli taas ne vihaiset katseet rumpuryhmästä meille, kun emme antaneet heidän vaan hakata päämärkänä rumpuja, vaan tuotimme halliin ääntä taputuksin/lauluin ja huudoin. Muutaman kerran sitten alkoivat kesken chanttimme rynkyttämään sitä kaikille tuttua komppia: rynkyti rynkyti hei hei hei... Eli pelkkä rumpupauhasi ilman ihmisen äänen pihaustakaan..
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokainen voi kuitenkin parantaa Synergian tunnelmaa ja vähentää rumpujen ylivaltaa, no miten? Lähtemään huutoihin sekä taputuksiin mukaan ja tuomaan halliin sitä ihmisläheisempää ääntä, eikä tuota keinotekoista rummunjytkettä. Sitä ei kuitenkaan loppupeleissä taida haluta kukaan muu kuin rumpuryhmäläinen kuunnella.

Tämä se on varmasti, että Jyväskylässä pitäisi chänttäävien määrää saada pikaisesti suurennettua ja sitä kautta entistä enemmän painetta siihen, että rummut mäkeen. Tällainen kuva löyty tältä illalta. Mukavasti tuossa teikäläisllä löytyy jo tykötarvetta oikeassa alakulmassa. Nyt jostain muutaman kymmentä innokasta kasaan ja chäntti raikaamaan. Klotenin kannattajat pitivät ilmeisesti aika hyvää meininkiä tänään Jyväskylässä, mitä tuossa koosteita vähän ehti katsella. Oli varmaan kohtuu jäätävää kontrastia siis tarjolla.

Suomalaiset ryhmittymätkin ovat päässeet reissuilemaan Keski-Eurooppaan ja olisi mukavaa kuulla tarinaa näistäkin. Tosin lienee varmaan jotain reissukirjoituksia tulossa kun hommat on saatu pakettiin, niitä mielenkiinnolla odottaen.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isomäkeen ilmestynyt tällaista tarroittelua.

Tottakai ymmärrän, ettei taviskatsojia pidä liputtelulla häiritä, mutta samalla organisaatioiden pitäisi velvoittaa järjestää niin koti- kuin vieraskannattajaryhmille sellaista tilaa ja olosuhdetta, missä pystyvät vapaammin seuraansa kannattaa. Toki nyt Porissakin tietysti sinällään ymmärrettävää, että niin pienestä ryhmittymästä on kysymys, jota tämä puoli enemmän kiinnostaa, ettei hirveitä liikkeitä olla valmiina tekemään. Tilanne voisi olla tyystin toinen kun takana olisi 50-100 henkeä saman asian puolesta.

Sinällään vain sääli, koska näyttävyydestä lähtee aika paljon groovea. Eilistäkin Rapid Wien-HJK-matsiakin kun katsoi, niin todella upeasti tämä puoli toimi päädystä ja oli näyttävän näköistä.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös ne sponsorit jotka luovat sen pohjan ole nimenomaan isoja yrityksiä joilla nuo VIP-palvelut ovat.



Jos vain mahdollista niin kyllähän nuo sponsorit hyötyvät aika pitkälti näistä sponsoroinneista. AIka yleistähän on, että kyseistä yritystä käytetään seuran tai hallin/areenan toimesta sittenmmin. Näin ollen useat yritykset(riippuu yrityksen työnkuvasta) saavat rahansa takaisin jollain aika välillä ja siihen päälle sitten seura maksaa ruuat ja juomat sekä antaa liput peleihin yrityksen henkilökunnalle. Näin ollen en kyllä mitenkään jaa näkemystäsi "rakkaudesta seuraan" sillä aika lailla bisneksen tai mainonnan vuoksi nuo rahojaan seuroille jakavat.

Näin ollen ei voida kyllä puhua mistään kannattamaisesta tai pistää samalle viivalle edes niiden kanssa jotka tekevät kongreettista sen eteen, että joukkue kentällä illasta toiseen pärjää.

Nyt on kyllä Zalmonellalla realiteetit hukassa totaalisesti. Ainakin Porissa ja Raumalla on muutama sponsori, jotka tiedän olevan vain ja ainoastaan lykkäämässä rahaa firmaan saamatta siitä mitään muuta kuin osallistumisen kaupungin kiekkoiluun. Voisin kuvitella siellä olevan vielä semmoisiakin, joita en tiedä. Sillä rahalla mikä laitetaan jäähalliin, saataisiin huomattavasti näkyvämpää mainontaa, joka olisi hyödyllistä liiketoiminnassa.

Semmoinen vielä Zalmonellalle tiedoksi, ettei niitä lippuja ja ruokia jaella ympäriinsä. Se toiminta on hyvinkin rajallista.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Nyt on kyllä Zalmonellalla realiteetit hukassa totaalisesti. Ainakin Porissa ja Raumalla on muutama sponsori, jotka tiedän olevan vain ja ainoastaan lykkäämässä rahaa firmaan saamatta siitä mitään muuta kuin osallistumisen kaupungin kiekkoiluun. Voisin kuvitella siellä olevan vielä semmoisiakin, joita en tiedä. Sillä rahalla mikä laitetaan jäähalliin, saataisiin huomattavasti näkyvämpää mainontaa, joka olisi hyödyllistä liiketoiminnassa.

Semmoinen vielä Zalmonellalle tiedoksi, ettei niitä lippuja ja ruokia jaella ympäriinsä. Se toiminta on hyvinkin rajallista.

Ei ole hukassa. Kerroin tuossa suluissa, että riippuu yrityksen toimenkuvasta mutta yleensä palvelualalla toimivat firmat hyötyvät tästä sponsoroinnista koska saavat rahoilleen muutakin vastinetta kuin aition ruuat. He yleensä tekevät myös alansa työt seuralle tai hallille josta kuitenkin sitten laskuttavat seuraa.

Ei niin raumalla kuin porissakaan ole kyllä parempaa mainos-näkyvyyttä kuin jäähalleissa. Jos on niin kerro ihmeessä. Sanomalehtiä ei lasketa koska edustavat mediaa.

Ja kyllä niitä lippuja jaetaan se rajallinen määrä mutta jaetaan kuitenkin. Riippuu tietysti firman rahavirrasta seuralle.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Isomäkeen ilmestynyt tällaista tarroittelua.

Nyt tuntuu kyllä vähän oudolta että "Isomäkeläiset" tässä vaiheessa tuollaisesta raportoivat kun itse muistan tuohon tekstiin törmänneeni jo tämän vuoden helmikuussa kun Blues ja Blueskannattajat viimeksi siellä kävivät. Ei tuo nyt silloin mitään häirinnyt kun vieraskatsomon takana ei ketään ollut ja järkkäritkin olivat tilanteen tasalla eivätkä alkaneet niuhottamaan vaikka liput heiluivatkin.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Isomäkeen ilmestynyt tällaista tarroittelua.

Tottakai ymmärrän, ettei taviskatsojia pidä liputtelulla häiritä, mutta samalla organisaatioiden pitäisi velvoittaa järjestää niin koti- kuin vieraskannattajaryhmille sellaista tilaa ja olosuhdetta, missä pystyvät vapaammin seuraansa kannattaa. Toki nyt Porissakin tietysti sinällään ymmärrettävää, että niin pienestä ryhmittymästä on kysymys, jota tämä puoli enemmän kiinnostaa, ettei hirveitä liikkeitä olla valmiina tekemään. Tilanne voisi olla tyystin toinen kun takana olisi 50-100 henkeä saman asian puolesta.

Sinällään vain sääli, koska näyttävyydestä lähtee aika paljon groovea. Eilistäkin Rapid Wien-HJK-matsiakin kun katsoi, niin todella upeasti tämä puoli toimi päädystä ja oli näyttävän näköistä.

Törmättiin samaan "ongelmaan" Hämptonissa viime kaudella, kun muutama yksittäinen järjestyksenvalvoja oli kovasti sitä mieltä, että lipput eivät heilu pelin aikana edes kannattajakatsomossa. Kun asiasta valitettiin, turvallisuuspäällikkö ja Risto Korpelakin oli sitä mieltä, että liput kuuluvat kannattajakatsomoon ja, että niiden heiluttelu siellä on aivan normaalia . Tästäkin huolimatta kyseiset herrat ilmeistyivät aina uudestaan ja uudestaan ja uhkasivat takavarikoida Kulman liput, jos ei sana nyt viimeistään mene perille. Väittivät, että ihmiset takana olivat lipuista valittaneet, mutta kun kävin itse niiltä harvoilta jotka takariveillä oleilivat kysymässä häiritsevätkö liput ei ainakaan kukaan myöntänyt.
Noh... nykyään on oikeen toimitusjohtajan kirjallinen lupa kannattajakatsomossa heilutella lippuja ja lappuja millon huvittaa, niin kauan kuin huvittaa. Asiahan on täysin apsurdi ja naurettava, mutta eipä ole kukaan enään tullut lipuista valittamaan :D
Näin käy kun järjestyssääntöjä tulkitaan kuin piru raamattua, eikä nyt tajuta, että kannattajakatsomo EI ole sama asia kuin normaali istumakatsomo.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ole hukassa. Kerroin tuossa suluissa, että riippuu yrityksen toimenkuvasta mutta yleensä palvelualalla toimivat firmat hyötyvät tästä sponsoroinnista koska saavat rahoilleen muutakin vastinetta kuin aition ruuat. He yleensä tekevät myös alansa työt seuralle tai hallille josta kuitenkin sitten laskuttavat seuraa.

Ei niin raumalla kuin porissakaan ole kyllä parempaa mainos-näkyvyyttä kuin jäähalleissa. Jos on niin kerro ihmeessä. Sanomalehtiä ei lasketa koska edustavat mediaa.

Ja kyllä niitä lippuja jaetaan se rajallinen määrä mutta jaetaan kuitenkin. Riippuu tietysti firman rahavirrasta seuralle.

Kyllä on täysin hukassa. Jos olet suluissa kertonut joidenkin palvelualalla toimivien saavan hyötyä sponsoroinnista, ei se tarkoita sitä ettei siellä olisi muita jotka eivät saa ja tiedostavat tämän jo rahaa seuraan laittaessa.

Raumalla ja Porissa on ihan samat kanavat mainostamiseen, kuin muuallakin. En edes ymmärrä miksei sanomalehtiä laskettaisi, osaatko selittää?
Molemmilla seuroilla on monta sponsoria, jotka eivät myy yksittäiselle kuluttajalle yhtään mitään. Sen sijaan ihmiset, joille nämä mainokset on tarkoitettu ovat niin pieni vähemmistö, että pienemmällä rahalla saa huomattavasti näkyvämpää ja toimivampaa mainontaa, joka tarkoittaa tämän olevan käytännössä vastikkeetonta sponsorointia.

Lippujen jaosta sen verran, että niitä kyllä annetaan, mutta käytännössä hinta muodostuu niin suureksi, ettei sitä voi sanoa lipun jakamiseksi. On ollut myös keskisuurta sponsoria, jonka omistaja ei mm. ole saanut lippua viikkoa ennen finaalia. Tämä tietysti tapahtui Porissa. Täällä kun finaaleita on pelattu.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Maanantaina on muuten Liigan risteily, ja sen yhteydessä on myös Liigan ja kannattajien välinen tapaaminen. Blueskannattajien puolelta ainakin esitetään toive erillisistä, selkeästi rajatuista vieraskannattajien katsomoista, ja kirjallisesti Liigan ohjeistus esim. lipuista ja muista.

Tuolla Porissa viime kaudella jollain reissulla oli kyllä taas oikein älyvapaata meininkiä, kun noista lipuista tultiin valittamaan. Ymmärrän kyllä, jos ne kovasti ihmisiä häiritsisivät, mutta kun meidän takanamme oli kourallinen paikallisia, joista pari keskittyi vittuilemaan meille, ja seisomakatsomon viereinen puoli oli puolityhjä, eli jos jotakuta olisi niin kauhian paljon harmittanut lippujen heiluttelu edessään, niin viiden metrin sivuaskelin olisi saanut aivan esteettömän näkymän kentälle. Huoh.

Minä olen siis menossa Blues fan clubin edustajana tuohon tapaamiseen, eli jos jollakulla täällä on jotain ehdotuksia, miten kannattajatoimintaa voitaisiin viedä Liigan puolelta eteenpäin, niin laittakaa tähän ketjuun tai vaikka YV:nä. Ihan siis kaikkien seurojen kannattajat saavat ehdottaa ;)
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Maanantaina on muuten Liigan risteily, ja sen yhteydessä on myös Liigan ja kannattajien välinen tapaaminen.

On muuten erittäin fiksusti järjestetty liigaristeily maananta-tiistai. Ei sitä mielelään ota kahta päivää töistä vapaaksi yhden palaverin vuoksi.

Ymmärtääkseni aikaisemmat liigaristeilyt ja erityisesti kannattajien osuus on lähinnä vastapuolen yksipuolista tylytystä, jossa esimerkiksi poliisiviranomainen lyttää koko toiminnan. Kannattajia kyllä "kuunnellaan", mutta käytännössä ei mikään ole aiemminkaan muuttunut. Toivottavasti tuleva setti on kaikesta huolimatta kehittävä, ja josta jotain konkreettistakin voisi syntyä.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Kyllä on täysin hukassa. Jos olet suluissa kertonut joidenkin palvelualalla toimivien saavan hyötyä sponsoroinnista, ei se tarkoita sitä ettei siellä olisi muita jotka eivät saa ja tiedostavat tämän jo rahaa seuraan laittaessa.

Raumalla ja Porissa on ihan samat kanavat mainostamiseen, kuin muuallakin. En edes ymmärrä miksei sanomalehtiä laskettaisi, osaatko selittää?
Molemmilla seuroilla on monta sponsoria, jotka eivät myy yksittäiselle kuluttajalle yhtään mitään. Sen sijaan ihmiset, joille nämä mainokset on tarkoitettu ovat niin pieni vähemmistö, että pienemmällä rahalla saa huomattavasti näkyvämpää ja toimivampaa mainontaa, joka tarkoittaa tämän olevan käytännössä vastikkeetonta sponsorointia.

Lippujen jaosta sen verran, että niitä kyllä annetaan, mutta käytännössä hinta muodostuu niin suureksi, ettei sitä voi sanoa lipun jakamiseksi. On ollut myös keskisuurta sponsoria, jonka omistaja ei mm. ole saanut lippua viikkoa ennen finaalia. Tämä tietysti tapahtui Porissa. Täällä kun finaaleita on pelattu.

No, tuskinpa niillä jotka eivät toimi palvelu-alalla onkaan mitään muuta intressiä laittaa rahaa seuraan kuin ilmaiset aitiot vasta-lahjaksi. Kyllä aina ne jotka laittavat rahaa seuraan, hyötyvät siitä jotenkin jollain tavalla. Se kun ei ole järkevää bisnestä antaa rahaa pois saamatta mitään takaisin.

Ja sanomalehteä ei tietenkään lasketa koska se edustaa mediaa joka muutenkin toimii yhteistyössä kaikkien seurojen kanssa. Näin ollen niin porissa kuin raumalla ei ole parempaa paikkaa mainostaa kuin jäähalli. Jos tarkotit sanomalehteä yrityksen mainostamisessa niin taitaa olla sanomalehti lähes yhtä kallis yritykselle kuin se hallikin.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, tuskinpa niillä jotka eivät toimi palvelu-alalla onkaan mitään muuta intressiä laittaa rahaa seuraan kuin ilmaiset aitiot vasta-lahjaksi. Kyllä aina ne jotka laittavat rahaa seuraan, hyötyvät siitä jotenkin jollain tavalla. Se kun ei ole järkevää bisnestä antaa rahaa pois saamatta mitään takaisin.

Ja sanomalehteä ei tietenkään lasketa koska se edustaa mediaa joka muutenkin toimii yhteistyössä kaikkien seurojen kanssa. Näin ollen niin porissa kuin raumalla ei ole parempaa paikkaa mainostaa kuin jäähalli. Jos tarkotit sanomalehteä yrityksen mainostamisessa niin taitaa olla sanomalehti lähes yhtä kallis yritykselle kuin se hallikin.

En oikein tiedä miten kertoisin tämän sinulle, mutta seuraan rahaa laittaminen ei tarkoita ilmaisia aitioita, ei edes halvempia aitioita. Juuri tästä yritin kertoa sinulle, että on yrityksiä, jotka laittavat sinne rahaa saamatta käytännössä mitään vastiketta. Se ei ole järkevää bisnestä, vaan se tehdään nimenomaan rakkaudesta seuraan. En ole nyt arvailemassa tässä, vaan tiedän täysin faktaksi, mutten näe enää syytä jatkaa kanssasi juupas eipäs väittelyä.

Yritykset mainostavat eri medioissa. En oikein näe syytä miksei tätä lasketa siihen vaihtoehtoiseksi mainostuspaikaksi, mutta saattaa olla minun ymmärtämättömyyttäni.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Jäähalli ei myöskään ole mikään erinomainen mainostuspaikka, jos ei huonokaan, mutta kävijäkunta on aika valikoitunutta. Se ei ole paikka, josta tultaisiin saamaan business-to-business-markkinointia (vaikka monet sponsoroivat firmat eivät toimikaan kuluttajamarkkinoilla) ja kotitalouksien ostopäätösten pääsääntöiset tekijät ovat jäähalleissa erittäin pahasti aliedustettuina. Tai en nyt toki ole Porissa tai Raumalla jäähalleissa käynyt, mutta ainakin Lappeenrannassa on selkeä miesenemmistö katsomoissa, kun taas naiset kontrolloivat tutkimustren mukaan valtaosaa kotitalouksien ostopäätöksistä. Kotitalouksille markkinoinnin tärkeintä kohderyhmää tavoittaa siis jäähalleista huonosti.

Toki yrityksetkin tietävät tämän ja jääkiekkojoukkueiden kanssa enemmän tekevätkin yhteistyötä sellaiset kotitalouksille markkinoivat yritykset, joiden kohdalla miehet tekevät useammin ostopäätökset. Mutta kovin monta autopesulaa ei voi yhtä aikaa mainostaa.

Kuluttajamarkkinoinnin sijaan yritysten tavoiteet sponsoroinnilleen ovatkin yleensä hieman muualla ja on aika vaikea sanoa, onko se goodwill, että Laten Kirjanpito ja Huolinta, tukee paikallista kiekkoseuraa panostuksensa arvoista, vai onko enemmän kyse siitä, että Latelle tulee itselleen hyvä mieli, kun voi olla tukemassa paikallista seuraa.
 

dorka

Jäsen
Jatkoajan kolumnissa Asko Huukki antaa palaa oikein kunnolla koskien Porin kannatuskulttuuria. Facebookin puolella jengi väitti tekstiä aika katkeraksi nillitykseksi, kun ei Pataljoonan kanssa natsannut. Joku asioista hieman enemmän perillä oleva voi tietysti kertoa onko nämä väitteet aivan paskapuhetta vai totta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jatkoajan kolumnissa Asko Huukki antaa palaa oikein kunnolla koskien Porin kannatuskulttuuria. Facebookin puolella jengi väitti tekstiä aika katkeraksi nillitykseksi, kun ei Pataljoonan kanssa natsannut. Joku asioista hieman enemmän perillä oleva voi tietysti kertoa onko nämä väitteet aivan paskapuhetta vai totta.

Eiköhän tässä ole edelleen kyse siitä, että toiset haluu äitiä ja toiset isää. Pataljoona on enemmän normaali faniryhmä, järjestetään matkoja ja tapahtumia ja ollaan otteluissa paikalla tukemassa Ässiä. Etulinja taasen haluaa mahdollisimman paljon olla kuuluvissa ja näkyvissä.

Sanotaan nyt näin, että ei tuosta ole mitään hyötyä, että keskitytään vain solvaamaan toista ja sen toimintaa. Kummallakin on eri prioriteetit ja katsomukset. Toivotan silti kummallekin faniryhmälle hyvää tulevaan kauteen ja kummatkin ovat omalla osa-alueellaan hienoja ryhmittymiä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös