Liigan fyysisimmät pelajat mahd. objektiivisilla kriteereillä arvioiden

  • 27 166
  • 185

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Koala
Vopat - On se aika kova luu. Tosin nykyään taitaa olla keskittynyt vähän enemmän taitopuoleen? Johtuen IFK:n suht kapeasta maalintekijärintamasta.

Helenius - Ainoa kunnon gooni tällä hetkellä liigassa.

Tuossa on pieni ristiriita :). Kyllä mä sanoisin, että Vopat ja Helenius ovat, niinkuin moni on huomannutkin, omassa sarjassaan. Laskisin molemmat kunnon gooneiksi. Ja Vopat on päinvastoin esittänyt enemmän omaan erikoisosaamiseen liittyvää toimintaa tällä kaudella kuin "taitopeliä". Taitaa olla 2+0? Ja se on hienoa!

Nielikäisen pommit ovat sairaan lujia, sitä voi kysyä keneltä vaan alle jääneeltä. Siinähän toimii juuri se fysiikan laki, että 100 kiloa sillä nopeudella, minkä Pasi eteenpäin polkaisee, on hyvin ikävää vastaanotettavaa.

Alatalo, Helminen, Viitakoski. Kaikki ovat klassisia vääntäjiä, hyviä kulmapelaajia ja tilannevoimaltaan erinomaisia. Fyysisiä toki, mutta eivät siinä mielessä kuin fyysisyydestä pelityylinsä rakentaneet Ruudut ja Valtoset -koulukunta. Pitäisin noita ensinmainittuja kavereita erinomaisina hyökkääjinä, joilla on lisäominaisuuten fyysisyyttä lähinnä siinä mielessä, että he kestävät kovan pelin. Kaikki nämä jätkät (Alalatlo & co) ovat kentällä ensisijaisesti pisteitä tekemässä ja siksi he ovat luonnostaan enemmän niitä, joita haetaan kuin niitä jotka hakevat. Kyseessähän on tämä kätisyyden aiheuttama "ongelma" - pakko pelata kiekkoa, kun sen kerran osaa, vaikka kuinka tekisi mieli olla vain niittaaja :)

Ohmi: Kehälajiksi arvelinkin samantien ja onhan thaiboxingissakin samaa elementtiä. Itse olin koko ajan itsepuolustuslajissa ja omassa lajissani ei ole kilpailutoimintaa ollenkaan. Se on suunnattu suoraan "käyttöön" eli mahdollisiin ongelmatilanteisiin siviilissä. Lisäksi moni treenaa mun lajiani työnsä vuoksi ; esimerkiksi poliisit, sotilaat, sairaanhoitajat.

(typot)
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Viestin lähetti JHag

Alatalo, Helminen, Viitakoski. Kaikki ovat klassisia vääntäjiä, hyviä kulmapelaajia ja tilannevoimaltaan erinomaisia. Fyysisiä toki, mutta eivät siinä mielessä kuin fyysisyydestä pelityylinsä rakentaneet Ruudut ja Valtoset -koulukunta.

Mukaan voidaan laskea varmasti Pasi Saarela joka on ehkä vahvin kiekkoilija liigassa, mutta käyttää hyvin säästeliäästi voimiaan. Tosin kyllä hän sitten laukaukseen ja tilan tekemiseen voimaa käyttää, mutta nyrkit ei heilu ja taklailunkin melkein lopetti kun kavereita alettiin kantaa sairaalaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti psychodad
Mukaan voidaan laskea varmasti Pasi Saarela joka on ehkä vahvin kiekkoilija liigassa, mutta käyttää hyvin säästeliäästi voimiaan. Tosin kyllä hän sitten laukaukseen ja tilan tekemiseen voimaa käyttää, mutta nyrkit ei heilu ja taklailunkin melkein lopetti kun kavereita alettiin kantaa sairaalaan.

Kyllä, Laitilan Kaurajätissä on pattia, mutta taklaisi vaan. Jos Karalahti ja kumppanitkin taklavat, niin kyllä Saarelakin voi, sillä nyt siitä ei enää tulee jäähyä niin herkästi.
 

Miksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti psychodad
Mukaan voidaan laskea varmasti Pasi Saarela joka on ehkä vahvin kiekkoilija liigassa, mutta käyttää hyvin säästeliäästi voimiaan. Tosin kyllä hän sitten laukaukseen ja tilan tekemiseen voimaa käyttää, mutta nyrkit ei heilu ja taklailunkin melkein lopetti kun kavereita alettiin kantaa sairaalaan.

Jos nyt muistan oikein tilanteen jossa Saarela taklasi Korpisalon sairaalaan, niin ei Pahi siinä hakemalla hakenut taklausta vaan miehet vain ajautuivat törmäyskurssille. Saarela vain vahvempana seisoi törmäyksen jälkeen ja Korppi näytteli kansainvälisiä käsimerkkejä paareilta.

Pointtini siis on, että mielestäni Saarela ei koskaan ole ollut mikään hirvittävä taklaaja. Muuten kyllä vahva ja fyysinen pelaaja.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Miksu
Jos nyt muistan oikein tilanteen jossa Saarela taklasi Korpisalon sairaalaan, niin ei Pahi siinä hakemalla hakenut taklausta vaan miehet vain ajautuivat törmäyskurssille. Saarela vain vahvempana seisoi törmäyksen jälkeen ja Korppi näytteli kansainvälisiä käsimerkkejä paareilta.

Pointtini siis on, että mielestäni Saarela ei koskaan ole ollut mikään hirvittävä taklaaja. Muuten kyllä vahva ja fyysinen pelaaja.

Muistaakseni herroilla oli ennen tuota taklausta ollut jotain keskinäistä kahinaa jo useampaankin otteeseen tuossa pelissä ja lopulta Saarela sitten jysäytti Korpisaloa puhtaasti puun takaa ja Korppi vietiin paareilla kentältä pois. Saarela sai taklauksestaan suihkutuomion, mutta ei kuitenkaan lisärangaistuksia, koska tuo taklaus todettiin muistaakseni sm-liigan kurinpitäjienkin toimesta puhtaaksi. Enemmänkin tuossa ulosajossa oli kyse siitä sm-liigalle tyypillisestä piirteestä eli jos taklattava pelaaja loukkaantuu niin penalttia tulee, oli taklaus sitten puhdas tai ei. Tässä tilanteessa ei tosin ollut mitään tekemistä esim. filmauksen kanssa, vaan Korppia todellakin sattui ja piipaa auto taisi viedä miehen sairaalaan.

Mutta eipä Saarela tosiaan nykyisin hirveän usein taklaile, tosin silloin kun sille päälle sattuu niin taklaa kyllä lujaa. Pahi on siltikin erittäin fyysinen ja vahva pelaaja, jota ei juurikaan horjuteta. Nämä fyysiset ominaisuudet yhdistettynä mahtavaan laukaisutaitoon ja hyvään pelisilmään kertovat sen, miksi mies on korkealla liigan pistepörssissä vuodesta toiseen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti JHag
Ohmi: Kehälajiksi arvelinkin samantien ja onhan thaiboxingissakin samaa elementtiä. Itse olin koko ajan itsepuolustuslajissa ja omassa lajissani ei ole kilpailutoimintaa ollenkaan. Se on suunnattu suoraan "käyttöön" eli mahdollisiin ongelmatilanteisiin siviilissä. Lisäksi moni treenaa mun lajiani työnsä vuoksi ; esimerkiksi poliisit, sotilaat, sairaanhoitajat.

Itsestäni tuntuisi varsin tylsältä reenata jotain lajia, minkä tuloksista pääsisi nauttimaan ainoastaan tilanteissa joihin ei alunperin olisi edes halunnut joutua. Kiinnostus lopahtaisi alta aikayksikön, niin kuin alussa meinasi käydä myös CLF:n parissa, koska matsaamaan pääsi vasta parin vuoden reenauksen jälkeen. Nykyään en lajia vaihtaisi kuin ehkä juuri tuohon thaiboxingiin, jota kävin Thaimaassa seuraamassa marraskuussa. Kerrassaan hieno laji!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Ohmi
Itsestäni tuntuisi varsin tylsältä reenata jotain lajia, minkä tuloksista pääsisi nauttimaan ainoastaan tilanteissa joihin ei alunperin olisi edes halunnut joutua.

Off-topicista huolimatta vastaan, että tokihan meilläkin matsataan suojien kanssa tai ilman, mutta vain treeneissä. Kisoja ei ole. Pakkohan sitä on kokeilla keskenään miten tekniikat toimivat.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saarela

Kun nyt tuli Saarela puheeksi niin on pakko kommentoida. Pasi ei ole kuten "THE PASI", siis tappelija ja mitenkään riidan haastaja mutta tarpeen vaatiessa vie kiekon ja kaksi vastustajan pelaajaa (siis reppuselässään) maalille. Siis vahva kuin härkä. Miehen ilmeestä näkee milloin herra on tosissaan, itse pelkään Pasin irvistystä melkein katsomoon asti. Lopuksi totean vielä että onneksi ei ole mikään kuumakalle vaan todellinen herrasmiespelaaja, on mielestäni merkki todellisesta itseluottamuksesta. Jos joku tulee päätänsä aukomaan niin luulisin että turpasauna tulee aika monelle. Siksi ehkä harvoin vaikeuksissa onkin ja luultavasti nauttii usempien pelaajien kunnioitusta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
Re: Saarela

Viestin lähetti Lukkoseppä
Jos joku tulee päätänsä aukomaan niin luulisin että turpasauna tulee aika monelle. Siksi ehkä harvoin vaikeuksissa onkin ja luultavasti nauttii usempien pelaajien kunnioitusta.
Tätä mieltä myös minä olen. Varsinkin nuoruudessaan Saarela taklaili varsin ahkerastikin vastustajaa seinälle, eikä myöskään itse pelännyt vastustajan taholta tulevaa kontaktia. Luulen, että iso osa hänen mahdollisesta maineestaan muiden pelaajien keskuudessa periytyy juuri nuoruusvuosista.
Tätä nykyään Saarela voi huoletta keskittyä pelaamiseen. Kovin usein häntä ei kasan alimmaisena nähdä, koska ei juurikaan hae kovia kontakteja. Mutta kun kontakti tulee, on tulos yleensä: Saarela 1, vastustaja 0.

Muita mielestäni hyviä fyysisiä pelaajia ovat:
- Timo Peltomaa
- Jere Karalahti
- Toni Mäkiaho
- Raimo Helminen
- Juha Ylönen
- Toni Koivisto
- Mika Alatalo
- Erik Hämäläinen

Sinä nyt jotain, mitä nopeasti tulee mieleen. Toki on paljon muitakin fyysisiä pelaajia, mutta niistä ehkä joskus toiste. Tässä listassa ei siis perusteena pelkkä räyhääminen/tappelut, kuten listaa lukemalla voi päätellä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Pasi Sarelasta sen verran, että hänen fyysinen maineensa on aina levännyt enemmän voimatason kuin tappeluhanakkuuden varassa. On tunnettu tosiasia, että Laitilan Kaurajätti, varsinkin 90-luvulla, kuului samaan harvinaiseen pattijätkien heimoon kuin Otto Janecky ja myöhemmin Pasi Nielikäinen ja Roman Vopat. Liigassa on yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettavissa kaverit, jotka tyrkkäävät/ovat tyrkänneeyt penkistä todistetusti +170 kg. Mun tietojeni mukaan Saarela on täksi kaudeksi pudottanut massaansa, tinkinyt maksimivoimastaan ja saanut vastineeksi lisää liikettä. Ei ihan himmeli siltikään :)
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Liigassa on yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettavissa kaverit, jotka tyrkkäävät/ovat tyrkänneeyt penkistä todistetusti +170 kg.

Ja HS:n "Torsti tietää"-Torsti osasi kertoa Janeckyn nostaneen penkistä 140kg. Voipi olla että enemmänkin on joskus nostellut. Vopat taas taitaa olla siellä about 170kg.
 

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
Voimatasoltaan 170+ kg kerhoon on lisättävä 'Siperian karhu' Igor Vjazmikin, joka oli varmasti yksi kaikkien aikojen vahvimmista (ja laiskimmista) liigapelaajista.
Huhujen mukaan mies reenasi tuplapainoilla koko muuhun joukkueeseen nähden.
Ainoassa tappelussaan Ilves-paidassa Igor nuiji Tom Laaksosen (vai oliko V-P Kautonen) 1000-0 veriseksi mytyksi Haka2:sen jäähän.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Kaikkien aikojen voimapelaaja:
No tietysti Jarmo "Maukka" Kuusisto!
Maukan miinasta eli oikeaoppisesta perstaklauksestahan tuli ihka oikea käsite liigassa tuossa 1900-luvun lopulla.

Nykyään ei voi olla mainitsematta Vopat-Nielikäinen-akselin rymistelijöitä, mutta jos puhutaan fysiikasta noin niin kuin yleisesti niin ei voi olla mainitsematta Jere Lehtistä, vaikkei liigassa pelaakaan toistaiseksi. Harjoitteluaddiktilla on uskomaton kivunsietokyky ja vastoin joidenkin uskomuksia karhun voimat.
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
Pari viimeistä postia on kääntynyt punttisalin puolelle ja haluaisinkin tietoa näistä kaukaloiden legendoista, jotka kyykkäävät kerrostaloja ja vääntävät hauiskääntöä samalla tangolla millä muut pelaajat vetävät penkkiä. Kuka on todistetusti tai todistamattomasti tämänhetkisen liigan riskein mies? Entäs kaikkien aikojen karhu, raudanvääntäjien kuningas?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Viestin lähetti tilliliha
...mutta jos puhutaan fysiikasta noin niin kuin yleisesti niin ei voi olla mainitsematta Jere Lehtistä, vaikkei liigassa pelaakaan toistaiseksi. Harjoitteluaddiktilla on uskomaton kivunsietokyky ja vastoin joidenkin uskomuksia karhun voimat.

Muistaakseni jostain vanhemmasta Jääkiekkolehdestä luin seuraavaa. Jereltä murtui nilkka, ja kömmittyään viimein vaihtopenkin puolelle Jere tuumi: "Tuleenhan ei jäädä makaamaan." Jotenkin Jeren pelityylissä ja työskentelyssä on jotain, mitä arvostan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti julijussi
Kuka on todistetusti tai todistamattomasti tämänhetkisen liigan riskein mies? Entäs kaikkien aikojen karhu, raudanvääntäjien kuningas?
´

Kommentoin vain niitä, joista olen varma, ja olen about 97% saletti, että P.Nilwiäinen on kolmen joukossa. Olen ollut backuppaamassa 175:n penkin hänelle (kesällä). Vopat on kärkisäminöissä myöskin. Eki Rajamäki on kova punttiluu, samoin jo mainittu Pasi Saarela. Janecky jos on ilmoittanut maksimikseen 140, niin kyllä siinä on ollut virnuilua mukana. Selvästi vahvempi patu hänkin oli, todellinen luonnonlahjakkuus. Kantor on järkyttävä voimapatukka ja Zidlickyn kädet ovat samaa kaliiberia kuin keskivertoliigapelaajan jalat. Nämä ainakin ovat pahoja punttipatuja. Ja Lukossa näitä on ollut myöskin aina, Walleniuksesta ja kumppaneista alkaen.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti JHag
Mun tietojeni mukaan Saarela on täksi kaudeksi pudottanut massaansa, tinkinyt maksimivoimastaan ja saanut vastineeksi lisää liikettä. Ei ihan himmeli siltikään :)

Saarela tosiaan on kuulunut "rasvaryhmään", joten painoa on pudonnut edellisen kesän mittaan.

Kaikkien aikojen voimapelaaja:
No tietysti Jarmo "Maukka" Kuusisto!

Maukan taklauksilla ei niin kauheasti voiman kanssa ollut tekemistä. Mahtava tekniikan vaan omisti tuohon "perstaklaukseen", jonka johdosta miestä aina välillä lensi.

Walleniushan taas antoi kisällinnäytteensä heittämällä vaihtoaition luukkua kuin Korjus keihästä ;).
 
Viimeksi muokattu:

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Viestin lähetti ZPalffy
Voimatasoltaan 170+ kg kerhoon on lisättävä 'Siperian karhu' Igor Vjazmikin, joka oli varmasti yksi kaikkien aikojen vahvimmista (ja laiskimmista) liigapelaajista.
Huhujen mukaan mies reenasi tuplapainoilla koko muuhun joukkueeseen nähden.
Ainoassa tappelussaan Ilves-paidassa Igor nuiji Tom Laaksosen (vai oliko V-P Kautonen) 1000-0 veriseksi mytyksi Haka2:sen jäähän.

Samainen herrasmies oli myös Kokkolassa pelatessaan melkoisen kova setä viihtymään tuolla yöelämän puolella. Itse asiassa, Igorin koko ura taisi mennä kuningas alkoholin kanssa tapellessa. Helvetin iso ja riski kaveri, jota en lähtisi pimeällä kujalla homoksi haukkumaan, heh.

Nielikäinen on varmasti yksi riskeimmistä nykypelaajista. JHagin lausunnot pitää ihan paikkaansa, Pasi oli Kärpissä pelatessaan aika lailla omalla tasollaan punttien kanssa. Yhtä selvä kakkonen oli Tenkrat, joka on myös helvetin riski kaveri. Vääntövoimaa ja myös taklausvoimaa on tsekkiläiseksi harvinaisen paljon.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viestin lähetti peruspata
Muistaakseni jostain vanhemmasta Jääkiekkolehdestä luin seuraavaa. Jereltä murtui nilkka, ja kömmittyään viimein vaihtopenkin puolelle Jere tuumi: "Tuleenhan ei jäädä makaamaan." Jotenkin Jeren pelityylissä ja työskentelyssä on jotain, mitä arvostan.

Eipä se Niemisvillekään hirveästi irvistellyt kun ranne paukahti. "Se on poikki!" ja vaihtoon. Arvostettavaa, todella.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nummisen Teppo on pelannut yhden NHL:n finaalisarjan murtuneella nilkalla.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Daespoo: Tarkoititko kenties pudotuspelisarjan?

Teppo Numminen ei ole koskaan esiintynyt NHL:n finaaleissa.


Ranger
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti JHag

Itse olin koko ajan itsepuolustuslajissa ja omassa lajissani ei ole kilpailutoimintaa ollenkaan. Se on suunnattu suoraan "käyttöön" eli mahdollisiin ongelmatilanteisiin siviilissä. Lisäksi moni treenaa mun lajiani työnsä vuoksi ; esimerkiksi poliisit, sotilaat, sairaanhoitajat.

(typot)

Krav Maga? Tuttu laji minullekin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Sininen Lanka
Krav Maga? Tuttu laji minullekin.

Hokutoryu Ju-Jutsu, joka on tietääkseni Krav Magan kanta-isä/broidi tjsp.
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Viestin lähetti JHag
Pasi Sarelasta sen verran, että hänen fyysinen maineensa on aina levännyt enemmän voimatason kuin tappeluhanakkuuden varassa. On tunnettu tosiasia, että Laitilan Kaurajätti, varsinkin 90-luvulla, kuului samaan harvinaiseen pattijätkien heimoon kuin Otto Janecky ja myöhemmin Pasi Nielikäinen ja Roman Vopat. Liigassa on yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettavissa kaverit, jotka tyrkkäävät/ovat tyrkänneeyt penkistä todistetusti +170 kg. Mun tietojeni mukaan Saarela on täksi kaudeksi pudottanut massaansa, tinkinyt maksimivoimastaan ja saanut vastineeksi lisää liikettä. Ei ihan himmeli siltikään :)

Käyppäs lukemassa uusin Bodaus-lehti. Siinä Saarela kertoo, että ennätys penkiltä on 155 kiloa. Ja 170 kilon penkkaajat mahtuvat yhden käden sormiin. Ainakaan kukaan ei ole vielä näyttänyt minulle kuin yhden. Nivalan Niedermayerin.

Saarelaa enempää eivät ainakaan penkkaa Harikkala, Toivonen, Helenius tai Mäkiaho. Vopatista ei ole mitään käsitystä.

Viestin lähetti Miksu
Pointtini siis on, että mielestäni Saarela ei koskaan ole ollut mikään hirvittävä taklaaja. Muuten kyllä vahva ja fyysinen pelaaja.

...Oli se sillon junnuna. Ekoilla kausillaan liigassa Saarela pisti solmuun sekä maaliverkot että Äijänsuon laidat. Kun Pahi palasi Lukkoon, todella moni liigapelaaja selvästi pelkäsi Saarelaa. Paljon Pahi ei taklannut, mutta muutaman kerran kyllä, siten että päätyovi aukesi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös