Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 129 130
  • 14 552

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kekäläinenkin twiittailee, ensimmäistä kertaa.
Jarmo Kekalainen (jkekalainen) Twitterissä
"Kehityskohde: Väärin tuomitut 10min ja ottelurang. poistettava. Sitä varten videot ja kurinpitäjät olemassa, myös pienentämään rangaistuksia"
Ellei sitten ole joku feikki tili.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mikseihän tuota tuomiota voisi lieventää? Todeten ettei Nieminen syyllistynyt sääntörikkeeseen josta tuomio annettiin. Siis tuomarin koskemattomuuden rikkomisesta annettua rangaistusta ei ehkä voi pienentää (annettu on jo minimi), mutta jos todetaan ettei mitään rikettä tapahtunut niin eihän siitä voi olla pakollisena olla pelikiellossa vaan koko tuomio voidaan kumota?

Itse käsitän tämän niin, että kun pöytäkirja on allekirjoitettu niin sieltä ei mennä mitään muuttamaan. Oli se sitten väärin annettu OR, 2 minuutin jäähy tai potkumaali.

"Oikeusmurhan" uhrihan Nieminen tässä on, mutta itse ymmärrän kyllä tuon käytännön.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jokerit TPS ottelussa jo pari erittäin naurettavaa vihellystä. Taklaaminen on kielletty tässä liigassa.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Liivikin tapauksessa on tullut tuomarivirhe, kun ne ei itekkään muista mitä voidaan tuomita ja mitä ei voida. Sääntökirjan mukaan potkusta on aina tuomittava OR. Aivan kuten kurinpitoryhmän lausumassa lukee:

"Päävideotuomari on asettanut tilanteen kurinpitokäsittelyyn, koska tilanteesta tulee määrätä ottelurangaistus"

Liigassa nimenomaan siirryttiin tälle kaudelle linjaan, jossa ainoastaan erotuomarin koskemattomuuden loukkaus johtaa ottelurangaistukseen tuomarin toimesta.
 

Jimmy

Jäsen
Ristolaisen puhdas taklaus:
http://www.youtube.com/watch?v=54fno_0AgPE

Tää on mun SM-Liiga.

Puhdas? Jokeri oli jo luopunut kiekosta kun Ristolainen tulee torpedoimaan jantterin ja taklaa vaihtoaitioon. Ryntäyksen tunnusmerkistö on mm. kovan vauhdin ottaminen ennen taklausta. Ristolainen taklaa Mäkeä siten, että tämä lentää "sinne mistä tulikin", jolloin taklaus on kohtuuttoman kova (ottaen huomioon että pelaaja oli jo luopunut kiekosta), eli tuomio oli aivan oikea.

Tää on mun SM-liiga, tuomaristo suoriutui muuten hyvin mutta aina pitää purnata jostain.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Ei tuossa minun mielestäni mikään erityisen kova vauhti ollut. Taklauksen vastaanotto vain epäonnistui. Komea pommi. Kiekolliseksi pelaajaksi katsoisin vielä tuossa vaiheessa kun tuskin puoltakaan sekuntia oli ehtinyt kulua luopumisesta.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Puhdas? Jokeri oli jo luopunut kiekosta kun Ristolainen tulee torpedoimaan jantterin ja taklaa vaihtoaitioon. Ryntäyksen tunnusmerkistö on mm. kovan vauhdin ottaminen ennen taklausta. Ristolainen taklaa Mäkeä siten, että tämä lentää "sinne mistä tulikin", jolloin taklaus on kohtuuttoman kova (ottaen huomioon että pelaaja oli jo luopunut kiekosta), eli tuomio oli aivan oikea.
En tiedä onko tämä sarkasmia, mutta jos on niin pahoittelen purnaamistani.

Ristolainenhan jarruttaa ennen osumaa ja Mäki on luopunut kiekosta n. sekunnin ennen osumaa. En tiedä mitä ruutua ja millä laseilla katot, mutta noi kaikki väitteesi on silkka sontaa.
 

Dängleri

Jäsen
Puhdas? Jokeri oli jo luopunut kiekosta kun Ristolainen tulee torpedoimaan jantterin ja taklaa vaihtoaitioon. Ryntäyksen tunnusmerkistö on mm. kovan vauhdin ottaminen ennen taklausta. Ristolainen taklaa Mäkeä siten, että tämä lentää "sinne mistä tulikin", jolloin taklaus on kohtuuttoman kova (ottaen huomioon että pelaaja oli jo luopunut kiekosta), eli tuomio oli aivan oikea.

Mäki lasketaan "kiekolliseksi pelaajaksi", koska luopuu kiekosta juuri ennen taklausta. Eikä tilannetta edeltänyt mikään "kova vauhdin otto". Perustaklaus, ja puhdas sellainen.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Ristolainen sai tuosta ryntäyksen? Jos sai, niin mitä vittua nyt taas

Kiekko oli jo "kauvan aikaa" sitten lähtenyt lavasta niin jos tästä jotain olisi halunnut antaa niin ehkäpä enemmän estämisestä. Aivan naurettava jäähy. Voisi boikotoida liigaa niin kauvan, kun tuomarit oppivat viheltämään.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Jimmyn harrastuksissa lukee "Erotuomari".

Ei siinä mitään jos kentällä on vaikea nähdä tilanteita, mutta jos tuo edellinen viesti on kirjoitettu tosissaan ja videoiden katsomisen jälkeen, niin lähden tästä nukkumaan ja nyyhkytän itseni uneen.
 

Jimmy

Jäsen
Jimmyn harrastuksissa lukee "Erotuomari".

Ei siinä mitään jos kentällä on vaikea nähdä tilanteita, mutta jos tuo edellinen viesti on kirjoitettu tosissaan ja videoiden katsomisen jälkeen, niin lähden tästä nukkumaan ja nyyhkytän itseni uneen.

niin? Ilmaisin oman näkökantani klipin tutkailun jälkeen (olenkin näköjään ainoa joka puoltaa tuomiota). itse tulkitsen videon perusteella, että Ristolainen ottaa vauhtia taklatakseen Mäkeä. tulkintoja ja mielipiteitä on toki useita ja jokaisella olkoon omansa, enkä todellakaan edusta SM-liigan/Finhockeyn virallista mielipidettä, mutta itse olisin toiminut juurikin näin
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
niin? Ilmaisin oman näkökantani klipin tutkailun jälkeen (olenkin näköjään ainoa joka puoltaa tuomiota). itse tulkitsen videon perusteella, että Ristolainen ottaa vauhtia taklatakseen Mäkeä. tulkintoja ja mielipiteitä on toki useita ja jokaisella olkoon omansa, enkä todellakaan edusta SM-liigan/Finhockeyn virallista mielipidettä, mutta itse olisin toiminut juurikin näin

Minulla voi olla värilasit, mutta niiden takaa vähän masentaa jos linja on tämä.

edit. Ja viittaan edelliseen viestiini tähän ketjuun, jossa lähinnä puolustin tuomareita. Olen pitkään ajatellut, että tuomareiden lynkkaaminen saa naurettavia ulottuvuuksia. Kuitenkin viime aikoina tuntuu tapahtuneen harvinaisen paljon harvinaisen isoja virheitä. Tämä nyt oli pientä siinä saagassa.

Mutta kuten sanottua, ehkä tässä ovat syynä vain värilasit ja hukkukoon minunkin valitukseni puolueellisuuden ja ymmärtämättömyyden loputtomaan kaivoon.

Pahoittelen, että tartuin kommenttiisi noin henkilöönkäyvästi, mutta kuohahti. Kunpa voisin sanoa, että syynä oli tappiopelin jälkeinen syvä ketutus, mutta sellaista en valitettavasti ainakaan itse tunnista omista tunnelmistani. Enemmän huolestuttaa suunta, johon peli on menossa jos normaalia taklaamista ei sallita tuotakaan vähää.
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei tuosta saa jäähyn arvoista millään. Ellei sitten ole siinä ryhmässä joka haluaa olla Palmulan ja Järvelän porukassa hyvässä valossa.
 

Ruoppaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pääkaupunkiseutu
tulkintoja ja mielipiteitä on toki useita ja jokaisella olkoon omansa, enkä todellakaan edusta SM-liigan/Finhockeyn virallista mielipidettä, mutta itse olisin toiminut juurikin näin

Oli pakko katsoa video kolme kertaa uudestaan ja tuli mieleen, että onko mielestäsi tuomareita haukuttu liikaa. Siitä seurauksena sinun on nyt puolustettava näitä vihellyksiä.

En voi ymmärtää, jos joku tuomari antaa tästä jäähyn videon näkemisen jälkeen. Mäkeäkin naurattaa, kun tajuaa, että tilanteesta tulee vielä Ristolaiselle jäähy. Pelaajia käy sarjatasoon katsomatta sääliksi, kun tuomarit ovat tällaisella linjalla.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Aki-Petteri Berg #5
Jimmy on siis erotuomari? Jos tuo on yleinen tuomareiden mielipide tuon Ristolaisen taklauksen suhteen ni hohhoijjaa, en yhtään ihmettele, että tuomarointi on näin paskalla tasolla. Ristolainen otti vauhtia, huikeat kaksi potkua. Ilmeisesti Ristolaisen olisi pitänyt kysyä Anttilalta: "Marko, työntäisitkö mua vähän selästä ni saan taklata tota jokeripelaajaa?"

Ilmeisesti nykyään ei SM-Liigassa saa taklata. Mielestäni tuo Karhunkin pommi Ruutuun oli erittäina komea, mutta sen jopa ymmärrän, että jotkut voivat siitä olla nykyään eri mieltä. Ennen vanhaan Karhu olisi todennäkoisesti saanut pelkästään taputukset, eikä mitään jäähyä.

Tuli ehkä vastattua trolliin, mutta minkäs sille mahtaa.

http://www.nelonenpro.fi/j%C3%A4%C3%A4kiekko/sm-liiga/media/501762 Linkki vielä tuohon Karhun taklaukseen, mikä tulee videon noin 0:55 kohdalla.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Nyt vasta tuli tuo Karhun pommi nähtyä, todella komea niitti, mutta kyllä tuosta sen ryntäyksen voi jopa viheltää. Itse toivoisin että tuollaiset jätettäisiin viheltämättä, ei tuo nyt mikään törkeä taklaus ollut, mutta puhtaat paperit tuomarille tuosta päätöksestä.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Ei todellakaan mikään ryntäys saati sitten jäähyn arvoinen, todella komea niitti. Mäki itsekin otti tilanteen huumorilla. Olen käynyt katsomassa naisten sm-liigaa ja sielläkin pelataan kovemmin ja ilman tuollaisia tuomioita! Olen itse salibandya tuomaroinut ja sielläkin saa sääntöjen puitteessa pelata kovempaa. Nyt HERÄTYS. Hohhoijaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös