Boldaus oma. Tämä on enemmän kuin totta, siitä on omaakin kokemusta tosin kymmenen vuoden takaa ja vain junnupeleistä. Enkä tosiaan tarkoita, että jokaista yksittäistä tilannetta täytyisi jollekin median edustajalle kommentoida. Mutta noin yleisesti, olisi hyvä, jos edes sitten se ottelun otteluvalvoja kertoilisi tuomareiden näkemyksiä noihin paljon porua aiheuttaneisiin tilanteisiin. Sillä jo saataisiin sitä avoimuutta ja varmasti samankaltaista linjaa koko liigaan kun päätöksien kanssa tultaisiin avoimesti ja reilusti ulos. Vaikka sitten niinkin, että myönnetään se tilanteen vihellys vedetyksi päin persettä. Virheitä tulee ja niistä opitaan, ihmisiä tässä kaikki ollaan. Suoraselkäisyyttä toi touhu vähän kaipaa omaan silmään, nyt mitään ei käytännössä avata mitenkään ja seuraavassa ottelussa eri tuomari saattaa viheltää samanmoisen tilanteen aivan toisenlaiseen lopputulokseen. Sehän se vasta kansaa kirvoittaakin.Tuomaritoiminnan haastavuutta ei kyllä pysty selittämällä kukaan avaamaan. Se pitää käydä itse kokemassa, jos aikoo edes jonkinlaisen käsityksen siitä saada. Katsomosta näkee tilanteet kaukaa, ilman että on kukaan edessä, tai katse kovinkaan paljoa missään muualla, ja ei tarvi pelätä että on pelin tiellä.
Vastaukset olisi varmasti poikkeuksetta joku näistä:
- Sääntö sanoo näin
- Näin tilanteen tuolla tavalla
- En nähnyt tilannetta
Ja se varmasti nostaa heti kuulijalle "Miten totakaan ei muka nähnyt! Ei varmana ole sääntö noin! Tuolla meni toinen samanlainen tilanne ohi!"
Olen varma että iso osa tuomareista ei halua tulla lisää ottamaan paskaa niskaansa, kun pari tuntia sitä ottaa muutenkin.
-------
Nyt kun noita kypäräkameroita on käytännössä joka pelissä tuomarien päässä ja tässä taas on koko kesä aikaa, voisiko Liiga ja tuomarit yhteistyössä vaikka tehdä jonkun lyhykäisen videon "tuomarikamerasta" kuvattuna? Videolla voitaisiin käydä läpi näitä ei ihan päivänselviä jäähyn paikkoja joita on sitten vihelletty ja jätetty viheltämättä. Niihin sitten kommentit, että miksi tilanteessa on toimittu niinkuin on toimittu. Ehkä avaisi yleisölle tuota tuomaritoiminnan vaativuutta ja sitä ajatusprosessia mitä siellä käydään päässä läpi kun vihelletään.
Itse tykkäsin tuosta Liigan julkaisemasta videosta Pelicans-Kärpät pelistä. Jotain sen tyyppistä lisää. Materiaalia löytyy varmasti pelitilanteista kauden mitalta.