Tuo ero johtuu siitä, millaista linjaa seurat itse haluavat ylläpidettävän. Senkin olen selittänyt täällä monta kertaa. Tuomarit eivät päätä linjaa, vaan seurat sen tekevät. Ennen kauden alkua seurapomot ja valmentajat keskustelevat siitä, miten peliä halutaan pelattavan. Lähes kaikki Liigassa haluavat enemmän kamppailupelaamista ja vähemmän jäähyjä. SHL:ssä on pitkään haluttu tästä eroon, ja siksi siellä on painopiste luistelussa.Sitten kun minulle selitetään, miten esimerkiksi kampataan tai huidotaan kovaa, siististi ja rehdisti voin alkaa ymmärtämään tätä näkemystä. Sen ymmärrän, että laitavääntöihin ja maalinedustalla tapahtuviin nujakoihin annetaan pudotuspelihengessä enemmän vapauksia, mutta miten ihmeessä se tehdään tuon mailahäirinnän kanssa? No, siten kuin parivaljako Brander&Vikman. Ei vihelletä niitä. Annetaan koukkia, huitoa ja kamppia pelaaja maalipaikasta pois. Se on sitä tämän hetken Liigan todellista kovuutta.
Katsoin viime yönä kuudennen jatkoerän Röglen ja Färjestadin välillä käydyistä pelistä, kun kurkkukipuisena en saanut unta. Oli muuten täysin eri linja kuin Liigassa. Yhtään jäähyä ei vihelletty, mutta eipä siellä mailalla sohittu ja hakattu kaikkea, mikä liikkuu. Pelaajat ilmeisesti tiesivät, mitä tapahtuu, jos vaikka kamppaa vastustajan.
Siksi Grönborg on niin pihalla siitä mitä Suomessa tapahtuu.