Kuten kerroin, mielestäni pelaajien ja tuomareiden vertailu tässä asiassa on absurdia. Valmentaja katsoo kokonaisuutta, jollekin pelaajalle penkitys yksittäisestä munauksesta voi olla herkemmässä kuin toiselle pelaajalle. Tästä syystä vertasinkin hypoteettista tuomarin emämunauksesta tulevaa toimitsijakieltoa pelaajan holtittomasta taklauksesta tulevaan pelikieltoon. Yhtäkaikki, en ymmärrä tarvettasi vertailla pelaajia ja tuomareita, sillä sen verran erilaiset toimenkuvat heillä on. Mitä tulee ammatilliseen kehitykseen, minusta molemmilla osapuolilla pitäisi kehittymisen tukena olla kannustuksen ja ohjauksen lisäksi myös vastuunottamista virheistä. Tässä apuna ovat tietenkin kehityskeskustelut, mutta ääritapauksessa myös kurinpidolliset toimet.
Minulla ei sinänsä ole pakottavaa tarvetta vertailla pelaajia ja tuomareita, ja varsinkin heidän tekemänsä virheet ovat erilaisia. Siten niitä ei suoranaisesti voikaan vertailla. Mutta, emämunaus on emämunaus, tekee sen sitten maalivahti, pelaaja tai tuomari.
Lainaan alle aiempaa viestiäsi, josta tähän liittyvän nyt boldasin.
Tänään Raumalla Pajula vihelsi jostain syystä pelin poikki Kärppien tehdessä 0-2 johtomaalia. Maalihan siitä tosiaan tuli, mutta Pajula oli pilliinsä jo puhaltanut syystä, jota kukaan muu kuin hän, ei tiedä. Eipä se Pajula siinä sitten muuta kuin naureskellen jatkoi eteenpäin. Hämmentävä äijä!
Ymmärrän minä, että virheitä tulee. Ymmärrän minä, ettei linja voi olla mieleiseni. Sitä en ymmärrä, mikseivät tuomarit joudu koskaan vastuuseen aivan tolkuttomasta virheestä. Käänteentekevä, täydellinen munaus, pitäisi palkita muutaman pelin tuomitsemiskiellolla. Vaikka olen positiivisen pedagogiikan kannattaja ja toteuttaja, luulen, että keppi toimisi joidenkin tuomareiden kohdalla aika hyvin.
Kerrot, että yhdestä täydellisestä munauksesta tuomaria tulisi palkita muutaman pelin hyllytyksellä. Ja pidät vihellystä tilanteessa, missä sitä ei olisi pitänyt tehdä (luotan tässä kohtaa arvioosi, en ole nähnyt tilannetta itse), sellaisena, että siitä pitäisi hyllyä tulla.
Itse näen, että tuommoinen on emämunaus, mutta ei esim. sellainen, että rinnastuisi tapauksiin, missä pelaajia rangaistaan toista pelaajaa kohtaan suoritetusta sääntörikkeestä muutaman pelin pelikiellolla. Emämunauksena tuo rinnastuu mielestäni tosiaan maalivahdin hörppyyn, jos puolustusalueelta viskataan (pomppu)kiekko ja maalivahti onnistuu jotenkin sen räpeltämään sisään. Tai kenttäpelaaja on vapaasti yksin läpi ja onnistuu laukomaan reilusti maalin yli tai ohi. Munauksia kaikki, jopa sellaisia joilla on vaikutusta pelin lopputulokseen, mutta ei vaaraa aiheuttavia säännön rikkomisia toisia pelaajia kohtaan.
Kysyessäni asiasta yritän päästä ymmärrykseen näkökulmastasi sen suhteen, että miksi olet valmis antamaan tuomarille emämunauksesta hyllyä, pelikieltoa, poppariosastoa, mutta et halua kertoa, millainen pelaajan tai maalivahdin tekemä yksittäinen emämunaus (ei kuitenkaan toisia vaarantava sääntörike) olisi vastaava, missä hänet sitten pitäisi oman organisaationsa toimesta pistää poppareille muutamaksi peliksi.
Vaikuttaa siltä, että olet valmis viskaamaan tuomarit poppareille paljon pienemmästä kuin pelaajat. Ei siinä mitään, tuotakin mieltä saa olla, mutta jotenkin hassulta se tuntuu, että et käsittelisi pelin kaikkia osapuolia yksittäisten emämunausten osalta samoin.
Kuten myös mainitsin, aiemmin ainakin oli käytäntö, että sääntövirheestä tuomari tai koko pelin tuomariporukka joutui hyllylle. Liigan käytännöistä, varsinkaan nykyisistä, en tiedä. Pidän kuitenkin mahdollisena, että edelleen on moinen käytäntö olemassa, mutta me emme siitä vaan tiedä, kun ei liene tarpeellista julkisesti kertoa aina tapauksista, missä tuomari(nelikko tai -kaksikko) on sääntövirheen vuoksi hyllytetty. Vai pitäisikö tuokin olla aina julkista ja kertoa, että tuomari se ja se on sääntövirheen vuoksi hyllyllä?
En siis ole sitä mieltä, etteikö tuomareitakin saisi tietyissä tilanteissa hyllyttää, jos siellä kentällä tehdään virheitä. Joskus vaan kummastuttaa tämä fanien toive, että yksittäisestä isosta virheestä tai tulkintaerimielisyydestä tuomari pitäisi hyllyttää muutamaksi peliksi tai joskus jopa pistää ura pakettiin yksittäisen virheen vuoksi. Näitäkin kommentteja aina silloin tällöin nähdään. Ja harvoin ne samat fanit esittää samaa, jos pelaaja tekee yksittäisen ison pelillisen virheen.