Maku meni
En ole lukenut yhtäkään tämän palstan viestiä, mutta koin tämän olevan paras paikka kommentoida. Itse asiassa tämä menee myös liigan pomoille. Koska en ole kummankaan finalistin kannattaja, en itse asiassa koe kärsiväni asiassa. Mutta, mutta, kun olen jääkiekkoa kauan seurannut ja lajista pitävä olen tyrmistynyt siihen, että joka vuosi Suomen kiekkokausi noudattaa samaa surkeaa linjattomuutta. Runkosarjassa ei mikään ole sallittua ja playoffseissa kaikki. Jälkimmäisissä kaiken lisäksi ottelujen sisällä tapahtuva linjan muutos (jota myös esiintyy runkosarjassa) on aivan uskomatonta.
Olen seurannut finaaleja ns. sivusilmällä, mutta Tappara-Kärpät pelissä minulta loppui halu katsoa finaaleja. Tuossa ottelussa tapahtui ns. pelioikeudellinen murha. Ensin Tapparan pakki työntää Kärppien pelaajan maalivahtia kohti, mutta lopuksi itse törmää jaloilla Metsolaan joka kaatuu ja jää filmaamaan jäähän. Aaltonen ampuu maalin, jota ei hyväksytä.
Sitten Tappara tekee maalin, jota edeltää tilanne, jossa Nieminen ensin estää Masuhria, sittemmin painaa häntä päästä alaspäin, ja seuranneessa nahinassa taisi molemmat saada jäähyn, mutta ennen sitä katkeaa Kärppien puolustajan maila ja Kähkösen ojentaessa omaansa hänelle, Tapparan pelaaja estää ko. puolustajaa. Sinänsä pieni virhe ja maali joka tehtiin oli komea, mutta edeltävästä tilanteesta olisi pitänyt pistää peli poikki.
Sitten jatkoaika alkaa ja sanon itselleni, että tämä on taas niitä pelejä, joissa tuomari ensin ei uskalla tehdä mitään, mutta sitten astuu esiin antamalla käsittämättömän jäähyn tai tekemällä jotain muuta järkyttävää.
Ja näin tapahtui: Tapparan pelaaja pääsee 1-1 hyökkäykseen ampuu suoraan maalivahtia päin, kiekko jää rinnuksiin/kainaloon. Puolustaja ei koska Tapparan hyökkääjään, joka ajaa kohti maalivahtia, törmää häneen ja ohittaa maalin. Maalivahti kaatuu ja kaatuessaan kiekko putoaa maaliin. Törmäys tapahtuu maalivahdin alueella. Ilman törmäystä kiekko olisi joko pysynyt maalivahdilla tai pudonnut hänen eteensä, eikä hyökkääjä enää olisi ylettänyt siihen ajettuaan ohi maalin. Ja tämä sitten hyväksytään.
Kaksi hieman vastaavaa tilannetta ja se joka ehkä olisi pitänyt hyväksyä hylättiin, mutta se joka ehdottomasti olisi pitänyt hylätä hyväksyttiin.
Voiko tuomarointi olla helpompaa?
No tänään en yllämainituista syistä enää halunnut katsoa/katsonut kuin viimeiset minuutit ja mitä näin: samaa surkeutta, 4-5 aivan selvää jäähyä edellyttänyttä tilannetta ja tyypillisen tahallisen paitsion, jotka kaikki jäivät viheltämättä!
Uskomatonta ettei liigajohto saa koulutettua tuomareita paremmiksi ja vaikkapa luotua ammattimaisen tuomarijärjestelmän.
Ja sitten se kahvakiekko, joka piti kitkeä jokunen vuosi sitten - onnistuneesti alkoi, mutta lässähti kuin kaikki muukin tuomareihin liitttyvä.