Mielestäni Mäntymaa ei vielä viime kaudella valmentanut juuri mitään. Paremminkin vapautti joukkueen aiemmista kahleista.
Tästä kohtaa olemme erimieltä. Voi tosin olla, että eriävät näkemyksemme juontuvat siihen, miten määrittelemme valmentamisen. Minä näen valmentamisen hyvin kokonaisvaltaisena johtamisena liittyen niin yksittäiseen ihmiseen kuin koko joukkueeseen. Mäntymaa onnistui valmennuksellisilla vahvuuksillaan saavuttamaan joukkueen luottamuksen ja pumppaamaan itseluottamusta yksittäisiin epätoivossa oleviin pelaajiin sekä kollektiivista uskoa koko joukkueeseen. Pelikirjaa hän työnsi vain snadisti aggressiivisempaa suuntaan. Iso osa oli tosiaan tuota mainitsemaasi kahleista vapauttamista.
Mutta eikö tuo ole juuri valmentamista parhaimmillaan ja juuri sitä, mitä tuossa tilanteessa pitää tehdä, kun haussa on nopea muutos. Ei muutosta olisi saatu pelikirjan lehtiä auditoriossa heiluttelemalla. Se, miten Mäntymaa työskenteli Kärppien päävalmentajana erittäin haasteellisessa tilanteessa, oli valmentamista parhaimmillaan. On suuri harha, että tuollainen muutos onnistuisi keneltä vain ja kuin itsestään kahleet vapautuvat. Minusta on valmentajan ammatin erittäin kapea-alaista tulkintaa, mikäli näkee, ettei Mäntymaa valmentanut juuri mitään. Asia on päinvastoin, Mäntymaa valmensi paljon. Tuolloisessa vaa’ankieliasemassa jokainen yksittäinen sanakin voi olla ratkaiseva.
Tuleva kausi näyttää mikä hän on miehiään. Toivottavasti jotain on otettu opiksi esim viime kauden Pelicans sarjasta, jossa ykköskenttä annettiin jääräpäisesti Tyrväisen kentän raadeltavaksi.
Itse en näe asiaa jääräpäisyytenä, niin yksioikoinen ei Mäntymaa ole. Mutta muutoin olen kanssasi samaa mieltä, eli tuleva kausi antaa meille enemmän tietoa siitä, mikä Mäntymaa on valmentajiaan. Erityisesti pelikirjan sivut minua kiinnostavat. Muutoin tiedän Mäntymaan olevan huikea valmentaja ja ihminen.
Lähtökohtaisesti Kärpät on valmennuksen osalta takamatkalla pahimpiin kilpailijoihin nähden. En siis sano etteikö Mäntymaassa olisi potentiaalia ja ettei voisi onnistua mutta tuleva kausi näyttää miten hänen johdolla joukkue suoriutuu arjesta.
Näinhän se on. Tämä on itsestäänselvyys. Listasin jo viime kauden ennakossani TOP3 valmentajaksi Niemelän, Jokisen ja Grönborgin. Jokinen lähti ja Grönborg sekä Niemelä vain vahvistivat asemiaan. Se, mihin olen kirjoituksillani pyrkinyt vastaamaan on, että ihmiset ymmärtäisivät Mäntymaa viime kauden onnistumisen, eikä se olisi vain Marjamäen kahleista vapautumista. Toinen asia, mitä olen tähän liittyen tuonut esille, on ylipäätään näkemys siitä, ettei kokemus ole velvoite onnistumiselle valmentajana. Historia osoittaa tämän niin selvästi.